Skocz do zawartości

Rapid planing system w Nitro Z


Rekomendowane odpowiedzi

Interesuje mnie, czy uważacie, że ten kształt dna i rufy faktycznie coś daje...coś o czym pisze producent.

http://upload.secondsun.pl/img/1453932126rpsboat.jpg

http://upload.secondsun.pl/img/1453932304rps-transom.jpg

 

http://www.nitro.com/about/quality-and-construction.cfm

Może ktoś ma łódkę z podobnym kadłubem.  Miałem Nitro, ale wcześniejsza wersję ze zwykłą V

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 59
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

tak, daje - turbulencje na śrubie oraz dźwięk spuszczanej wody w klozecie w momencie wchodzenia w ślizg  ;)

 

To jest kolejna odmiana zwykłego stepu na dnie z tym, ze powietrze jest zasysane od rufy..

 

Zasada jest prosta - jak obliczysz i nie pomylisz się to popłynie dobrze. Jak zrobisz na oko i będzie dobrze to zacznij grać w lotto  ;)  8)

 

PS - na połówce już widziałem że próbujesz zrobić  :) - jeżeli tak ma zostać co tam widać to trochę się pomyliłeś w zasadzie działania  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Nie wiem czy dobrze widzę ale tam jest dziura na spodzie i taka szczelina na pawęży ?

2. Czyli powietrze zasysane jest od pawęży pod łódkę ?

3. Czy dzięki temu łatwiej wskakuje do ślizgu ?

 

Skoro są turbulencje na śrubie to jaka z tego korzyść ?

Co mi po łatwiejszym ślizgu jak potem tracę na efektywności

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze się dziwiłem czemu do takich udek "wędkraskich" zakladaja takie silniki.

Poniżej udka 520 Ranger z EVINRUDE 250 KM

 

https://www.youtube.com/watch?v=Am8jcM3-qNE

 

http://www.boattest.com/images-gallery/photos/ranger_z520c_running_2016.jpg

http://www.boattest.com/images-gallery/photos/ranger_z520c_floorplan_2016.jpg

 

Z jednej strony to są pięknie dopracowane łodki, z drugiej takie hamerykańskie podejscie aby projektować pod silniki >= 200 KM

Na nasze warunki chyba lepiej nie kopiować takich pomysłów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może to woda miała być zasysana spod kadłuba przez ten tunel .. i chyba ten tunel jest przedzielony jakąś blachą czy cuś...widać śruby ...może żeby właśnie więcej wody na śrubę i turbulencji nie było. Dla tego zapytałem czy ktoś ma taką łódkę. Też mi się wydaje że ten tunel to jakiś przerost formy nad treścią ....ale

ALE...coś tu nie tak,  durne amerykany, wcale się na łódkach nie znają ???

Taka tam sobie firma z Hameryki gdzie pływa 19 milionów różnych jednostek rekreacyjnych,robi marki jak Tracker, Tahoe, Regency, Mako, Nitro i do tego kajaki i katamarany.... czyli zrobili tak sobie ...dla bajeru....a może to policzyli.

Pływałem kiedyś 6 dni na zawodach Nitro Z7 z mercurym 150optimax i nawet nie wiedziałem że ona ma taki "wynalazek"....może dla tego że ważniejsze było żeby znaleźć te basy na wodzie 25 tyś hektarów i nałowić tego więcej od innych. :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dużo tego "może"  :)

 

Nikt nie powiedział, że "durne amerykany" lecz takie rozwiązanie niesie za sobą też konsekwencje właśnie np.w postaci zastosowania hydraulicznego jackplate, czego nie musi być w zwykłych stepach z zassaniem bocznym.

 

A może to woda miała być zasysana spod kadłuba przez ten tunel .. i chyba ten tunel jest przedzielony jakąś blachą czy cuś...widać śruby ...może żeby właśnie więcej wody na śrubę i turbulencji nie było.

 

Krzysiek, Ty projektowałeś dotychczas swoje dna?  ::)

 

 

 

Kolejna sprawa, jakiej długości ma to być łódź? jakiej szerokości? waga? maksymalny silnik?

 

Tutaj już ktoś bardziej poszedł po rozum niż na tych obrazkach co pokazałeś, przynajmniej strumień wody spod pada nie zaleje silnika i można obejść się bez windy

 

 

A tak żeby jasno podkreślić moje zdanie na ten temat - w przypadku długiej łodzi która ma pływać szybko po falach ma sens stosowanie stepów - reszta przypadków tylko dla lepszego samopoczucia albo większego zachwycenia kupującego jaką to skomplikowaną łódkę kupił  8)

 

Chcesz mieć dobre dno? to wyciągnij zaskórniaki z kieszeni i zgłoś się do kogoś kto projektuje takie rzeczy  :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo może ...bo ja się tylko pytam...mądrzejszych.....bo się nie znam.  :( 

I spytałem o jedne konkretne rozwiązanie w danej konkretnej łodzi która ma ok 5,5m długości, 2,3 m szerokości, waży z tonę i pływa na 130 do 200 koni...tak że nie rozumiem pytania jakiej długości, szerokości itp ma być łódź ...ona sobie już jest...a ja nie zamierzam tego stosować...i nie ma to nic wspólnego kto i komu co projektował i za ile.

I Z7 na którym pływałem nie miało jackplata....za to dwa zbiorniki paliwa co im się chyba wiry robiły tak szybko ubywało.

Moje Nitro XT maiło 5,4x2,35 i Optimaxa 135, bez jackplata, ale pływając tymi dwoma nie przypominam sobie jakiejś różnicy.

Czyli ...podsumowują "pomysł o kant dupy rozbić" ...chyba że jest ktoś co uważa inaczej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zrozumiałem, że budujesz i dlatego zapytałem o wymiary.

Wywnioskowałem to z tej fotki co pokazywałeś i napisałeś coś o budowie modelu

http://upload.secondsun.pl/img/1454023196145375315120151215_115555.jpg

 

 

 

w tej nitro jest normalne dno :)

 

Czyli ...podsumowują "pomysł o kant dupy rozbić" ...chyba że jest ktoś co uważa inaczej.

 

w tego typu łodzi moim zdaniem będzie mieć więcej negatywów jak pozytywów...

 

I Z7 na którym pływałem nie miało jackplata..

no i jak sam napisałeś w pierwszym poście, nie miało RPS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z 7 nie miało jackplata ale miało RPS...a moje było serii X5 nie miało ani jacklata ani RPS ...różnica żadna.

A te wgłębienie na kadłubie ze zdjęcia to przed laminowaniem położyłem kawał takiej płyty jak do paneli podłogowych,i jest bez żelkotu , bo ta część ma być zmieniona i będzie miejsce na nowy kawałek...ale wnęka tez będzie, tyle że na przetworniki echosondy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem podobnego dna.

Także inspiracją była jakaś amerycka udka.

Rufa "siadała" głęboko, a z wyjściem w ślizg też był problem.

Myślę że przy tak dużym silniku zapobiega to "kaczkowaniu" i rufa  bardziej "kleji się wody"

Chyba chodzi o bezpieczeństwo, ale mogę się mylić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roman, tak jak napisałem wcześniej:

Zasada jest prosta - jak obliczysz i nie pomylisz się to popłynie dobrze.

 

Zapraszam Ciebie wiosną na test H1 - obiecałem, że zaproszę  ;)

 

Krzyśka jak to interesuje to też ma zaproszenie. Dokładny dzień podam jeszcze jak lód zacznie puszczać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No chyba żartujesz pisząc coś takiego.

Na jakiej podstawie? To nie piekarnia. nad swoim dnem "kombinowałem" 2 lata(!) aby go zoptymalizować tak jak tego oczekiwałem. Stworzenie całkowicie nowej konstrukcji trwa.

 

Ta wolna przestrzeń pod postem to miał być jakiś obrazek? - bo nie widać nic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mam inną propozycję.

Spotkamy się, powiesz co oczekujesz, uzgodnimy rożne sprawy i za rok masz to co uzgodnione.

Co Ty na to? Też nie żartuję.

PS. "Kombinowałem" w moim znaczeniu analizowałem różne opcje i stworzyłem swoją także analitycznie - ot i tyle.

Ja jestem przyjaźnie nastawiony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oboiście uważam że takie coś jest niepoliczalne..tak jak niepoliczalne są redny poprzeczne itp.

Jak ktoś potrafi policzyć ten tunel to poproszę to zrobić ...tu i teraz.

 

I masz racje. Sa artysci potrafiacy obliczac sily i zachowania zywiolow takich jak wiatr i woda darmowymi programami dla amatorow pobranymi z sieci. Chyba nie tedy droga. Pracochlonne badania modelowe przeplywow moga pomoc, ale ograniczaja sie do stalych warunkow. Woda to zywiol i jak kazdy z zywiolow jest nieprzewidywalny. Wszystko co mamy w dzisiejszych lodziach, to  zbior doswiadczen i exsperymentow. To pprosta wolucja nic innego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roman...ja tobie wieżę i też uważam że to nie warto z tym kombinować ...i Jackowi też wieżę

Może trochę przesadzam ...ale to wszystko trochę mi się kupy nie trzyma. O ile przy wypornoścowych to prawie wszystko jest ogarnięte, to przy ślizgu to chyba nie do końca wszystko wynika z liczb.

I naprawdę, nie zamierzam robić jakiegokolwiek RPS na kadłubie....i uważam, że przy większym odchodzeniu od typowego V to można na tyle przesadzić że narobi się więcej szkód niż zysku, a już na pewno w łodzi wędkarskiej która nie do końca nastawiona jest na prędkość.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście ze są policzalne tylko trzeba posiedzieć troszeczkę w temacie Tu I teraz to można co najwyżej pierdnąć.

Ludzie żyją z rysowania łódek wiec nie licz na to ze ktoś na forum da Tobie gotowe wymiary.

W nitro zasada jest prosta jak w kazdej slizgowej łodce doprowadzic do jak najmniejszego styku dna z wodą

i nie jest to żadna tajemnica bo o tym pisał juz w swojej książce "Jachty żaglowe i motorowe" B.Małolepszy.

(swoją drogą polecam).A co do tunelu to przecież wykonany jest taki w River foxie 390 to może tam trzeba by spytac co konstruktor miał na myśli.

Polecam ten program z opcja liczenia oporów kadłuba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miał na myśli miejsce czyli wnęka ma montowanie przetwornika sonaru bocznego typu LLS lub garmina DV i SV ....bo powieszone na pawęży są w połowie zasłaniane przez silnik i nie widzą jednej strony.

http://upload.secondsun.pl/img/145410327818.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tu jest konflikt interesów czyli nautyka-wędkarstwo  ;)

 

Umiejscowienie przetwornika w tym miejscu z punktu widzenia parametrów nautycznych jest największym błędem.

Po prostu może lepszym rozwiązaniem jest mocowanie przetwornika z regulowanym zanurzeniem aby silnik nie zasłaniał

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście ze są policzalne

 

Wiec powiedz mi konkretnie, co mozemy policzyc. Na pewno wypornosc, statecznosc i zwiazane z nia wysokosci metacentryczne, wspolczynniki pryzmatyczne i jeszcze kilka drobnych algebraicznych elementow. Nie musze dodawac ze wszystkie te obliczenia sprawdzaja sie baz jakiejkolwiek fali, czyli w lodzi ktora nie plynie.

Co mozemy obliczyc dla slizgu??  A nawet co mozemy obliczyc dla plywania wypornoscowego na zupelnie gladkiej wodzie, gdzie kadlub sam wytwarza fale?? Sa do tego programy CFD, ale to dalej tylko symulacje.

Chcal bym zobaczyc wzor opisujacy ruch jachtu na fali, lub w slizgu, tylko nie wiem co on mial by obliczac i w jakich jednostkach.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...