Oldzbig Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Mam łódkę kategorii c która projektowo może pływać przy fali do 2m i wietrze do 6 B. Praktykowałem pływanie na fali 1m i wietrze który raczej huraganem nie był i odniosłem wrażenie że jest niebezpiecznie i jest to szczyt możliwości łódki. Może tylko szczyt mojej odwagi i umiejętności a łódka przy bardziej doświadczonym sterniku by sobie radziła w trudniejszych warunkach, ale zanim zacznę to sprawdzać chciałbym wiedzieć czy przed nadaniem kategorii c, ktoś na takiej łódce w takich warunkach pływał? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaceksu79 Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 jaka to "udka" jeżeli to nie tajemnica Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Pewnie Twoje doświadczenie w połączeniu z wyobraźnią każe Ci wystawiąć taką opinię. Fala 2m ( też zależy na jakim akwenie)) to już przedsmak sztormu. Pływanie po takiej fali to nie jazda po autostradzie czy lotnisku. Parafrazując; jest fala to musi bujać. Jeżeli chcesz naprawdę poznać właściwości kadłuba zrób ,,kiwania". W porcie albo na spokojnej wodzie o głębokości ok. 1m próbuj przewrócić łódź. Sprawdzisz jak dużo możesz ją przechylić. Spróbuj wejść na max. przechylony pokład.. Żeby ocenić stan twojego ,,doświadczenia" z przechyłami wejdź na pokład i teraz przechylaj lódź do max kąta uzyskanego wcześniej. Podejrzewam, że się mocno zdziwisz ile Ci jeszcze tego ,,doświadczenia" brakuje ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oldzbig Opublikowano 24 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 To Texas 490. nie pisałem tego wcześniej bo chodziło mi o ogólnie o to czy takie łódki są przed nadaniem klasy testowane czy klasa jest wynikiem projektu teoretycznego. Moje ekstremalne przeżycia na tej łódce były na Wiśle gdy płynęliśmy z prądem pod wiatr i pod fale. Co jakiś czas gdy łódka spadała z jednej fali na drugą woda przelewała się po pokładzie ponad szybą i zalewała kokpit w takiej ilości że kokpit wypełniał się wodą bo odpływy nie zdążały jej odprowadzać. Bujania nie testowałem bo cały czas kombinowałem aby nie ustawić się bokiem do fali. Po głowie chodzi mi wypłynięcie na zalew wiślany lub zatokę a tam chyba teoretycznie nie ma tych 2 metrowych fal więc pytam czy te akweny są w praktyce dla mojej łódki bezpieczne czy nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oldzbig Opublikowano 24 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Doprecyzuję pytanie. Czy taka łódka jest " idiotoodporna" tzn czy np przy wietrze 5B i fali 1,5 m nawet przy niedoświadczonym sterniku nie przewróci się i nie zatonie ? Czy klasa mówi o tym przy jakiej fali i wietrze załoga ma jeszcze szanse na przeżycie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Łódka nie jest idiotoodporna i przy mniejszym wietrze i mniejszej fali może się przewrócić. Klasa łodzi nie ma nic wspólnego z przeżyciem załogi przy fali i wietrze ;) gdy łódka spadała z jednej fali na drugą woda przelewała się po pokładzie ponad szybą i zalewała kokpit w takiej ilości że kokpit wypełniał się wodą Na fali trzeba umieć pływać. Nie sądzę aby na Wiśle fala musiała zalewać łódkę. Chyba, że przy sztormie i ujściu do morza. W prosty sposób możesz zrobić test przechyłu i sprawdzić dzielność łodzi. Jeżeli test przechyłu będzie negatywny, musisz niestety reklamować łódkę ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oldzbig Opublikowano 24 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Czyli rozumiem że informacji z kategorii łódki nie można traktować tak samo jak danych technicznych w terenówce gdzie nawet niedoświadczony kierowca nie zrobi sobie ani sprzętowi nic złego jeśli nie przekroczy projektowanego kąta pokonywania wzniesień, trawersu czy głębokości brodu. Co do mojego doświadczenia blisko ujścia Wisły to moje działania ograniczyły się do zmniejszenia prędkości tak aby łódka nie waliła o wodę tak mocno że miałem wrażenie że się rozpadnie i trzymanie kursu tak aby nie dać się ustawić bokiem do fali. Co powinienem jeszcze zrobić? Jak w prosty sposób zrobić tes przechyłu i kontrolę dzielności łodzi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AToMik Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Kategorie raczej określają ograniczenia niż możliwości danej łódki. A te są przydatne w razie co, do określenia odpowiedzialności za zdarzenie. Czyli jak z kat C się wybierzesz na Bornholm i dopłyniesz na kole ratunkowym, to nie licz na to, że ubezpieczyciel Ci coś wypłaci. ps. Temat nie nadaje się do działu Off-topic Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 24 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2016 Dobrze rozumiesz! Fala + wiatr to nie jest górka :) Co powinienem jeszcze zrobić? Płynąć pod kątem do fali na przykład. Jest coś takiego jak "Deklaracja zgodności rekreacyjnej jednostki pływającej w zakresie projektowania, konstrukcji i emisji hałasu z wymaganiami dyrektywy 94/25/WE zmienionej dyrektywą 2003/44/WE" Taką deklarację wypełnia producent z modułem oceny konstrukcji Aa i pozamiatane :D Test przechyłu najlepiej zrobić zgodnie z wytycznymi PRS. Możesz też poszukać czy na Twoją łódkę został wydany jakikolwiek certyfikat w PRS na przykład lub Det Norske Veritas albo Lloyd's Register Polska. To wszystko ;) normy1.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oldzbig Opublikowano 25 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2016 Dziękuję za informacje które zweryfikowały mój pogląd na bezpieczeństwo i zachęciło do eksperymentowania choć oddaliło moment wypłynięcia na szerokie wody. Zdrowych i pogodnych świąt życzę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Roman1 Opublikowano 25 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2016 Dodam, że podczas testów nikt nie bada jak zachowuje się łódka na fali 2 m. Test polega na zalewaniu kokpitu łodzi "do pełna" z obciążeniem odpowiadającym wadze załogantów, ich bagażu, paliwa, oraz silnika. Łódka nie może zatonąć. a minimalna odległość od poziomu wody w kokpicie do lustra wody w akwenie 30 cm kategoria C. Następnie są przeprowadzane inne badania. Podsumowując kubatura kokpitu musi być odpowiednio mniejsza od wyporności dna, oraz szczelna aby woda nie mogła przedostać się między płaszcze. Jeżeli te warunki są spełnione, to możemy mieć pewność, że w przypadku zalanie nie idziemy na dno. Taka konstrukcja chroni także w przypadku przedziurawienia dna, gdyż woda nie przedostanie się do kokpitu i z takim uszkodzeniem można bezpiecznie wrócić do portu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
woj70 Opublikowano 25 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2016 @oldzbig, nie porzucaj planów pływania po większych wodach.Na mniejszych jednostkach ludzie pływają rekreacyjnie po zatoce i na otwartym morzu. Ale sprawdzaj prognozę i zabieraj ze sobą rozsądek. Na tej jednostce możesz pływać spokojnie i bez ryzyka przy wietrze do max. 3 Bf. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oldzbig Opublikowano 26 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Roman 1 dzięki to cenna informacja, czyli nawet jak się łódka przewróci albo cała wypełni wodą, to nie utonie. Woj 70 na mniejszej jednostce ( kajak sitontop ) to i ja pływałem po otwartym morzu wokół korsyki, krymu czy między wyspami na adriatyku ale wtedy gdy robiło się niebezpiecznie łatwo było bez szkód w sprzęcie uciec na brzeg i przeczekać albo zrezygnować z pływania ciągnąc kajak po lądzie do drogi tam okazją do auta którym zabieraliśmy kajak i jechaliśmy szukać lepszych warunków a z texasem tak się nie da, ale będę nad tym pracował bo większa woda niż kanały rzeki i jeziora, kusi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Mam takie pytanie? Czy tylko przy wietrze i sztormie pływanie jest ciekawe ??? Ja przy takiej pogodzie płynę tylko wtedy kiedy muszę. A muszę jak mnie to złapie na morzu. Miałem też takie przypadki kiedy na brzegu wiało i padał deszcz a na morzu było spokojnie i świeciło słoneczko. Powodzenia w pływaniu po dużej wodzie ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oldzbig Opublikowano 26 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 My jesteśmy szwendałami i jak wypływamy to na kilka dni i dlatego zmiana pogody jest bardzo prawdopodobna i pytam bo chcę wiedzieć jak sobie radzić i co gwarantuje łódka gdy do portu daleko a brzeg nieprzyjazny. Czytam przewodniki i takie akweny jak zalew szczeciński, zalew wiślany i okolice wydają się atrakcyjne na kilkudniowe wypady ale spotkałem się z informacjami, że tylko podczas bezwietrznej pogody a na taką trudno liczyć przez kilka kolejnych dni a tym bardziej je przewidzieć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaceksu79 Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 to może warto zmienić łódkę na większą? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Oldzbig Opublikowano 26 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Może tak, ale z mojego doświadczenia wynika że im sprzęt mniejszy tym sprytniejszy, łatwiejszy w obsłudze i przerzucaniu a jako mninimalistom dużo nam nie potrzeba byle być w trasie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
woj70 Opublikowano 26 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2016 Na zatoce czy zalewie z każdego miejsca do brzegu masz max. 5-6 km. Czyli nawet przy nagłej zmianie pogody w ciągu kilku-kilkunastu minut jesteś w porcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.