Skocz do zawartości

Manewry portowe: podejście do kei, cumowanie


jzsho
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanownych Forumowiczów.

Manewr cumowania można wykonać na wiele sposobów, ale dojście do perfekcji trwa jakiś czas.

Jak to robić prawidłowo, na co zwrócić uwagę proszę o podzielenie się swoją wiedzą.

Poniżej przykład cumowania podpatrzony przeze mnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tych warunkach to ,,małe piwo przed śniadaniem". Ale ja widzę tutaj kilka zasadniczych błędów.

 

1. Wchodzimy w ślepą uliczkę rozpędzoną masą. Nie widać na filmie ale rewersor powinien pracować b.wolno wstecz ( gotowość do ,,hamowania" w cięższych warunka to nawet kotwica z rufy w pogotowiu).

2. Oko na dziobie ale bez bosaka ( na bosaka to nie to samo). Wystawienie nóżki ( w razie czego) wiąże się z utratą jej sprawności.

3. Na ląd powinno się wychodzić z cumą.

4. Chyba lepiej byłoby wcześniej ( w b. dogodnym miejscu) wysadzić ,,desant" na ląd do ,,hamowania" i złapania cumy.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

żeby ktoś nie pomyślał że chcę się mądrzyć....ale co w tym manewrze niesamowitego jeszcze przy takich warunkach?

normalne podejście do kei... jeżeli ktoś uważa inaczej, że to coś nadzwyczajnego to może sam powinien pójść do kogoś na jakiś kurs doszkalający  ::)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DAN, masz rację, na kursie uczą tego manewru, ale tu widać, że ten pan ma doświadczenie. A wiadomo trening czyni mistrza.

Jacek, nikt nie myśli, że się wymądrzasz, Ty tak po prostu masz.

Mikijet, faktycznie masz rację, że nie zachował warunków bezpieczeństwa.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

https://www.youtube.com/watch?v=O-NkUKn5vyQ

 

Nie mogę znaleźć filmiku jak żaglóweczką cumowali w RPA.

Totalny haos. Obsługa nabrzeżna krzyczy aby rzucił linę, rzucił mu ale nie przywiazal wiec koleś tarzal się po ziemi ze śmiechu a żaglówka została bez cumy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@DAN - pozbywanie się balastu (załoganta) podczas cumowania żaglówki to popularna metoda w różnych krajach:

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Odnośnie tego filmiku co @musti załączył "how to dock like a boss"

To NORDKAPP się zgodził aby jego łódka pełniła "negatywną" rolę ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Dobrym rozwiązaniem na złagodzenie skutków falowania tych mniej rozgarniętych sterników jest użycie na cumach amortyzatorów.

Dotychczas dostępne były stalowe oraz czarne gumowe. Te pierwsze mogły obijać laminat, te drugie go mazały na czano  >:(. Przez dłuższy czas bezskutecznie szukałem amortyzatora z jasnej gumy. Dziś przypadkiem znalazłem w Juli  C:-). Są nawet w dwóch rozmiarach. Na focie większy 25cm  8).

 

http://upload.secondsun.pl/img/1465916515dsc_1585m.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Manewr podchodzenia do kei jest zawsze trudny. Nie wolno go lekceważyć. W przypadku mojej łódki wystarczy silniejszy boczny wiatr i są kłopoty. Z jednej strony zalecana jest mała prędkość, z drugiej zaś łódka przestaje być manewrowa. Na jednym z filmików widzę jak facet zostawia na kei skłębiona cumę, chyba po to aby ktoś się zaplątał i wpadł do wody. I jeszcze jedno, przy większej łódce ważne jest aby załoga dobrze współpracowała ze sternikiem. Ostatnio nie bardzo wyszedł mi manewr podchodzenia do kei pomiędzy dalbami. Zacząłem się tłumaczyć haffenmeistrowi a on to skomentował: Ty podchodziłeś dobrze, ale załoge masz do dupy. I tyle...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...