Skocz do zawartości

Potrzebny ktoś, kto zna się na obliczeniach :) Prędkości, moc silnika etc.


ofcsl
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie forumowiczów,

 

Na jednym z przedmiotów otrzymałem zadanie stworzenia kalkulatora obliczającego moc silnika łodzi motorowej potrzebną do płynięcia z prędkością od 1 - 20 węzłów. Zadanie jest po angielsku.

 

Dane wejściowe to: Hull Length, Button Angle i Displacement.

Ponadto posiadam też wzory, które "mają pomóc mi to zrobić":) problem jednak polega na tym, iż nie wiem jak te wzory rozszyfrować, jakie mają jednostki oraz jakie mniej-więcej powinienem uzyskiwać wyniki dla jakich danych.

 

Stąd moja prośba o pomoc na forum, na którym ten temat - sądzę, że będzie dla obecnych tu użytkowników łatwy:)

 

..

 

Mam takie wzory i przykłady:

 

H_P = (Dispacement/1000) * [knots / (C_w * pierwiastek-z-(H_L) )] - do-potęgi-3

C_w = 0.8 + (0.17 * S_L_Ratio)

Hull_speed (knots) = S_L_Ratio * pierwiastek-z-(H_L)

SL_Ratio = (Buttock_Angle * -0.2) + 2.9

 

przykład oczliczeń:

24’ łódź z "Buttock_Angle" = 3°

SL_Ratio = (3 * -0.2) + 2.9 = 2.3

Hull_Speed = 2.3 * √24  = 11.26 knots

 

Moim celem jest dowiedzieć się - na podstawie tych wzorów (rozszyfrować je:)) - o co tu chodzi? Chcę zrobić kalkulator, który liczy wymaganą moc (w koniach mechanicznych) dla łodzi, aby płynąć z podaną prędkością (w węzłach np. 12, 13, 14, ..., 20 węzłów) jeśli podam do obliczeń:

1. Hull Length (H_L) dla mojej łodzi

2. Buttock_Angle dla łodzi (od 2 do 7 stopni)

3. Displacement (Disp) - dla łodzi

Czyli generalnie chcę policzyć H_P dla łodzi podając 3 powyższe wartości oraz prędkość, której oczekuję (np. 12 węzłów).

 

dodatkowo, z tego, co sprawdziłem we wzorach mieszczą się takie pojęcia (nie jestem pewien ich znaczenia i prawidłowości tłumaczenia, ale chyba o to chodzi):

(H_L) Hull_Length (długość kadłuba? W tym wzorze podawana w stopach (feet)?)

(Buttock_Angle ) Buttock_Angle (to jest ten "trójkąt/skos łodzi" w stopniach?)

(C_w) Wyman_coefficient (co to jest?)

(Hull_Speed ) Hull_speed (prędkość kadłuba? W tych wzorach podawana w węzłach?)

 

Czy jest ktoś, kto rozumie te tematy?

:)

serdecznie pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro Kolega jest już na wydziale oceanotechniki i okrętownictwa Politechniki Gdańskiej to na trzecim roku powinien takie zadanie ogarnąć bez problemu. Takich zadań nie dają w technikum więc albo Kolega szuka idioty albo sprawa ma drugie dno...

No i ciekawe gdzie w Katowicach jest uczelnia która daje takie prace domowe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mikijet

bardzo dziękuję i serdecznie pozdrawiam :)

wcześniej pogooglowałem trochę, jest trochę podobnych kalkulatorów i informacji, ale jak wcześniej wspomniałem, trudno - dla kogoś, kto nie jest "z branży" w ogóle rozszyfrować to pojęcie.

 

@panpikuś

dedukcja godna agenta CIA, tak dużo się napisałeś i nadedukowałeś a wartość merytoryczna Twojego posta to (w skali 1 - 10) okrągłe 0. Także mam taką prośbę: jak jeszcze kiedyś o coś zapytam na tym forum albo poproszę o pomoc, to proszę nie pisz w moich tematach bo zaśmiecasz posta i zmuszasz innych do czytania bezwartościowych odpowiedzi przez co w pewnym zakresie przyczyniasz się do rezygnacji z odpowiedzi ludzi bardziej kompetentnych od Ciebie.

 

@waho, @mariusz

Panowie... z całym należnym szacunkiem, ale czy dałoby się tak zrobić żeby - jeśli jest się w posiadaniu odpowiedniej wiedzy - po prostu odpowiedzieć na pytanie w sposób użyteczny/pomocny, a jeśli się nie ma, to nie odpowiadać?

 

@vmen

:) hehe, stać Cię na więcej... ale pozdrawiam

 

:) dzięuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kol.@ofcsl, ja jako praktyk polecam Ci, żebyś przed rozwiązaniem tego zadania najpierw trochę popływał.

Przekonasz się, że po wejściu w ślizg można płynąć szybciej z mniejszą prędkością obrotową silnika a więc i mniejszą  mocą niż

w momencie bezpośrednio przed uzyskaniem ślizgu, kiedy odwrotnie masz większe obroty silnika a płyniesz wolniej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panpikuś, przypadek to jest w Twoim wydaniu ;)

Wpisz w goglarkę "CSL co to"i zobaczysz ile jest definicji akronimów.

To co podałeś to jest wyłącznie na Twój użytek, że niby to takie mądre :D :D :D

Ale już E.O.T.  :-X

Przesłałem młodemu jak sądzę @ofcsl dane które posiadam.

Mam nadzieję, że pomogą ;)

 

Kolego @woj70 teraz to jebłeś z grubej rury >:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pierdykam :o

Lucyfer, diable z piekieł rodem, jak będziesz miał jakowyś problem z łódką,

albo silnikiem, to lepiej o nic nie pytaj >:D

Przypomnę wszystkim, że to Twój problem i musisz se sam poradzić ;)

Zauważyłeś, że Twój napisałem z dużej litery ???

Mam jeszcze szacunek do Twojej osoby.

Przy następnym takim poście będziesz już z malutkiej literki diabełku :D :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Zibi dzięki wielkie za wiadomość i wartościowe informacje :)

 

Panowie Wam wszystkim również dziękuję :)

 

@woj70

dzięki. Jest to jakaś logiczna koncepcja, ale ja niestety nie jestem żeglarzem i potrzebowałem takiej bardziej "ogólnej" wiedzy bez wchodzenia w niuanse już później takie "praktyczne", chodziło mi o takie oględne wyjaśnienia jak w ogóle te wzory i te pojęcia rozumieć :)

 

@mikijet

dzięki :) to jest bardzo przydatne ale właśnie też dlatego, że nawet po przeczytaniu tych informacji miałem wiele niejasności napisałem tutaj posta

 

@panpikus

nie wiem co masz z tym doszukiwaniem się zależności wszędzie gdzie się da :) mój nick jest przypadkowy, nic nie znaczy

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam takie wzory i przykłady:

 

H_P = (Dispacement/1000) * [knots / (C_w * pierwiastek-z-(H_L) )] - do-potęgi-3

C_w = 0.8 + (0.17 * S_L_Ratio)

Hull_speed (knots) = S_L_Ratio * pierwiastek-z-(H_L)

SL_Ratio = (Buttock_Angle * -0.2) + 2.9

 

 

 

Podchodząc czysto informatycznie do tematu robisz stronę lub cokolwiek gdzie uzytkownik podaje

H_L - Hull Length (długość łodzi)

Buttock_Angle  http://www.psychosnail.com/boatingarticles/boathull/hullblockmeasures

Displacement (masa całkowita łodzi ze wszystkim co na niej jest - tak to rozumiem) https://en.wikipedia.org/wiki/Displacement_(ship)

 

I po podaniu tych trzech wartosci i nacisnieciu OBLICZ robisz

 

SL_Ratio = (Buttock_Angle * -0.2) + 2.9

Hull_speed (knots) = S_L_Ratio * pierwiastek-z-(H_L)

C_w = 0.8 + (0.17 * S_L_Ratio)

H_P = (Dispacement/1000) * [Hull_speed (knots) / (C_w * pierwiastek-z-(H_L) )] - do-potęgi-3

 

I rozumiem, ze pokazujesz jaka max prędkość (Hull_speed) oraz dla jakiej mocy ....

Czyli 3 dane wejsciowe a pokazujesz:

hull_speed => zakładam, ze to max prędkosć wynikajaca z konstrukcji udki (długość i ten kąt)

H_P => moc silnika przy której uzyskasz tę prędkosć

C_w -> też można pokazać jako współczynnik (zapomnialem jakiego gościa)

 

>>>>>>>>>>>>>

 

http://www.psychosnail.com/psychosnail-items/Images/Charts/SL_Ratio.png

Tu jak zależy SL prawdopodobnie od kąta od którego zależy rodzaj kadłuba:

Speed-length_vs_weight-resistance.gif

 

A tu jak sie mierzy Buttock Angle:

>Would you mind explaining what the "quarter

>beam buttock angle" is and how it is measured?

 

We are talking about the aft quarter of the bottom of the boat.  Look at it

in side view, and put an inclinometer on it.  (An inclinometer measures the

angle of a surface with respect to the horizontal.)  If you orientate the

instrument in the fore-and-aft direction, and if the boat is sitting with

its natural waterline horizontal, then the inclinometer would measure the

quarter beam buttock angle.  This is the angle at which the water is flowing

upwards toward the transom when you are under way.

 

images?q=tbn:ANd9GcTQPO2mXu4uQ3pivQyutRUOSwudW9UAhGatIkxurrBY_7Srg8m6

images?q=tbn:ANd9GcQtT8neRlUExEqgJTdzuscoHP1qKAFLYJYMqxGGfh-mGdrou84d

PDF z tym rys

 

Gwoli ścislości nie znam się na łodziach i budowie ale podane przez Ciebie wzory są dosyć proste do realizacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...