Skocz do zawartości

Prośba o opinie na temat ustawienia łodzi na przyczepie


BłażejD
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Chciałem podpytać bardziej doświadczonych kolegów czy mam prawidłowo ustawioną łódkę na przyczepie.

Łódka Malibu 450 (ok 180kg) + silnik Mercury 60km (100kg) + przyczepka Temared dla łodzi do 5m chyba.

Przyczepka oryginalnie wyposażona w dwie rolki kilowe, podpory boczne i rolkę dziobową. Regulacje jakie zrobiłem, to tak ustawiłem rolkę dziobową, żeby dyszel opadał, i miał jakiś opór przy podnoszeniu, jedną ręką podniosę, żona już raczej nie, i wysokość podpór bocznych ustawiłem tak ze łódka się na nich opiera. Tzn podpory są dociśnięte to kadłuba luźno stojącego na przyczepie, ale jak ręcznie próbuje podnieść bok to podpora z tej strony się luzuje.

Łódka stoi na przyczepie większość czasu. Zauważyłem, że tylna rolka jest wgnieciona po postoju i zacząłem się zastanawiać czy wszystko jest tak jak powinno.

Pytania mam konkretnie takie:

1. Czy jest jakiś przelicznik, ile kg na ile rolek? 2 rolki na te 300kg jest ok? Wiadomo że na tylnej jest z 200kg albo i lepiej.

2. Czy tylna rolka nie powinna być bliżej pawęży (teraz jest ok 70cm)? Przez uszy montażowe i odblaski samej tylnej rolki nie przesunę, więc musiałbym wysunąć dyszel, co spowoduje większy nacisk na hak, i dalej w związku z tym przesunąć oś do przodu?

20220519_191826.jpg.a1f83d158b41ac763792691fbbd094bc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nacisk na hak regulujesz położeniem łodzi na przyczepie a nie położeniem osi? Nie masz regulowanej osi na cybantach? Ja zawsze staram się mieć tylną rolkę praktycznie bezpośrednio pod pawężą - żeby nie robić niepotrzebnej dźwigni.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nacisk na hak regulujesz położeniem łodzi na przyczepie a nie położeniem osi? Nie masz regulowanej osi na cybantach? Ja zawsze staram się mieć tylną rolkę praktycznie bezpośrednio pod pawężą - żeby nie robić niepotrzebnej dźwigni.

 

Gdyż nacisk na hak łatwiej jest zwiększyć/zmniejszyć przez przestawianie ładunku ( w tym przypadku łodzi ). Po zmianie położenia osi to np. zbieżność się może zmienić........ Błotniki też by wypadało przestawić.

 

A rolka pod pawężą też by się przydała u kolegi.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nacisk na hak regulujesz położeniem łodzi na przyczepie a nie położeniem osi? Nie masz regulowanej osi na cybantach? Ja zawsze staram się mieć tylną rolkę praktycznie bezpośrednio pod pawężą - żeby nie robić niepotrzebnej dźwigni.

Dzięki za uwagi.

Łukasz przyznam, że gdy ustawiałem wszystko po zakupie przyczepki w ogóle mi to przez myśl nie przeszło żeby przesunąć oś. A przesunąć łódkę można nawet na przyczepce. Przesunięcie oś jak nie ma się żadnych sensownych stojaków i podnośnika tak jak w moim przypadku, to tylko na pustej przyczepce. Czyli trzeba będzie pewnie kilka razy zrzucać i wciągać łódkę.

Darek na pewno przesunięcie osi trzeba zrobić bardzo precyzyjnie. Myślisz że producent robi zbieżność przy takich jednoosiówkach? Może dokładnie odmierzenie od końca belek i dla pewności od jakiegoś punktu z przodu powinno wystarczyć. Co do błotników to jasne że przesunięcie razem z osią.

Żeby dać rolkę pod paweżą to łódka musi iść do przodu o te 60 cm. Ta rolka co jest jest maksymalnie z tyłu już, potem na belce jest odblask, ucho do pasów, śruba do wysuwania belek od belki oświetleniowej i śruba blokująca całkowite ich wypadniecię.

Wygląda na to że czeka mnie rozkręcenie całej przyczepki i skręcenie od nowa. Jeszcze myślę na założeniem wózka/kołyski kilowej, wydaję mi się że ułatwia wciąganie, macie doświadczenie z tym. Czy łódka już trzyma oś jak najedzie na ten wózek bo przy jednej rolce to tańczy. No i na pewno nacisk mniejszy bo na dwie rolki idzie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jeden mały szczegół.  Zauważyłem teraz że tylna rolka jest prawie dokładnie pod ostatnim poprzecznym wzmocnieniem gdzie jest jeszcze podwojne dno. Potem do samej rufy jest tylko skorupa i miejsce bak. Jak przesunę rolkę o jakieś 30cm to będzie się opierać tylko na skorupie. Dokładnie pomiędzy paweżą a ostatnim wzmocnieniem/żebrem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najcięższy masz tył z silnikiem. Cała łódka do przodu, rolki kilowe do przodu, na tył wózek rolkowy i dodatkowe podpory boczne z przodu. Pod silnik podpora do transportu bo urwiesz pawęż lub blokadę silnika. Ja zamiast typowych rolek bocznych używam kółek dmuchanych, lepiej wybierają luz i amortyzują w czasie jazdy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...