Autor Wątek: ALKO AAA (ALKO Automatic Adjustment) czyli samoreg. hamulce  (Przeczytany 1736 razy)

Styczeń 07, 2019, 21:50:35
  • *****
  • Wiadomości: 3108
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Mam lekko dosyć

- grzejących się bębnów na długich trasach
- po wymianie bębnów na nowe jeden tak sie zgrzał ze serwis robiłem pod drodze do GR
-- wytarły się okłądziny, mimo, że przy wymianie bębna były OK
-- po zmianie hamulcy na nowe i regulacji dojechałem do GR i wróciłem
- przyczepka na kobyłach od 2 miesięcy i znowu koła przestały się obracać (pewnie trzeba wyczyścić z rdzy)

1. Nie zaciągam hamulca w przyczepie
2. Nie wjeżdzam bębnami do morza
3. Mam system płukania i płuczę słodką wodą

A jednak borykam się z problemami - jak wyżej.
Czy ktoś miał styczność z tymi zamoregulującymi się ???
http://www.alko-tech.com/pl/al-ko-automatic-adjustment-aaa-premium-brake

Nigdzie nie widzę cen. Z drugiej strony czy jak będą korodować to bardziej skomplikowany mechanizm nie będzie zawodniejszy ?
Kusi mnie ten brak potrzeby regulacji (raz do roku jeżdzę do serwisu a i tak problemy)
I hamowanie bez szarpania (komfort jazdy)
Ale czy ktoś mial styczność ?

Najchętniej bym sam wymienił (mam kluczy Dynamo analogowe i cyfrowe) aby mieć o nich pojęcie i po drodze umieć sobie radzić.

Druga opcja to rozebrać bebny aktualne, wyczyścić z rdzy ...
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 07, 2019, 22:15:32
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 2893
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Ja w tamtym roku zakupiłem nowe dwie osie alko 1250 kg jedna , wiem że mają rozłączany hamulec przy cofaniu działa to super , ale czy maja samoregulatory ?, chyba tak
Przejechałem ok 2000 km i nic się nie dzieje ale ja
1.wjeżdzam do wody i mocze całe kola
2.Zaciagam hamulec ręczny
3.Nie płukam bębnów
Dodam że łódka z przyczepą ważą 1600 kg

Może to jest metoda  :P

Styczeń 07, 2019, 22:25:04
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 3108
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Moczysz w morzu ?
Robisz 2000km w 2-3 dni ?

Co do 1600 kg to się zgodzę.
Rada serwisu jak koła po zimie nie chciały się kręcić to że pod ciężarem ruszą ;)

W GR mechanik dokręcał bez klucza dynamometrycznego a potem odpuszczał kawałek obrotu (i wszystko było OK). W PL serwis używał klucz DYNAMO (chyba 140 Nm według instrukcji) i beben potem się grzał ...

Te AAA mają napis na bebnie AAA (chyba). Na razie zacznę od rozkręcenia i oczyszczenia starych.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Teraz zobaczyłem, ze "rok temu". W pierwszym roku też było znacznie lepiej ...
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 07, 2019, 22:49:07
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 2893
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
W morzu nie mocze tylko w wodzie , km jakie pokonałem na osiach  ;D
Łożyska stożkowe się dokreca i popuszcza więc tam daleko dobrze zrobili ^-^
Jutro może sprawdzę co jest na bębnach , to dam znać

Styczeń 08, 2019, 07:35:50
Odpowiedź #4
  • *****
  • Wiadomości: 3108
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
nie wiem na ile to reklama  a na ile tak wyglada, na "kapslu" napisane AAA

RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 08, 2019, 11:15:19
Odpowiedź #5
  • *****
  • Wiadomości: 1076
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Maćku zmień ty lepiej mechanika na takiego który nie jest AA (bez trzeciego A  ;D )
Albo zacznij sam serwisować
Ja mam osie i najazd alko
Masa przyczepy 830kg, łajby 2700kg
Wjechała kilka razy do słonej wody - nie była płukana
Jeździ na trasach Warszawa - Southampton / Warszawa - Exeter / Warszawa - Wenecja
Ostatnio stała kilka miesięcy, przymarzła do podłoża po czym w śniegu i temp -8 grzecznie ruszyła i pojechała
1850km do Exeter.
Jedyny problem i modyfikacja którą zrobiłem to zmiana pręta między mechanizmem najazdowym a ośką. Był ocynk, zmieniłem na nierdzewke

No i zmieniłem lampy na LED ale to nie ten temat

Żadnych problemów, żadnego grzania się itd
Okładzin ani łożysk nie zmieniłem od początku czyli od 2015 roku

Styczeń 08, 2019, 20:16:42
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 3108
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
...
Albo zacznij sam serwisować
...

Chwilowo ta opcja wygrywa. Chcę rozkręcić, oczyścić z rdzy (sczoteczka lub wiertarka z druciakiem) i użyć smaru do hamulcy (tam gdzie należy). Pewnie dokręcę po Grecku lub z użyciem nasadki na grzechotkę Jonnesway z dynamometrem cyfrowym. Konserwacje będę robił co jesień (od tej pory)
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 09, 2019, 23:13:25
Odpowiedź #7
  • *****
  • Wiadomości: 3108
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Hamulce mam Knotta.
Znalazłem instrukcję PDF http://www.knott.pl/wp-content/uploads/news_11.2016.pdf

Jak i filmik "niemy"

https://www.youtube.com/watch?v=U_-kaT2GDZQ&t=643s

Filmik troche niezgodny z instrukcją bo w instrukcji proszą nie używać pneumatyki.

To co mnie oświeciło to ze z tyłu jest śruba która reguluje hamulec.
Generalnie nie trzeba nic rozkręcac i można tylko tą śrubą się pobawić

Ale ja chcę
- wymienić nakrętki na nowe (tę główną do łożyska) ponoć są jednorazowe a już kilka razy były zdejmowane (280 Nm siła dokręcenia)

- wyczyścić hamulce i zobaczyć stan okładzin

Takie głupie pytanie, z jaką siłą śruby mocujące koła ??
Bo w serwisie widziałem, że dokręcają "nogami" czyli dosyć mocno.

>>>>>>>>>>>>>

Gdyby się koło grzało to wiem ze wystarczy zacząć od regulacji tą śrubą z tyłu bębna (na przyszłosć - odpukać)
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 10, 2019, 08:35:47
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 2893
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Wszystko zależy od producenta, między 90-120 ,ja kręcę na 110  :D dziś odkrece koło i zobaczę co w środku piszczy ;) choć nie piszczy

Styczeń 13, 2019, 00:17:01
Odpowiedź #9
Samoregulatory niczego nie zmienią w kwestii grzejących się bębnów.
Al-KO kiedy pytałem ich o ofertę by wdrożyć ten system do przyczep mojej produkcji jakoś tak starało się mnie zniechęcić do tego pomysłu, po branży chodziły informacje że nie do końca im to działa tak jak sobie wymyślili. Knott miał podobne problemy z samoregulatorami (w Knocie ten system nazywa się ANS)
Systemy ANS Knotta montuję w dużych ilościach i obecnie działa ale ma sens jedynie w przyczepach które robią rocznie po 100 i więcej tysięcy, do swojej podłodziówki nie założę tego systemu.
Samoregulator ma za zadanie samoczynnie kasować luz podczas zużywania się okładziny, kasować czyli podciągać regulację a nie utrzymywać właściwy luz więc niczego nie poprawią w Twoim wypadku.
Przyczepy które robią po 5- 10 tysi na rok absolutnie takiego systemu nie potrzebują, ba! Będzie jeszcze gorzej niż jest teraz.
Z perspektywy człowieka który serwisuje przyczepy od lat 20 a produkuje od 10 powiem Ci tak, nie serwisuj przyczepy u mechaników samochodowych bo naprawdę niewielu z nich chce przeczytać instrukcję regulacji, jeszcze mniej ma doświadczenie w diagnozowaniu - udaj się do serwisu przyczep i problemy znikną.
Jeśli byś jednak chciał sam coś działać to podam CI parę świętości.
1) NIGDY nie kręć regulacjami bez rozebrania i gruntownego wyczyszczenia bębna, rozpieraczy i weryfikacji linek.
2) Linka nawet jeśli wygląda na niezardzewiałą i potrafisz ją ręcznie "przeciągnąć" nie musi być sprawna. Linka sprawna to taka która w której cięgno po postawieniu pancerza w pionie samo swoim ciężarem opada.
3) Łożysko jeśli jest dwurzędowe zawsze dokręcaj kluczem dynamometrycznym - wartość jest podana na opakowaniu szczęk.
4) Sprawdź czy linki które masz mają na końcach regulacje, jeśli tak to je wywal i użyj linek z grzybkami na stałe zakutymi.
5) Sprawdź czy w urządzeniu najazdowym dźwignie do których wkręcony jest pręt chodzą lekko i czy nie jest przygięta osłona tych dźwigni ( bardzo często w Knott)
6) W regulacji postępuj ściśle według instrukcji - to jest specyficzny rodzaj hamulca i mechanicy się bardzo często na tym rozkładają.
7) Po regulacji obowiązkowo wykonaj kilka hamowań gwałtownych w przód i tył, koło nie może się blokować ani grzać.
8) Na pręcie hamulcowym zawsze musi być lekki wyczuwalny luz wzdłużny.
9) Pręt dłuższy niż 2,5 metra musi być podtrzymywany w połowie długości inaczej męczy linki szarpiąc nimi niepotrzebnie w trakcie jazdy.

Miłej pracy  ;D
Jeszcze bydzie przepjyknie!

Styczeń 13, 2019, 09:06:44
Odpowiedź #10
  • *****
  • Wiadomości: 3108
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
serwisuje w serwisie Brenderupa (przyczepki sprzedaja i serwisują)

Po drodze do GR (serwis zrobiony miesiac przed wyjazdem) też szukałem autoryzowanego (w miare po drodze) jeszcze w PL.

Chcę  to opanować bo w GR to tylko samochodowe i praktycznie tam głownie bez hamulcy uzywaja

Linki i zestaw zamówiłem. Moim zdaniem linki kwalifikują sie do wymiany (te odcinki przy kołach)
Za robote wezme się na wiosnę. Możliwe ze mróz skrócił linki plus korozja.

Zamówiłem nowe linki (te odcinki do kół), komplet sczek z nakretkami, plastilube, osłone zaczepu linki, szczotke drucianą i koncowki do wiertarki do czyszczenia z rdzy, jakis płyn niemiecki do czyszczenia bebnowych hamulcy ..., zapasowe nakretki

>>>>>>>>>>>>>>>>>

U mnie te linki (te częsci przy kołach) wiszą dosyć nisko i jedna ma poszarpaną tę niebieską izolację i pod spodem pancerz skorodował. Czy mogę te linki podwiesić jakimś mocnym i szerokim "cosiem" do kabli ?
Czy podczas jazdy będzie się to wycierać ? Pręt jest podwieszony czymś podobnym co ja chcę użyć do linek. W komplecie bedzie instrucja ? czy jakis porzadny filmik/pdf jest na sieci ?

>>>>>>>>>>>>>>>>>

W komplecie nie ma teg czegoś za co ciągnie linka w kole (nie wiem ja to się nazywa)
Ja po drodze mi wymieniali komplet szczęk to widzialem, ze z grubsza oczyscili tylko
« Ostatnia zmiana: Styczeń 13, 2019, 09:21:43 wysłana przez ogorek »
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 13, 2019, 10:11:21
Odpowiedź #11
  • *****
  • Wiadomości: 2893
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
U mnie brak samoregulatorów  w kolach i brak jakiegokolwiek zuzycia i korozji wyglada wszystko jak nowe

Styczeń 13, 2019, 10:48:34
Odpowiedź #12
  • *****
  • Wiadomości: 3108
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Zalety słodkiej wody. Od 2015 moczę w morzu i dopiero ostatni rok staram się nie moczyć bębna (podczas slipowania).

Nie pamiętam czy od 1-szego czy dopiero drugiego roku użytkowania zleciłem system płukania hamulcy.
Aczkolwiek woda w portach w GR "słodka" jest wysokomineralizowana i lekko słona ponoć też.

W GR spod domu do slipu używają wszyscy przyczepek bez hamulcy i potrafią zostawić je w wodzie na kilka godzin (jak slip mało obłożony - jak na południu Krety)

No i dopiero od 2 lat stawiam przyczepkę z dala od morza.
Niemiec mieszkający w GR wytłumaczył mi, że słone powietrze bardzo zle wpływa czy na auta czy na przyczepy. To samo twierdził mechanik w GR serwisujacy te same auta osób mieszkających tuż przy morzu i trochę dalej
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 13, 2019, 12:10:03
Odpowiedź #13
Może się komu przyda a może nie, powklejam foty elementów na które trzeba bezwzględnie zwracać uwagę i te które ja stosuję by mieć święty spokój z gwarancjami i reklamacjami hamulcy.

pierwsza fota schemat szczęk Knott zawsze przed regulacją i przy wymianie szczęk czyścimy i sprawdzamy rozpieracz  - na schemacie nr 23 i zespół regulacji hamulca, na schemacie nr 24.

linka z nakrętkami - unikać! wprowadza tylko niepotrzebny zamęt bo ludzie próbują tymi nakrętkami regulować hamulec a to zupełnie nie do regulacji hamulca tylko do ustawienia w jednej linii wszystkich linek w orczyku służy. Ja odkąd zacząłem stosować  linki z grzybkiem zauważyłem wyraźną poprawę w czasie niezbędnym do wykonania prac jak i w poźniejszych reklamacjach w których okazywało się że klient "sobie pokręciłem bo myślałem"  ;D
Dla długich prętów hamulcowych stosuję orczyki ze sprężyną wspomagającą cofanie pręta.
Knott ma naprawdę dobrze wszystkie elementy zestrojone i jest moim zdaniem łatwiejszy w naprawach i skuteczniejszy niż Al-KO ale z jednego trzeba sobie zdać sprawę i trzymać to hasło przed oczyma:

" hamulec przyczepy to zespół dźwigni i cięgien który będzie działał tylko i wyłącznie wtedy kiedy wszystkie elementy działają prawidłowo"

  ;D ten tekst napisałem ponieważ średnio raz na tydzień muszę komuś tłumaczyć że wymiana samych szczęk bez dokładnej weryfikacji reszty elementów to wyrzucony pieniądz i droga wprost do nieszczęścia. Lepiej nie mieć hamulca wcale niż mieć niesprawny i nagle zobaczyć w lusterku jako koło twojej przyczepy cie wyprzedza.

Ogórek każdy wspornik linki nieco ją niszczy, ale zapobiega zaczepieniu linką o wystające korzenie itp, wkleiłem CI oryginalne wsporniki które ja stosuję. Linki dobiera się do szerokości osi, zweryfikował CI ktoś przy zakupie czy masz właściwe? Za długie linki będą działać ale będą nadmiernie zwisać.
Ja wsporniki stosuję.

Jest jeszcze jedna świętość u mnie, na jedne życie szczęki przypada zazwyczaj 2 kpl linek - one są najczęściej przyczyną problemów.  W moich przyczepach z wypożyczalni zwyczajnie na wiosnę ustawowo wymieniam linki i mam sezon spokoju za 100 zł.
Pozdrówka
Jeszcze bydzie przepjyknie!

Styczeń 13, 2019, 22:06:58
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 3108
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Przyczepka kupiona nowa była w 2015 Branderup Basic (model pewnie 2014 czy 13 bo potem BASIC to straszna bieda była a ta maołyskę mnóstwo rolek i inne rzeczy)

A ten schemat masz z numerami częsci ?
Np. ta część numer 23 - wystarczy doczyścić i w czyms wykąpać czy po 5-ciu latach w słonej wodzie lepiej wymienić ?

Jak wspomniałem od 2 sezonów nie wjezdzam już bębnami do morza.
Może warto teraz tam wszystko odświeżyć ?
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho