Autor Wątek: auto z największym DMC dla przyczepy, dla kategorii B  (Przeczytany 93176 razy)

Listopad 13, 2012, 16:46:00
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 704
  • ekstremalny ...
    • Illinois, Texas, Floryda
  • Akwen: Wody lokalne
Koledzy orientujecie się może jakie auta (marka, model, silnik) umożliwiają ciągnięcie przyczepy z największym DMC, posiadając tylko prawko kat. B.

Dla przykładu moje autko ma DMC 2500kg, i zgodnie z homologacją auta mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC. max. 2000kg, ale zgodnie z przepisami na prawko kat. B mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC max. 1000KG.

Sprawa o tyle istotna, że czasami kupujemy samochód nie zdając sobie sprawę z tego iż, przez nadwyżkę parę kilo musimy robić dodatkowo kat. E. Z innych przepisów też wynika, że DMC przyczepy nie może przekroczyć DMC auta

Auto idealnie wzorcowe to takie, które by miało własne DMC 1750KG, homologowane na przyczepę min. 1749KG, wtedy możemy ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie DMC 1749KG. Wtedy unikamy kat. E i ViaTolla, korzyści są wymierne

Jakie macie propozycje aut, które są najbliżej wzorcowemu ?

« Ostatnia zmiana: Listopad 13, 2012, 16:48:50 wysłana przez mzalewski »
RADOŚĆ Z PŁYWANIA ZACZYNA SIĘ TAM, GDZIE KOŃCZY SIĘ EKONOMIA

Pozdrawiam  Marcin  SAN210TE  SAN210  - ex Sea Doo RXT-X 255 - ex

Listopad 13, 2012, 17:04:03
Odpowiedź #1
  • **
  • Wiadomości: 78
  • J.Jeziorak Motorbåt Carita + Evinrude 55
    • Lidzbark / Dania
Przyczepa jest to pojazd kołowy bez własnego silnika, przystosowany do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg posiadają obowiązkowo hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą wystarczy prawo jazdy kat. B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę samochód może ciągnąć.

Pamiętamy o spełnieniu następujących warunków

Całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3.5 tony Wyjątek stanowi postanowienie Konwencji Wiedeńskiej , gdzie łączna masa zespołu pojazdów może sięgnąć nawet 4250 kg (3500+750). Jeżeli holujemy przyczepę ciężką (powyżej 750 kg) i łączna masa zespołu pojazdów przekroczy 3500 kg, to konieczne jest posiadanie prawa jazdy „B+E".
Masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu.
Przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy.
Masa i rodzaj przyczepy musi odpowiadać warunkom technicznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym (rubryka O.1. oraz rubryka O.2)
Bezpieczeństwo i komfort jazdy zmienia się w zależności od masy przyczepy.
Prędkości jazdy z przyczepą obowiązujące w Polsce: poza obszarem zabudowanym, droga jednojezdniowa 70 km/h poza obszarem zabudowanym, droga dwujezdniowa 80 km/h droga ekspresowa (jednojezdniowa) 80 km/h droga ekspresowa (dwujezdniowa) 80 km/h autostrada 80 km/h
Prawo o Ruchu Drogowym Dział IV Rozdział I Art. 88.ust.2. pkt. 3 oraz 10:
Kategoria B uprawnia do kierowania:

pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym.
Tak więc sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t, co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 3 lit. b PoRD (Prawo o Ruchu Drogowym). Dopuszcza się również, na mocy Konwencji Wiedeńskiej, ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.

Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t . Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy o DMC nie przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62, ust. 1, pkt. 1 PoRD. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t.

Obawiam się że bez dodatkowych uprawnień kolega może ciągnąć nax na kat.B tylko DMC 750KG
dodatkowe kilogramy to już B+E,pomimo że auto ma homologację jak rozumię do 2000 kg,to kolegi prawo jazdy nie uprawnia do wykorzystania pełnej mocy zainstalowanego haka
« Ostatnia zmiana: Listopad 13, 2012, 17:10:27 wysłana przez dachbud »
Pozdrawiam Krzysztof Motorbåt Carita + Evinrude

Listopad 13, 2012, 17:32:45
Odpowiedź #2
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 704
  • ekstremalny ...
    • Illinois, Texas, Floryda
  • Akwen: Wody lokalne
nie no ja mogę ciągnąć przyczepę od DMC do 1000KG i jeśli ma powyżej 750KG musi mieć hamulec

mi nie chodziło o przepisy, raczej które znam (choć kto wie  :)) ),  chodziło mi w pytaniu

JAKIE AUTO KONKRETNIE KUPIĆ NAJBARDZIEJ ZBLIŻONE DO WZORCOWEGO ?


na zasadzie.

Renault Safrane 3.0 V6 167 KM 235 Nm 1992 rok

MW 1471 kg
DMC 1990 kg

Przyczepa z ham. 1500 kg
-----//----- bez ham. 735 kg

Citroen C5 2.0 Hdi 134 KM 2007 rok

MW 1498 kg
DMC 2018 kg

Przyczepa z ham. 1500 kg
----//----- bez ham. 730 kg


Opel Astra II

- silnik 1.6 84 KM może mieć 1050 kg na haku
- silnik 1.4 90 KM może mieć 850 kg na haku (lub 800 kg)

itd....

dla przykładu kolega miał DODGE, dla którego musiał przyczepkę lekką rejestrować jako SAMa, bo mógł bez hamulca ciągnąć max. mniej niż 750KG, a miał lekką 750KG, więc zarejestrował SAMA na np. 650KG (skuter z przyczepką i tak ważył mniej), więc się opłacało przerejestrować, niż przerabiać przyczepkę na hamulec i robić coroczne przeglądy, itd...

więc jakie auto model, marka jest najbliżej ideałowi

powtórzę: wzorcowe auto to takie, które by miało własne DMC 1750KG, homologowane na przyczepę min. 1749KG, wtedy możemy ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie DMC 1749KG. Wtedy unikamy kat. E i ViaToll  :)
RADOŚĆ Z PŁYWANIA ZACZYNA SIĘ TAM, GDZIE KOŃCZY SIĘ EKONOMIA

Pozdrawiam  Marcin  SAN210TE  SAN210  - ex Sea Doo RXT-X 255 - ex

Listopad 13, 2012, 18:04:27
Odpowiedź #3
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 1737
  • odszedł na wieczną wachtę...
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Reasumując trudno o samochód który ma DMC / nie mylić z masą własną / około 1500 kg. a na haku 2000 kg. Swoją drogą zdrowy rozsądek mimo hamulca najazdowego mówi że masa ciągnika nie powinna znacząco odbiegać od masy tego co ciągnie bo łatwo przekroczyć prawa fizyki  ;)

Listopad 13, 2012, 18:16:04
Odpowiedź #4
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 704
  • ekstremalny ...
    • Illinois, Texas, Floryda
  • Akwen: Wody lokalne
przepis mówi, że DMC przyczepy nie może być większe niż auta, ale nie oto chodzi

dlaczego trudno ?, kwestia wyłapania aut, są auta których DMC wynosi np. 2000KG i przyczepa może być 1500KG, mając łódź ważącą z przyczepą powiedzmy 1420KG, wystarczy za 200zł przerejestrować przyczepkę na 1450KG i mamy wszystko legalnie, nawet ważenie przez ITB na drodze potwierdzi poprawność. Odpada nam robienie nowej kategorii prawka, oraz zapominamy o ViaToll.   
RADOŚĆ Z PŁYWANIA ZACZYNA SIĘ TAM, GDZIE KOŃCZY SIĘ EKONOMIA

Pozdrawiam  Marcin  SAN210TE  SAN210  - ex Sea Doo RXT-X 255 - ex

Listopad 13, 2012, 18:23:32
Odpowiedź #5
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 183
    • Łódź/Ślesin
  • Akwen: WPW
HONDA CR-V 2004ROK 2.0 benzyna 150Km

DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita) 1930kg
MW (Masa Własna) 1658kg
Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcem 1500kg
Dopuszczalna masa holowanej przyczepy bez hamulac 750kg
Bayliner 2850 Contessa Fly Mercruiser 6,2 MPI
Sea-Doo spark 2016 110km

Listopad 13, 2012, 18:35:06
Odpowiedź #6
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 704
  • ekstremalny ...
    • Illinois, Texas, Floryda
  • Akwen: Wody lokalne
Honda CR-V, auto prawie idealne,  :) , uniwersalne, trwałe i spore możliwości
MW > 1500kg 
1930+ 1500 = 3430kg

nie pomyliłeś się z DMC auta ?, strasznie mała różnica dla auta DMC vs MW ?
RADOŚĆ Z PŁYWANIA ZACZYNA SIĘ TAM, GDZIE KOŃCZY SIĘ EKONOMIA

Pozdrawiam  Marcin  SAN210TE  SAN210  - ex Sea Doo RXT-X 255 - ex

Listopad 13, 2012, 18:35:33
Odpowiedź #7
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 1737
  • odszedł na wieczną wachtę...
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Mitsubishi Pajero DMC 3030 kg . Masa holowanej  przyczepy / koła 18 cali / 3500 kg  8) Oczywiście to nie jest przykład na twoje idealne auto ale na przepis o różnicy DMC . ;)
« Ostatnia zmiana: Listopad 13, 2012, 18:38:59 wysłana przez Jack Sparrow »

Listopad 13, 2012, 18:55:14
Odpowiedź #8
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 183
    • Łódź/Ślesin
  • Akwen: WPW
Honda CR-V, auto prawie idealne,  :) , uniwersalne, trwałe i spore możliwości
MW > 1500kg 
1930+ 1500 = 3430kg

nie pomyliłeś się z DMC auta ?, strasznie mała różnica dla auta DMC vs MW ?

Dane spisane z dowodu więc pomyłki nie stwierdzono :)
Pani w budce na autostradzie też była mocno zdziwiona.
Bayliner 2850 Contessa Fly Mercruiser 6,2 MPI
Sea-Doo spark 2016 110km

Listopad 13, 2012, 19:07:58
Odpowiedź #9
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 3121
  • GoFast Powerboat Builder
    • Warszawa
    • Spectre Boats INC
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Trochę dziwne te rozważania  :(

Dopasować sobie idealne auto, żeby nie płacić jakiegoś viatola.
To jeszcze trzeba pomyśleć żeby nie ciągnąć zatankowanej łódki bo zestaw przekroczy limit rzeczywistych kilogramów.
Na dodatek nie pociągniesz żadnej przyczepy kempingowej, bo albo musi być malutka albo kilogramów za dużo.
Koszt prawa jazdy nie jest powalający, koszt viatola tym bardziej. :o

W tym roku woziłem po Polsce przyczepę kempingową z viatolem i łódkę z viatolem.
Cały sezon koszta nie przekroczyły 120 złotówek.

Wiecie, że nie rozumiem o co chodzi?????
Łódka za 100k lub 200k złotówek o zapotrzebowaniu na paliwo nie wspomnę i problem
z dopasowaniem samochodu aby zaoszczędzić kilkanaście złotówek na viatolu. :D
Czy to już taka nasza uroda narodowa?

A jeśli już jakieś autko, to te wypasione mercedesy z wyższej półki mają spore cyferki na haku ;)

Czytajcie powyższe z przymrużeniem oka ;) ;) ;)

Listopad 13, 2012, 19:27:27
Odpowiedź #10
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 704
  • ekstremalny ...
    • Illinois, Texas, Floryda
  • Akwen: Wody lokalne
ja czytam z przymrożeniem oka  ;)

mnie akurat kat.E nie ominie, ba gorzej, że mam tylko na haku 2000kg i mogę się nie zmieścić

Zdaję sobie sprawę, że posiadacz swego Bentleya nie zamieni go na CR-Vkę, bo musi ciągać łódkę 1500KG kosztującą 1mln zł.

ale temat ciekawy pewnie dla niektórych, zwłaszcza podchodzących do auta jako przedmiot tylko typowo użytkowy, a nie reprezentacyjny. 

Ktoś może się z kolegów zastanawiać co kupić CR-V czy RAV4, a wtedy może DMC mieć znaczenie

Zibi co do urody naszego narodu, to nie chodzi o urodę ale o system zdawania na prawo jazdy.
« Ostatnia zmiana: Listopad 13, 2012, 19:32:03 wysłana przez mzalewski »
RADOŚĆ Z PŁYWANIA ZACZYNA SIĘ TAM, GDZIE KOŃCZY SIĘ EKONOMIA

Pozdrawiam  Marcin  SAN210TE  SAN210  - ex Sea Doo RXT-X 255 - ex

Listopad 13, 2012, 19:28:22
Odpowiedź #11
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 1737
  • odszedł na wieczną wachtę...
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Zibi to samo napisałem i usunąłem żeby ktoś nie pomyślał czegoś nie właściwego. Dla zaoszczędzenia będę pływał wanienką do kompania dzieci i przed wyruszeniem w trasę obowiązkowo należy postawić kloca w celu poprawy a dokładniej obniżenia masy rzeczywistej zestawu :P :D :D

Listopad 13, 2012, 19:30:18
Odpowiedź #12
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 3121
  • GoFast Powerboat Builder
    • Warszawa
    • Spectre Boats INC
  • Akwen: Jeszcze nie pływam

Listopad 13, 2012, 19:35:36
Odpowiedź #13
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 704
  • ekstremalny ...
    • Illinois, Texas, Floryda
  • Akwen: Wody lokalne
nikt tu nie będzie się za żarty obrażał  :) :) :), znaczy przynajmniej ja .... ale zdawanie od nowa na prawo jazdy nie rajcuje mnie, mimo że zdawałem za pierwszym razem
RADOŚĆ Z PŁYWANIA ZACZYNA SIĘ TAM, GDZIE KOŃCZY SIĘ EKONOMIA

Pozdrawiam  Marcin  SAN210TE  SAN210  - ex Sea Doo RXT-X 255 - ex

Listopad 13, 2012, 19:42:10
Odpowiedź #14
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 1737
  • odszedł na wieczną wachtę...
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Zupełnie poważnie bez urazy zrobiłem prawo jazdy żeby mieć spokój choć producent przyczepy proponował kombinacje z DMC płace  Via Toll bo muszę i p......... tych co te przepisy wymyślają  ;) bo są chore  >:D