Skocz do zawartości

auto z największym DMC dla przyczepy, dla kategorii B


mzalewski
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy orientujecie się może jakie auta (marka, model, silnik) umożliwiają ciągnięcie przyczepy z największym DMC, posiadając tylko prawko kat. B.

 

Dla przykładu moje autko ma DMC 2500kg, i zgodnie z homologacją auta mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC. max. 2000kg, ale zgodnie z przepisami na prawko kat. B mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC max. 1000KG.

 

Sprawa o tyle istotna, że czasami kupujemy samochód nie zdając sobie sprawę z tego iż, przez nadwyżkę parę kilo musimy robić dodatkowo kat. E. Z innych przepisów też wynika, że DMC przyczepy nie może przekroczyć DMC auta

 

Auto idealnie wzorcowe to takie, które by miało własne DMC 1750KG, homologowane na przyczepę min. 1749KG, wtedy możemy ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie DMC 1749KG. Wtedy unikamy kat. E i ViaTolla, korzyści są wymierne

 

Jakie macie propozycje aut, które są najbliżej wzorcowemu ?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 110
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Przyczepa jest to pojazd kołowy bez własnego silnika, przystosowany do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg posiadają obowiązkowo hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą wystarczy prawo jazdy kat. B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę samochód może ciągnąć.

 

Pamiętamy o spełnieniu następujących warunków

 

Całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3.5 tony Wyjątek stanowi postanowienie Konwencji Wiedeńskiej , gdzie łączna masa zespołu pojazdów może sięgnąć nawet 4250 kg (3500+750). Jeżeli holujemy przyczepę ciężką (powyżej 750 kg) i łączna masa zespołu pojazdów przekroczy 3500 kg, to konieczne jest posiadanie prawa jazdy „B+E".

Masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu.

Przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy.

Masa i rodzaj przyczepy musi odpowiadać warunkom technicznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym (rubryka O.1. oraz rubryka O.2)

Bezpieczeństwo i komfort jazdy zmienia się w zależności od masy przyczepy.

Prędkości jazdy z przyczepą obowiązujące w Polsce: poza obszarem zabudowanym, droga jednojezdniowa 70 km/h poza obszarem zabudowanym, droga dwujezdniowa 80 km/h droga ekspresowa (jednojezdniowa) 80 km/h droga ekspresowa (dwujezdniowa) 80 km/h autostrada 80 km/h

Prawo o Ruchu Drogowym Dział IV Rozdział I Art. 88.ust.2. pkt. 3 oraz 10:

Kategoria B uprawnia do kierowania:

 

pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym.

Tak więc sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t, co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 3 lit. b PoRD (Prawo o Ruchu Drogowym). Dopuszcza się również, na mocy Konwencji Wiedeńskiej, ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.

 

Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t . Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy o DMC nie przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62, ust. 1, pkt. 1 PoRD. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t.

 

Obawiam się że bez dodatkowych uprawnień kolega może ciągnąć nax na kat.B tylko DMC 750KG

dodatkowe kilogramy to już B+E,pomimo że auto ma homologację jak rozumię do 2000 kg,to kolegi prawo jazdy nie uprawnia do wykorzystania pełnej mocy zainstalowanego haka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie no ja mogę ciągnąć przyczepę od DMC do 1000KG i jeśli ma powyżej 750KG musi mieć hamulec

 

mi nie chodziło o przepisy, raczej które znam (choć kto wie  :)) ),  chodziło mi w pytaniu

 

JAKIE AUTO KONKRETNIE KUPIĆ NAJBARDZIEJ ZBLIŻONE DO WZORCOWEGO ?

 

 

na zasadzie.

 

Renault Safrane 3.0 V6 167 KM 235 Nm 1992 rok

 

MW 1471 kg

DMC 1990 kg

 

Przyczepa z ham. 1500 kg

-----//----- bez ham. 735 kg

 

Citroen C5 2.0 Hdi 134 KM 2007 rok

 

MW 1498 kg

DMC 2018 kg

 

Przyczepa z ham. 1500 kg

----//----- bez ham. 730 kg

 

 

Opel Astra II

 

- silnik 1.6 84 KM może mieć 1050 kg na haku

- silnik 1.4 90 KM może mieć 850 kg na haku (lub 800 kg)

 

itd....

 

dla przykładu kolega miał DODGE, dla którego musiał przyczepkę lekką rejestrować jako SAMa, bo mógł bez hamulca ciągnąć max. mniej niż 750KG, a miał lekką 750KG, więc zarejestrował SAMA na np. 650KG (skuter z przyczepką i tak ważył mniej), więc się opłacało przerejestrować, niż przerabiać przyczepkę na hamulec i robić coroczne przeglądy, itd...

 

więc jakie auto model, marka jest najbliżej ideałowi

 

powtórzę: wzorcowe auto to takie, które by miało własne DMC 1750KG, homologowane na przyczepę min. 1749KG, wtedy możemy ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie DMC 1749KG. Wtedy unikamy kat. E i ViaToll  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reasumując trudno o samochód który ma DMC / nie mylić z masą własną / około 1500 kg. a na haku 2000 kg. Swoją drogą zdrowy rozsądek mimo hamulca najazdowego mówi że masa ciągnika nie powinna znacząco odbiegać od masy tego co ciągnie bo łatwo przekroczyć prawa fizyki  ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przepis mówi, że DMC przyczepy nie może być większe niż auta, ale nie oto chodzi

 

dlaczego trudno ?, kwestia wyłapania aut, są auta których DMC wynosi np. 2000KG i przyczepa może być 1500KG, mając łódź ważącą z przyczepą powiedzmy 1420KG, wystarczy za 200zł przerejestrować przyczepkę na 1450KG i mamy wszystko legalnie, nawet ważenie przez ITB na drodze potwierdzi poprawność. Odpada nam robienie nowej kategorii prawka, oraz zapominamy o ViaToll.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Honda CR-V, auto prawie idealne,  :) , uniwersalne, trwałe i spore możliwości

MW > 1500kg 

1930+ 1500 = 3430kg

 

nie pomyliłeś się z DMC auta ?, strasznie mała różnica dla auta DMC vs MW ?

 

Dane spisane z dowodu więc pomyłki nie stwierdzono :)

Pani w budce na autostradzie też była mocno zdziwiona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę dziwne te rozważania  :(

 

Dopasować sobie idealne auto, żeby nie płacić jakiegoś viatola.

To jeszcze trzeba pomyśleć żeby nie ciągnąć zatankowanej łódki bo zestaw przekroczy limit rzeczywistych kilogramów.

Na dodatek nie pociągniesz żadnej przyczepy kempingowej, bo albo musi być malutka albo kilogramów za dużo.

Koszt prawa jazdy nie jest powalający, koszt viatola tym bardziej. :o

 

W tym roku woziłem po Polsce przyczepę kempingową z viatolem i łódkę z viatolem.

Cały sezon koszta nie przekroczyły 120 złotówek.

 

Wiecie, że nie rozumiem o co chodzi?????

Łódka za 100k lub 200k złotówek o zapotrzebowaniu na paliwo nie wspomnę i problem

z dopasowaniem samochodu aby zaoszczędzić kilkanaście złotówek na viatolu. :D

Czy to już taka nasza uroda narodowa?

 

A jeśli już jakieś autko, to te wypasione mercedesy z wyższej półki mają spore cyferki na haku ;)

 

Czytajcie powyższe z przymrużeniem oka ;) ;) ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja czytam z przymrożeniem oka  ;)

 

mnie akurat kat.E nie ominie, ba gorzej, że mam tylko na haku 2000kg i mogę się nie zmieścić

 

Zdaję sobie sprawę, że posiadacz swego Bentleya nie zamieni go na CR-Vkę, bo musi ciągać łódkę 1500KG kosztującą 1mln zł.

 

ale temat ciekawy pewnie dla niektórych, zwłaszcza podchodzących do auta jako przedmiot tylko typowo użytkowy, a nie reprezentacyjny. 

 

Ktoś może się z kolegów zastanawiać co kupić CR-V czy RAV4, a wtedy może DMC mieć znaczenie

 

Zibi co do urody naszego narodu, to nie chodzi o urodę ale o system zdawania na prawo jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zibi to samo napisałem i usunąłem żeby ktoś nie pomyślał czegoś nie właściwego. Dla zaoszczędzenia będę pływał wanienką do kompania dzieci i przed wyruszeniem w trasę obowiązkowo należy postawić kloca w celu poprawy a dokładniej obniżenia masy rzeczywistej zestawu :P :D :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przepis mówi, że DMC przyczepy nie może być większe niż auta, ale nie oto chodzi

 

dlaczego trudno ?, kwestia wyłapania aut, są auta których DMC wynosi np. 2000KG i przyczepa może być 1500KG, mając łódź ważącą z przyczepą powiedzmy 1420KG, wystarczy za 200zł przerejestrować przyczepkę na 1450KG i mamy wszystko legalnie, nawet ważenie przez ITB na drodze potwierdzi poprawność. Odpada nam robienie nowej kategorii prawka, oraz zapominamy o ViaToll. 

 

Przerobione z cztery miesiące temu,raz nadane DMC jest nie do ruszenia,ani w górę ani w dół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę dziwne te rozważania  :(

 

Dopasować sobie idealne auto, żeby nie płacić jakiegoś viatola.

To jeszcze trzeba pomyśleć żeby nie ciągnąć zatankowanej łódki bo zestaw przekroczy limit rzeczywistych kilogramów.

Na dodatek nie pociągniesz żadnej przyczepy kempingowej, bo albo musi być malutka albo kilogramów za dużo.

Koszt prawa jazdy nie jest powalający, koszt viatola tym bardziej. :o

 

W tym roku woziłem po Polsce przyczepę kempingową z viatolem i łódkę z viatolem.

Cały sezon koszta nie przekroczyły 120 złotówek.

 

Wiecie, że nie rozumiem o co chodzi?????

Łódka za 100k lub 200k złotówek o zapotrzebowaniu na paliwo nie wspomnę i problem

z dopasowaniem samochodu aby zaoszczędzić kilkanaście złotówek na viatolu. :D

Czy to już taka nasza uroda narodowa?

 

A jeśli już jakieś autko, to te wypasione mercedesy z wyższej półki mają spore cyferki na haku ;)

 

Czytajcie powyższe z przymrużeniem oka ;) ;) ;)

 

Zibi jak nie wiesz o co chodzi, dorosły facet chyba jesteś:)Polak ma to do siebie ,ze czesto chce d..e wytrzec papierem sciernym, lub butelką:)ot i cała tajemnica :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety chore jest to że via toll od 3,5t  . kiedyś za czasów Millera obiecali złote góry jak podatek drogowy będzie w paliwie . I co ? i jest ale trza płacić za przejazd ,ale zawsze można za kombinować kolejne daniny , przecież brakuję na wojnę w Afganistanie , na inne bzdury , trza obiecać żeby wybrali  i rozdawać , przecież to tak łatwo . Gorzej z zarabianiem . Myślę że kombinowanie z DMC raczej z protestu niż oszczędzania . Mam B+E tak na wyrost , targam przyczepę 1300 paskiem B5 i jest ok . W większości krajów via toll działa od 7,5t (niemcy , holandia , dania ...) . Odnoszę wrażenie że jesteśmy takim planktonem i istniejemy tylko po to żeby grube ryby mieli co żreć . 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy orientujecie się może jakie auta (marka, model, silnik) umożliwiają ciągnięcie przyczepy z największym DMC, posiadając tylko prawko kat. B.

 

Dla przykładu moje autko ma DMC 2500kg, i zgodnie z homologacją auta mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC. max. 2000kg, ale zgodnie z przepisami na prawko kat. B mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC max. 1000KG.

 

Sprawa o tyle istotna, że czasami kupujemy samochód nie zdając sobie sprawę z tego iż, przez nadwyżkę parę kilo musimy robić dodatkowo kat. E. Z innych przepisów też wynika, że DMC przyczepy nie może przekroczyć DMC auta

 

Auto idealnie wzorcowe to takie, które by miało własne DMC 1750KG, homologowane na przyczepę min. 1749KG, wtedy możemy ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie DMC 1749KG. Wtedy unikamy kat. E i ViaTolla, korzyści są wymierne

 

Jakie macie propozycje aut, które są najbliżej wzorcowemu ?

 

W dalszym ciądu nie daje mi spokoju te 1000 kg DMC z hamulcen na kat.B

sądze,że to niemożliwe

 

Każdy kierowca posiadający prawo jazdy kategorii B, może ciągnąć przyczepę lekką, czyli taką, której dopuszczalna masa całkowita (dmc) nie przekracza 750 kilogramów. Jeśli przyczepa jest wyposażona w hamulec bezwładnościowy, to dopuszczalna masa całkowita ciągnącego ją pojazdu, musi wynosić minimum 1.33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy (np. dmc przyczepy wynosi 750 kg, to dmc pojazdu powinna wynosić minimum 1000 kg).

Gdy przyczepa lekka nie ma hamulca, to pojazd który ją ciągnie musi mieć masę własną dwukrotnie większą, niż wynosi jej dopuszczalna masa całkowita (przy dmc przyczepy równiej 750 kg, minimalna masa własna samochodu to 1500 kg).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam nic przeciwko opłatom viatol. Niech ukraińcy płacą.

Tylko jeżeli nie prowadzisz działalności transportowej i raz czy dwa razy w roku ciągniesz przyczepę,

to dlaczego masz być niewolnikiem viatola?

Tam gdzie jedziesz do kaczygrodu to bramek nie ma!

Myślę, że to trochę idzie w kierunku ograniczenia swobód obywatelskich (ale napisane co?) ;)

 

Mariusz, masz rację :D

Dlatego wysyłam kobietę po taśmę do kibla, bo gdybym się pomylił to .... ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ha ha ha

 

ale jedziecie i to politycznie , a ja się pytałem tylko o autko ....

 

 

czubraszka ma rację

 

Myślę że kombinowanie z DMC raczej z protestu niż oszczędzania . 

 

tu nie chodzi o te parę złotych, ale o to, że męczą mnie, wolałbym dać 2000zł za przyniesienie prawka do domu niż 1000zł za zdawanie tego, po co mi ten stres, mój stres to wartość bezcenna, więcej warta niż te 1, czy 2 tyś zł.  :)

 

stwierdziłem że mi nawet łatwiej dodatkowy samochód kupić (to chyba nie oszczędność ?)

 

jak opowiadałem bratu z USA, że musiałem mieć godziny wypływane, kurs, egzamin teoretyczny i praktyczny, potem od nowa na holowanie narciarza, a teraz znowu kurs i egzaminy, kilkanaście testów chyba, do holowanie przyczepy, to się śmiał i powiedział że niedługo będę musiał mieć licencje na holowanie własnego kota wkoło osiedla.

 

Przynajmniej jak mnie sąsiad poprosi o wyprowadzeni kota jak wyjedzie na urlop to mu powiem "Sorry Sąsiad, nie mogę nie mam prawka na twego kota"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...