Autor Wątek: Holowanie a automatyczna skrzynie biegów  (Przeczytany 32514 razy)

Styczeń 03, 2012, 20:55:08
  • Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 600
  • http://instagram.com/stercikpiotr
    • Świnoujście/Przytór
  • Akwen: Wody lokalne
Słyszałem z kilku źródeł że automatem nie powinno holować się nic ciężkiego a już napewno nie na większe odległości.Sam takowe posiadam i raczej się takimi pierdołami nie przejmuję ale może coś w tym jest. Miałem przeloty po 700 km i jestem zdania że od strony użytkownika wygodniejszy jest automat ale może mechanizmy mają swoje zdanie w tym temacie.Komuś umarła skrzynia??A może to tylko mit??
Piotrek - Cortina 480 Pilot + Yamaha F50

Styczeń 03, 2012, 21:40:41
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Małopolska_Kraków
    • KSSW - Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych
W każdym moim aucie używanym do holowania i jazdy cywilnej
mam automat i jak na razie nic się nie ugotowałem ani nie zarżnąłem.

Uważam, że automat jest o wiele wygodniejszy, praktyczniejszy i bezpieczniejszy
przy holowaniu i nie tylko od manualnej skrzyni.

Może kiedyś tak było, że zdarzały się awarie, ale  jeżeli nie przekraczasz wartości podanych
na tabliczce znamionowej (między innymi DMC holowanej przyczepy), jeżeli używasz odpowiednich
zalecanych trybów jej (ASB) pracy w zalezności od obciążenia - zaleceń producenta -  to nic nie powinno się stać.
Oczywiście musisz dbać i postępować zgodnie z reżimem serwisowym producenta, sprawdzać regularnie oleum,
wymieniać materiały eksploatacyjne....i nie powinno być żadnych problemów. Zresztą tak samo jak w silnikach,
dyfrach, reduktorach...trzeba dbać i dać mu (im) to co się należy i w odpowiednim czasie...

Dodgem mogę holować zgodnie z jego amerykańską specyfikacją przyczepę o DMC 4500KG
oczywiście musiałem tę wartość okroić w homologacji auta na 3500KG abym nie musiał robić C kategorii.
Fabrycznie ma zamontowane 2 dodatkowe chłodnice oleju, dodatkowe tryby pracy skrzyni przy holowaniu
ciężkich przyczep, asystentów zjazdu, możliwość hamowania silnikiem
 - a tych lekkich to podczas jazdy się nie czuje....Do starego Jeepa oprócz fabrycznej chłodnicy
mam dołożoną drugą (dla bezpieczeństwa) - tak mi doradził i zamontował mój mechanik od hamerykanckich automatów
i jest O.K.  Tak więc nie przesadzajmy....moim zdaniem bardziej cierpi sprzęgło, skrzynia w manualu niż ASB....
« Ostatnia zmiana: Styczeń 03, 2012, 22:31:16 wysłana przez jarek10 »
pozdrawiam Jarek10
------------------------------------------------------------
KSSW  Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych   www.sportiwoda.pl

Styczeń 05, 2012, 19:18:41
Odpowiedź #2
  • ***
  • Wiadomości: 208
Chyba własnie te chłodnice są kluczowe, słyszałem, że bez odpowiedniego chłodzenia skrzynie padają

Styczeń 05, 2012, 19:25:38
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Małopolska_Kraków
    • KSSW - Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych
Tak mówi mój spec od skrzyń automatycznych.
Nic się nie stanie dopóki nie zgotujesz oleju - tak mawia
i pomaga mi w niektórych autkach poprawiać fabrykę...i nic się nie dzieje...
a czasami ciągam naprawdę dość ciężkie przyczepki.

Jedynie w stosunku do Dodge'a stwierdził, że w nim nic nie należy poprawić,
bo to auto przeznaczone fabrycznie do katowania nawet w bardzo wysokich temperaturach
regionów pustynnych....
i stąd te wszystkie dodatkowe chłodnice i programy ASB do ciężkich warunków pracy....
pozdrawiam Jarek10
------------------------------------------------------------
KSSW  Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych   www.sportiwoda.pl

Styczeń 06, 2012, 10:48:37
Odpowiedź #4
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 3121
  • GoFast Powerboat Builder
    • Warszawa
    • Spectre Boats INC
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Tak to jest w hamerykańcach.
Masz napisane ile możesz na hak założyć i to wszystko.
Jeżeli w jakimś modelu są wersje, to może się zdarzyć
że dla poszczególnych wersji są różne uciągi w zależności od wyposażenia auta.

Styczeń 06, 2012, 19:06:24
Odpowiedź #5
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 1306
  • Morski Sternik Motorowodny
    • Lublin
  • Akwen: Wody lokalne
Jeśli chodzi o temperaturę ASB to faktycznie Panowie macie rację-jest kluczowa ponieważ ugotowany ATF nie jest w stanie sklejać tarcz i smarować całości.Jeśli się o skrzynię dba serwisując ją i używając zgodnie z trybami pracy to będzie ona działać przez jakiś okres.Ale okres ten skróci się o jakiś procent jesli auto będzie ciągać non stop ciężary.Stanie się tak dlatego,żę funkcję sprzęgła oprócz konwertera pełnią tarczki cierne.I to one zużyją się wcześniej ze względu na jazdę z obciążeniami.Oczywiście nie ma co panikować.Żelazna podstawa to zdrowa eksploatacja.Nie wolno dopuszczać do przypalania pod obciążeniem ASB podobnie jak sprzęgła w manualu.Jak istnieje ryzyko,że będzie cięzko ruszyć to od razu trzeba zapinać reduktor a nie próbować ruszać-wtedy dostaje najbardziej.Jeśli juz coś takiego się wydarzy,że ATF się przypali trzeba go niezwłocznie wymienić.
Na trasie nic się nie będzie działo jesli nie będziemy nadmiernie katować skrzyni-grzać jej.Na to można sobie pozwolić tylko wtedy jak się ma kombajn chłodnice oleju.Ta seryjna z jeepa nie każdemu wystarcza  8)
Był Łuk + Wichr 30  Był Seadoo Spark 2up 60HP+ 2015
Był Seadoo Spark 2up 60HP+ 2017
Jest Seadoo Spark TRIXX 2up 90HP 2018

Styczeń 06, 2012, 20:06:48
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Małopolska_Kraków
    • KSSW - Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych
Dlatego w Jeep;ie mam oprócz chłodniczki fabrycznej,
tej małej z boku głównej - dołożoną bardziej wydajną i trzy razy większą od standardu....i jest O.K.
Na jak długo, nie wiem - ale też nie jest Jeep katowany non stop z jazdą z przyczepą.
Nawet na Chorwację jak jadę, to Dodgem, ze względu na jego własności
i przeznaczenie - komfort, moc silnika i bezpieczeństwo.
 Jest tylko problem jak się z autostrady zjedzie bo trzeba
bardzo uważać ze względu na gabaryty, gdzie się wjeżdża,,,, 
pozdrawiam Jarek10
------------------------------------------------------------
KSSW  Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych   www.sportiwoda.pl

Styczeń 26, 2012, 10:14:29
Odpowiedź #7
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 704
  • ekstremalny ...
    • Illinois, Texas, Floryda
  • Akwen: Wody lokalne
generalnie w Dodgach osobowych są bardzo słabe skrzynie ASB, lepiej jest w pikapach, znaczy w RAMach i innych przeznaczonymi do cięższej pracy

o skrzynię ASB trzeba dbać inaczej szybko odmówi posłuszeństwa, sam się o tym przekonałem
RADOŚĆ Z PŁYWANIA ZACZYNA SIĘ TAM, GDZIE KOŃCZY SIĘ EKONOMIA

Pozdrawiam  Marcin  SAN210TE  SAN210  - ex Sea Doo RXT-X 255 - ex

Marzec 04, 2012, 22:12:17
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Małopolska_Kraków
    • KSSW - Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych
generalnie w Dodgach osobowych są bardzo słabe skrzynie ASB, lepiej jest w pikapach, znaczy w RAMach i innych przeznaczonymi do cięższej pracy

o skrzynię ASB trzeba dbać inaczej szybko odmówi posłuszeństwa, sam się o tym przekonałem

Ale ja nie mówiłem o osobowym Dodge;u - mam na myśli Ram-a....a te ASB mają nie do zajechania,
tzn. bardzo wytrzymałe i obliczone na duże obciążenia...
pozdrawiam Jarek10
------------------------------------------------------------
KSSW  Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych   www.sportiwoda.pl

Marzec 30, 2012, 11:18:18
Odpowiedź #9
  • **
  • Wiadomości: 30
    • Warszawa
Jarku, jak praktykujesz holowanie jeepem przyczepy ok 800-1000kg w trasie, wyłączasz drive i gonisz na 3-im biegu? Mój holownik to leciwy ZJ a pytam bo znam zdanie samych teoretyków..
Paweł

Fletcher Arrowbeau 17 + Yamaha v4 115

Marzec 30, 2012, 12:15:36
Odpowiedź #10
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Małopolska_Kraków
    • KSSW - Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych
Dobre pytanie...Nie chcę Cię wprowadzić w błąd, ale ja to oceniam jakby organoleptycznie.
A więc jeżeli droga jest bardziej płaska i można polecieć lekko ponad dozwoloną prędkość z przyczpą,
to wyłączam O/D i lecę na 4 biegach z tym pseudo piątym....czyli bez włączonej opcji holowania...

Jeżeli już zaczynaja się górki podjazdy i jest gorąco na zewnątrz to dla bezpieczeństwa mam włączony O/D.
Poznasz to równiez po tym, że skrzynia zaczyna lekko świrować = wrzuca nadbieg, zaraz redukuje i znowu wrzuca - wtedy
koniecznie wciśnij magiczny przycisk O/D !!!

Chociaż mam dodatkową chłodnice oleju (oprócz tej pionowej fabrycznej). Mój spec od skrzyń biegów, zaraz po remoncie
zapytał czy jeżdżę z cięższymi przyczepami i po uzyskaniu twierdzącej odpowiedzi, doradził mi abym dorzucił mu dodatkowy
odbiornik ciepła dla oleju w ASB...I jak na razie jest O.K.
pozdrawiam Jarek10
------------------------------------------------------------
KSSW  Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych   www.sportiwoda.pl

Marzec 30, 2012, 12:39:28
Odpowiedź #11
  • **
  • Wiadomości: 30
    • Warszawa
Dokładnie taka samą technikę i ja stosuje, jeszcze nie zdarzyło mi się żeby zrzucał bieg na płaskiej drodze nawet jak wlokę camping który działa jak żagiel... Z tą dodatkową chłodnicą to niezły pomysł, koszt w sumie niewielki a zabezpieczenie konkretne
Paweł

Fletcher Arrowbeau 17 + Yamaha v4 115

Marzec 30, 2012, 12:59:59
Odpowiedź #12
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Małopolska_Kraków
    • KSSW - Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych
Koszt dodatkowej chłodnicy w stosunku do remontu skrzyni - niewielki :-)   i tu masz rację....
Jeep z silnikiem V8 ma bardzo duży potencjał jeżeli idzie o możliwości holowania.
Nie ma on dużej mocy, bo to raptem 220KM - ale dość konkretny moment obrotowy
co pozwala mu przy dość niskich obrotach sprawnie poruszać się z nawet duża tzn ciężką przyczepą.

Najsłabszym punktem konstrukcji jest niestety skrzynia biegów - dlatego trzeba o nią dbać :-)
Pomijając oczywiście drugi słaby punkt, jakim są hamulce - ale o tym pewnie w innym wątku pogadamy... ;)
I jeszcze kilku innych słabych puntach - ale taki jest właśnie Jeep :-)
« Ostatnia zmiana: Marzec 30, 2012, 14:27:09 wysłana przez jarek10 »
pozdrawiam Jarek10
------------------------------------------------------------
KSSW  Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych   www.sportiwoda.pl

Marzec 31, 2012, 20:59:11
Odpowiedź #13
  • **
  • Wiadomości: 30
    • Warszawa
100% prawdy Jarku, taki w 100% jest Jeep, to kolejny temat rzeka ale chyba już na inne forum:)
Paweł

Fletcher Arrowbeau 17 + Yamaha v4 115

Marzec 31, 2012, 21:46:40
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Małopolska_Kraków
    • KSSW - Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych
Ale do holowania jest O.K.  ;)

Poza tym jak wiesz z Jeep'a nigdy nie leją się płyny, oleje i nie puszczają uszczelniacze.
Jeep ma tak, że on w ten sposób znaczy swój ślad - aby zawsze do domu trafić  ;D
i za to go większość jeepniętych kocha.....
pozdrawiam Jarek10
------------------------------------------------------------
KSSW  Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych   www.sportiwoda.pl