Skocz do zawartości

Nacisk na hak


ogorek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Kupiłem wagę co waży nacis zamka kulkowego (czyli nacisk na hak)

No i mam nacisk 100 kg lub ciut więcej (zakres wagi do 100kg jest)

 

W PL wszem i wobec piszą o nacisku optymalnym 50 kg

 

Na haku mam napisane ze max nacisk 158 kg

 

Plwf1X.jpg

 

W instrukcji mam napisane ze nacisk powinien byc 10% wagi przyczepy.

Powiedzmy, ze moj zestaw to 1200 to powiedzmy 100 kg byłoby OK

 

Ale waga nawet jest do 100kg - co radzicie ???

Przesunać dziobnicę i zejsc do 70-80 kg  z naciskiem ?

 

Bo gdzie nie czytam o przyczepach to widzę 50 kg

Poniżej fragment z manuala do mojego auta

 

Q0rXf5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź  z serwisu Brenderupa

 

- Niech Pan spojzy na tabliczkę znamionową na haku (zrobiłem 158 kg MAX)

- Teraz proszę spojrzeć na tabliczkę przyczepy (AHA - jest TYLKO 100 kg)

- Wybiera Pan mniejszą i stara się Pan jej nie przekroczyć

- Legendy o 50 kg są z przyczep DMC 750 gdzie 10% to wlasnie 75 kg a optimum bedzie między 50 a 75

 

Mam zalecenie być w okolicy 100 kg jezeli zestaw waży około 1200

 

>>>>>>>>>>>>>>>

 

Okazało się ze dziobnica unosi lekko łódkę i nie przylega ona do pierwszej rolki jak i przednie dziobowe mają lekki luz. Odpuscilem pasek napinający (z wyciagarki) i spiąlem pasem dziób prosto w dól.

Udka cofnęła się odrobinę (odpuściłem lekko tylne pasy) i już jest 80 kg na wskaźniku.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podniesiesz przyczepę oburącz za zaczep z dużym wysiłkiem = dobrze

Nie podniesiesz = źle

Podniesiesz jedną ręką= źle

W busach i terenówkach naciski są większe ale nie ma za bardzo sensu wykorzystywać górny zakres wagowy.

W osobówkach z kolei zawieszenie osobówki pokazuje czy jest ok czy za dużo.

Jeśli osobóweczka jest już podmęczona to nawet prawidłowy górny zakres wagowy będzie za duży, warto na to popatrzeć.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja np. do pomiaru wykorzystałem mocną wagę łazienkową z zakresem do 150kg :D na wagę kładę dechę aby nie było punktowego nacisku, pod wagę coś równego płyta osb lub chodnikowa prosta..a mierzyłem pod kołem manewrowym - oczywiście lekkie przekłamanie na odległości ok 60cm od zaczepu ale i tak mniejsze niż "na oko". Oczywiście aby pomiar był właściwy szczególnie przy 2 osiówce należy mierzyć przy odpowiedniej wysokości kuli...czyli sprawdzic ile cm jest od ziemi kula autka na sucho...a do ilu spada pod obciążeniem i to samo zasymulowac na wadze.

 

Pisze powyższe jako "domowa" altermnatywa pomiaru. Zmniejszyłem z ok. 140kg do 100kg przesuwając osie do przodu..oczywiście można i łódkę do tyłu jeżeli tak będzie lepiej.

 

Myślę że po zatankowaniu i z ekwipunkiem będzie i tak min 120kg..przy DMC i rzeczywistej 1600kg. Zgadzam się z przedmówcami że 50-70kg to za mało !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

;D możecie sobie ważyć i cudować a i tak najbardziej precyzyjny będzie pomiar bez wagi.

Spróbujcie kiedykolwiek poważyć i ustalić naciski na osie w cepie dwuosiowej to zrozumiecie o czym piszę.

Stosując wagę.....skąd wiadomo kiedy kręcąc korbą zaczynasz podnosić oś? Drugie pytanie, kula haka jest oddalona od osi więc w zależności od terenu jest raz wyżej raz niżej, dodatkowo do osobówki jeśli wejdą dwie teściowe i szwagier to kula opadnie o kolejne centymetry i co wtedy?  ;D

Wszyscy do auta, podchodzę do cepki próbuję ją odpiąć (resztę opisałem poniżej) i to jest najbardziej dokładny i adekwatny pomiar, serio ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

paweł i po co mi te wszystkie dane (jak je ustalić to ja naprawdę wiem) skoro w trakcie jazdy hak będzie na innej wysokości i całe to mierzenie można sobie w trąbkę wsadzić  ;D

 

masz lepszy sposób jakie takie zmierzenie nacisku?...gdyby to było proste (szczególnie 2 osie) nie byłoby wątku..a negowanie bez podania propozycji rozwiązania także nie brzzmi miło...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

paweł podałem już poniżej, auto w dniu wyjazdu po spięciu z pasażerami w środku podchodzę i odpinam.

Dorosły facet bez problemu podnosi oburącz 80 kg i widzi od razu czy przyczepa dociska hak czy też sama się wypina.

Jeśli się wypina to graty w łodzi przekładamy na przód ( lub z bagażnika) natomiast jeśli nie można jej wypiąć to odwrotnie, graty na tył łodzi.

Można też posługiwać się normą i według niej tak wagowo rozmieścić łódź by nacisk pasował ( sprzęg normatywnie ma być od 38 do 45 cm od podłoża) tylko że norma drogą nie jeździ a zakres jest na tyle duży że błąd jest niemal gwarantowany.

Metoda z wagą jest adekwatna w momencie ważenia ale ani minuty dłużej chociażby dlatego że wsadzasz do auta 200kg lub nie wsadzasz.

Przy jednoosiówce jest łatwiej bo wysokość haka nie ma aż tak dużego wpływu na nacisk.

Tyle :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...