Autor Wątek: silnik + ponton + przyczepa  (Przeczytany 222 razy)

Czerwiec 07, 2018, 13:54:45
  • Sternik Motorowodny
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 29
    • Zegrze
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Witam.
Mam pytanko do bardziej zaawansowanych w temacie. Mianowicie czy można przewozić ponton na przyczepie (typowa podłodziówka) z zamontowanym do pawęży silnikiem. Ponton 3.20m a silnik 15KM (50kg) W przypadku łodzi z twardymi burtami, pokładem itd to sprawa normalna, że tak się transportuje ale przy pontonie boję się żeby masa silnika nie zrobiła kuku w pontonie.... Czy lepiej wpakować silnik do wnętrza pontonu lub bagażnika?

Czerwiec 07, 2018, 17:29:27
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 2767
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Nikt nie powinien brac odpowiedzialności i pisać  - "spoko rób tak"

1. W instrukcji do mojego HONWAVE było napisane, że nie wolno przewozić na przyczepce z zamontowanym silnikiem
2. Z drugiej strony pawęż bardziej dostaje w kość na morzu
3. Mnie się wydaje, że silniki w pontonach nie są tak dobrze zabezpieczone jak w łodziach (4 śruby przez pawęż) i może producent obawia się, że zgubisz silnik na drodze (po to zalecają przywiazać go czymś jeszcze - ja miałem linkę stalową)
4. Napompowane pontony nie powinny być trzymane napowietrzu - zwałaszcza na słońcuw gorącym klimacie a na wodzie
5. Idea pontonu jest taka, ze przy pomocy pompki elektrycznej setupujesz całość w czasie podobnym do slipwania łodzi
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Czerwiec 07, 2018, 22:03:15
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 794
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Lubelskie
  • Akwen: Morze Egejskie
Ja swojego zodiaca często wożę z zamontowanym silnikiem honda 10BF (45 kg) na przyczepie podlodziowej.
Oczywiście nie "szaleję" na drodze z takim ładunkiem.
Lema Gen II Volvo Penta 4,3 GXI Vortec V6 228 HP

Czerwiec 12, 2018, 07:39:02
Odpowiedź #3
  • ***
  • Wiadomości: 190
Ja tylko tak wożę (silnik waży 51 kg) ale ważne żeby mieć dopasowaną łódkę do przyczepy, ciśnienie powietrza też musi być regulowane i dopasowane do warunków na tyle żeby ponton był sztywny, pawęż musi być dobrze podparta a u mnie tak parkuję łódkę, że kolumna silnika opiera się z przodu o deskę idącą przez środek przyczepy , oczywiście jest na tej desce dodatkowe podparcie dla pawęży

Silnik musi byś skręcony w bok i pewnie przywiązany tak żeby nie latał (nie próbuj utrzymać go na miejscu za pomocą układu sterowniczego (jeśli go masz) - mnie się kiedyś na dziurach całe to podłączeniu kula / jabłko rozleciało na szczęście wszystko zostało w pontonie)

Kiedyś wiozłem swój ponton z silnikiem na przyczepie kolegi , dopasowanej do jego pontonu, w czasie jazdy przesunęła się o kilkanaście cm i złamała się ostatnia płyta podłogi - fakt , nie była nowa, ale jednak on miał kółka ułatwiające slipowanie , z jego pontonem to wszystko ładnie działa ale mój zjechał jakoś po kółkach (inne punkty mocowania łodzi do przyczepy) i wszystko zawiało nad przepaścią - nie było żadnych sensacji po drodze, okazało się dopiero na miejscu po 200 km.

Odpowiednie ciśnienie w tubach bardzo usztywnia cały układ, tylko odpowiednie nie znaczy takie jak na wodzie, kolor pontonu i pogoda ma duże znaczenie