Skocz do zawartości

Wypożyczenie auta z hakiem 3,5t Mercedes GLS VW Touareg Landrover


Marim
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czy znacie jakąś wypożyczalnie która ma takie samochody z hakiem do wypożyczenia?

Chodzi o VW Touareg, Merdedes GLS, Landrover Discovery lub Range Rover

Przekopuję internet ale znajduję z hakiem same dostawczaki lub ciężarówki.

 

Chcę zaholować sam łódkę do CRO bo będę ją odbierał na przyczepie a oglądając wypadki z holowania przyczep/łodzi to wolałbym ją sam zaciągnąć niż komuś powierzać, bo jak miałoby się stać coś takiego w cudzych rękach to wolę nie

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.carscollection.pl/wynajem/

szukaj po  haśle wynajem suv premium , Myślę że onyx też coś znajdzie we flocie.

Dobrze to przemyślałeś?  ;D Bo jak im lusterka zarysujesz dokładanymi pająkami to kaucji nie odzyskasz.

Łódka w 255 szerokości się mieści?

Grzegorz

nie musi się mieścić w 255 cm. Z tego co pamietam 255 to max.szerokość przeczepy po tkz. twardych obrysach a towar chyba może wystawać po 23 cm na boki..poniżej cytaty

 

"Maksymalna szerokość ładunku na przyczepie = szerokość przyczepy + 2x do 23cm. Ale też maksymalna szerokość ładunku ładunku na przyczepie musi być ≤ 3m. A 2.55m to maksymalna szerokość przyczepy"

 

cytat z ustawy

"ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

łódka QS805 ma dokładnie 2,55.

Problem z jeżdzeniem cudzym autem i ryzyko jest zawsze.

W tym przypadku albo je mogę zaakceptować albo zlecić transport.

Dla mnie mniejsze ryzyko że uszkodzę wypożyczone auto niż że ktoś mi uszkodzi łódkę ciągnąc ją na mojej przyczepie.

Gdybym miał łódkę bez przyczepy to zleciłbym na pewno transport specjalistyczny tym co wożą łódki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pk1pawel tak, ładunek może pod warunkiem właściwego oznaczenia lampami obrysowymi i tablicami gabarytowymi wystawać poza obręb przyczepy, tyle że przyczepy podłodziowe nie mają szerokości 2550 tylko 2000 -2200

Podałem 2550 jako wymiar w transporcie bezpieczny, nikt się nie czepia poniżej tego wymiaru, po przekroczeniu i owszem a do cro trzeba przelecieć przez kraj wybitnych kasztaniarzy (AT)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wyniki rozeznania z wypożyczeniem takiego samochodu są takie, że taniej by było polecieć samolotem ho hotelu niż pożyczyć samochód który tam będzie stał na parkingu na czas pobytu.

 

Ogólnie przejrzałem tez nowe samochody które są obecnie w sprzedaży z uciągiem 3,5 tony i wynika z tego że niedługo ciągnięcie ciężkiej łodzi osobówką będzie wspomnieniem. Nawet samochody które miały przez lata uciąg 3,5 tony mają teraz o ok. 2,5-2,7t bo powprowadzali jakieś g.... typu miękkie hybrydy. Na placu boju z samochodów z prawdziwym napędem stałym z możliwością jazdy po asfalcie 4x4 i hakiem 3,5t został właściwie tylko Mercedes GLS i VW Touareg 3.0 tdi V6 i to już niedługo bo w 2022 wchodzi nowy model touarega i będzie d......

 

Jak ktoś chce kupić takie auto z hakiem 3,5t nowe to jest to ostatni moment

 

ps.

RR nie uznaję bo wg. mnie to ładny złom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marim brakuje w tym wywodzie jednej dosyć istotnej informacji.

3,5 samochód (lub poniżej) + 3,5 przyczepa z hamulcem bezwładnościowym, jest na terenie PL zestawem nielegalnym.

Przepis jest słabo egzekwowany ze względu na jego niedoskonałość prawną  ;D niemniej ryzyko jego zastosowania przy kolizji jest spore, miałem już takie przypadki na tapecie.

Od razu dopiszę że żadne 4x4 prawnie niczego tutaj nie zmienia, bo warunek mówi  o dopuszczeniu hamulca bezwładnościowego w przyczepie a nie o zdolności auta do ciągnięcia przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochód ma w dowodzie 3,5 tony na haku to czym można ciągnąć przyczepę 3,5 tony jeśli nie takim samochodem?

Bo chyba w ogóle można. Jaki przepis mówi o tym, że nie można?

 

Oczywiście jeżeli jest maksymalna masa zestawu określona na 6,0t to przeczepa ma dmc 3,5t a samochód nie może przekraczać masy własnej 2,5t

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marim Warunki techniczne pojazdów w dziale określającym hamulce w przyczepach mówią o możliwości zastosowania hamulca bezwładnościowego w przyczepie ciągniętej przez pojazd o DMC do 3,5 tony o ile zachowany jest współczynnik 1,33.

To znaczy że dla samochodu o DMC 3500kg hamulec bezwładnościowy można stosować do 2631 kg. Im niższe DMC holownika tym niższa przyczepy.

DMC przyczepy przekraczające ten współczynnik wymaga użycia w niej hamulca uruchamianego z miejsca kierowcy, co w praktyce oznacza hamulec pneumatyczny lub oszukując i naginając przepisy hamulec elektryczny.

W praktyce zomowcy nie do końca wiedząc gdzie szukać i jak argumentować, to chociaż coś im świta i gdzieś coś słyszeli,  to zazwyczaj od ukarania kierownika odstępują. Niemniej przy mocniejszej drace kierownik zespołu pojazdów 3,5+3,5 z hamulcem bezwładnościowym będzie miał trudno się wybronić.

Co ważne, kierownik! Nie producent samochodu ani nie producent przyczepy (bo zarówno jedno jak i drugie można wykorzystać z właściwym hamulcem lub cięższym holownikiem)  tylko osoba która ten zestaw spięła i na drogę wyprowadziła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki bardzo za wyjaśnienie.

 

Jakby się stawiali to zaproszę ich do sądu i zrobię im egzamin z przepisów, których nikt do końca nie zna ani nie rozumie a już na pewno nie zrozumie ich sędzia :)

 

Hamulec elektryczny to i tak chciałbym zamontować, tylko jeszcze nie wiem jak się za to zabrać.

Widziałem że amerykańskie pickupy mają zainstalowany moduł albo przygotowane złącze pod taki moduł hamulca elektrycznego a co w przyczepie trzeba zrobić to jeszcze nie rozgryzałem tematu. Dla mnie taki hamulec to jest dopiero konkretne i w miarę bezpieczne rozwiązanie, chociaż ani z takim hamulcem ani z tak ciężką przyczepą jeszcze nie jeździłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z hamulcem elektrycznym jest kolega problem ;D europejski.

Tzn hamulec elektryczny stosowany w stanach nie ma, lub ma w ograniczonym zakresie regulowaną siłę hamowania (dwa stopnie jazda pusto/pełno) więc nie spełnia europejskich regulaminów.

Gdyby na chwilę obecną była technicznie wykonalna możliwość zastosowania hamulca elektrycznego spełniającego europejskie regulaminy to zaprawdę powiadam Ci od dawna bym go w swoich wyrobach stosował. Bez względu na cenę ;D. Niestety życie to niejebajka i takowego rozwiązania spełniającego regulaminy nie ma, a na realizację swojego pomysłu jeszcze sporo czasu (do pierwszych sztuk a potem kolejny czas na dokumentację) zejdzie.

W sądzie temat hamulca bezwładnościowego niestety ale przerżniesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując waszą dyskusję, nie da się legalnie ciągnąć takim na przykład Touaregiem łodzi ważącej np. 3 tony.

Czyli zostaję tzw. TiR żeby zawieźć na Mazury taki naprzykład QS 855?

 

Moment, to nawet do hali legalnie na zimę nie zawiozę łódki bo całe miasto muszę przejechać....

 

Dobrze to rozumiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsumowując waszą dyskusję, nie da się legalnie ciągnąć takim na przykład Touaregiem łodzi ważącej np. 3 tony.

Czyli zostaję tzw. TiR żeby zawieźć na Mazury taki naprzykład QS 855?

 

W naszym dziwnym kraju wszystko jest możliwe, wszystkie przepisy są sprzeczne ze sobą i w każdym pokoju jedna Pani ma inna interpretację niż druga Pani w drugim pokoju - nie należy doszukiwać się logiki tam gdzie my ją widzimy :(

 

Ja mam w dowodzie wpis, że mogę ciągnąć przyczepę 3,5t jeżeli jest z hamulcem (nie napisali z jakim hamulcem). Wyjmuję dowód rejestracyjny z takim wpisem i pokazuję mundurowcom. Pokazuje, że moja jest z hamulcem i niech mi udowodnią że nie nie jest z hamulcem. Piłka po ich stronie.

 

Auto musi mieć homologację samochodu "terenowego" czyli kategorię M1G jak np. Touareg, wtedy te 1,33 kierownika nie obchodzi  8)

 

Jeśli wchodzimy w ten temat to czy jesteś pewien że M1G wystarczy a nie musi być N1G?

 

 

masy_przyczepy.thumb.png.af8343210381f058f57d2ef8e1061fca.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotru holownikiem o DMC 3,5 legalnie nie zwieziesz, chyba że tę samą przyczepę z tą samą łodzią przypniesz do auta z DMC powyżej 3,5 tony.

AToMik niestety mylisz się, warunki techniczne pojazdów mają w nosie 4x4, mowa o obostrzeniu dla hamulca bezwładnościowego w przyczepie.

Poniżej  podstawa prawna :

Dz.U.2016.2022 t.j. | Akt obowiązujący

Rozdział 4 hamulce

§  14.

p.7 W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

 

Marim to co napisałeś dokładnie zalecam swoim klientom, na zomowca wystarczy ale na biegłego już niestety nie.

Ja rozwijam radę jeszcze o wtręt "mam prawo jazdy na przyczepę i podczas kursu ani na egzaminie wiedzy takowej mi nie przekazano a nie jestem znawcą prawa tylko kierowcą czytającym dowody rejestracyjne i to co w nich zapisano"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie masz takiego samochodu to nie wozisz łajby na co dzień czyli nie masz jakiegoś super doświadczenia.

W takim wypadku nie radzę samodzielnie wieźć łodzi do CRO przez Alpy a potem przez Chorwackie serpentyny bo staniesz się sam bohaterem takiego filmiku.

Oczywiście mam nadzieje, że się nie staniesz i nie życzę Ci tego ale zastanów się czy przypadkiem nie wynająć kogoś kto się na tym troszkę zna i np. ubezpieczyć łódź również na transport

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7.  Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:

1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,

3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,

4) 3500 kg

- z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku II do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.), masa ta nie może przekroczyć 150% dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu ciągnącego przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w pkt 1, 3 i 4.

 

Czyli ze współczynnika wynika np. że w samochodzie terenowym o DMC 2900kg ze współczynnika x150% wynika DMC przyczepy 4,35t ale jest ograniczona w pkt 4 do 3500kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Samochody terenowe z homologacją N1G lub M1G

Warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.

Dz.U.16.2022

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA INFRASTRUKTURY 1

z dnia 31 grudnia 2002 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia 2

Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.

Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn.

zm.) zarządza się, co następuje:

(…)

Dział II 6

Wymiary, masy i naciski osi pojazdu

7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,

ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t, nie może przekroczyć:

1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

2) dopuszczalnej masy całkowitej tych pojazdów,

3) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów przez producenta,

4) 3500 kg ‒ z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku II do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.), masa ta nie może przekroczyć 150% dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu ciągnącego przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w pkt 1, 3 i 4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AtoMik

"7. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,"

tu jest mowa o hamulcu czyli o pierdolniku uruchamianym z miejsca kierowcy, natomiast hamulec bezwładnościowy a taki jest głównie stosowany w przyczepach jest objęty obostrzeniem które podałem poniżej.

Możesz terenówką ciągnąć 3,5 a nawet więcej o ile będziesz miał hamulec pneumatyczny lub elektryczny lub hydrauliczny uruchamiany z miejsca kierowcy.

PS przykro mi że Wam psuję zabawę ale wychodzę z założenia że lepiej wiedzieć niż nie wiedzieć a ponieważ przyczepy produkuję i homologuję to niechcący przepisy znać muszę :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

§  48.

1.  Pojazd silnikowy, o którym mowa w § 44, wyposaża się w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy działający na koła co najmniej jednej osi - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu, zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości, obciążenia oraz kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy, z możliwością trzymania urządzenia kierowniczego przynajmniej jedną ręką; jeżeli hamulec roboczy składa się z lewego i prawego hamulca, powinien być tak urządzony, aby mógł być uruchamiany jednym ruchem; lewy i prawy hamulec powinien mieć samoczynny system regulacji, przy zachowaniu możliwości swobodnej regulacji równomierności działania;

2) hamulec postojowy, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 3.

2.  Przyczepa, o której mowa w § 44, powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1 lit. a, a ponadto:

a) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem ust. 3,

b) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;

2) hamulec postojowy:

a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,

b) uruchamiany z zewnątrz przez osoby znajdujące się na drodze; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca.

3.  W przyczepie, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 5 t, dopuszcza się hamulec roboczy:

1) niezależny od hamulca pojazdu ciągnącego, pod warunkiem że urządzenie sterowania hamulcem przyczepy jest umieszczone w pojeździe ciągnącym w taki sposób, aby mogło być łatwo uruchamiane z miejsca kierowcy, albo

2) typu bezwładnościowego (najazdowy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marim fajnie walczysz ale dalej nie to miejsce, tu mowa o pojeździe silnikowym czyli o samochodzie, teraz poszukaj gdzie opisano poszczególne hamulce, dla ułatwienia napiszę że tu:

Rozdział  4

Hamulce

 

§  14.

1.  Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaża się w następujące rodzaje układów hamulcowych, zwanych dalej "hamulcami":

1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła - przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia oraz od kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez użycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego dopuszcza się użycie jednej ręki;

2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z możliwością:

a) regulowania intensywności hamowania,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z możliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką;

3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:

a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,

b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;

wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.

 

2.  Trzykołowy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t powinien być wyposażony w:

1) dwa niezależne hamulce łącznie działające na wszystkie koła;

2) hamulec postojowy działający na koło (koła) co najmniej jednej osi; hamulec ten może mieć wspólne części z jednym z hamulców wymienionych w pkt 1 i powinien być niezależny od hamulca działającego na koło (koła) drugiej osi.

3.  Motocykl powinien być wyposażony w dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło (koła), a drugi - co najmniej na tylne koło (koła).

4.  Motocykl z bocznym wózkiem powinien być wyposażony w hamulce wymienione w ust. 3, z tym że jeśli skuteczność hamowania spełnia wymagania określone w lp. 2 tabeli załącznika nr 7 do rozporządzenia, o której mowa w § 16 ust. 2, hamulec działający na koło wózka nie jest wymagany.

5.  Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:

1) hamulec roboczy:

a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,

b) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem przepisu ust. 7,

c) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;

2) hamulec postojowy:

a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,

b) uruchamiany z zewnątrz, a w odniesieniu do przyczepy przystosowanej do przewozu osób - uruchamiany również z wnętrza przyczepy; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca.

6.  Przepisu ust. 5 nie stosuje się do:

1) przyczepy lekkiej, pod warunkiem że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, linka), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy; jeżeli jednak dopuszczalna masa całkowita takiej przyczepy jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego, powinna ona spełniać wymagania określone w ust. 7;

2) 43  jednoosiowej przyczepy dłużycowej; dotyczy przyczep zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do dnia 31 marca 2020 r.

7.  W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.

8.  Przepisu ust. 7 nie stosuje się do naczepy.

§  15.

1.  Hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych, na jakie są narażone w normalnych warunkach eksploatacji.

2.  Hamulce powinny ponadto odpowiadać następującym warunkom:

1) równoczesne uruchomienie hamulca roboczego i awaryjnego nie może ujemnie wpływać na działanie żadnego z nich, zarówno w przypadku, gdy obydwa hamulce są sprawne, jak i w przypadku uszkodzenia jednego z nich;

2) w przypadku uszkodzenia hamulca roboczego w pojeździe samochodowym powinna być zapewniona możliwość hamowania takiej liczby kół przez działanie na hamulec roboczy, aby skuteczność hamowania nie była mniejsza niż 30% wymaganej skuteczności; w pojeździe, w którym można uzyskać skuteczność hamowania wymaganą dla hamulca awaryjnego, nie wymaga się oddzielnego jego sterowania; przepis stosuje się do zarejestrowanych po raz pierwszy:

a) po dniu 31 grudnia 1969 r. - autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 5 t i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 t,

b) po dniu 31 grudnia 1983 r. - pozostałych pojazdów;

3) działanie hamulca roboczego powinno być odpowiednio rozłożone między osie; powinno ono być jednakowe dla kół tej samej osi;

4) zużycie hamulców powinno być łatwo kompensowane systemem ręcznej lub samoczynnej regulacji; elementy układu hamulcowego powinny mieć taki zapas ruchu, aby po nagrzaniu hamulców lub po osiągnięciu określonego stopnia zużycia okładzin możliwe było hamowanie bez konieczności natychmiastowej regulacji;

5) w przypadku hamulca uruchamianego za pomocą energii znajdującej się w zbiorniku, jeżeli hamowanie z wymaganą skutecznością nie jest możliwe bez użycia zgromadzonej energii, pojazd powinien być wyposażony, poza manometrem, w urządzenie wysyłające świetlne lub akustyczne sygnały, ostrzegające o obniżeniu zapasu energii do poziomu równego lub mniejszego niż 65% normalnego poziomu;

6) w przypadku hamulca pneumatycznego połączenie pojazdu ciągnącego z przyczepą powinno składać się co najmniej z dwóch przewodów (zasilającego i sterującego); przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1985 r.;

7) w przypadku hamulca hydraulicznego zbiorniczek płynu hamulcowego powinien być umieszczony w miejscu łatwo dostępnym dla kontroli.

§  16.

1.  Skuteczność hamowania określa się wskaźnikiem, który jest stosunkiem siły hamowania do siły wynikającej z dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, a dla naczepy do sumy dopuszczalnych nacisków na hamowane osie lub stosunkiem opóźnienia hamowania (uzyskanego na drodze poziomej o nawierzchni twardej, suchej i czystej) do przyspieszenia ziemskiego.

2.  Wskaźnik skuteczności hamowania nie może być mniejszy niż podany w tabelach nr 1 i 2 "Wskaźniki skuteczności hamowania", określonych w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

3.  Hamulce uważa się za sprawne, jeżeli wymagana skuteczność jest uzyskiwana bez nadmiernego odchylenia prostoliniowego toru ruchu pojazdu i nadmiernych drgań.

4.  Wskaźnik skuteczności hamowania dla hamulca postojowego pojazdu nie może być mniejszy niż:

1) 16% w odniesieniu do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub

2) 8% w odniesieniu do dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów - dotyczy pojazdu samochodowego zarejestrowanego po raz pierwszy do dnia 27 lipca 2010 r.;

3) 12% w odniesieniu do dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów - dotyczy pojazdu samochodowego zarejestrowanego po raz pierwszy od dnia 28 lipca 2010 r.

5.  Przepisów ust. 4 pkt 1 i 3 nie stosuje się do pojazdów kategorii L1e oraz L3e.

6.  Wskaźnik skuteczności hamowania dla hamulca awaryjnego w odniesieniu do pojazdów kategorii L, z wyłączeniem pojazdów kategorii L1e oraz L3e, nie może być mniejszy niż 50% skuteczności hamowania hamulca roboczego, określonej w tabeli nr 2 załącznika nr 7 do rozporządzenia.

43 § 14 ust. 6 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2019 r. (Dz.U.2019.2560) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 stycznia 2020 r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotru każdy holownik pomocy drogowej Ci to szarpnie autem 5-7 ton DMC za 200-300 zeta jeśli oczywiście transport  będzie bez presji terminowej i po mieście.

Przy czym ja Was ostrzegam przed sytuacją wypadku czy kolizji, bo krawężników znających podstawy w PL jest dwóch  ;D jeden w Cz-wie a drugi w Bydzi.

Tylko Ci dwaj przez dzieścia lat mojej pracy z przyczepami wlepili mandaty kierowcom i wiedzieli za co.

Biorąc pod uwagę że na cepie jedzie niezły kawałek pieniądza niekoniecznie warto ryzykować.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...