Autor Wątek: Zabezpieczenie silnika na łódce na czas transportu  (Przeczytany 2691 razy)

Sierpień 17, 2017, 14:38:59
  • **
  • Wiadomości: 95
    • Sulejówek
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Czołem, mam pytanie związane z przewożeniem silnika na łódce.
Ponieważ mój silnik jest nieco za długi po powieszeniu w pozycji pionowej spodzina jest ok. 20cm nad ziemią więc będę się woził z podniesionym silnikiem. Co sugerujecie w takim przypadku i jak zabezpieczyć taki silnik oraz pawęż na czas podróży?
https://drive.google.com/open?id=1N6tNoqzhgqdaEu4gfxoDuIA32ruQktXZFg

pozdr,
Art
« Ostatnia zmiana: Sierpień 17, 2017, 15:00:51 wysłana przez r.t. »

Sierpień 17, 2017, 16:50:45
Odpowiedź #1
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 38
  • RYA SRC-DSC
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Ja robię to tak

RIB Grand Silver line 470L + Yamaha F40
/Maciek/

Sierpień 17, 2017, 22:19:49
Odpowiedź #2
  • **
  • Wiadomości: 42
    • swidnica
  • Akwen: Wody lokalne
ja raz w tygodniu robie min 100km ze swoja lodzia w jedna strone, dla bezpieczenstwa  lapie jeszcze pod silnikem pasem  transportowym w razie gdyby cos.... 

Sierpień 17, 2017, 22:21:26
Odpowiedź #3
  • **
  • Wiadomości: 42
    • swidnica
  • Akwen: Wody lokalne
odciaza to troche pawez na nierownosciach................

Sierpień 20, 2017, 18:46:51
Odpowiedź #4
  • ***
  • Wiadomości: 133
    • Dąbrowa Górnicza
  • Akwen: Adriatyk
To ja też zadam podobne pytanie - mianowicie ja przewożę swój w pozycji "do góry" czyli podniesiony i wsparty na fabrycznej zapadce, ale w instrukcji Mercurego wyczytałem, że ta blokada nie służy do przewożenia silnika na przyczepie ??? Znowu w serwisie twierdzili, że po to to jest... sam nie wiem, czy nie lepiej faktycznie jakieś element drewniany podłożyć i przewozić lekko podniesiony, wtedy bardziej w pozycji pionowej?
Sea Ray 19SPX Select - Outboard - Mercury 150KM

Sierpień 20, 2017, 19:11:10
Odpowiedź #5
To ja też zadam podobne pytanie - mianowicie ja przewożę swój w pozycji "do góry" czyli podniesiony i wsparty na fabrycznej zapadce, ale w instrukcji Mercurego wyczytałem, że ta blokada nie służy do przewożenia silnika na przyczepie ??? Znowu w serwisie twierdzili, że po to to jest... sam nie wiem, czy nie lepiej faktycznie jakieś element drewniany podłożyć i przewozić lekko podniesiony, wtedy bardziej w pozycji pionowej?
Włącz myślenie. Te dwa kątowniczki mają wytrzymać dynamiczne obciążenia? Zrób test na wodzie. Podnieś silnik i zabezpiecz. Poproś jakiegoś, ślusznej wagi chłopa, niech wejdzie na spodzinę i parę razy podskoczy. Zobaczysz ile są warte te fabryczne podpórki jak hydraulika puści. Albo inaczej. Zamiast skakać użyj hydrauliki. Będziesz widział jak metalowe łapki zaczynają się składać.  Są oryginalne podpórki silników do przyczep i takie patenty należy stosować. Wszystkie inne prowizorki na własne ryzyko.

Sierpień 20, 2017, 20:16:18
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 988
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
W instrukcji Mercurego jest pokazana tak podpórka, która powinna być stosowana, ja wożę na zapadce ale jeżdżę bardzo ostrożnie.

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Sierpień 20, 2017, 21:04:40
Odpowiedź #7
  • ****
  • Wiadomości: 317
    • Białystok
  • Akwen: Wody lokalne
Zapadka jest to podpora serwisowa w celu np... wymiany siłownika trymu itp . Nie wskazane jest przewożenie silnika w poziomie szczególnie 4suwa.

Sierpień 21, 2017, 09:39:13
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 2802
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Chyba,  że macie Evinrude, który w standardzie ma takie cuś do transportu (dla odciążenia hydrauliki)





Nie mogą tak zrobić w innych silnikach ??
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Sierpień 21, 2017, 09:59:33
Odpowiedź #9
  • ***
  • Wiadomości: 133
    • Dąbrowa Górnicza
  • Akwen: Adriatyk
No ale u mnie też ta podpórka stalowa jest solidna, jak docisnę silnik hydrauliką, to nie ma szans, żeby jej coś zrobić - na pewno się nie łamie, jak to niektórzy tutaj  sugerują. Serwis stwierdził, że po to to jest - ale w instrukcji jasno pisze, że to nie służy do transportu i tyle. Więc nad czymś będę musiał pomyśleć - pewnie jakiś twardy klocek drewniany załatwi sprawę, ale to muszę się przy łodzi przyjrzeć...
Sea Ray 19SPX Select - Outboard - Mercury 150KM

Sierpień 21, 2017, 11:07:56
Odpowiedź #10
Naprawdę tak trudno o podpórkę ( jak nie kupić to dorobić) ?
Dociskaj hydrauliką i zobaczysz, że nie chodzi o samą blachę tylko o ,,męczenie/wyrabianie się" elementów.
Zaznaczyłem miejsca na rys. spaw i otwór w aluminiowym wieszaku silnika.
Statycznie wszystko jest ok. ale na drodze jeden przypadkowy przejazd przez garb czy inną dziurę i zawór bezpieczeństwa, w hydraulice, może puścić.
Na drugim rys schematyczne przedstawienie podpórki. Każdy ,,kowal za rogiem" jest w stanie takie coś wykonać.


Sierpień 21, 2017, 11:45:24
Odpowiedź #11
  • *****
  • Wiadomości: 2802
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
A takie coś ?



Ja jestem przeciwnikiem podpórek pod silnik mocowanych do przyczepy.
Niech się trochę pasy poluzują i będzie minimalny ruch przyczepa - łódka (ok wiadomo, ze trzeba sprawdzac napięcię pasów) .
Bardziej mnie przekonuje takie coś wkładane "w silnik"

Na ebay czy Amazon za 50 USD po hasłem: "Yamaha Trim and Tilt Outboard Trailering Support MAR-MTSPT-YM-10"
Ew widzę, że tańszy jest: "M-Y Wedge Transom Saver"
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Sierpień 21, 2017, 18:13:37
Odpowiedź #12
  • **
  • Wiadomości: 95
    • Sulejówek
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Naprawdę tak trudno o podpórkę ( jak nie kupić to dorobić)
Wydaje się, że w teorii wcale nie jest to trudne, jak coś wymodzę to pokażę..

Sierpień 23, 2017, 12:27:27
Odpowiedź #13
  • ***
  • Wiadomości: 133
    • Dąbrowa Górnicza
  • Akwen: Adriatyk
Też zdarzyło mi się widzieć jak niektórzy dają podpórkę mocowaną do przyczepy - dla mnie to istna głupota - wiadomo, że ładunek (czyli łódź) pracuje inaczej niż przyczepa. Nawet jak pospinamy pasami dokładnie (a ja tak się staram i pasów mam więcej niż potrzeba :) ) to i tak jadąc dalej pasy dociągam itp. Z pewnością tak szybciej rozwalimy siłownik trymu jak bez żadnej podpórki. O dziwo jest to dość popularny sposób...
Moim zdaniem taki twardy klocek drewniany, dopasowany i dobrze przemyślany - załatwi sprawę, ale muszę się przyjrzeć live.
Sea Ray 19SPX Select - Outboard - Mercury 150KM

Sierpień 23, 2017, 23:02:53
Odpowiedź #14
A nie pomyślałeś, że ściągając pasami miażdźysz łódź i dlatego pasy się luzują?
Pasy mają tylko zabezpieczać ładunek przed zrzuceniem z przyczepy.
Zresztą już było na ten temat trochę zamieszania. ,,Sławne rolki:" do slipowania czy do transportu?
Podobnie jest z podpórką. Ona ma tylko asekurować spodzinę w przypadku awarii hydrauliki. To tylko zwykła podpórka i stosowanie naprężeń hydrauliką trymu jest niewskazane.
Rolę podpórki często spełnia tylna belka ze świałami. I taki patent też wystarcza.
Tak jak napisałeś, przyczepa pracuje a dno łodzi nie i jezeli śię wszystko zrobi na sztywno to coś prędzej czy później musi pir..ąć.