Autor Wątek: Zimowy postój przyczepy pod obciążeniem  (Przeczytany 3047 razy)

Styczeń 20, 2020, 17:27:01
  • *****
  • Wiadomości: 1546
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Zastanawiam się na ile zimowy postój przyczepy jest szkodliwy dla łożysk kół.
W ub roku pierwsza trasa krótka bo do serwisu po zimie z łódką, druga na Mazury i po 200km rozsypuje się łożysko.
Jakieś doświadczenia tudzież rady?
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Styczeń 20, 2020, 17:34:38
Odpowiedź #1
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 1508
  • Akwen: Wody lokalne
Lepiej ja oprzeć na jakiś stoiakach , cegłech by osie były w górze ewentualnie delikatnie uniesienia przyczepka.
Beja Cruiser

Styczeń 26, 2020, 21:37:46
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 928
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Lubelskie
  • Akwen: Morze Jońskie
Ja stawiam na kołkach.
Lema Gen II Volvo Penta 4,3 GXI Vortec V6 228 HP

Styczeń 26, 2020, 22:17:58
Odpowiedź #3
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2811
  • Akwen: Wody lokalne
Ja kół nie ściągam, podnoszę na lewarku i podkładam kobyłki pod ramę przyczepy.

Styczeń 26, 2020, 23:53:02
Odpowiedź #4
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 629
    • Stargard
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Robię tak jak Mariusz. Myślę że to wystarczy.
Pozdrawiam - Andrzej
Zachodniopomorskie VHF "67"

Styczeń 27, 2020, 18:29:51
Odpowiedź #5
  • ****
  • Wiadomości: 252
    • Dziki kraj !
  • Akwen: Adriatyk
Ja stawiam na kołkach.

Wzorcowe podparcie. Bloczki /kobyłki / klocki jak najbliżej osi pojazdu celem odciążenia. A na końcach coś do stabilizacji.
W przyczepach kempingowych jest solidny element łączący profile w okolicach mocowania osi i tam jest najlepiej/najbezpieczniej podnosić na zimę i w trakcie awarii. W podłodziówkach jest profil ciągły. Do tego co jest jeszcze ważne odciąża się elementy gumowe osi i tym sposobem nie "zagniata" ich za szybko .

Styczeń 27, 2020, 18:49:40
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 1878
  • Sternik Morski
    • Kraków
  • Akwen: Wody lokalne
zauważyłem, że nikt nie odpisał na temat czyli jak postój szkodzi łożyskom..
jeżeli miałeś tak jak opisales to zmień wszystkie łożyska na nowe i markowe następnie załóż lub wymień simeringi..jeżeli masz bębny hamujace to simeringi muszą być odporne na temp...później do piasty ladujesz dobrego smaru, zakladasz dekielki i  jeżeli wsztstko jest szczelne wiele lat cieszysz się bezproblemowa ekspliatacja.
fabryczne łożyska w osiach knott jeżeli nie
założysz uszczelniaczy wytrzymują 1 sezon..max 2.

Styczeń 27, 2020, 20:15:21
Odpowiedź #7
  • *****
  • Wiadomości: 1546
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Ooo pk1pawel, to mnie najbardziej interesuje czyli argumenty. Szkodzi czy nie?
Po awarii łożyska wymieniłem oba na wszelki wypadek, uszczelniacze też natomiast jeden dekielek bezpowrotnie zaginął podczas awarii a że przyczepa USA nie wiem gdzie to kupić.

Praktykuje stanie na kołach z co miesięcznym przesunięciem o pół metra z uwagi na odkształcanie opon.
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Styczeń 27, 2020, 21:29:44
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 1878
  • Sternik Morski
    • Kraków
  • Akwen: Wody lokalne
a jaką masz oś skrętną czy resor? czy masz piasty z łożyskami rzędowymi czy stożkowymi? czy masz smarowniczki w piastach - USA często tak mają czy też kapsel -zatyczka i tyle.
Jeżeli dekielek zaginął to zleć tokarzowi to Ci "dostruga" nowy...może z ALU aby był miękki przy wbijaniu

Styczeń 27, 2020, 23:08:00
Odpowiedź #9
  • ****
  • Wiadomości: 252
    • Dziki kraj !
  • Akwen: Adriatyk
W kwestii szkodliwości. Niemożliwe. Gdyby tak było ,że statycznie łożyska padają od samego stania to co dopiero dynamicznie jak są w ruchu.Co wyjazd to wpadka ????
Miałem sporo przyczep i nigdy nie doszukiwałbym się takiej przyczyny. Metal to nie plastelina. Opony tak. Odkształcą się i może narobić się akuku ale nie łożyska. Co do postoju - ja co 2 miesiące ciężki kamping albo przesuwam albo raz w zimie jadę na 20-30 kilometrową wycieczkę celem przetarcia hamulców i pogimnastykowania opon.Oczywiście podpieram ..z umiarem. Stoi na kolach - nigdy nie sciągam.  Realna waga to 1700 kg na jednej osi.
Tyle z doświadczenia. Nie wiem co na to "studia badawcze" ?    :-\

Styczeń 29, 2020, 00:05:45
Odpowiedź #10
  • ***
  • Wiadomości: 226
    • Rybnik
    • NPS
  • Akwen: Odra górna
Przyczyną kłopotów nie jest obciążenie łożysk.
Przyczyną może być zaciągnięty na zimę ręczny który na wiosnę nie odpuści do końca i zaczynają się bębny grzać.
Korozja łożysk (a dokładnie pisząc to degradacja smaru) które w poprzednim sezonie powąchały wody - uszczelniacz wszystkiego nie wyłapie a i kompensacja pary naturalna występuje.
Oczywiście odciążenie przyczepy nie zaszkodzi a jedynie pomoże - chodzi głównie o elementy resorujące i opony,  ale brak odciążenia nie jest przyczyną usterek łożysk i odpadających kół.
Jeszcze bydzie przepjyknie!

Styczeń 31, 2020, 21:53:32
Odpowiedź #11
  • *****
  • Wiadomości: 928
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Lubelskie
  • Akwen: Morze Jońskie
Troszkę z innej beczki.Warto też podładowywać akumulatory co jakiś czas.
Ja to robię co 2 tygodnie bo mam aktywny system antykorozyjny Volvo Penta, który non stop trochę pobiera prądu.
Lema Gen II Volvo Penta 4,3 GXI Vortec V6 228 HP

Kwiecień 30, 2020, 08:00:52
Odpowiedź #12
  • *****
  • Wiadomości: 689
    • Illinois
  • Akwen: Wody lokalne
Według mnie długi postój nie szkodzi na łożyska , gorzej z oponami. Uważam że błędem jest też podnoszenie całkowite osi ze względu na system resorowania ,  wystarczy ją odciążyć. Ja tak robię od lat w ciężkich  camperach/RV. Lozyska tylko zmieniam po kupnie (jeśli używany) , bo nie wiem jak historia była , potem tylko już smarowania , przez po ad  20 lat nigdy problemów nie miałem ....
Starcraft tri-hull 19, CorectCraft SAN210, 2009 SD rxt-x 255, 2020 SD rxt-x 300

Kwiecień 30, 2020, 09:51:38
Odpowiedź #13
  • *****
  • Wiadomości: 1878
  • Sternik Morski
    • Kraków
  • Akwen: Wody lokalne
a ja uważam że w przypadku osi skrętnych oś należy całkowicie odciążyć gdyz tylko wtedy gumowe wałki w osi mogą się rozpęzyć co przedłuża ich żywotność i oś dłużej będzie jako tako amortyzować

Kwiecień 30, 2020, 10:15:52
Odpowiedź #14
  • ****
  • Wiadomości: 422
    • Wschowa
  • Akwen: Odra środkowa
 Ja co sezon sprawdzam łożyska kół. Miałem taki przypadek ze zatarło się łożysko i ukręciło półośkę i koło prawie odpadło. Problem powstał przez dostającą się do piasty wodę. Przyczepa oryginalna marine. Trzeba to sprawdzać bo nic nie wiadomo kto co założył.