Autor Wątek: Pierwsze pływanie po Zatoce - wnioski i spostrzeżenia  (Przeczytany 1677 razy)

Czerwiec 08, 2018, 12:42:40
  • ***
  • Wiadomości: 138
    • Dąbrowa Górnicza
  • Akwen: Adriatyk
Witam serdecznie,
podzielę się uwagami, bo z pewnością nie jestem sam, który miał rozterki, czy warto w ogóle zawracać sobie głowę i ciągnąć utke nad zatokę.
Jako, że jestem ze Śląska to nad Zatokę Gdańską mam kawałek, niewiele dalej mam do CRO (znacznie lepszą drogę ciągnąc łódź) ale chciałem zobaczyć jak tam jest i zwyczajnie zaliczyć ten akwen. Piszę celowo "zaliczyć" bo nie spodziewałem się, że tam jest jak jest :) - ale po kolei:
- stacjonowałem w Gdyni - marina fajna, slip OK, ale następnym razem uderzę gdzieś na Jastarnię - powód? Trochę dla urozmaicenia, no i wschodnie gościnne nabrzeże jest dość wysokie - czyli dla małych łodzi nie wygodne. Natomiast lokalizacja w Gdyni jest OK jeśli chcemy po całej Zatoce pokręcić się.
- nie spodziewałem się tylu atrakcji pływając po tym akwenie - duże urozmaicenie jest tutaj atutem.
Z ważniejszych podam, że pływanie po Motławie i ogólnie kanałach po Gdańsku jest bardzo ciekawe, relaksujące, do tego wrażenia oglądania wielkich statków transportowych z małej łodzi też robi wrażenie. A to możemy wybrać się w kierunku ruin po torpedowni, a to można popłynąć na Ryf Mew - czyli mieliznę Rybitwa (jak kto zwał) - super miejsce na środku zatoki. No i dodam, że na cyplu na Helu i od strony pełnego morza czułem się jak na Karaibach - woda czysta, piasek, dzikie puste plaże (miejscami) - nieźle...

Kilka uwag co do samego pływania:
- w Boże Ciało była taka fala, że byłem zdziwiony mocno. Czasem miałem wrażenie, że robią się takie doły, że naszej łodzi nie widać - żona w stresie, dzieciaki zadowolone, bo dziób to chyba ze 2 metry góra-dół skakał. Więc nie ma żartów - akurat mój Sea Ray jest wyjątkowo dzielny na takie warunki (stosunkowo wysoka burta, szeroka łódź 2,56m robią swoje). Mam kolegów z mniejszymi łódkami i nie bardzo widziałbym ich wtedy.
- duże odległości - np. z Helu do Gdyni jest około 11 mil , więc jest trochę pływania, paliwo szybko leci :)
- trzeba uważać na mielizny i różne zakazy, beztroskie pływanie może nas drogo kosztować
- zmienne warunki - głównie fale od strony otwartego morza
- na oko bardzo mało jednostek wokoło - niby sporo marin i jednostek w nich, ale na wodzie rzadko kogoś widać - na początku dziwnie czuliśmy się (mało bezpiecznie) bo np. płynąc z Helu na Gdynię mamy wrażenie, że jesteśmy sami na morzu. Oczywiście co chwilę gdzieś kogoś widać, ale to jest nic w stosunku do Mazur, Zegrza czy nawet Chorwacji, gdzie zawsze jesteśmy otoczeni towarzystwem...

Ogólnie jesteśmy bardzo zadowoleni - napływaliśmy się i było bardzo ciekawie - jak normalnie bak paliwa 113l wystarczy nam na tydzień pływania, to tutaj  w 3 dniu już tankowałem!
No ważnym czynnikiem jest pogoda, która w tym miejscu nie zawsze jest taka jaką my mieliśmy - ale polecam Zatokę wszystkim niezdecydowanym - bardzo fajny akwen.



Jak widać - silnik zaburtowy na Zatoce jest bardzo wygodny :)

Podsumowując - nie ma idealnego miejsca do pływania - zupełnie inaczej jest w CRO, inaczej na Mazurach a jeszcze inaczej nad Zatoką Gdańską - każdy rejon ma swoje atuty. Oczywiście pływanie po Adriatyku jest szczególnie fajne z racji pogody i samej wody, ale ułomnością byłoby nie korzystać z walorów naszych akwenów - też są warte zachodu.

Z pewnością nie wyczerpałem tematu Zatoki Gdańskiej, zawsze możecie coś dodać, bo miejsce dla motorowodniaków bardzo fajne. Nie spodziewałem się tego :)
Pozdrawiam
Sea Ray 19SPX Select - Outboard - Mercury 150KM

Czerwiec 08, 2018, 14:37:55
Odpowiedź #1
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5418
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Jak już wszystko opłyniesz to zapraszam na nasze wody  :P

Już trochę pływasz. Jestem ciekaw opinii o Mercurym - jesteś chyba jedyny na forum z takim motorkiem.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Czerwiec 08, 2018, 16:07:49
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 1211
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
No łódka na plaży!
U nas nie wolno zbliżać się na mniej jak 185m :P
A to jest mniej więcej tyle co na moim zdjęciu ;)
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 08, 2018, 16:19:26 wysłana przez vmen1 »
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Czerwiec 08, 2018, 19:49:09
Odpowiedź #3
  • ****
  • Wiadomości: 310
  • Akwen: Warta
Fajnie, że opisałeś swoje wrażenia bo miło usłyszeć, że coś mamy fajne i ładne a nie że dziadostwo, zimno, zawsze brzydka pogoda i nie warto. My wybieramy się i... wybieramy i może Twój wpis przeważy żeby wreszcie posmakować morza.

vmen1 - o co chodzi z tym 185m bo nie kumam?


Pozdrawiam
Tk
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Czerwiec 08, 2018, 20:11:23
Odpowiedź #4
  • *****
  • Wiadomości: 1051
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
Przepisy lokalne mówiące o zakazie pływania w odległości mniejszej niż 1 kabel od brzegu. 1 kabel = 0,1Mm.
Przepisy dostępne na stronie UM Gdynia.
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Czerwiec 09, 2018, 21:45:22
Odpowiedź #5
  • *****
  • Wiadomości: 2931
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
U znajomego na RIB-ie (6 lub 6.5m) taki sam Merkury 150 (rocznik 2017) pali 1.5 - 1.6 km na 1l

A jak u Ciebie to wychodzi ?

Zmienił z Mariera 175 (zdaje się 2T) i twierdzi, ze mniejsze trochę spalanie ale "hole shot" słabszy (to zdaje się określenie na "odejscie"). No ale to był 2T i o owięszej mocy

>>>>>>>>>>>>>>

Czyli przy plaży nie można cumować ?? Nawet takiej niedostępnej - bez turystów ?
Czyli tylko kotwiczenie daleko/mariny zostają ?

Z drugiej strony gdzieś widziałem na filmiku jak ktoś przydzwonił HONDĄ zaburtową w te paliki wbite w dno płynac jakieś 100 m od brzegu.

RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Czerwiec 09, 2018, 22:05:00
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 1211
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
No teoretycznie nie można ale zawsze można się wytłumaczyć np przegrzaniem silnika itp a wtedy mus to mus ;)
A na takich bezludnych plażach to lepiej uważać, są bezludne bo w krzakach siedzą ekoteroryści i np foczek lub ptaszków pilnują :P
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Czerwiec 10, 2018, 20:30:36
Odpowiedź #7
  • ***
  • Wiadomości: 138
    • Dąbrowa Górnicza
  • Akwen: Adriatyk
No z tym zakazem to nie pomyślałem - zachowałem się jak w Chorwacji. A że czułem się jak na jakichś Seszelach - to jakiś zakaz do głowy mi nie przyszedł :) Cudnie jest tak podpłynąć na piękną i pustą plażę, można wtedy zasmakować w Bałtyku  to co w nim najfajniejsze - klimacik  ;)

A co do pozytywnych wrażeń to dodam, że moja wymagająca żona chce tam wrócić jeszcze w tym roku, nawet kosztem Mazur - więc chyba jest fajnie :)

Warunek - dobra pogoda. Ona może sprawić, że się tam zakochamy lub znienawidzimy to miejsce - więc bądźmy dla niej wyrozumiali ;)

>>>>>>>>>>>>>>>>

Co do silnika Mercury - ja jestem zadowolony - i z osiągów, i z poziomu hałasu i ze spalania - przy normalnym pływaniu bez specjalnych szaleństw wychodzi mi średnio około 10L / h. Dla mnie to świetny wynik. Teraz na zatoce wyszło spalanie większe, ale długo pływaliśmy na prędkości około 25 - 30w - po prostu spore odległości i w ślizgu wychodzi spalanie po prostu większe niż średnia z pływania przy zakazie falowania czy manewrach w marinach.
Ale zaznaczam - mam słabe doświadczenia z innymi silnikami - więc proszę moje subiektywne odczucia traktować przez pół.

Dla przykładu i porównania - kolega zakupił Sea Ray 180 z silnikiem inboard MerCruiser 135KM - przy identycznym wspólnym pływaniu spalanie miał około 15% wyższe (a łódź sporo mniejsza i lżejsza i pływali w 3 osoby a my w 5 osób) a hałas na łodzi ma znacznie większy. No ale to porównanie jest z inboardem więc to trochę bez sensu.

>>>>>>>>>>>>>>>>>

@Musti - na zachód też chętnie kiedyś przyjadę - chętnie też tam zobaczę jak macie. To właśnie duża zaleta małej mobilnej łódki - i chętnie tą zaletę wykorzystam na Zalew Szczeciński. Ale raczej nie w tym roku. 
Sea Ray 19SPX Select - Outboard - Mercury 150KM

Czerwiec 10, 2018, 20:51:18
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 959
  • J.Rożnowskie,J.Jeziorak-Zalew Wiślany
  • Akwen: Wody lokalne
Trafiłeś na super pogode,nam też raz sie tak udało, to wspominamy ten rejs do dziś,ale raz sie nie udało i w sztormową pogodę wracalismy z Rewy do Gdyni,nigdy wiecej.
To jest cała prawda o Zatoce;sprawdzaj pogodę!

Czerwiec 11, 2018, 08:46:06
Odpowiedź #9
  • *****
  • Wiadomości: 2931
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
@Mandus a zegary nie pokazują w km na 1l ?

To najbardziej miarodajne przy utrzymywaniu stałej prędosći np 50 km/h

Kolega z dokładnie takim samym silnikiem na RIB-ie 6m (jak twój)ma spalanie 1.4 - 1.6 km na 1l czyli zegary muszą takie coś pokazywać

Spalanie na godzinę nic nie znaczy bo jak pływasz głownie kanałami a potem kawałek w ślizgu

Mi chyba średnie na godzinę wychodzi z całości 15 l (ilosc litrów przez ilosc godzin)
A jak płynę 50 km/h to palę 25 l/h. I wydawało mi się, że lecąc 50 km na wyspę w Grecji to bardziej 25 spalę
Ale lecę godzinę w ślizgu a wcześniej turlam sie z portu i odpływam na bezpieczną odległość od niego w trolingu
Jak dopływam do wyspy to zwalniam i szukam plaży. Więc na godzinę wychodzi mało ale przelotową mam sporą
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Czerwiec 11, 2018, 10:54:48
Odpowiedź #10
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5418
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
@Mandus a zegary nie pokazują w km na 1l ?

Jeśli jest SmartCraft to pokazuje  - chwilowe i średnie.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Czerwiec 11, 2018, 11:15:12
Odpowiedź #11
  • ***
  • Wiadomości: 138
    • Dąbrowa Górnicza
  • Akwen: Adriatyk
@ogórek - nie podam Ci tej wartości, bo nie mam skąd - moje zegary to klasyczne tarcze... - myślałem o Vessel View Mobile na smartfona - ale jakoś nie miałem czasu się tym zajmować...

Zgoda - oczywiście spalanie podawane na godzinę nie jest miarodajne, ale daję jakiś obraz ogólny, choć jak nie wiesz, jak pływam, jakie mam preferencje, gdzie pływam itp. to też nie wiele mówi...
Mimo wszystko przy różnorodnym pływaniu włącznie z ciąganiem koła, najczęściej tankuję co 8-10h i wchodzi do baku około 90L - a jak tylko mogę, to płynę w ślizgu i nie oszczędzam paliwa jako tako - nie katuję silnika, ale też nie pływam jak emeryt - mam nadzieję, że mnie rozumiesz  :)
Sea Ray 19SPX Select - Outboard - Mercury 150KM

Czerwiec 12, 2018, 19:25:14
Odpowiedź #12
  • *****
  • Wiadomości: 1065
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Pływanie na Bałtyku zawsze spotko
Siedzę na zatoce od 2007 roku i kocham to miejsce

Fala? Jak wszędzie... czasem większa, czasem mniejsza. Niestety na bałtyku krótka więc potrafi być wredna
Pogoda? Jak mówią moi koledzy Norwegowie, nie ma złej pogody na pływanie, możesz być jedynie źle ubrany haha
Kurtkę zawsze mam na łajbie bo potrafi być zimno niestety

Fajnie, że ktoś zaczyna pływać w PL
Jak odbuduje łajbę to może spotkamy się w przyszłym roku na zatoce na jakiś grupowy cruising :-)

Czerwiec 12, 2018, 22:10:35
Odpowiedź #13
  • ***
  • Wiadomości: 138
    • Dąbrowa Górnicza
  • Akwen: Adriatyk
Pływanie na Bałtyku zawsze spotko

Fajnie, że ktoś zaczyna pływać w PL
Jak odbuduje łajbę to może spotkamy się w przyszłym roku na zatoce na jakiś grupowy cruising :-)

Jestem ZA - może jakiś forumowy zlot za wodzie  ;D
Sea Ray 19SPX Select - Outboard - Mercury 150KM

Czerwiec 12, 2018, 22:22:41
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 532
    • Radom
  • Akwen: WJM
Ja też z chęcią przyciągnę skorupę  8)