Skocz do zawartości

budowa małej sportowej motorówki w starym stylu


Rekomendowane odpowiedzi

Jako że jestem nowy na początek chciałbym się przywitać :)

 

Z żeglarstwem mam wspólnego tyle że pracuję w firmie w Niemczech budującej jachty laminatowe średniej wielkości (od 29 do 56 stóp) zarówno żaglowe jak i motorówki. Jako że mam pracę z tym związaną sam się również trochę tym interesuję, jeżdżę po wystawach i takie tam :). W okresie letnim pływam też trochę po mazurskich jeziorach. Tak też w ostatnie wakacje na mazurach moją uwagę przykuła mała drewniana motorówka w starym stylu (coś ala riva) iiiiii...... zakochałem się :). Jako że nie wiele takich jednostek pływa a te które pływają do najtańszych nie należą. Od lata chodzi mi po głowie pomysł zbudowania czegoś małego. I tak podczas buszowania po internecie wpadłem na plany łodzi z lat 60-ych pm38 projektu Alana Scotta (z planami ma to trochę mało wspólnego bo w sumie to artykuł ale najważniejsze że są z wymiarowane wręgi i rysunek złozeniowy ich rozmieszczenia).

Ta mała motorówka  przypomina trochę rivę junior z tym że jest krótsza.

Wymiary: 4,11 m długości oraz 1,77 m szerokości, a że szukałem łodzi do ok. 4m postanowiłem ją zbudować :).

Artykuł trochę śmieszny bo nazwa tej łodzi (pm38) pochodzi od tego że materiał do jej zbudowania kosztował 38 dolarów, czas potrzebny na zbudowanie wynosił 38 godzin, i sama jednostka rozwijała maksymalnie 38 mil (koszty jak na lata 60-te mogą być wiarygodne :P).

Łódź zbudowana w całości ze sklejki cała pokryta laminatem bądź farbą (w artykule nie było uwzględnione, albo ja gdzieś nie doczytałem). W każdym bądź razie ja chciałbym ją wykonać w mahoniowym wykończeniu na wysoki połysk.

Jako że nie mam doświadczenia w budowie łodzi drewnianych więc na razie jestem na etapie poszerzania swojej wiedzy na ten temat, planowania oraz gromadzenia materiałów.

Po przeczytaniu kupy publikacji oraz przewertowaniu wielu stron i forów w sumie już zdurniałem jak ma to wszystko wyglądać. Na jednym forum piszą tak na innym już inaczej, po prostu nie ma jednolitego schematu jak się do tego zabrać. Chciałbym więc was poprosić o pomoc i poinstruowanie tak aby to miało ręce i nogi.

 

Tak więc plan budowy wygląda następująco:

1. wykonanie łoża montażowego

2. Wykonanie wręgów ze sklejki wodoodpornej 8mm

3. ustawienie wręgów na łożu

4. montaż stępki

5. montaż dziobnicy i tylnicy

6. montaż wzdłużników oraz denników

7. Montaż poszycia ze sklejki o grubości 5-6mm

8. Obrobienie łączeń

9. szpachlowanie szpachlówką epoksydową

10. klejenie obłogów mahoniowych (tutaj zastanawiam się czy warto dawać obłogi na burty czy tylko na deck, jeśli teoretycznie zabejcuję burty w kolor mahoniu czy będzie to wyglądało tak jak trzeba).

11. nakładanie tkaniny szklanej, po czym laminowanie całości laminatem transparentnym + 2 warstwy laminatu

12. malowanie dna antifoulingiem (czy muszę też dawać farbę podkładową?)

13. lakierowanie całości (oprócz dna) lakierem na wysoki połysk kilka (bądź kilkanaście) warstw

 

Kilka kwestii budzi moje wątpliwości:

-Jakie drewno najlepiej wykorzystać na wazdłużniki?

-Czym przykleić obłogi mahoniowe do sklejki?

- Czy łączenia tkaniny pod laminat nie będą widoczne?

- jak wiadomo laminat jest płynny i będzie spływać - jak poradzić sobie z zaciekami które pewnie powstaną?

 

W załączniku załączam zdjęcie z artykułu jak to mniej więcej wygląda.

pozdrawiam

2.jpg.179924a94782ff8cfc92b4df1a5eb2b4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam, bardzo fajna stronka.

Ale większość łodzi tam budowanych bądź remontowanych to łodzie typowo drewniane bądź sklejkowe laminowane klasycznie. Jest tam jeden projekt budowy motorówki w starym stylu ale na razie zatrzymał się na etapie poszywania i dalej nic nie wiadomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie tematem :)

Aha, znaczy że najpierw laminat na całość a potem farba....

pozdrawiam

 

ogólnie to masz rację..... najpierw laminat a dopiero potem farby czy lakiery. ale....

hyhyhyhy.. jakby to powiedzieć.... wszystko zależy od tego jakiej sklejki użyjesz.... bo można przed laminowaniem wodoodpornej sklejki dodatkowo zabezpieczyć ją podkładem epoksydowym.... ale wtedy laminowanie też na żywicy epoksydowej...

pokładu tez nie musisz laminować.... wystarczą lakiery ale .....

sorry za sarkazm ...  ;D ... no i mamy  wartość materiałów przewyższający wartość....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

filmik moze sie Tobie przydać

Dzięki, :) chyba już kiedyś widziałem ten filmik.

Przedstawiona tutaj metoda różni się od mojej, w szyciu i klejeniu estetyka nie ma tak dużego znaczenia bo i tak wszystko przykryje "gelcoat".

sorry za sarkazm ...  ;D ... no i mamy  wartość materiałów przewyższający wartość....

 

Heh :) nie popadajmy w skrajności :) teoretycznie mogę też ją pozłocić tylko poco. Chcę aby to było wykonane tak jak trzeba, oraz aby spełniało swoją funkcję.

 

A co do wartości, gdyby takie łodzie były w cenie materiałów, to po prostu bym sobie taką kupił. Niestety za ładnie wykończoną łódź trzeba ładnie zapłacić. A kupno łodzi do remontu i wyremontowanie często pokrywa się z wartością gotowej :).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do wartości, gdyby takie łodzie były w cenie materiałów, to po prostu bym sobie taką kupił. Niestety za ładnie wykończoną łódź trzeba ładnie zapłacić. A kupno łodzi do remontu i wyremontowanie często pokrywa się z wartością gotowej :)

 

:)  otóż to, ale odrestaurowanie trochę trwa i tak nie boli kieszeni (wybranych przez życie) ;) , a po takim zabiegu jak się już ukończy to pozostaje tylko pływać z bananem na ustach :D 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi się wydaje, że znowu swoimi dobrymi radami zniechęciliście gościa do forum.

 

Spokojnie :) cały czas zaglądam i obserwuję wątek.

Tak łatwo się nie zniechęcam, po prostu jak przyjdzie czas budowy będę musiał liczyć na własne doświadczenie :).

A z tego co zrobię źle po prostu wyciągnę wnioski do kolejnej budowy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam wszystkich fascynatów myślących o motorówce retro. Mi akurat wpadły w ręce plany Riviery i tez przez głowę przemknął pomysł na własną motorówkę. Przeglądając plany, do zrealizowania z punktu widzenia prac stolarskich ( 9 lat w zawodzie ) Pomyślałem o silniku OM 602 bo akurat taki mam a występuje w wersji marine. Czy może ktoś realizował taki projekt i podzieli się doświadczeniem. Moje doświadczenie szkutnicze mizerne zbudowałem ze 20 lat temu ze trzy modele metodą szkutniczą :) i w ostatnim roku kanu. Czy ktoś wie jaki jest koszt zmarynizowania silnika biorąc pod uwagę że prace wykonam sam. Dom wybudowałem, posadziłem las, syna posiadam do emerytury niedaleko to trzeba pomyśleć o wolnym czasie. W tej chwili to zamiary z tych od Leca czyli nie uczesanych. Ale kto wie.

 

Co do kolegi który też myślał o budowie motorówki retro, nie fornirował bym drewna tylko wykorzystał do budowy pokładu drewno dębowe a później je zabarwił na kolor drewna machoniowego. Wstawki oczywiście świerkowe dla uzyskania kontrastu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, szkoda że nikt się nie odezwał. Przeglądając plany i przepisy napotkałem informację że sterowanie za pomocą linek i bloczków jest niezgodne z przepisami. A takie rozwiązanie jest w planach, mam pytanie czy tak jest rzeczywiście? A jeżeli tak to jakie rozwiązanie zastosować? Kolejne nasuwające się pytanie to czy wręgi można wyciąć ze sklejki w całości tak jak w przypadku modelu szkutniczego? Sklejka ma większą wytrzymałość niż drewno ze względu na zmieniający się układ włókien no i łączenia zawsze osłabiają konstrukcję. Z drugiej strony konstrukcja z łączonych elementów jest bardziej elastyczna. Może ktoś podpowie?

Z mojej strony służę pomocą przy dostosowywaniu silników z pod znaku gwiazdy do motorówek, udało mi się dorwać katalogi części jak i rysunki techniczne. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No z takim stwierdzeniem się jeszcze nie spotkałem... ale wiadomo że jeden przykłada większą wagę do komfortu drugi zamiast komfortu preferuje właściwości terenowe i możliwość dojechania tam gdzie pieszy się męczy żeby wejść, dlatego dokładnie w tej kategorii Mercedes jest na szczycie listy...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat dotyczy budowy  nowej łodzi w starym stylu a więc trzeba ją zarejestrować i ten przepis dotyczy nowo rejestrowanych łodzi a nie tych które są już zarejestrowane. Moja wiedza jest też nie do końca zweryfikowana zaczerpnięta z netu, więc jak pisałem jest w formie pytania do tych którzy mogą na ten temat coś powiedzieć. Ja nie mam nawet patentu, pływam po jeziorze własnoręcznie zbudowanym kanu i, trochę pływałem jachtem i to cała przygoda z wodą jak na razie . W garażu pozostało trochę sklejki wodoodpornej, w ręce całkiem przypadkiem wpadły mi w ręce plany Riviery wraz z instrukcją obsługi zmarynizowanego silnika OM 602  notabene po hiszpańsku. I wtedy pomyślałem o budowie łodzi motorowej. Zacząłem liczyć biorąc pod uwagę co mogę wykorzystać przy budowie łodzi co trzeba kupić. Rozważając co mogę zrobić sam czy z pomocą przyjaciół a co będę musiał zlecić. Biorąc pod uwagę za i przeciw, rozkładając budowę na etapy podjąłem decyzję o budowie. Do końca tego roku mam zamiar wykonać szkielet. Więc przy okazji szukam różności na ten temat nie tylko dotyczących budowy ale aspektów prawnych itp. 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Z materialnych i fizycznych dokonań to wydrukowanie szablonów w skali 1:1 wręg i zakup skrzyni biegów w celu zrobienia z niej przekładni. A z niematerialnych to parę nocy zarwanych w poszukiwaniu informacji oraz planowanie jak ma wyglądać efekt końcowy. rufa wykonana zostanie ze stali nierdzewnej, poszycie kolor zielony z odcięciem poprzez biały pas, burty sklejka szkutnicza dębowa. Wisienką na torcie ma być wytrawiaona postać meduzy na rufie. Mieszają się marzenia w zderzeniu z rzeczywistością czas pokarze co będzie faktem. Ja planuję to rozłożyć na dwa lata.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...