Skocz do zawartości

AKUMULATOR- w dziobowej bakiście


Rekomendowane odpowiedzi

Hej

czy ktoś mi może pomóc i podpowiedzieć czy przewód  H07V-K/ LgY 25mm2 750V nadaje się do akumulatora ? Chcę przenieść akumulator z bakisty rufowej do bakisty dziobowej o ok- 4 do 5 m  i mam wątpliwość czy ten przekrój będzie wystarczający ?

 

fe839bd19e5f0dc1med.jpg

 

a moze lepiej aby tam był zbiornik paliwa ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuje za zainteresowanie.

Pod aku pojemnosci 60 będzie podpięty 20 km silnik z ładowaniem. Dodatkowo ledowe swiatło naigacyjne, klakson i ledowe podświetlenie kokpitu. Docelowo kiedyś może radio ale w dobie głośników bezprzewodowych i smartfonów to raczej chyba nie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Temat trochę stary ale sam chcę zrobić to co autor i szukam informacji nt przewodu.

Sam szacowałem że przewód 16mm2 powinien wystarczyć.

 

Tutaj kolega chce zamontować 25mm2 czyli mający dopuszczalną przewodność wedłóg różnych tabeli około 120A.

 

W moim silniku yamaha 70 rozrusznik według instrukcji ma 0,6kW, więc daje to coś ponad 50A, nie wydaje mi sie też aby oryginalny przewód od silnika do akumulatora był grubszy niż te 25mm2.

 

A tak z ciekawości zapytam, kolego @vwgogo czy przeniosłeś akumulator, jaki kabel zastosowałeś oraz jak całość się spisuje?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może podasz jakieś konkrety co długość ma do rzeczy.

Tzn wiem że ma wpływ ale jak duży? czy mówimy o spadku napięcia o 0.1V czy może 3V?

 

Z kalkulatora znalezionego w sieci wynika że rezystancja przewodów 16 i 25mm2 wynosi odpowiednio 0.008OHM i 0.005OHM na długości 8m

 

Czyli po uproszczonych kalkulacjach wychodzi 0.18V spadku napięcia mniej na korzyść 25mm2 przy prądzie 60A Czyli tracimy trochę ponad 2W.

 

I tu kluczowa sprawa, o jakich rzeczywistych prądach mówimy? Niestety nie mam miernika aby to sprawdzić.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli w gre wchodzi wyważenie łodzi, uciekanie z masą z tyłu do przodu to ma. Ja mam akumulator w części dziobowej. Przewody miedziane przekroju 25mm kwadratowych. Najważniejsza jest jakość połączeń i przejście z tych grubych kabli na przewody do silnika. To wszystko trzeba robić na miedzianych najlepiej srebrzonych złączach, które ja osobiście lutuje. Sam prąd rozrusznika, jest zależny w prostej linii od jego obciążenia, moc elektryczna silnika komutatorowego w szczycie czyli podczas rozruchu  potrafi skoczyć 5-7 krotnie  wyżej niż nominalna pracy. Nie ma to jednak znaczenia bo przewód sobie poradzi w tym czasie z takim prądem. Uważam, że 4 metrowe przewody MIEDZIANE o przekroju 25mm kwadratowych są z zapasem dla rozrusznika o mocy 600-700W.  Przyjrzeć i policzyć opory trzeba dla całości, dla połączen akumulator- przewód- rozrusznik. Tu może okazać się, że w kilkuletniej łodzie trzymanej na na wodzie są to wartości znaczne..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki sens aby AKU robił za balast ???

Nie może być pod konsolą ?

Ile to kg ? 15 ?? A gdzie jest bak z paliwem ?

 

A jakaś woda słodka na łodzi. Musi to być AKU ?

Jak na śródlądzie i spokojne wody to może ale na fale aby miał trampolinę ?

 

Zapasową kotwicę, trzymać na dziobie, zapas słodkiej wody, bagaże ??

Jak to łodka z rumplem to dłuższy rumpel

 

Może jakis hydrofil jak łodka zadziera dziób ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki sens że przesuwa środek ciężkości. Na srodokręciu obniża środek ciężkości - zakładając że jest umieszczony poniżej LW. Gdzie by akumulatora nie zamontować to zawsze musi być stabilnie umocowany, tak aby właśnie podczas skakania na falach nie zmienił miejsca swojego położenia.

Wszelkiego rodzaju zbiorniki nie są miarodajne bo nie są cały czas pełne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy policzyć , pomierzyć żeby zrozumieć jakie zło w kilkumetrowej slizgowej motorówce robi 10-15 kg akumulatora na rufie . Ja jako modelarz typowo od szybkich ślizgów to doskonale rozumiem , srodek  ciężkości w takim poczciwym cameo 400 wypada optymalny 28-30 procent długości kadłuba od rufy, akumulator mam przed nogami . Resztę zostawiam tym co nie boją się podstawowej matmy ....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i podpowiem tym wszystkim , dla których panaceum na kaczkowanie , zbyt powolne wychodzenie slizgowej motorówki w ślizg są wszelkiego rodzaju klapy , płyty i ciężarki na dziobie ... tu nic za darmo nie ma , ileś procent mocy waszych silników jest

Marnotrawione na generowanie oporów i ustawienie łódki w trymie . Kluczem do sukcesu jest poprawny montaż silnika i wyważenie . Wie to każdy zawodnik od ślizgów .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...