adherent Opublikowano 5 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2014 Witam. Sprawa anod była już tutaj omawiana ale zabrakło mi szczegółów. Dotyczy anod do kadłuba stalowego na wody mieszane i słodkie. Przy takim układzie najlepsze są ponoć(?) anody aluminiowe. Pytania - kiedy uznać że trzeba kupić nowe - jak odpadną? Jak anody aluminiowe uzdatnić bo są pokryte grubą warstwą kamienia(?) Jaka powinna być waga nowych anod - wydaje się że trzeba się kierować kształtem i powierzchnią kadłuba zanurzonego ale chyba i jego wagą. Czy ktoś z szanownych użytkowników tego forum ma w tej sprawie wiedzę lub wie gdzie jej szukać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Romcyś Opublikowano 5 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2014 Witam Ja do swojej łódki stalowej ok. 4000 kg zamontowałem 5 szt. anod cynkowych 1 kg, w miejsca które były pod nie przygotowane wcześniej (łódka kupiona w Holandii). Wejdź na stronę - nasze łodzie - co dziś zrobiłem na swojej łodzi - tam zamieściłem zdjęcia anod oraz miejsca ich zamontowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maverick Opublikowano 5 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 5 Maja 2014 Może i na moich fotkach z zeszłego roku też będzie widać. Zamontowane są cynkowe. Holender mówił, że cynkowe są najlepsze... Jeszcze nie przenikałem tego tematu wnikliwie. Ci co oglądali łódź stwierdzili, że są w dobrych miejscach, bo pracują, tzn. widać wyraźne ubytki w strukturze. Na zdjęciu jest prosto z importu. W takim stanie jak ją nabyłem od Martina - orangeboats. Polecam. W sumie mam osiem anod. Rozmieszczenie widoczne. Niektórzy dokładają jeszcze jedną, na wał napędowy - przed śrubą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Johnny_bravo750 Opublikowano 6 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2014 Jesli do stalowego statku montujemy aluminiowy silnik zabyrtowy, to cynkowe anody sie nie spiszsza. Cynk jest o wiekszym potencjale niz amelinum czyli bedzie znikac silnik zamiast anod cynkowych .. Takie info otrzymalem szukajac infotmacji.. W takim wypadku nalezy zastosowac albo duzo amelinum, a prawidlowo to magnezowe anody. Wiecej informacji nie mam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maverick Opublikowano 6 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 6 Maja 2014 Właśnie przeczytałem swojego wieczornego posta... Pisząc o cynkowych w głowie miałem magnezowe. A uparcie piszę o cynkowych... Na anodach jest odlew Mg, czyli magnez... Oczywiście nie jest to już widoczne na wszystkich. Nawet je odkręcałem przy konserwacji kadłuba i wiecie, poszło nadzwyczajnie gładko. Poprzednik pojechał po gwintach smarem miedziowym i najmniejszego oporu nie było. U mnie najbardziej nadgryzione były te przy ostrodze i śrubie. A to pewnie z powodu najintensywniejszego ruchu wody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adherent Opublikowano 7 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 W łódce mam tylko dwie anody (na ostrodze) prawdopodobnie są magnezowe ale tak stare że odczytać nic nie idzie. Sądzę że tak powinno być gdyż Holendrzy są raczej racjonalni. Sprawę komplikuje burtowy wymiennik chłodzenia silnika jest on z jakiegoś stopu aluminiowego. Pytanie mam - kiedy anody stają się tak zużyte iż trzeba je wymienić. Jednak przede wszystkim bardzo dziękuję za merytoryczne i z materiałami poglądowymi odpowiedzi :-). Ad. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maverick Opublikowano 7 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 Jak pokazałem dwie najbardziej nadjedzone, to powiedziano mi, że jeszcze spoko. Znaczy się, gdy metal aktywny prawie Ci zniknie... Tu nie chodzi o czas ich eksploatacji tylko ubytek masy. Jak metalu ubywa, znaczy się jest OK, bo pracuje. I nie trzeba wymieniać wszystkich w tym samym czasie, tylko te, których już poważnie ubyło. Na anodzie robią się takie dziury, kratery i czasem potrafi pozostać tylko samo mocowanie :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adherent Opublikowano 7 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 Na anodzie robią się takie dziury, kratery i czasem potrafi pozostać tylko samo mocowanie :) Dzięki - uspokoiłeś. Czyli jeden kłopot odpuszczam. :-)). Ad. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
etoart Opublikowano 7 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 Typowo na słone wody jest bardziej zaawansowany system "iccp cathodic protection" Dla ciekawych podaje link jak to działa. http://www.cathelco.com/userfiles/Cathelco%20ICCP%20for%20ships_1.pdf Pozd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maverick Opublikowano 7 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 To raczej tylko ciekawostka, bo nie znajdę u siebie miejsca na tą rozdzielnię :D Są też mniejsze elektroniczne systemy. Ktoś podpowie, bo mi wyleciała nazwa. Niestety, wielokrotnie droższe niż kilka anod... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adherent Opublikowano 8 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 To raczej tylko ciekawostka, bo nie znajdę u siebie miejsca na tą rozdzielnię :D Są też mniejsze elektroniczne systemy. Ktoś podpowie, bo mi wyleciała nazwa. Niestety, wielokrotnie droższe niż kilka anod... Gdzieś nawet chyba tutaj na naszym forum czytałem że są i elektroniczne systemy antyporostowe :) Ad Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcink Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Gdzieś nawet chyba tutaj na naszym forum czytałem że są i elektroniczne systemy antyporostowe :) antykorozyjne :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.