Skocz do zawartości

[budowa] Trimaran motorowy


Mirco
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

 

Zacząłem budować trimaran motorowy.

Z założenia ma to być szybka i ekonomiczna jednostka . Hotel*****+  to to nie będzie.

Silnik stacjonarny diesel 45kW. Łódź jest typowo wypornościowa 8,8 m długa i 2,48m szeroka, zanurzenie ok 0,3m,  wysokość całkowita 2,1m.

Zamieszczam rendering . Proszę o opinie , a jeszcze lepiej o rady co można by ewentualnie zmiwnić i poprawić. Jak znajdę trochę czasu to wkleję parę zdjęć z budowy.

 

Pozdrawiam

Mirco

trimaran.thumb.JPG.ee64af1e93ad283091848a946d8080b4.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Diękuję za wszystkie uwagi i opinie, a teraz wyjaśniam.

Dziobnica jest pod kątem ujemnum z paru powodów (pomijając wygląd):

- z założenia  łódź nie jest ślizgowa ani półślizgowa, ma fale ciąć , a nie wchodzić na nią

- tego typu kadłub znacznie mniej kołysze

-jest sprawniejszy przy kadłubie wypornościowym (mniejsza ilość wody jest "pchana" )

 

Nie zamierzam nim pływać w sztormach (ale wiem,że to nie zawsze wychodzi) , na modelu 1/10

było widać , że fale do ok 0,8m są rozcinane bez wchodzenia na pokład dziobowy. Powyżej 1,2-1,4m

zalewają dziób lecz spływają dochodząc do ok. 1/3 kabiny (najpewniej potrzebny będzie falochron).

Może nie będzi potrzebny jeśli uda mi się zrobić przednią szybę w/g pierwotnego projektu.Wyjdzie w "praniu".

Wyjście na dziób przewidziane jest przez luk na pokładzie dziobowym.

Problemem jest umiejscowienie kotwicy i jej zrzucanie.

Oczywiście będzie kosz dziobowy ,jaki ?, jeszcze nie wiem.

Założeniem tego projektu jest szybkość i ekonomiczność , dlatego mała wysokość i aerodynamiczna nadbudówka. Kto pływał pod prąd i pod wiatr to wie czym to pachnie nawet ze stosunkowo dużym silnikiem. A łódka jest przeznaczona przede wszystkim na wody śródlądowe (głównie rzeki ) i przybrzeżne .

Pozdrawiam i oczekuję dalszych uwag .

 

Mirco

trimaran1.thumb.JPG.91f563bc91df29ad243089aaa375faf7.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 mb. długości i 2,5 mb. szerokości na trzech nóżkach to trochę zadziwiające rozwiązanie.

Wymiary trochę typowe dla szybkich łodzi.

A może z tą szerokością chodzi o możliwość holowania za samochodem?

 

Jak to wygląda wewnątrz?  Jest trochę miejsca dla załogi czy niewiele?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie też te proporcje coś nie pasują i z renderingu wynika, że jest pełnowymiarowa kabina na pływakach, to jaką wysokość będzie miała ta łódka. Trzy pływaki to zawsze większe zanurzenie niż jeden kadłub - w sam raz jak na nasze rzeki. Ale fajna robótka na komputerze. Łódka ładna ale czy przy twoich założniach się to sprawdzi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wbrew pozorom taki układ jest bardzo stabilny . Próby na modelu wykazały , że nawet przy obcią żeniu  na jedną burtę ok 350 kg ( oczywiście w skali) w kokpicie przechylenie wynosi 4-6 stopni.

Wadą trimaranów jest prawie całkowity brak przechyłu podczas zakrętów , trzeba się trzymać. No i oczywiście nie nadaje się on do slalomu, ale nie takie jest jego przeznaczenie.

Co do wnętrza to niestety wysokość stania 175-185 jest tylko w kadłubie środkowym w kabinie. Z przodu podwójna koja 68x160x200, dalej rozkładana koja pełnowymiarowa po lewej stronie po prawej rozkładany stolik i kuchenka . Następnie , tuż przy wejściu przejściowy (niestety) przedział sanitarny : toaleta wysówana z pod kokpitu (po podniesieniu schodni) umywalka i być może prycznic.

Łódź buduję metodą one-off tj : spód lity laminat , burty być może przekładka z corematy , pokład , kabina i kokpit przekładka herex.

Pływaki są wysunięte do tyłu w celu zwiększenia wyporności na rufie. Wynikło to z prób modelu na wodzie . Pierwotnie pływaki miały być centralnie , lecz przy zwiększaniu prędkości dziób wychodził niedopuszczalnie z wody. Przesunięcie pływaków do tyłu całkowicie zlikwidowało to zjawisko nawet przy przekroczonym dopuszczalnym obciążeniu kokpitu.

Wyporność kadłubu 1250 kg , pływaków po 280 kg.

Rzeczywiście szerokość wynika z przepisów transportowych.

Wysokość całkowita 2.1m.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Design dość nieprzeciętny i do mnie jak najbardziej przemawia :)

 

Z założenia ma to być szybka i ekonomiczna jednostka

 

Czy możesz na tym etapie określić /w jakimś przybliżeniu oczywiście/ jak bardzo szybka i ekonomiczna?

Kiedyś płynąłem katamaranem na którym było dość nieprzyjemne zjawisko bicia fal o dno między kadłubami. Czy nie obawiasz się że ta rozcięta fala, wpadając między kadłub a pływaki, będzie wywoływać podobne zjawisko?

 

Możesz ją pokazać jeszcze z kilku innych perspektyw?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na chwilę obecną bardzo ciężko jest określić dokładnie prędkości łodzi. Mogę się tylko opierać na podobnych jednostkach już istniejących. Brak mi w tej chwili dokładnej charakterystyki mojego silnika oraz charakterystyk śrub napędowych niezbędnych dla dobrania odpowiedniej. Ze wstępnych obliczeń dla śruby (być może zbyt dużej) 12x27 wynika, że prędkość podróżna powinna być na poziomie 18-20 węzłów , a zużycie paliwa ok. 2,5-3,5 l/h.

Niestety małe wielokadłubowce mają tę wadę , że większa fala bije o dno i nie można za dużo na to poradzić. Pocieszam się tym , że płynąc szybko łódką ślizgową fala wali o dno jeszcze mocniej.

trimaran3.thumb.JPG.96ae8a0c417d42eac00c07fff0277600.JPG

trimaran2.thumb.JPG.5f45445e08011f6c80b165b71b3861b3.JPG

trimaran4.thumb.JPG.8c2671d4c3ae2b1cffe3e10d6d38b3dc.JPG

trimaran5.thumb.JPG.eceeeeb4e41425b1354f271869f21556.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info i obrazki.

Przyznam że dla prędkości 20 węzłów, można zacząć myśleć o przesiadce na wypornościówkę  :-\ ale przy spalaniu diesla 4l/h  :'( to już nawet myśleć nie trzeba  O0.

Trzymam kciuki za powodzenie przedsięwzięcia. ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik citroena 1,8d. Zużycie paliwa przy 1100 obr/min ok. 0,9-1,1 l. Nie mam jeszcze pełnej charakterystyki silnika , dlatego posiłkowałem się charakterustykami zużycia paliwa innych silników.

Wyszło na to, że przy 1500-1800 obr/min zużycie wzrasta do 2,5-3,5 l/h , a moment oscyluje nie dużo

poniżej maksymalnego. Planuję użycie prostego wału ze skrzynią przekładniową o dwóch przełożeniach 1:1,8 oraz 1:0,75 i nawrotnicą (może to jest głupi pomysł i zbyt skomplikowany). Wszystkie obliczenia są szacunkowe , a kombinować z napędem będę jak łódź będzie na wodzie. Bo niestety teoria swoje , a praktyka swoje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche poarudze.... budujesz 9 metrową jednostkę i wsadzasz silnik od Citroena?

Nie lepiej wsadzić jakiś silnik który został zaprojektowany do łodzi? Takiego Yanmara czy Volvo Penta?

 

Wiem, że niektóry Yanmary, Volvo Penty czy Mercruisery powstały na bazie silników samochodowych ale po pierwsze zostały PROFESJONALNIE zmarynizowane a po drugie nie są Citroenem ( ok może tutaj wychodzi moja niechęć do francuskiej motoryzacji )

 

Nie czepiałbym się gdybyś remontował jakąś starą jednostkę ale wsadzając kasę w nową łódkę / Konstrukcję myśle, że odżałowałbym kilka złotych na pożądny silnik. Nie trzeba przecież odrazu kupować nowego silnika.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że priorytetem projektu Mirko, jest ekonomia pływania...

Wkładając każdy silnik ze stajni Chevroleta, czyli ich zmarynizowane wersje:  Mercruiser lub Volvo Penta,

to zużycie będzie spore - przynajmniej w benzynie....Nawet najmniejszy 3 litrowy

żłopie nieporównywalnie do swoich możliwości mocy.

 

Wyjściem byłby stacjonarny Turbo Diesel Mercruisera robiony na bazie silnika ISUZU

ale niestety ceny nowych zabijają

a dobrą używkę - trudno trafić....Mnie martwi bardziej mała moc tego Citroena.....

zmarynizowanie go to nie problem....ale trochę mało tych koników na taką wyporność...no ale

to trimaran i na pewno opory są mniejsze....

 

No ale zobaczymy....powodzenia  :)

...trzymam kciuki - bardzo ładny i ciekawy projekt... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż. Dlaczego silnik od citroena ?

  -Po pierwsze i najważniejsze - bo taki mam, a na inny mnie nie stać. Sama skorupa pochłonie furę siana.

Prawdopodobnie pierwsze próby będę robił na zaburtowym i do tego pożyczonym.

  -Po drugie silnik ten jest niesamowicie żywotny (to nie jest 1,9d tylko 1,8d) . Przy prawidłowej eksploatacji wytrzymuje grubo powyżej miliona kilometrów. Niektórzy mówią ,że jest trwalszy od legendarnego VW 1,9d . A mój jest w idealnym stanie.

  -Po trzecie jest lekki i ma dwa patenty, które bardzo ułatwiają marynizację. Pierwszy to wyprowadzenie z wałka rozrządu idealne do zamontowania pompy wody zaburtowej. Drugi to rozrusznik montowany do korpusa silnika , a nie do skrzyni biegów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko pogratulować pomysłu i życzyć aby zamierzenia się spełniły.

Ja wiem ile trzeba samozaparcia,wręcz uporu aby projekt

doprowadzić do finału.Przeżywałem to w latach 70tych jak budowałem

swoją jednostkę.Niektórzy koledzy pukali się w czoło,ja jednak swoje

zamiary spełniłem czego i Tobie serdecznie życzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam

 

Długo się nie pisałem bo tak prawdę powiedziawszy nie było o czym.

Po konsultacjach z rodziną i usłyszeniu ich "entuzjastycznych" opini o projekcie budowy jachtu motorowego ( szczególnie wzruszająca była troska ostan mojego zdrowia psychicznego) stwierdziłem, że droga którą wybrałem jest słuszna.

I tak oto 1-go MAJA , aby uczcić dzień ludzi pracy pracą, rozpoczełem budowę.

Narazie jest tylko gotowe w 95% kopyto części dennej, które zostanie powleczone epoksydem.

Nie zrobiłem tego dotychczas , bo nie jestem jeszcze zdecydowany na technologię w jakiej ma być wukonana łódź.

Załączam parę zdjęć. Nie udało się zrobić innych ze względu na miejsce jakie zajmuje kopyto w hali.

 

Pozdrawiam

Mirco

1.thumb.jpg.dfab61dfee20731f6404914c5a64f5fd.jpg

2.thumb.jpg.2bc80f6de0fe329dfc9c6593747924ec.jpg

3.thumb.jpg.02117a6a1a6948ac598a843e40c21ee6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...