mmmax3006 Opublikowano 9 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 9 Marca 2021 Witam, Poprosiłbym o pomoc w zaplanowaniu instalacji elektrycznej na nowej łodzi. Założenia: Ładowanie akumulatorów: silnik spalinowy Mercury 115hp napięcie ładowania 12V, prąd 35A Odbiorniki: -echosonda napięcie 12V, obciążenie max 3,6 A -autopilot Lowrance napięcie 12V, obciążenie max 5,5 A -oświetlenie led napięcie 12V, obciążenie myślę że max 6 A -silnik dziobowy Motorguide XI5-80FW 24V, obciążenie chwilowe max 55A W związku z tym jakbyście zorganizowali schemat zasilania: -oddzielny akumulator do rozruchu silnika ( zwykły kwasiak?) plus 2 akumulatory hotelowe połączone szeregowo , tak aby uzyskać 24V do silnika dziobowego? -akumulator do rozruchu silnika połączony szeregowo z akumulatorem hotelowym tak aby uzyskać 24V do silnika dziobowego? Jak zapewnić bezpieczne ładowanie akumulatorów z silnika, czy stosować separator ładowania, jaki schemat Wy byście zaproponowali. Z góry dziękuję za uwagi i porady. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pk1pawel Opublikowano 10 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2021 Gdyby nie ten silnik na 24V wszystko byłoby banalne i do zasilenia z 1 głównego akumulatora rozruchowego(min 100Ah) ale z uwagi że potrzebujesz ten silnik 24V musisz zastosować dodatkowo osobne 2 akumulatory połaczone szeregowo na ten cel. Oczywiście aby ładować ten 24 pakiet konieczny będzie tkz. konwerter DC z 12 na 24VDC który te 24V aku zasilisz z 1głównego reglera silnika zaburtowego. np. taki konwerter https://mastervoltpolska.pl/pl/mastervolt-magic-12-24-10-10-a-id114.html Absolutnie nie łaczymy jednego-innego AKU szeregowo z tym rozruchowym gdyż zabuzymy najważniejszy cel czyli pewność rozruchu itd. Teoretycznie by się dało i liczby się zgadzają i na papierze tak można(z pomocą 2 diód)bo jest 24V i jest 12V i niby wszystko się ładuje...ale to nie dla takich ważnych zastosowań. Jak widzisz robią się spore ceny i komplikacje, ten konwerter tez się grzeje jak cholera itd. Ja na Twoim miejscu wymieniłbym silnik 24 na 12 v a ten sprzedał... zobaczymy - może ktoś wniesie inne sugestie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adzik Opublikowano 10 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2021 Jeśli ten silnik będzie używany stosunkowo krótko to można użyć 2 akumulatorów 12V normalnie połączonych równolegle i przełączać je w szereg na czas działania silnika. Ręcznie za pomocą przełącznika 2-stanowego podwójnego DPDT. Idea na załączonym schemacie. Oczywiście można to zautomatyzować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pk1pawel Opublikowano 10 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2021 jeżeli tak będzie używał to dobry pomysł. warto dodać że do pracy równoległej akumulatory powinny być identyczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.