Skocz do zawartości

Kadłub Inox


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich forumowiczów. Posiadam plany łodzi motorowej z silnikiem stacjonarnym budowanej ze sklejki szkutniczej i na to laminat. Zastanawiam się nad wykonaniem kadłuba z blachy nierdzewnej. Moje pytanie co należy wziąć pod uwagę zamieniając te materiały. Myślałem wykonać poszycie dolne z dwójki burty z półtorówki długość łodzi 7m. Pokład pozostaje drewniany Pytanie czy to w ogóle realne bez zmian konstrukcyjnych projektu? Jakie parametry brać pod uwagę? Pewnie lepsze będzie aluminium 5052 ale ja jednak ze względu na efekt wolę użyć nierdzewki 56655b0362ebf11f454f1f54e84a6719.jpg.0ac31a3e41254084b5ec25d7ca4aeebf.jpgzdjęcie poglądowe jaki chcę osiągnąć efekt. Pliki w formacie dwg posiadam może by kto podjął się naniesienia poprawek i zmian konstrukcyjnych aby kadłub wykonać ze stali. Pozdrawiam 

52e4b3b2028d76a48657f014e62cf1fe.jpg

fa4319660fe8e3d8c1372556ede25c0c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stąd moje pytanie o możliwość zastosowania stali nierdzewnej. Jakie trzeba wprowadzić zmiany konstrukcyjne Bo się na tym nie znam. Ale widziałem takowe łodzie np we Włoszech na jeziorze Como. Utopienie dosłownie i w przenośni 20 tys. mocno zaboli skromnie licząc. Biorąc pod uwagę że wypalę wszystko za free a spawanie i  walcowanie blach będzie za przysłowiową flaszkę. Nie jestem szkutnikiem mogę udzielić rad co najwyżej przy zastosowaniu odpowiednich stali lub stopów przy produkcji maszyn przemysłowych typu nalewarka zakrecarka czy etykieciarka:) Grubości blach przyjąłem bez obliczeń przyjmując iż na oryginale jest zastosowane dwie warstwy sklejki szkutniczej 3 mm. Pozostawiając ta samą liczbę wręg na długości 7.8 m. Takie wstępnie przyjąłem zakorzenia bez zagłębiania się zbytnio w temacie. Waga arkusza blachy 200x100x0.2 cm to o ile pamiętam 37 kg. 

Co do pancerników to mam z nimi tyle wspólnego ze jakieś 40 lat temu skleiłem  ich kilka o ile pamiętam to był min Potomkin i King George:)

 

 

Pomysł to odkopany  z przed kilku lat. Cześć osprzętu oraz drewno na pokład dębina leży w garażu. Dwa silniki mercedesa zmarynizowałem 2.5 l 170 km i 3l 200 km Za z racji pracy zawodowej mogę wypalić wręgi na laserze oraz pozostałe elementy A spawacze pomogą w spawaniu. Więc zastanawiam się nad czymś takim. Czy warto czy nie warto nie znając się zbytnio na konstrukcji łodzi warto przynajmniej się zastanowić 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę fajny projekt łodzi Runaboat, niedawno widziałem podobną na targach boat show w cenie blisko 100tyś $, ale czytam dalej blacha, dąb (który średnio się nadaje na cześć otwartą ze względu że mocno pracuje). Pozostała jeszcze słoma  i "diesel pod maską"

 

Jak robić, to już robić zgodnie ze sztuką, ma to wyglądać jak dzieło sztuki nawet po paru latach użytkowania. Żeby z blachy stalowej uzyskać odpowiednią odporność na odkształcenia trwałe oraz sztywność konstrukcji to będzie to bardzo ciężkie.

 

kadłub fiberglass albo drewno,  a z nierdzewni możesz potem zrobić okucia ozdobne  na kadłubie 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu by trzeba parę eksperymentów zrobić i nowy projekt łodzi. Ja widzę to tak: Albo grubsza blacha, przegięcia, wygięcia i brak dużych powierzchni bez nich żeby kształt trzymał. Albo blacha cieńsza i wspawać wzmocnienia wzdłuż (na cienkiej blasze będzie znać spawy z drugiej strony) i pokład dla wygody i wytrzymałości...coś ala te nie zatapialne. Albo mix, grubsza blacha na boki, cieńsza ze wzmocnieniami na spód.  Ogólnie ciężko i wynik nie pewny, ale ktoś pierwszy być musi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ha ha ha,  dlaczego twierdzisz, że to niezatapialne ?  wręcz przeciwnie, w 90% zdarzeń które doprowadziły do zatopienie, metalowy, ciężki kadłub będzie szybciej zatapialny. naprawdę myślisz, że uszkodzenia kadłuba to główna przyczyna zatopienia ?

 

wejdź sobie na copart i wpisz BOAT uszkodzenie  "WATER/FLOOD" , mało która ma uszkodzony kadłub, chyba nawet obecnie żadna,

najczęsciej uszkodzenia kadłuba i to wypadki na drodze.  

 

najczęstsze przyczyna zatopienia  to warunki pogodowe, ulewy, sztormy, duża fala,  wywrotki, przekraczanie masy wypornościowej, za duży balast, itd.....       

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podejdę do tego ciekawego tematu z "modelarskiej " strony . Czy nie można by było kadłuba wykonanego jak na zdj. pow. od środka usztywnić żywicą ? Jedno jest pewne powierzchnia inox jest wręcz nieprzyzwoicie wrażliwa na wszelkie odkształcenia i efekt estetyczny pryska . Jednak posiadanie takiej , nawet stylizowanej na retro łodzi potrafi wydłużyć ego 😉 . Powodzenia w realizacji ,na pewno lekko nie będzie .spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kazik, dziele snickersami...ale do rzeczy. Nigdzie nie pisałem że to będzie niezatapialne...wręcz przeciwnie "coś ala te nie zatapialne".  Podłoga/dno-wzmocnienia wzdłużne(zastanowił bym się nawet nad daniem ze 2-4 więcej i zrezygnować z poprzecznych)-podłoga/dno daję piękną konstrukcje przestrzenną która usztywnia wszystko we wszystkich kierunkach.

Pomysł z laminowaniem od środka też może być mądry...odpada wciąganie blachy na spawach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na twoim miejscu poszukalby kadluba gotowego uzywanego ze starszej jednostki o wymiarach podobnych do czekiwanych. W zasadzie mozesz kupic jakies trupa , aby sam kadlub byl caly. I na tym kadlubie robic przerobki dostosowac to do silnika. Wrzuc tam silnik conajmniej 200KM. A na koniec zrobisz piekne okucia ,listwy galanterie  inox,  ktora doda smaczku. Calosc bedzie wygladalo jak milion dolarow. Mieszkam w kraju gdzie runaboaty sa spotykane i wiekszosc jednostek budowanych garazowo powstaje na tej zasadzie. Podam Ci aktualny  fotograficzny przyklad z mego marketplace'u. Gosc krzyczy za to 300$, znajac zycie odda za 200$ z papierami i przyczepą, nawet podobno silnik dziala, duzo tez jest  ofert za free, " zabierz to z mego podworka"  Wiem, ze w PL moze troche inaczej to wygladac cenowo i trudniej to znalezc , ale szedlbym ta droga. 

Screenshot_20230216-080823_Facebook.jpg

Edytowane przez Kazik_usa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Drewno dębu jest drewnem twardym (II klasa twardości), ciężkim, sprężystym, łatwo łupliwym (liczne promienie drzewne) oraz łatwo zapalnym. Cechuje się bardzo dużą wytrzymałością oraz średnią kurczliwością. Takie ja mam doświadczenie praktyczne i teoretyczne z tym drewnem. W naszej szerokości geograficznej wykorzystywane jest jako drewno konstrukcyjne w konstrukcjach naziemnych i podziemnych, budownictwie wodnym (np. pale mostowe, pale nadbrzeżne, mosty, śluzy), budownictwie ziemnym, podwaliny budowli drewnianych, belki piwniczne oraz budownictwie okrętowym (np. kile, belki, wręgi, deski burtowe). Na pewno jest lepsze drewno z drzew egzotycznych ale ja pozostaje przy dębinie.  Słoma jako materiał ekologiczny i bardzo modny w ostatnich czasach raczej nie znajdzie zastosowania:) Choć może siennik będzie można wypchać 

A i owszem wolę diesla niż benzynę. Ten pierwszy dosłownie może pracować w wodzie:) 

Co do ego w moim wieku to już raczej viagra się przydaje niż powiększanie sobie ego. Może gdybym jednak chciał je powiększyć to raczej zabrał bym się za budowę jakiegoś ultralekkiego samolotu niż  łodzi motorowej. Licencję pilota posiadam patentu motorowodnego jeszcze nie. To tak z dystansem do rzeczywistości i pół żartem pół serio.  

A realnie. Jak na razie uzupełniam braki wiedzy szkutniczej. 

 

 

 

 

IMG_20230217_090752_084.jpg

IMG_20230217_090742_553.jpg

IMG_20230217_090752_084.jpg

Edytowane przez Alex1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka wizyt w antykwariatach, bibliotekach czy księgarniach. Wiele pozycji szkutniczych nie znalazłem ale zawsze coś.  W jednej z nich znalazłem informację na temat jachtu motorowego o nazwie Kalmar. Który był produkowany kadłub z drewna sosnowego lub alternatywnie kadłub stalowy. Różnica w wadze 200 kg. Niestety nie są opisane różnice konstrukcyjne. Ale są podane grubości blach. I o dziwo grubości są takie jak zaproponowałem czyli 2 mm poszycie 1.5 mm burty. Więc pierwsze założenia są jak najbardziej trafione. Zrzut ekranu to wręgi przy założeniu użycia sklejki. Mam zamiar je trochę odchudzić w części burt. Plik to zrzut ekranu bo pliku dwg nie da się zmieścić 

Screenshot_20230217-094757.png

Edytowane przez Alex1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aluminium PA 11 (dural) daje się jeszcze spawać i jest 3x lżejsze od stali przy takiej samej wytrzymałości. Do tego dochodzi dużo mniejsza plastyczność niż stali.

Taki materiał bym Ci proponował skoro już musisz mieć kadłub metalowy. Dębiny też nie wszystkie się nadają do szkutnictwa.

Edytowane przez mikijet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mikijet w antykwariacie nie wspominają o aluminium, ale jest jedyny, niepowtarzalny projekt inżyniera Szalonego, który odpier*dolił boat'a z blachy 0.2 i 0.15, projekt był na tyle udany, że cały Świat poszedł tą drogą, a z jego naziwiskiem spiewają pieśnie.     

 

 

Wypada życzyć powodzenia i trzymam kciuki.... 

Edytowane przez Kazik_usa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie być gołosłownym zdjęcie z książki zdobytej w antykwariacie.:)

Czy śpiewali pieśni o tym konstruktorze nie wiem. Poszukam jeśli znajdę napiszę. Jeżeli szukasz w antykwariatach pozycji o nazwie aluminium też znajdziesz:) 16767271780462819727187736178870.thumb.jpg.babc4ea947b1c23bd84b21dd353e4501.jpg

Edytowane przez Alex1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja naprawde zycze Ci powodzenia. Chodzi o to, ze jak czlowiek spedzil prawie 30lat w motorowodniactwie , to juz wie co jest dobre , co jest trwale, praktyczne i najwazniejsze zbywalne, bo czlowiek z czasem dochodzi z wnioskow , ze potrzebuje czegos wiekszego, wygodniejszego , lub odwrotnie i to co ma,  musi byc na tyle atrakcyjne zeby klient to kupil. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...