Leszek2604 Opublikowano 19 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2016 Witam Jestem początkującym więc chciałbym się poradzić bardziej doświadczonych kolegów w sprawie poprawnego procesu odnowienia tj pomalowania zakupionej łódki. W związku z tym , że stan powierzchni można uznać za dobry (brak złuszczeń, pęcherzy itp.) planują odnowić wierzchnią warstwę. wynika że są 4 warstwy farby (ocena po kolorach warstw). Po analizie wiedzy teoretycznej planują to zrobić tak: 1. przeszlifować wierzchnią warstwę papierem 2. przemyć przed malowaniem podkładem 3. nałożyć 2 warstwy podkładu epoksydowego (pytanie jakiego? powinien być antykorozyjny, ale jaki?) 4. Na wierzch farbę nawierzchniową (pytanie jaką?) Poniżej fotki poglądowe mojej łódki http://upload.secondsun.pl/img/14531848419018c2374a66.jpg http://upload.secondsun.pl/img/1453184899dscf2785_11.jpg http://upload.secondsun.pl/img/1453185112prodaetsya_kater_progress_2m_foto_largest.jpg Będę wdzięczny za pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panpikuś Opublikowano 19 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2016 Najpierw sprawdź kolego czym to było malowane, czy farbami 1K czy 2K - szmatką z acetonem. 1K zostanie na szmacie. Podkładu typu np Oliva Epirust nie ma sensu używać ponieważ stosuje się to bezpośrednio na metal a nie na farby którymi ten metal jest pomalowany. Priorytetem jest sprawdzenie obecnych farb. Rozumiem że do malowania jest wnętrze w którym umiesciłeś wymiary na foto. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 19 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2016 ,,..Jestem początkującym..." + ,,.. 1K zostanie na szmacie.." = 2K też zostanie na szmacie Utleniony słońcem lakier 2K też da się zetrzeć , nawet suchą szmatką. ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panpikuś Opublikowano 19 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2016 Tylko jakieś cząstki z wierzchu. Pył jakiś czyli to co uległo utlenieniu. Bez szans usunąć szmatką dwuskładnikowy lakier z przygotowanej powierzchni Chyba żeby trzeć aby podnieść temperaturę i na ciepło próbować... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
agron77 Opublikowano 19 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2016 Witam "po sąsiedzku ". Osobiście uważam, że łódka z Alu jest najlepszym wyborem dla wędkowania w Odrze. Moja pierwsza/ budowałem od "zera"z Alu 4 mm / miała wymiary 3,90 x 1,70 i nie malowałem jej wcale. Druga łódka / też spawana od podstaw/była dłuższa ;miała 4,70 dł, 1,80 szer. i była zrobiona z Alu dno 4 mm, burty 3 mm, podłoga 5/7 mm łezka. Ta miała malowane dno podkładem i przeciwporostem do linni wodnej + 5 cm. Nadburcie tez miało kolor. Wewnątrz bez farby. Obecna łódka /kabinowa 7,40 x 2,40, alu 3 mm/ kupiona jako używka i odrestaurowana od zera. Pomalowana w całości , gdyż wcześniej też miała fabę i nie dało się jej w całości spiaskować. Wydaje mi się , że jedynie malowanie podwodnej części farbą przeciwporostową ma w przypadku aluminium swoje uzasadnienie. Reszta to tylko efekty wizualne. Przy doborze farby warto sprawdzić dokładnie jej skład, czy nie zawiera miedzi. W przypadku twojej łódki , wypróbuj na małej powierzchni czy farby stara i nowa dobrze się wiążą. Koniecznie zamontuj anody magnezowe /można kupić w Castoramie od podgrzewaczy wody/ i o ile to możliwe, nie cumuj na stałe obok pomostów lub kadłubów stalowych . W ich otoczeniu twoja łódka będzie idealną anodą zbierąjącą ładunki korozji elektrochemicznej. Ale ten problem był poruszany już na tym forum dość szczegółowo . Do zobaczenia na wodzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leszek2604 Opublikowano 19 Stycznia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Stycznia 2016 Witam Dziękuje na razie za pierwsze wskazówki. Postaram się najpierw sprawdzić rodzaj farby nawierzchniowej i dam znać. Pzdr. Leszek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leszek2604 Opublikowano 25 Stycznia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2016 Witam szanownych kolegów A więc sprawdziłem powłokę zewnętrzną traktując acetonem i szmatką. mocno przecierałem , i żadnych śladów na szmatce nie było. Farba się nie rozpuszcza. można by sądzić , że jest to dwuskładnikowa. W związku z powyższym , czy przeszlifowanie całej powierzchni (zmatowienie) i położenie podkładu np: Bosman 77 . Na zewnątrz łódką chciałbym pomalować dodatkowo farbą nawierzchniową dlatego że podkład nie jest odporny na promienie UV. Czy dobrze kombinuję??? Pzdr. Leszek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panpikuś Opublikowano 25 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2016 Zmatowienie jak najbardziej, co do bosmana 77 to jest grubo powłokowy, bardziej pasowałby 54 jeśli już... Nie wiem tylko czy jest sens pchania tam epoksydu skoro było to już malowane farbami nawierzchniowymi. Ja albo położyłbym jakąś farbę międzywarstwową np optimal i na to PU lub przyprószyłbym najpierw rozcieńczonym PU i na to na gotowo już pomalował. Wszystko zależy od przygotowania podłoża np w narożnikach czy innych zakamarkach... Weź jakiś papier np 150 i sprawdź czy obecna powłoka się ładnie sypie przy szlifowaniu lub czy szlichci papier ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 25 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 25 Stycznia 2016 Też uważam, że podkład, w tym przypadku, jest niepotrzebny. Dorzuciłbym tylko, że jeżeli nie zmieniasz koloru to malowałbym od razu nawierzchniowym. Wcześniej oczywiście przejechać lakierem tylko rysy i przetarcia jako ,,podkład wypełniający" . Wyprowadzić powierzchnie 240-ą , odpylić i lakierować na gotowo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leszek2604 Opublikowano 26 Stycznia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Stycznia 2016 Weź jakiś papier np 150 i sprawdź czy obecna powłoka się ładnie sypie przy szlifowaniu lub czy szlichci papier ... A co to znaczy "szlichci papier" ? Jeśli szlichci to co zrobić ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 26 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Stycznia 2016 Inaczej, zapycha się papier czyli szlichci :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
agron77 Opublikowano 26 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 26 Stycznia 2016 Dużo informacji na temat konserwacji oraz renowacji kadłubów z Alu i z innych materiałów , można znaleźć na niemieckim forum : http://www.antifouling-shop.com/forum.php Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sławek Sea-Line Opublikowano 27 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 27 Stycznia 2016 sorry kolego, muszę wrzucić swoje 5 groszy .... Ja albo położyłbym jakąś farbę międzywarstwową np optimal ... ale "optmal" według producenta to farba : http://upload.secondsun.pl/img/1453883410zastosowanie.jpg którą aplikujemy na podkłady epoksydowe jako farbę poprawiającą przyczepność w jachtingu antyfoulingów winylowych. Optimal nie jest dedykowany jako farba międzywarstwowa (nawet przez producenta) do zastosowania z emaliami poliuretanowymi 2k (2 składnikowymi). Stosowanie farb 2K (np. emali poliuretanowych) na 1 K (np. Optimal) nie jest dobrym pomysłem. Co do potrzeby lub braku potrzeby użycia podkładu... To tak jak z tym dowcipie o lekarzu który po przepisaniu "babie" leku powiedział: zaszkodzić nie zaszkodzi ale czy pomoże??? oczywiście możemy emalie poliuretanowe aplikować bezpośrednio na stare farby po ich zmatowaniu, choć podkład epoksydowy nawet w 1 warstewce poprawi: - przyczepność nowych warstw poliuretanu, do starych warstw - więc wydłuży żywotność malowania - zamknie porowatą strukturę szpachlówki (jeżeli będzie użyta) zapobiegając wchłanianiu farby w jej strukturę - lepsza jakość powierzchni - wypełni drobne defekty powierzchni, także te niedociągnięcia powstałe podczas szlifowania - również lepszy efekt końcowy - etc. etc. Ja bym użył podkładu nawet w 1 warstwie (oczywiście podkład lekki typu: bosman 54, Lightprimer z Hempla czy sea-line lub undercoat-a) , bo zaszkodzić nie zaszkodzi ale w tym wypadku pomoże na pewno. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panpikuś Opublikowano 27 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 27 Stycznia 2016 Dedykowany faktycznie optimal nie jest, zdarzało mi się używać to pod PU 2k i nic się nie działo na małych elementach. Ponadto są podkłady 1k umożliwiające położenie 2k na 1k. Nie mam na myśli akrylu auto. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
don alonso Opublikowano 27 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 27 Stycznia 2016 Mam takie pytanko co do łódek z alu. Kiedy byłem w Australii to widziałem tam, że takie łódki nie są malowane. Aluminium jest wypolerowane i nic więcej. Więc czy trzeba aluminium malować? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 27 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 27 Stycznia 2016 Aluminium malujemy tylko dla poprawy estetyki jeśli komuś nie podoba się naturalny kolor alu. Większość jednostek morskich nie jest malowana poza podwodną częścią (antyporostem z systemem podkładu) Najczęściej w jachtach aluminiowych maluje się pokład lub pokrywa teakiem albo subtytułami syntetycznymi antypoślizgowymi . W rejonach o których piszesz jest standardem nie malowanie dużych jednostek morskich ale i w europie w zagłębiu budownictwa jednostek aluminiowych czyli Francji też nie maluje się kadłubów . Na fotkach widać jednostki nowe a jacht żaglowy nabiera kolorków bo jest na wodzie 3 miesiące ale po roku będzie wyglądał jak anodowany , ten na ostatniej fotce nabrał takich kolorów i tak wygląda po 20 latach(jest nieco brudny od czarnych odbijaczy w marinie po sezonie ) . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 27 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 27 Stycznia 2016 Padło słowo "anodowanie" chodzi o ten proces ? http://www.anodal.pl/pl/oferta/anodowanie.html?anodowanie_aluminium Bo kiedyś pisałeś boadjże o anodach na łodziach ALU (albo coś mi się wydaje) Czy masz jakieś zdjęcia jak takie anody wyglądają ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 27 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 27 Stycznia 2016 W mojej branży aluminium zostało wyparte przez stal kwasoodporną jednak elementy nie mające bezpośredniego kontaktu np. z produktem spożywczym są jeszcze sporadycznie wykonywane z aluminium lub jego stopów.Powodem jest zdecydowanie łatwiejsza obróbka mechaniczna nie jednokrotnie ciężar i te elementy poddajemy anodowaniu w różnych kolorach proces podobny jak czernienie / używane w produkcji broni / jednak powłoka ta po jakimś czasie też ulega degradacji i wpływom środowiska . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 27 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 27 Stycznia 2016 Tak pisałem ale o ochronie przy pomocy anod , jachtów się nie anoduje , ale maszty i osprzęt to obowiązkowo . Kadłuby same w naturalnym procesie utleniania pokrywają się czymś w rodzaju powłoki anodowej (pasywacji) to coś w rodzaju patyny na miedzi . A o anodach możesz sobie tu poczytać : http://www.anodeoutlet.co.uk Co do kształtu i wagi to występują w przeróżnych kształtach i oczywiście z trzech podstawowych materiałów : Aluminium Cynk Magnez http://sklep.sail-ho.pl/towarypics/9777_b.gif http://w.permatech.home.pl/e-sklep/galerie/a/anoda-cynkowa-honda-2-2_5889.jpg http://www.bootland.nl/images/T/mas1020.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Leszek2604 Opublikowano 10 Marca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2016 Witam kolegów Dziękuję za wcześniejsze rady ale ponownie napotkałem kolejny problem a mianowicie. Ostatecznie ustaliłem po kontakcie z ostatnim właścicielem, że moja łódka aluminiowa Progress 2 była pomalowana na zewnątrz farbą chlorokauczukową natomiast wewnątrz w komorach widać oryginalną powłokę gruntu akrylowego AK-070 stosowanego powszechnie u naszego wschodniego sąsiada. Kolor tego gruntu jest jasno żółty. Poniżej informacja producenta tego gruntu. Грунтовка АК-070 (грунт АК-070) — для грунтования деталей из алюминиевых, магниевых, титановых сплавов и стали углеродистой и нержавеющей. Допускается применение грунтовок ак-070 и ак-069 для других целей. Поверх грунтов наносят материалы типа АК, ПФ, ГФ, ЭФ, ХВ, ХС, ФЛ и другие. Покрытие на основе грунтовок обеспечивает адгезионную прочность, защиту от коррозии и водостойкость системы лакокрасочного покрытия. Представляют собой суспензию пигментов в растворах акриловых смол и смеси органических растворителей с введением добавок и пластификаторов. Завод лкм СпецЭмаль наладил производство грунтов согласно ГОСТ, при использовании строго следуйте рекомендациям по нанесению.Разбавители грунтовок растворитель648 и Р-5А http://upload.secondsun.pl/img/1457606218aa.jpg Wykonałem próbę pomalowania tych powierzchni podkładem epoksydowym Light primer z Sea-line http://upload.secondsun.pl/img/14576065915518960722.jpg i efekty są następujące: Na powierzchni wewnętrznej łódki gdzie był grunt AK-070 podkład się zwarzył. Natomiast na powierzchni zewnętrznej łódki gdzie było pomalowane farbą chlorokauczukową jest OK. Moje prośba szczególnie do "Sławek Sea-Line" Czym pomalować wnętrze łódki??? Z góry dziękują za wszelką pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panpikuś Opublikowano 10 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 10 Marca 2016 Hmmm... Aceton nie ruszył farby 1k, ciekawe... Może to jest takim radzieckim 1K Emawinem Olivy pomalowane, aceton nie rusza ale poliuretanu i epoksyd podważa... Tak samo ciekawe jest że epoksyd nie ruszył chlorokauczyku i jeszcze się to trzyma... Trochę szkoda czasu i kasy... Ja bym spróbował poliuretanem 1K na kawałku pomazać... Temat ciekawy. .. Człowiek całe życie się uczy ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
komisarzc Opublikowano 17 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 17 Marca 2016 Podłączę się pod temat: Progress 2M to fajna łódka tyle, że wygląda może mniej atrakcyjnie. Sam kupiłem taką łódkę i będę z niej robił odkrytopokładową pod silnik 30-50 KM. Z filmów youtube wychodzi, że nautycznie jest całkiem ok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.