GRB Opublikowano 2 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2012 Czy ktos wie cos o jakis przepisach jesli takowe istnieja,odnosnie miejsca w ktorym powinien znajdowac sie akumulator? chodzi mi o odległosc od zbiornika paliwa i czy musi byc zabudowany itp.?PZDR 8) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 2 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2012 Akumulator nie powinien być blisko paliwa...chyba nie ma przepisów, które to szczegółowo określają. Na małej łodzi jak brakuje miejsca warto zainstalować akumulator w pojemniku - jest ich wybór w każdym sklepie wodniackim. W małych łodziach- jak Twoja często jest montowany na dziobie, również dla odciążenia rufy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Wydaje mi się, że przepisów jako takich nie ma, w każdym razie o nich nie słyszałem, no może nowe odnośnie przyznawania certyfikatu CE. Ale zdrowy rozsądek nakazywał by żeby akumulator jak i instalację 12v oddzielić od zbiornika paliwa. Ja umieściłem akumulator w dziobie a cała instalacja do silnika idzie w peszelu i również oddzielona jest od linii paliwowej. Wcześniej miałem razem, akumulator stał przy zbiorniku paliwa - makabra. Ale jak nie ma możliwości to są hermetyczne skrzynki na akumulatory. Poza tym nasówa mi się pytanie, a nie jestem chemikiem: jak reaguje wodór z aku i opary paliwa? zachodzi jakaś reakcja? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Ważna sprawa aku powinno być dostępne i stosując produkty marynistyczne pomijamy kwestię oparów i oczywiście skrzynka obowiązkowo ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mariusz Opublikowano 3 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2012 Wracajac do pojemnika na akumulator, ja mam z odprowadzeniem oparów za burte za pomoca przejscia burtowego, a zbiornik i aku mam w jedej bakiscie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 4 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2012 Ja też tak mam ale wyjmując aku posyłam konstruktorowi tyle h...... ile mu wejdzie no chyba że miał na myśli fakt żeby aku nie zajmowało miejsca bo to mu się udało doskonale. W nowej Cortinie o której wspominałem aku jest dostępniejsze nawet wyłącznik prądu jest schowany bo to żadna ozdoba wiec moje h....... nie poszły na marne 8) może gdyby nie awaria akumulatora to nie było by potrzeby rozgryzania tematu . ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 17 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 17 Lipca 2012 Wydaje mi się, że przepisów jako takich nie ma, w każdym razie o nich nie słyszałem, no może nowe odnośnie przyznawania certyfikatu CE. Ale zdrowy rozsądek nakazywał by żeby akumulator jak i instalację 12v oddzielić od zbiornika paliwa. Ja umieściłem akumulator w dziobie a cała instalacja do silnika idzie w peszelu i również oddzielona jest od linii paliwowej. Wcześniej miałem razem, akumulator stał przy zbiorniku paliwa - makabra. Ale jak nie ma możliwości to są hermetyczne skrzynki na akumulatory. Poza tym nasówa mi się pytanie, a nie jestem chemikiem: jak reaguje wodór z aku i opary paliwa? zachodzi jakaś reakcja? Poszukaj w PRS a znajdziesz trochę o konieczności dobrej wentylacji skrzynek z aku, komór silnikowych, systemach p-poż itd . Dziób to najlepsze miejsce do obrywania cel w aku. Wodór najlepiej reaguje z tlenem ( mieszanina wybuchowa) albo trochę wcześniej z iskrą i tlenem. Opary paliwa tylko z iskrą.Tlen już jest w oparach ale bez iskry nic się nie stanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 17 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 17 Lipca 2012 muszę więc wprowadzić poprawki konstrukcyjne >:( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lucyfer Opublikowano 18 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 18 Lipca 2012 Dłuższe przewody to wieksza strata prądu. Lucyfer Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kozi Opublikowano 23 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2013 http://allegro.pl/kontener-skrzynia-hermetyczna-na-akumulatory-4x4-i3197947550.html (Sorki za link z allegro - podmienię na własne zdjęcie jak tylko je zrobię) Zamierzam połączyć pojemnik na akumulator z ławką do siedzenia , mam taką skrzynkę, chyba jest szczelna , ma zamontowane dwie rurki, wlotową i wylotową po obu stronach na którą można założyć węża, wentylator czy cokolwiek innego. Zgaduję, że wylotowa to ta zamontowana wyżej (wodór lekki) Mogę wyprowadzić wylot wężem za burtę, mogę zamontować na dolocie wiatrak albo wąż z końcówką skierowaną na dziób tak żeby w czasie płynięcia łapał wiatr. Tylko czy jest taka potrzeba ? Akumulator to mała optima używana do zasilania elektroniki (nie do uruchamiania silnika) no i ładowana z silnika. Może wystarczy tylko wylot skierować do tyłu - w czasie płynięcia podciśnienie powinno wysysać ze skrzynki powietrze... hm ? Nawet nie wiem czy ten typ aku wydziela wodór no ale chętnie przyjmę jakieś rady. Przy okazji - umieszczenie w tej samej skrzynce przekaźników to zły pomysł prawda? Bezpieczników też chyba nie powinienem tam wkładać - potrafią dać solidną iskrę ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ra_dek Opublikowano 23 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2013 Bezpieczniki, a już na pewno przekaźniki to zły pomysł. Udało mi się kiedyś wybuchnąć akumulator, nikomu nic się nie stało, ale nie życzę takiej przygody. Wybuch nastąpił od iskry przy rozłączaniu kabli od ładowania. Aku do kasacji, rozerwało obudowę, rozszczelniając dwie cele, na szczęście całość była w "pojemniku" i kwas rozlał się do pojemnika. Walnęło tak że dochodziłem do siebie kilka godzin. Odprowadzanie gazów z aku kwasowych to dobry pomysł :) Zapomniałem; kozi ta skrzynka jest okropnie ciężka, miałem takie coś w rękach, może na dużą łajbę spoko, ale szukałbym czegoś lżejszego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Nooo! To zdolny jesteś ;) Wybuch akumulatora od iskry przy odłączaniu kabli :o ;D Wręcz zakrawa to na bajeczkę sensacyjną :) Przy tych pomysłach i umiejętnościach nie róbcie elektrycznych modernizacji w porcie! Spalicie swoją łódką i kilka obok :D :D :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2013 http://allegro.pl/kontener-skrzynia-hermetyczna-na-akumulatory-4x4-i3197947550.html Może wystarczy tylko wylot skierować do tyłu - w czasie płynięcia podciśnienie powinno wysysać ze skrzynki powietrze... hm ? Nawet nie wiem czy ten typ aku wydziela wodór no ale chętnie przyjmę jakieś rady. Przy okazji - umieszczenie w tej samej skrzynce przekaźników to zły pomysł prawda? Bezpieczników też chyba nie powinienem tam wkładać - potrafią dać solidną iskrę ... Powietrze, żeby wyjść musi najpierw wejść. Z przeciągiem tak samo. Dwa otwory wentylacyjne (jak najdalej od siebie) u góry komory. Ostanio b. często widzę pomontowane aku w kabinach , pod kojami. Wiem jak działa hel ale wodór chyba trochę inaczej. BHP to jedno ale o zdrówko też trzeba dbać (zwłaszcza własne). Do tego butla z propanem i ,,fugas" gotowy. Jak ma coś p...ąć to lepiej na zewnątrz (w kabinie nie polecam) http://www.prs.pl/dzialalnosc-badawczo-rozwojowa/programy-obliczeniowe/obliczanie-wentylacji-pomieszczen-akumulatorow-i-skrzyn-akumulatorowych.html http://www.prs.pl/dzialalnosc-badawczo-rozwojowa/programy-obliczeniowe/dobor-baterii-akumulatorow-serwisowych.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ra_dek Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Zibi Aku w czasie ładowania stał w pojemniku, ale był nakryty niedomkniętym wiekiem. Otwarłem, rozłączyłem krokodylki od ładowania i buum. To był prawie nowy Bosch Silver 60 Ah. A zdolny to i owszem jestem 8) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kozi Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2013 http://allegro.pl/kontener-skrzynia-hermetyczna-na-akumulatory-4x4-i3197947550.html Może wystarczy tylko wylot skierować do tyłu - w czasie płynięcia podciśnienie powinno wysysać ze skrzynki powietrze... hm ? Nawet nie wiem czy ten typ aku wydziela wodór no ale chętnie przyjmę jakieś rady. Przy okazji - umieszczenie w tej samej skrzynce przekaźników to zły pomysł prawda? Bezpieczników też chyba nie powinienem tam wkładać - potrafią dać solidną iskrę ... Powietrze, żeby wyjść musi najpierw wejść. Z przeciągiem tak samo. Dwa otwory wentylacyjne (jak najdalej od siebie) u góry komory. Ostanio b. często widzę pomontowane aku w kabinach , pod kojami. Wiem jak działa hel ale wodór chyba trochę inaczej. BHP to jedno ale o zdrówko też trzeba dbać (zwłaszcza własne). Do tego butla z propanem i ,,fugas" gotowy. Jak ma coś p...ąć to lepiej na zewnątrz (w kabinie nie polecam) http://www.prs.pl/dzialalnosc-badawczo-rozwojowa/programy-obliczeniowe/obliczanie-wentylacji-pomieszczen-akumulatorow-i-skrzyn-akumulatorowych.html http://www.prs.pl/dzialalnosc-badawczo-rozwojowa/programy-obliczeniowe/dobor-baterii-akumulatorow-serwisowych.html Może nie do końca jasno napisałem - wlot i wylot jest wbudowany w skrzynkę (która oprócz tego jest uszczelniona , jeden nisko z jednego końca skrzynki, drugi wysoko z drugiego końca skrzynki ... czyli można zrobić przeciąg na kilka sposobów 1. nie robić nic - zostawić wlot i wylot tak jak jest - może będzie działać - skoru jest różnica poziomów wlotu i wylotu to lekki wodór powienien uciekać ale do końca pewności nie mam 2. założyć wąż na wlot i ustawić do dziobu (z opcjonalnym lejkiem żeby więcej powietrza wtłaczał) 3. założyć wąż na wylot i ustawić do rufy - podciśnienie powinno wysysac powietrze zasysane wlotem 4. połączenie wariantów 2 i 3 - dwa węże 5. dmuchawa na wlocie zapewni wentylację (to już wg mnie przesada na małym pontonie) , można tez połączyć z wylotem poprowadzonym za burtę Chcę ograniczyć masę dodatków bo jak już wspomniano skrzynka też coś waży więc skłaniał bym się do jednego węża na wylocie skierowanego do tyłu chyba, że doradzicie mi inaczej (Ale też wywalę z łódki ławkę ze stalowymi nogami która też co nieco waży, nogi się gną i utrudniają upakowanie bagażu) Do tej pory akumulator był w nieszczelnej skrzynce narzędziowej pod kierownicą - nie było wybuchów chociaż miałem tam też bezpieczniki - nie pomyślałem wtedy o oparach bo skrzynka była nieszczelna :O Teraz bedę na tym siedział Ciekawostka - skrzynka ma swój wewnętrzny bezpiecznik ale jest zamontowany w oddzielnej komorze nie mającej kontaktu z komorą akumulatorów - więc tam mogę chyba doładować swoje bezpieczniki i przekaźniki Nie jestem pewien jak te akumulatory ze spiralnym celami się zachowują (optima) , na pewno kwas się z nich nie wylewa ale czy emituja wodór? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ra_dek Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Lepiej dmuchać na zimne, ale nie słyszałem o wybuchu akumulatora w pojemniku podczas normalnego używania. Chyba wystarczy zrobić dopływ i odpływ powietrza. co do rury wymuszającej obieg; będzie działać tylko jak będziesz płyną. Na upartego i dla całkowitej przewiewności można zamontować wiatraczek komputerowy, mały pobór, można dodać timer. To bum u mnie to było w nakrytym pojemniku z odkręconymi korkami, w czasie ładowania, więc nazbierało się gazu. Prawdopodobnie wystarczyłoby po podniesieniu klapy chwilę poczekać co by gaz się uniósł. Jeśli jak piszesz wlot będzie niżej a wylot wyżej to wodór siłą rzeczy wyjdzie a na jego miejsce napłynie świeże powietrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2013 NIe miał chłop kłopotu to sobie skrzynkę szczelną na akumulator kupił :) Radek na pontonie wystarczyła my ta przewiewna skrzynka :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ra_dek Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Nie, to nie na lodzi było. Aku "pracowało" na stoisku handlowym w zimie, a co by nie marzło nosiłem/trzymałem je w małej przenośnej lodówce wyłożonej styropianem. System działał kilka zim, aż ten Bosch wziął i po miesiącu zrobił buum, a tani nie był. Jak pisałem nazbierało się gazu pod deklem, a ja zamiast podnieść dekiel i poczekać to od razu rozłączyłem ładowanie, iskierka tylko na to czekała :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2013 Korki się wykręca ale w wymontowanym aku i ładowanym w ,,akumulatorowni". Ale trzeba też zwracać uwagę na szczelność baterii na zaciskach. Potrafią się rozszczelniać i wtedy o wypadek nie trudno. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mpruszek Opublikowano 9 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2015 Odnawiam temat :) Panowie mam pytanie do osób które posiadają aku na dziobie. Czy zauważyliście spadek napięcia przez zastosowanie dłuższych kabli ? Czy ktoś oberwał cele w aku ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panpikuś Opublikowano 9 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2015 Oczywiście. Elektrony lubią swobodę dlatego przekrój zależnie od długości prawie jak kciuk. Ewentualnie można dać mały przekrój i na jesieni grzać dłonie od przewodów... Ale tylko przez chwilę... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaceksu79 Opublikowano 9 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 9 Grudnia 2015 http://lumier.pl/kalkulator/ oprócz tego w gogle jest cała masa znormalizowanych tabelek do doboru przekroju przewodu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.