Skocz do zawartości

Ochrona anodowa pytanie.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Pytanie mam odnośnie ochrony anodowej co do  łódki kierowane do kogoś kto podzielilby sie bardziej więdzą i prawdą niż  mądralowaniem bez urazy oczywiscie  dla debaty tej społeczności ale chodzi mi o rzetelna wiedze. Polemika stanowisk jak najbardziej,  prosze bardzo ale nie zgadywanie w ciemno.

Norweski szpicgat, Łodka lat 4o z okładem , laminat , stacjonarna penta ze śrubą na wale.  Pływala po bałtyku skandynawia, potem zwieziona na mazury. Wal stal chyba nie wiem jaka, śruba i mocowanie steru mosiądz. Miala ochrone anodowa chyba cynkowa (przypuszczenia), zamontowana za śrubą jedna  i druga na wysięgniku dolnym trzymającym ster . Skorodowalo mocno, ze śruby odpadło calkiem.

Pytanie czy wymiana na nowy cynk ma jakis sens na wodzie słodkiej, czy tylko aluminium mało by tu sens, czy w ogóle ma to sens. Co mówi teoria i praktyka.

Dzięki za kazde info

Pzdr Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Anoda na mazury jak najbardziej aluminiowa , magnezowe bardzo rzadko się stosuje a ich wybór(typ) jest wyjątkowo skromny ,więc generalnie się nie używa .

Ale jest jedno "ale" warto po zwodowaniu sprawdzić poprawność instalacji  i zmierzyć potencjał napięciowy kadłuba względem wody przy pomocy corrosion reference electrode i wysokiej klasy miernika , bo najczęściej tu jest problem znikania anod i nie tylko .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ahm rozumiem,.. dzieki wielkie za link i odpowiedzi. Temat troche szerszy niz myslałem.. Czytałem wczesniej ten temat z linku i troche na necie też przesiedzialem i róznie ludzie piszą ale faktycznie wychodzi ze przy małej łódce alu sie bardziej sprawdzi dla ochrony stali choc jedni pisza ze w zegludze komercyjnej to tylko cynku sie używa do ochrony kadłubów w słodkiej wodzie ... 

A o magnezie faktycznie malo co znalezc mozna..

Z tym sprzętem do pomiarów to raczej sie nikt w porcie nawet z obsługi nie trafi jak znam realia wiec raczej trzeba bedzie zamienic stare na  Alu tej samej wielkosci i po krzyku ..i  wierzyć że bedzie spełniało zadanie.

 

Na stronie pewnego producenta wyczytalem i przeklejam info dla laików jak ja , moze sie komus przyda.

 

"Dla łodzi, które przede wszystkim pływają na wodach śródlądowych (słodkich), zalecamy anody aluminiowe, gdyż

aluminium daje większą różnicę potencjałów z innymi metalami niż cynk. Jest to bardzo istotne, ponieważ woda słodka posiada większą rezystancję elektryczną niż woda słona. Przy żeglowaniu po wodach słonych lub słonawych, zalecamy użycie anod cynkowych. Anody aluminiowe również dobrze funkcjonują w wodzie słonej, lecz są tracone dużo szybciej."

Pozdr

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...