jacp2009 Opublikowano 20 Stycznia 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Stycznia 2021 Witam, planuję przerobić instalację na motorówce z dwoma akumulatorami. Plan jest taki, jeden rozruchowy a drugi hotelowy. Oba akumulatory oddzielone separatorem VICTRON CYRIX. Jeden włącznik główny dwupolowy załączający plusy obu akumulatorów. Do rozruchowego oczywiście alternator i rozrusznik. Do hotelowego pozostałe rzeczy takie jak winda kotwicy, toaleta elektryczna, oświetlenie, audio itp. Ładowarka zasilana z lądu również do hotelowego. Ma to działać mniej więcej tak, Oba akumulatory w pełni naładowane - separator aktywny tzn. plusy połączone. Odbiorniki pobierają prąd z obu akumulatorów do momentu kiedy napięcie na tym zestawie nie spadnie poniżej progu zadziałania separatora, następnie separator rozłącza akumulatory i odbiorniki pobierają prąd z akumulatora hotelowego a akumulator startowy pozostaje naładowany w takim stopniu aby bez problemu uruchomić silnik. Uruchamiamy silnik, alternator zaczyna ładować akumulator rozruchowy i w momencie przekroczenia napięcia progowego separator załącza akumulator hotelowy i on również jest ładowany. Sytuacja podczas postoju w marinie. Akumulator hotelowy rozładowany. Podłączamy zasilanie z lądu i ładowarka (VICTRON IP 67/25) zaczyna ładować akumulator hotelowy i analogicznie po przekroczeniu zapięcia progowego separatora ładowane są oba akumulatory. Proszę o uwagi jeżeli mój tok myślenia zawiera błędy. I tutaj pojawia się dylemat, przecież są odbiorniki które powinny być podpięte "na krótko" pod akumulator z pominięciem włącznika głównego , przede wszystkim pompa zęzowa i np. pamięć radia. Mówiąc "na krótko" mam na myśli oczywiście przez odpowiednie zabezpieczenie. Pytanie brzmi do którego akumulatora powinienem podłączyć te odbiorniki? zapraszam do dyskusji Dodam Jeszcze , że obecnie motorówka posiada jeden włącznik dwupolowy i jeden wyboru 1, 2 lub 1+2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lcz Opublikowano 21 Stycznia 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 Ja mam również wyłącznik z możliwościami 1,2 lub 1plus2. I dopiero w tym sezonie dotarło do mnie ze alternator w czasie pracy ładuje tylko ten akumulator na który jest aktualnie przelaczony hebel. Czy pływanie na włączonych obu akumulatorach ( żeby się lądowały ) jest dobrym rozwiązaniem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacp2009 Opublikowano 21 Stycznia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 Moim zdaniem zależy od pojemności akumulatorów i mocy alternatora. To znaczy czy alternator da radę naładowywać oba akumulatory połączone równolegle ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
edisoniras Opublikowano 21 Stycznia 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 Jeżeli jest to alternator silnika stacjonarnego to da radę bez problemu naładować 2 duże akumulatory , ponieważ w większości przypadków te alternatory mają więcej niż 70A prąd ładowania. Gorzej wygląda z alternatorami z magnesami stałymi w silnikach zaburtowych (szczególnie starszych ) gdzie alternator czasami ma tylko między 200-300W mocy , a to już dla 2 akumulatorów + odbiór urządzeń na bierząco może się okazać słabo . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lcz Opublikowano 21 Stycznia 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 5.7 VP wiec powinien dać rade Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacp2009 Opublikowano 21 Stycznia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 Koledzy, nikt nie podejmie próby odpowiedzi na moje pytanie które zadałem w moim pierwszym poście ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 21 Stycznia 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 Do rozruchowego. Jeżeli silnik jest sprawny i uruchamia się bezproblemowo to prąd jaki pobierze na rozruch będzie znikomy w porównaniu do odbiorników hotelowych. Wystarczy, że zapomnisz wyłączyć urządzenia i/albo ,,hebel" i może być niespodzianka. Utrudniony rozruch przy rozładowanym aku przez zęzówkę to pikuś w porównaniu z przeciekiem i brakiem prądu bo zapomniało się odłączyć hotelówkę. Doładowanie rozruchowego aku ( po rozruchu) trwa kilka minut. Hotelowy potrafi wyssać z aku wszystko w krótkim czasie stąd doładowanie trwa dużo dłużej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacp2009 Opublikowano 21 Stycznia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 Dzięki za podpowiedź. Czy twoim zdaniem sama idea rozwiązania jest poprawna ? Chciałem się dowiedzieć jakie rozwiązanie stosuje się z reguły przy zastosowaniu rozwiązań automatycznych (diody separacyjne, przekaźniki VSR itp) Ale chyba jednak podłączenie do rozruchowego jest bezpieczniejsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 21 Stycznia 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 Jest zasada że pompy zęzowe czuwające podpina się zawsze do największego banku akumulatorowego bezpośrednio przed głównym rozłącznikiem , każda tak podpięta pompa powinna posiadać własne zabezpieczenie prądowe i trzy pozycyjny przełącznik off/auto/manual . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacp2009 Opublikowano 21 Stycznia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Stycznia 2021 Oba akumulatory mają taką samą pojemność. Zastanawia mnie przełącznik 3 pozycyjny a dokładnie pozycja off , w jakiej sytuacji jest przydatna ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 22 Stycznia 2021 Udostępnij Opublikowano 22 Stycznia 2021 Jak schodzisz to wyłączasz prąd. Poprawka. Sorki za zamieszanie. Pomyliłem wyłącznik główny z przełącznikiem rodzaju pracy pompy. Główny -Off jak schodzisz.. Pompa-Off to całkowicie rozłączona pompa. Pompa powinna być na ,,Auto" @Saradog niżej wyjaśnił. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 22 Stycznia 2021 Udostępnij Opublikowano 22 Stycznia 2021 Wyłącznik o którym pisałem off/manual/auto jest tylko i wyłącznie do pompy , gdzie pompa jest podłączona bezpośrednio do akumulatora , kiedy główny rozłącznik odcina nam zasilanie wszystkich odbiorników . Taki wyłącznik jest pozycji Auto zawsze kiedy łódź stoi na wodzie pozycja OFF kiedy jednostka jest na suchym lądzie , MANUAL kiedy chcemy sprawdzić czy pompa jest sprawna lub kiedy chcemy wypompować wodę np. kiedy czujnik automatyczny odmówił współpracy . Taki zestaw nazywa się automatyczna pompa zęzowa i tego wymagają przepisy przy budowie jednostek pływających zależnie od wielkości tych pomp może być kilka , tak samo mądry ubezpieczyciel w przypadku szkody kiedy pływadło utonie samoistnie zaczyna do tego czy pompa była sprawna . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacp2009 Opublikowano 22 Stycznia 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Stycznia 2021 Dzięki wszystkim za informacje , myślę że sprawa została do końca wyjaśniona. pozdrawiam wszystkich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.