Gość vortec Opublikowano 11 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2013 Witam. Zakupiłem w tym roku ( na koniec sezonu) łódkę SunRunner 750 z silnikiem volvo penta aq151. Wiadomo że jest troszkę do zrobienia przy niej, ale w planach na nowy sezon są wyprawy do Wrocławia , Berlina no i po zalewie Szczecińskim. W ramach przygotowań do takich wypraw chcę dołożyć zapasowy silnik zaburtowy yamacha 9,9 czterosów na pantografie , silnik posiada sterowanie z manetki, rozruch elektryczny. Zastanawiałem się jak rozwiązać problem sterowania tym silnikiem w razie potrzeby, żeby nie stać przy rufie i trzymać 2 metrowy rumpel :D . Wpadłem na pomysł że można wykorzystać elektryczny siłownik na 12 volt od napędu bram Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Johnny_bravo750 Opublikowano 11 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2013 całkiem dobry pomysł.... do tego jakiś joystick zęby prawo lewo było.... tylko do precyzyjnego manewrowania to sie nie sprawdzi.. ale do pływania na azymut jak najbardziej... pamiętaj ze skręcając kierownica - zetka także łajba będzie reagować mimo iz yamaha będzie na wprost..... jeśli zasbędziesz nią pokonywać na yamie duże odległości ja bym zdemontował śrubę z zetki bo to ogromny opór... a zeta będzie robić za płetwę sterowa... co prawda z boku napędu ale jak pływałem u siebie to dużo dawała pozycja steru Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czeburaszka710 Opublikowano 11 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2013 Jak masz sterowanie hydrauliczne to ja by poszedł w siłownik hydrauliczny parę trójników , zaworek i takie tam . Żeby zetka nie stawiała opór może warto ją podnieść na maxa . U mnie przy zaburtowcu sprawa nie co lżejsza dwie końcówki kuliste od drążka kierownicy drążek i mały łączony z dużym . Przy skręcaniu dużego, nawet podniesionego , skręca i mały ( nie testowałem na wodzie jak na razie , brak czasu w zimę przetestuję ) . Gaz ustawiany na rumplu , nie chcę usuwać rumpel bo silnik czasami przekładany na mniejszą łódkę . Rozwiązanie z siłownikiem od bramy ma jedną moim zdaniem znaczna wadę , a mianowicie zależność od prądu i to dość sporego natężenia . W warunkach ekstremalnych może owego nieco zabraknąć ( próba odpalenia głównego rozładuję aku ) i robi się problem . A te 6A co w porywach wyda 9,9hp moze być za mało npr. jak trzeba mieć oświetlenie , echo , radio na nasłuchu ..... . Ale fakt pomysł nie ordynarny :) . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość vortec Opublikowano 11 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2013 Dzięki za szybkie odpowiedzi. Niestety u mnie na łodzi sterowanie zetką jest mechaniczne tzn na lince , więc gdyby bylo hydrauliczne to idealnym rozwiązaniem byłoby wpięcie się w instalacje hydr. Ja nie zamierzam pływać na silniku yamaha, ma on być tylko jako zapasowy, ale dzięki za podpowiedz z demontażem śruby. Co do zasilania tym wymyślnym systemem :D to maksymalny pobór prądu tego siłownika to jest zaledwie 2,5 amp. tak podaje producent. A do tego na łodzi mam 2 x aku z przełącznikiem, więc myslę że powinno wystarczyć, ale dalej czekam na konstruktywne opinie mojego pomysłu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość vortec Opublikowano 11 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2013 Podsyłam link do sklepu z tymi siłownikami, może ktoś z kolegów wymyśli ciekawe zastosowanie do tego http://www.elektrobim.pl/sklep/silownik-elektryczny-12v-car-2500/ i taki joystik : http://allegro.pl/joystick-elektryczny-12v-2-pozycyjny-monostabilny-i3641251350.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jans Opublikowano 11 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2013 Zawies te 9,9 ustaw na prosto a zetka bedzie robić za ster - sprawdzone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Johnny_bravo750 Opublikowano 11 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2013 dokładnie jeśli jako tylko zapasowy..... czyli głównym celem jest dotarcie do domu..... to nie kombinuj za wiele..... tylko przykręć z rumplem.... i skręcaj zetka.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
gajson Opublikowano 11 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 11 Listopada 2013 Dzięki za szybkie odpowiedzi. Niestety u mnie na łodzi sterowanie zetką jest mechaniczne tzn na lince , więc gdyby bylo hydrauliczne to idealnym rozwiązaniem byłoby wpięcie się w instalacje hydr. Ja nie zamierzam pływać na silniku yamaha, ma on być tylko jako zapasowy, ale dzięki za podpowiedz z demontażem śruby. Co do zasilania tym wymyślnym systemem :D to maksymalny pobór prądu tego siłownika to jest zaledwie 2,5 amp. tak podaje producent. A do tego na łodzi mam 2 x aku z przełącznikiem, więc myslę że powinno wystarczyć, ale dalej czekam na konstruktywne opinie mojego pomysłu. mechanicznie wystarczy przekładnie z teleflexa na 2 sterociągi podmienić ta SH4920P http://www.seastarsolutions.com/wp-content/uploads/2010/06/ms6-nfb_4.2_rotary.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czeburaszka710 Opublikowano 12 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2013 Dość spory moment na tym siłowniku , skoro max pobór 30W to musi być bardzo wysokie przełożenie , a co za tym idzie może on być bardzo wolnym . Trzeba to sprawdzić w realu , bo sterowanie czymś co kręci w tempie żółwia może nie wystarczyć . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 12 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2013 Sama zetka jest niezłą płetwą sterową więc po co kombinować. Zablokować obrót w pomocniczym i po sprawie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość vortec Opublikowano 12 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 12 Listopada 2013 Dziękuje wszystkim za pomoc . I jak to bywa proste rozwiązanie jest najlepsze , czyli silnik zapasowy zblokować na wprost i sterować zetką :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
giees Opublikowano 14 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2013 Dziękuje wszystkim za pomoc . I jak to bywa proste rozwiązanie jest najlepsze , czyli silnik zapasowy zblokować na wprost i sterować zetką :D Dokładnie tak. Wszystkie kanały i spore części jezior na Mazurach opłynąłem w ten sposób C:-). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 14 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2013 Dziękuje wszystkim za pomoc . I jak to bywa proste rozwiązanie jest najlepsze , czyli silnik zapasowy zblokować na wprost i sterować zetką :D Pisalismy juz na ten temat, niestety to rozwiazanie sprawdza sie tylko prxy pogodzie bezwietrzenej, bo jak dostaniesz boczny wiatr, nawet niezbyt duzy to zetka nie daje rady. Zalezy jaka masz lodz, ale u mnie jak nie chodzi silnik glowny to nie dziala wspomaganie kierownicy i chodzi ciezko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 14 Listopada 2013 Udostępnij Opublikowano 14 Listopada 2013 ...Pisalismy juz na ten temat, niestety to rozwiazanie sprawdza sie tylko prxy pogodzie bezwietrzenej, bo jak dostaniesz boczny wiatr, nawet niezbyt duzy to zetka nie daje rady. Zalezy jaka masz lodz, ale u mnie jak nie chodzi silnik glowny to nie dziala wspomaganie kierownicy i chodzi ciezko. Jak podniesiesz zetkę, tak jak do pływania w ślizgu ( nie na max) to spokojnie daje radę. W końcu to silnik pomocniczy więc i tak sterowność jest żadna w porównaniu z napędem głównym. Napęd pomocniczy ma nam uratować tyłek w sytuacjach gdzie na szybką pomoc z zewnątrz nie ma szans. Samo zatrzymanie awaryjne na silniku pomocniczym trwa wieki a co dopiero manewrowanie po ciasnych zakamarkach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.