jedrek.gdy Opublikowano 30 Września 2012 Udostępnij Opublikowano 30 Września 2012 Witam kolegów. Jestem posiadaczem małej łodzi kabinowej dł.ok4,5 m. szer.1,8m .Dno łodzi rybitwo-romano podobne. Mając ograniczony budżet i nie oczekując zawrotnych szybkości na wodzie zakupiłem 25 KM Yamachę w czterosuwie bez power-trymu. Pływając jednoosobowo jest ok.Silnik wkręca się na ponad 5tyś. obrotów, łódź wchodzi w ślizg i silnik przekracza 6 tyś. obr. Łódka płynie 40 km/godz. i na moje potrzeby wystarcza. Jednak przy drugim koledze w fotelu na środku łodzi, zapasowym silniku 5 KM na pawęży niestety w ślizg wejść już nie chce. 100 kg-wy kolega musi wejść do kabiny dociążąjąc dziób i po 10 sek. łódź przechodzi w ślizg.Kolega ma swoje lata i gramolenie się przez wąską wejściówkę nie jest proste. Przypuszczam, że najprościej byłoby odciążyć rufę, na której wisi 110 kg. w postaci 2 silników . mały akumulator, zbiornik 25 l. Ktoś podpowiedział mi jednak, żeby zamontować na stałe małe trym klapy. Widywałem takie rozwiązania jednak przy łódkach od ok.6 m. długości. Czy ktoś z bardziej doświadczonych kolegów mógłby coś doradzić?Wymiana silnika na większą moc nie wchodzi w grę. POZDRAWIAM. [edit-zmieniłem tytuł, bo o trymowaniu na forum jest sporo] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 30 Września 2012 Udostępnij Opublikowano 30 Września 2012 spróbuj najpierw dociążyć dziób. wrzuć tam ze 40kg i zobacz jak będzie latać - u mnie pomogło znacząco, choć mam power trim, to za lekki dziób dawał się we znaki słabą sterownością na prędkościach manewrowych i w trakcie ślizgu bardzo niestabilnym pływaniem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jedrek.gdy Opublikowano 1 Października 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Października 2012 WITAJ. Dzięki za podpowiedź.Łódź mam prawie identyczną z Twoją. Różnice polegają tylko na zabudowie wnętrza poza kabiną no i mocy silnika. Tak na marginesie podziwiam Cię za prace nad swoją łodzią no i ten opis postępujących prac. Rewelacja. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 1 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 1 Października 2012 u mnie (jak widziałeś w opisie) było bardzo podobnie, silnik (ok 110kg) plus baniak z paliwem (ok 25kg) plus akumulator, ciężarek kotwiczny (15kg) i do tego jeszcze sternik lub pasażer na tyle łodzi. I tak to wszystko do kupy mocno przeciążało rufę, odciążając dziób. Przebudowa pozwoliła mi przede wszystkim przesunąć środek ciężkości do przodu, akumulator też poszedł do przodu i parę innych gratów. Do czasu wstawienia zabudowy ze sklejki wewnątrz kabiny dziób dociążyłem ruchomym balastem i w razie potrzeby przekładam bliżej środka, lub na lewą burtę gdy płynę sam. Ale jeśli masz zamiar pływać swoja łodzią po morzu (ja nie odważył bym się moją) to uważam że powinieneś ją mocno dociążyć, by była mniej podatna na falę oraz przydał by Ci się zapas mocy w razie szybkiej ucieczki w bezpieczny rejon. Myślę że powinieneś wyposażyć się w VHFke dla bezpieczeństwa i ewentualnie do odbierania ostrzeżeń pogodowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 1 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 1 Października 2012 Kurde nigdy nie wrzucaj zbędnego balastu do łódki.Czeczen jak ci sie wydaje jak ta łodka bedzie sie prowadziła jak goscu bedzie płynoł w wyporzea jeszcze nie daj boże wejdzie ktos do kabiny.Trym klapy mozna wykonac samemu lub kupic za niewielki pieniądze i bedą o niebo lepsze niż dociązanie łodki. http://www.nauticusinc.com/smart_tabsSX.htm takie trym kalapy mozna kupic w kraju za niewielkie pieniądze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 1 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 1 Października 2012 być może, moja była skopana już u producenta. Wszyscy którzy mieli ten sam wypust mieli ten sam problem i niestety im trym klapy nie pomogły, trzeba było dociążać dziób. Ale to tylko w tym egzemplarzu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jedrek.gdy Opublikowano 5 Października 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Października 2012 |Dzięki koledzy za rady.Chyba już w nowym sezonie coś trzeba będzie wykombinować. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ludo52 Opublikowano 5 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Października 2012 Mam takie pytanie. Czy myślałeś o założeniu na płytę kawitacyjną hydrofoil. Przy dobrze strymowanym silniku to naprawdę działa i tak jak reklamują naprawdę oszczędzasz paliwo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 5 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Października 2012 u mnie trochę pomogło, ale nadal kaczkowała tylko mniej. Po dociążeniu dziobu jak ręką odjął. Zresztą dużo o tym pisaliśmy w wątku o hydrofilach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 5 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Października 2012 Trymklapy to pożyteczny patent pod warunkiem, że będą dobrze ustawione. Nie muszą być od razu hydraulicznie albo elektrycznie ustawiane. Zamiast siłowników ściągacze, trochę prób i znajdziesz swoje ustawienie. Powierzchnia płatów jest dość istotna ale w Twoim przypadku mogą być trochę większe (dłuższe). Chodzi o przedłużenie linii dna a co za tym idzie stworzenie dodatkowej powierzchni nośnej podnoszącej rufę. Trochę linków: http://www.chsmith.com.au/News/A-guide-to-selecting-a-Trim-Tab-2011-11-17-22-34-40.html http://www.bennetttrimtabs.com/trimtabkits.php http://www.boatus.com/boattech/articles/trim-tabs.asp http://www.turtlemarine.com/bennettinfotrimtab.html http://www.boatersland.com/tabsize.html http://www.lectrotab.com/order-guide/configure-your-trim-tab-system.php http://www.minnkota.com.au/about/trim-tabs.html http://www.gecea.com/trimtabs/instatrim-standard/sizing-guide http://lib.store.yahoo.net/lib/wmjmarine/trimtab.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.