Skocz do zawartości

Typ formy do budowy łodzi wewnętrzna czy zewnętrzna .


Tabor
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przyszedł czas aby zacząć myśleć nad budową nowej łódki wędkarskiej  .

Pierwsze założenie to takie 100 kg max waga skorupy o

wymiarach długość 390 cm (430 cm ) x szerokość 170  cm .

Laminat epoksydowy z przekładką jakiej grubości przekładkę zastosować ?.

Dostęp  do pompy próżniowej  .

Moje pytanie .

Jaka formę zastosować przy wykonaniu skorupy , zewnętrzna ( łatwiejsza do wykonania )  czy wewnętrzną  ( np dzieloną ) ?

Wady i zalety stosowania takich form .

Czas realizacji około 1,5 roku , chcę zdążyć  przed emeryturą .

Napęd przewidywany to kompletny napęd od skutera wodnego i mały silnik

elektryczny .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyślałam o epoksydzie może z przyzwyczajenia lub braku

doświadczenia z żywicami poliestrowymi .

Część elementów pokładu chcę wykończyć drewnem tz okleiną lub obłogiem

z drewna egzotycznego drewno łatwiej wkleić w epoksyd .

Chcę wykonać kadłub w metodzie przekładkowej , gdzie przekładka będzie elementem

wzmacniającym kadłub jak i dająca wyporność kadłubowi w razie zalania wodą .

Po to napisałem aby od Was dowiedzieć więcej niż sam wiem a wiem bardzo mało ,

tak myślę .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma różnicy do jakiej powierzchni będzie przyklejone drewno, trwałość połączenia będzie identyczna.

Co do przekładki jako objętości wypornosciowej... trochę zaczynamy marzyć ale należałoby to wszystko policzyć. Sądzę że przekładka będzie musiała mieć naście cm grubości żeby bilans był dodatni...

Jeśli chciałby Kolega wiedzieć więcej niż wie obecnie, to należy spróbować sformułować konkretne pytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustalone stosuje żywicę poliestrową .

Kadłub na formie wewnętrznej  .

Jakiej grubości przekładkę zastosować na poszyciu ?

Gdzie zastosować sklejkę jako wzmocnienie .?

Czy opłaca się zastosować napęd strumieniowy czy silnik zaburtowy ?

Łódka do pływania po Bugu płytka woda , kamienie , podwodne karpy i łachy .

Co znaczy 22 punkt ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marlin-edit780.png

 

8-10 l / h - prędkość ponad 60 km/h

 

Ktoś robi tanie w PL ... interesowałem się tym 3 lata temu. Już są jakieś cichsze silniki

 

@miki - na Bug to pospawane płaskodenne ALU i JET z podwójną/potrójna siatką aby kamyczki nie wpadały

 

https://www.youtube.com/results?search_query=alu+jet+boat

 

Kiedyś przejrzałem powyższy film. Może mnie pamięć myli ale można zamówić elementy do pospawania ???

Nie wiem czy to na tym filmie ale dodają na dno płytę z tworzywa (zapomniałem nazwy - udki a nawet RIB-y robią z tego)

I to

a) żadne glony się nie czepiają

b) oranie po piachu i zwirze niewiele robi plus łagodzi wstrząsy

 

tu test tej ALU łódeczki - w opisie było 150 kg ale nie wiem czy to z silnikiem

 

 

Nie wiem czy dla pojedyńczej łódki nie wolałbym pospawać według gotowego wykroju niż model/kopyto/forma itd/itp

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno na ryby się  poduszkowiec nie nadaje , za dużo szumu i wiatru .

Inni wędkarze pewnie ciężarkami by we mnie rzucali .

Jeśli dysponował bym kasą poszedł bym w elektryka ale to jak na razie utopia na wodzie .

Kadłub z lekkim V lub płaskodenny jak jest fala siedzi się  w domu lub stoi

przy brzegu .

Patrzyłem na aukcjach brak kompletnych napędów od skuterów a jak są  to starocie .

Będę próbował może w dwusuwie na wtrysku oleju coś nowego .

Podobno można kupić za wschodnią  granicą  Yamahy 2T z wtryskiem oleju .

Kadłub z aluminium tak ale jak na razie  blacha aluminiowa mocno zdrożała no

dochodzi cena spawania , robocizna . Ploter do cięcia co prawda mam pod nosem .

Mało mojego udziału w budowie .

Pewnie lepiej byłoby kupić łódkę aluminiowa używaną .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba był już temat łódki z takim tunelem poruszany... Zdaje się że Armator narzekał na właściwości nautyczne a finalnie zostało to zabudowane.

Być może tylko tamto rozwiązanie posiadało błędy a być może cały ten system w plywadlach innych niż skuter, jest porażką inżynierską.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten typ dna tz z tunelem jest super przy pływaniu wypornościowym .

Kiedy łódka dostaje kopa i zaczyna wyskakiwać z wody robi się  lipa ,

brakuje wody na śrubie .

Trzeba zastosować  windę do opuszczania silnika w czasie wchodzenia łódki  w ślizg .

Prawie zawsze w takich konstrukcjach śruby napędowe lub pędniki są zamontowane

w pływakach , najniższej części kadłuba .

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Widzę że temat zwolnił, Ty na pewno szukasz jakiejś rozsądnej metody

do zrobienia wymarzonej łódki.

Pokarzę Ci zrobiona bez formy z wykorzystaniem kilku elementów

wykonanych w formach (zrobionych tak jak łódki, żelkot, mate, żywica

i topkot) do czego służyły te rzeczy, nieważne.

Trochę się nagłówkowałem żeby wyszło z tego coś do pływania, coś co

przypomina łódkę.

Całość została dodatkowo wzmocniona laminatem od środka i pomalowałem

topkotem.

Oczywiście do wykończenia jeszcze trochę zostało.

 

Długość to 370 cm, szerokość 150 cm waga około 80-100 kg.

Koszowe-042.thumb.jpg.d6c86da2d1ea01fd5eda469757471c62.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat nie zwolnił .

Na pewno nie ruszę wcześniej aż będzie ciepło za drogie ogrzewanie garażu .

Żonka codziennie jedzie do pracy samochód nie może stać  pod chmurką .

To co wcześniej napisałem będę podpierał się na opcji katamaranu .

Taką  łódkę do spacerowego pływania  już mam ale nią po Bugu nie popływam .

Jak pisałem 3 kilometry od mojej wioski ma znajomy sprzęt do próżniowego laminowania .

Jeśli by się  zgodził mi pomóc kopyto bym zrobił według jego zaleceń .

Towar kupię w ostatniej chwili .

Nie wiem jak przykleić przekładkę z pianki do laminatu .

Nie będę za mocno naciskał na wygląd łódki to i praca będzie prostsza .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą próżnią to bajka. Skoro estetyka ma drugorzędne znaczenie to na modelu należy wykonać większe kołnierze i wtedy wyrób wylaminować próżniowo - dwa dni i łódka gotowa.

Jeśli kształt łódki nie będzie jakiś fikuśny to warto przemyśleć wykonanie modelu ze styro, uzbrojenie go i zagipsowanie - należy tylko zapytać kolegi Kolegi na co może sobie pozwolić ze swoim sprzętem - żeby się nie okazało że pogniecie model.

 

Do przekładek są gotowe kleje, lekkie, zbrojone albo konstrukcyjne - wybór należy przeanalizować.

Warto się zastanowić czy nie lepszym rozwiązaniem od przekładki będzie policzenie odpowiedniej objętości komór i zalanie ich pianą PUR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kopyto czy tam model wykonać z rozbrojonej płyty obornickiej wykonanej z poliuretanu PUR .

Można dać wręgi z sklejki i wzmocnić wszystko listwami drewnianymi .

Samo wykończenie to jak pisze panpikuś gips można za zbroić a na koniec zabezpieczyć np

unigruntem i rozdzielaczem .

Zastanawiam się  nad długością i szerokością łódki .

Pasowało by celować w wymiar 450 cm x 180 cm . Nie przekombinować z wysokością  burt 50-55  cm może mniej . Trzeba wyliczyć wyporność pływaków i wyjdzie zanurzenie przy max ciężarze łódki wraz z gratami silnikiem i załogą ,zakładam 450 kg .

Przy założeniach pływania w ślizgu potrzebny będzie silnik minimum 20 KM  od 10-25 kg/KM .

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...