Skocz do zawartości

Akumulator - mini ankieta


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Szukałem podobnego wątku - niestety albo nie znalazłem albo takowego nie ma.

Proszę o wasze zdanie/wpisy w temacie akumulatorów jakie użytkujecie :

 

1/ kwas dedykowany/marynistyczny/ , AGM , Gel  ? Dlaczego taki a nie inny ?

 

2/ Producent - dlaczego taki a nie inny ?

 

W dzisiejszych czasach prawie wszyscy produkują broch w porównaniu do produkcji sprzed lat. Dlatego muszę się na coś zdecydować bo wybór jest ogromny, nalepki śliczne ale w  obudowach BADZIEW.

Muszę wybrać badziew jak najmniej badziewny .    ;)

 

Jak do tej pory miałem styczność tylko raz z aku marynistycznym - EXIDE RE 350 Dual 80Ah.

Użytkowałem zaledwie jeden sezon więc za bardzo nie wiem czy mogę go polecić czy nie ?

 

Moje wstępne przemyślenia  wg producentów to :

 

1/ EXIDE  / moje zapotrzebowanie to ER 450 95Ah / - bo....... podobny miałem

 

2/ YUASA  / bo niby japoński - w osobówkach żyły po 18/19 lat ...wiem już takich nie ma ale firma to SYMBOL/

 

3/  ???

 

 

Może jakiś niszowy producent ??  Jeszcze nie zunifikowany.... gdzie księgowy jest na wczasach  ;D

 

Na asfalcie byli już wszyscy , Baner , Warta , Topla i wiele innych. Wszystko ta sama liga...... nizinna.

Tylko japońskie i koreańskie żyły po więcej niż 15 lat !!!

Reszta zdechła w czasie pomiędzy 15-tym  a 30-tym miesiącem użytkowania.

Mam więc nadzieję ,że niektóre będące markowymi ze względu na to , że są marynistycznymi to rzeczywiście  są

LEPSZE !!!?

Trwalsze ?

Jakie macie zdanie w tym temacie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam łącznie 3 aku.

Z tego 2 Exide. Po 2 sezonach nie narzekam.

Ładowarka Victron 3 outputs, regulator ładowania polskiej firmy "Intele"

System pracuje perfekcyjnie.

Akumulatory AGM możesz rozładować praktycznie do końca, zawsze będą miały ten prąd rozruchu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używam w kamperach jako hotelowe zarówno AGM jak i GEL, jedynie na silniku elektrycznym do pontonu GEL wykazywał niewielką przewagę nad AGM.

Przy zastosowaniu na łodzi AGM w zupełności wystarczy. Warta (miałem 2) jest tańsza od Exide (miałem 4) a żywotność ma bardzo podobną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jenox . Marina /Korea/ , 4Max , Hankook , Granit , Tuborg , Rocket ,Duracell ,Pioneer , Master , Volt....łeb pęka  :o

 

Wybór jest rzeczywiście przeogromny. Jedyne co mnie pociesza z waszych opinii - to wynika ,że wersje pod camp i boot są rzeczywiście trwalsze niż broch masowo pchany na asfalt.

 

Grzegorz właśnie Wartę miałem raczej daleko od podium. Muszę to rozczytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy markowy AGM będzie odpowiedni, nie musi być marine.Pojemność musi być odpowiednia do zapotrzebowania oraz mocy alternatora.

Eksploatacja ma zasadnicze znaczenie dla żywotności.

Nie przeładowywać, nieużytkowany doładowywać.

 

Nie do każdej łodzi nadaje się AGM, starsze mają starszy system ładowania i będzie tzw klops

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będą się  nadawały  litowo-jonowo-polimerowe.One wymagają super precyzyjnego ładowania i nie tolerują przeładowania.

Żelowe też  w przypadku doładowywania wymagają specjalnych ładowarek typu impulsowego.

Dlatego do łodzi uważam że najlepsze są AGM.Szczególnie jako drugi pokładowy, który może być wielokrotnie rozładowywany  niemalże do zera.Dla takiego aku nie ma to znaczenia, a dla klasycznego "kwasowego"  takie użytkowanie  to jest zabójcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już wielokrotnie temat był wałkowany i większość nawet nie zadaje sobie sprawy że nie istnieją akumulatory głębokiego rozładowania ponizej tabela jak to wygląda wklejam po raz kolejny .

Co do ładowania to zwykły regulator w alternatorze nie zapewni odpowiedniego ładowania akumulatorów w technologii AGM i bez znaczenia czy GEL czy AGM , AGM Carbon itp. to wszystko jest technologia Pb , tylko kwas występuje w różnej postaci i płyty są bardziej lub mniej zmodyfikowane ale zawsze ulęgną zasiarczeniu .

Pod linkiem bo nie chce mi się pisać jest to ogólnie opisane i jak powinna wyglądać poprawna procedura ładowania AGM w poszczególnych fazach , czego na 100% nie zapewni zwykły regler w alternatorze .

Nowe akumulatory w technologii LiFePO4 to już inny poziom zagęszczenia energii i jej wykorzystania , cos tam napisałem z praktycznego użytkowania technologii litowo-żelazowo-fosforanowej  .

Nadchodzi już nowsza jeszcze lepsza era akumulatorów Li-S Lithium-Sulfur .

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf

 

agm_gel.thumb.jpg.3ada7543e7c558ea7abb00501990ca15.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nomad to leci tak:

1) jeśli chcesz angażować swój czas w troskę o aku, jara Cię to, kup GEL dbaj, troszcz się, pamiętaj o nim i pewnie pożyje 7-8 lat, ale wybulisz za markowego w okolicach tysiaka plus kolejnego tysiaka za markową ładowarkę z funkcją utrzymywania akumulatora we właściwym stanie.

2) jeśli chcesz angażować swój czas w troskę o aku, jara cię to, ale jesteś sknera ;D kup AGM markowy i wybecaluj 700 - 800 plus tańsza ładowarka 400-500 wytrzyma maks 5-6 lat

3) jeśli akumulator ma Tobie służyć, a nie Ty jemu, kup tańszego AGM za 450- 500 złociszy, trzy lata tak czy siak wytrzyma.

O ile wcześniej nie zdecydujesz się na wymianę łodzi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

możesz rozwinąć myśl ?

 

Otóż do ładowania akumulatorów typu AGM powinno używać się prostowników elektronicznych.

Ładowarki te potrafią porównywać zmiany temperatury w ładowanym akumulatorze i regulować zmiany napięcia i prądu o czym prostowniki sprzed np 10 lat mogą po marzyć.

Ładowanie zwykłym prostownikiem bez kontroli zmiany temperatury elektrolitu, prawdopodobnie wywoła rozprężenie bloku i doprowadzi do opuchlizny akumulatora lub nawet jego wybuchu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowarki te potrafią porównywać zmiany temperatury w ładowanym akumulatorze

Ładowanie zwykłym prostownikiem bez kontroli zmiany temperatury elektrolitu

W jaki sposób ładowarka którą podłączam dwoma kablami do klem akumulatora ma wykrywać  zmiany temperatury wewnątrz ?

Mam CTEK-a i jedyne co pisze w jego instrukcji, to że potrafi skompensować prąd ładowania w zależności od temperatury otoczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chciałem sprowokować dysputy o wyższości jednej technologii nad drugą. 

Bardziej szukam info ,które marki wam się spisują.

Aku musi być dualny bo tylko jeden będzie na łodzi.  Wychodząc z tego założenia Gel raczej odpada.

Gel Optimy mam 9ty rok w campingu ale tam jest solar i odpowiednia ładowarka "traktująca" Gel jak należy.

Aku służy tylko do zasilania urządzeń pokładowych i napędu movera.  Nie ma sytuacji rozruchu klasycznej spaliny.

Gdyby nie zbyt mała pojemność tej Optimy to pewnie jakiś czas jeszcze bym jej używał ale ta też idzie przy okazji do wymiany.

To taki mały OT. Wracam do tematu skorupy.

Na ten moment obstawiam Exide ER 450 Dual. Jak się nie rozmyślę to taki zrealizuję.

Spełnia wszystkie moje wymogi :

95 Ah /minimum to 80/  , długość max 31 cm / przymus ze względu na umieszczenie/ ,rozruch , waga .

Do jednostki 5,5 metra z silnikiem ca 2ooo cm z umiarkowaną potrzebą prądu "mieszkalnego" to jest prawie ideał.

Dla kontroli dołożę tylko stały voltomierz.

 

Grzegorz - nie chcę być niewolnikiem urządzenia - dlatego nie szukam kosmicznych rozwiązań.

Bardziej zależy mi na trwałości z czym dzisiaj jest największy problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Adzik - w campingu przy Optimie Gel jest taki mały czujnik termiczny przyklejany do obudowy. Jest on podłączony do ładowarki.

Ma diagnozować temperaturę. Ja jakoś nigdy nie wyczułem zbytnio "ciepła" aku nawet w gorących klimatach gdzie w środku bywało jak w piekarniku a solar dopalał w słońcu.

Ale swoją rolę ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz zaufanie do Optimy to wejdź w ten akumulator , Exide szkoda dukatów to już pozostało logo firmy omijam dużym łukiem .

Jak klient pozostawia mi decyzje co montować do takich celów jak u ciebie to Optima number one niebieska .

Sam użytkuję jako startowe i do sterów strumieniowych już 9 sezon czyli tam gdzie potrzeba mocy , a Optima ma największe prądy rozruchowe przy Ah jakie oferuje i co istotne ma najmniejszy współczynnik samorozładowania w AGM  .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stwierdziłam ,że nie warto kupować drogiego akumulatora do łodki, gdyż na falach w moim przypadku akumulatory dostają w 4litery i długo nie wytrzymują.W mojej łódce a mam ja 8 lat mam juz trzeci akumulator rozruchowy.Obecnie pływam na Schneider Carbon, zobaczymy ile jest wart.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..W mojej łódce a mam ja 8 lat mam juz trzeci akumulator rozruchowy...

To chyba technologia produkcji aku Pb się cofa. 30 lat temu akumulatory rybakom na kutrach po 10 lat służyły, a odpalane były silniki Diesla np. od traktorów Ursus C360 czy inna Białoruś :-) A może dlatego, że oni prawie cały rok pływali a my sezonowo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...