Skocz do zawartości

Przechylanie się łodzi wraz ze wzrostem prędkości


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Czy może ktoś z Was może mi poradzić co jest przyczyną nastpujacego zjawiska.

 

Gdy lodz stoi przy keji ma lekki przechył na prawą butrę, ale bardzo nieznaczny, w momencie zwiększania prędkości tj około 10 Kn przechyl się zwiększa, po wejściu w slizg tj. około 20 Kn przechył już jest znaczny i zaczyna być niebezpieczy a przy 30 kn spadam już z fotela.

Waga 8 ton, 2 silniki po 340 koni diesel, zetki bravo three.

Żeby ja wytrymowac zetkami to jedna musi być ustawiona prawie w pionie druga zas o około 20 stopni wyżej, ale przy takim trymowaniu po zejściu z 30 do 20 Kn lódz mocno przechyla się na lewą stronę  zkolei.

 

Pozdrawiam

Mikołaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łódź piękna, jak z obrazka  :)

Ale przydałoby się zdjęcie, na którym widać symetrię przekrojów dna i tych stateczników.

Piszesz, że przechył wzrasta wraz ze wzrostem prędkości więc chyba nie o rozkład mas tutaj idzie a raczej o rozkład sił na powierzchniach nośnych i równoległe ustawienie transomów zetek. Zetki muszą być też idealnie pionowo, na takiej samej wysokości i w idealnie równych odległościach od diametralnej dna.  Nie wykluczam też śrub o różnych skokach i synchronizacji ich obrotów. Obrotomierze mogą przekłamywać i nie oddawać rzeczywistych obrotów silnika. Na koniec czy zetki mają te same przłożenia przekładni głownych i w spodzinach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dotyczy kalibracji ustawienia zetek już zmontowanych. Objawy ,,przechył aż do wywrotki" tak dużej łodzi to chyba jednak wadliwy montaż transomów. Np. bez szablonu dla ,,twin engines". Wystarczy jedną trochę przechylić od pionu, ale stawiałbym na obydwie w jedną stronę, a już będą powodowały przechył. Przechylenie szablonu od poziomu da taki efekt na pewno.

Przy tak dużych mocach korektory nad propellerami nie wystarczą. Zresztą Bravo trzy ich nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko u mnie  jak założyłem śrubę 15x17 aa orginał 15x15 to na tej 15x17 ciągało strasznie na lewo nie wiem czym to idzie że tak mocno ustawienia się zmieniły że śruba ma większy skok to takie numery się dzieją ?ster trzeba było trzymać dwoma rekami :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym szukał też problemu w rozkładzie masy. Może od tego się zaczeło i ktoś np. poprzedni właściciel, czy serwis próbował skorygować na zetkach i przesadził....

 

http://forum-motorowodne.pl/lodzie-i-jachty-motorowe/trymowanie-duzej-lodzi/msg14777/#msg14777

 

,,Ostatnie 3 lata remontowałem dużą stara łódz motorową. zamontowalem zamiast lini wałow 2 x brawo III, silniczki zainstalowałem o mocy 340 kkoni szuka.

Nie mam pojęcia jakie sa zasady trymowania łodzi, czasami z 5 osobami na pokladzie osiądam 35 węzlo a czasami tylko 25, zetki mam zawsze opuszczone maxymalnie na doł (do paweży).

Podpowiecie mi jak powinienem ustawiac zetki podczas plywania ?"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Gdy lodz stoi przy keji ma lekki przechył na prawą butrę, ale bardzo nieznaczny, w momencie zwiększania prędkości tj około 10 Kn przechyl się zwiększa, po wejściu w slizg tj. około 20 Kn przechył już jest znaczny i zaczyna być niebezpieczy a przy 30 kn spadam już z fotela. ...

 

Żadna łódź nie stoi na cumach idealnie prosto. Zawsze jest jakiś drobny przechył. Nie przesadzajcie z wyważaniem co do grama na postoju, bo można dojść do końcowego wniosku, że przechył 8T łodzi zależy od położenia torby w gaciach sternika :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo nad tym ubolewam ale nie mam trym klap, nie ma ich gdzie zamontować na pawęży, w to miejsce założyłem dosyć spore stateczniki na zetki.

witam

kolego bez trymklap w takiej lodzi nie ma pływania

jeżeli nie masz miejsca zaloz trymklapy volvo penta (sa o niebo lepsze od klasycznych) na pewno je wciśniesz a problem z przechylami będzie wspomnieniem

do tego dojdzie komfort panowania nad lodzia w każdych warunkach

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw trzeba ustalić przyczynę tego nienormalnego przechyłu a potem trymklapy. Jeżeli przy 30Kn spada z fotela to coś nierówno ,,ciągnie" albo b. nierówne siły hydrodynamiczne na dnie. Trymklapy zostawiłbym na deser jak już znajdzie się powód powiększania się przechyłu w miarę wzrostu prędkości. Z reguły dno jest symetryczne i siły hydrodynamiczne wytworzone na nim mają taką samą wartość. A ,że są niemałe to przechylić taką łódź jest bardzo trudno.

Trzeba sprawdzić jak pchają zetki. Pokombinować z róznicami obrotów i jak działają każda z osobna. Próbować wejść w ślizg na jednej. I jeżeli pojawi się ten sam przechył na każdej to są ,,skoszone" Jeżeli tylko na jednej to jedna jest ,,skoszona". Wprzypadu gdy na jednej zetce łódź nie może wejść w ślizg to trzeba pamiętać, że w fazie wchodzenia w ślizg śruba wybiera wodę spod dna i przechył pojawi się na burtę pracującej zetki.

Trochę zabawy przy szukaniu przyczyny jest.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj robiłem testy z rozkładem masy. Woda na zatoce po 20 jak stół więc zatrzymaliśmy sie i wybalastiwismy Łódź tak aby była równo. Oproznilem zbiorniki na wodę i sie udało. Niestety chyba rozklad masy wyklucze bo przy 30 wezlach znów przechyl był taki ze musiałem odpuścić dalsze dodawanie gazu. Łódź jest wysoka inna kafelki w kibelku co ja obciąża tylko z jednej strony.  Więc jutro porobie szereg testów na raz na jednym raz na drugim silniku. Obroty napewno sa identyczne gdyż dziś przed wyplynieciem kalibrowalem obrotomierze.

Różnica pomiędzy tym a zeszłym sezonem jest gigantyczna a zmieniły sie 2 rzeczy mam 200 litrów paliwa (zbiornik centralny) a w zeszłym sezonie miałem zazwyczaj 700-1000. Druga sprawa stabilizatory. Swierzo założone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj borsuk

 

            Piszesz że masz nowe stabilizatory. Czy są to płetwowe stabilizatory przechyłu bocznego? Jeżeli tak i jeżeli jeden z nich nie jest ustawiony idealnie równolegle z diametralną kadłuba to oczywiscie w miarę wzrostu szybkosci będzie rósł stawiany przez niego opór co w konsekwencji wywoła przechył, tym większy im większa predkość. Oprócz przechyłu powstanie tendencja do samoczynnego skrętu łodzi w tę samą stronę co przechył, co jest kontrowane pozycją steru.

          Proponuję sprawdzić czy łódź samoczynnie skręca przy zerowej pozycji położenia steru.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do stabilizatorow to cieżko mi powiedzieć jak one sie fachowo nazywają ale mogę opisać. Sa to poziome pletwy zamontowane nad srubami. Wielkość około 25/ 30 cm. Przykrecone do oryginalnego tylko dużo mniejszego stabilizatorka na zetce. Zamyslem moim montujac je było to ze chciałem zetkami trzymać lodz a bez tych pletw wogole nie reagowala na zmianę położenia zety

Co do przełożenia to sa to kupione przezemnie nowiutkie zetki o dokładnie tych samych parametrach. A przed montażem tych "stabilizatorow" rownież miałem problem z tym przechylem ale nie był tak poważny. Teraz mechanicy przed sezonem jeszcze zmienili na zetce jakieś ustawienie czego skutkiem jest to ze mogę bardziej opuścić zetke. Wchodzi jakby głębiej pod rufe czego efektem jest mocniejsze przycisniecie dziobu do wody.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli bez stabilizatorów też był ten problem tylko mniejszy to wychodzi mi na skoszony montaż zetek. Stabilizatory są jakby wzmacniaczem siły nośnej osłon antykawitacyjnych/antywentylacyjnych. Dno ma największy udział w tworzeniu siły hydrodynamicznej ale przekoszenie zetek jest w stanie ją zniwelować w zanaczny sposób.

Stabilizatory ? Są różne wersje . Jedne nie mają prowadnic strug pod spodem inne je mają. Montaż w przypadku hydrofoil"ów z prowadnicami też ma swoje kruczki ale nawet gdyby był wadliwy to aż takiego przechyłu nie powinny powodować w Twoim przypadku. Jedynie ubytek prędkości byłby zauważalny. A może zgubiłeś jedną płetwę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...