Skocz do zawartości

separator akumulatorów a pompa zęzowa


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, planuję przerobić instalację na motorówce z dwoma akumulatorami. Plan jest taki, jeden rozruchowy a drugi hotelowy. Oba akumulatory oddzielone separatorem VICTRON CYRIX. Jeden włącznik główny dwupolowy załączający plusy obu akumulatorów. Do rozruchowego oczywiście alternator i rozrusznik. Do hotelowego pozostałe rzeczy takie jak winda kotwicy, toaleta elektryczna, oświetlenie, audio itp. Ładowarka zasilana z lądu również do hotelowego. Ma to działać mniej więcej tak, Oba akumulatory w pełni naładowane - separator aktywny tzn. plusy połączone. Odbiorniki pobierają prąd z obu akumulatorów do momentu kiedy napięcie na tym zestawie nie spadnie poniżej progu zadziałania separatora, następnie separator rozłącza akumulatory i odbiorniki pobierają prąd z akumulatora hotelowego a akumulator startowy pozostaje naładowany w takim stopniu aby bez problemu uruchomić silnik. Uruchamiamy silnik, alternator zaczyna ładować akumulator rozruchowy i w momencie przekroczenia napięcia progowego separator załącza akumulator hotelowy i on również jest ładowany.  Sytuacja podczas postoju w marinie. Akumulator hotelowy rozładowany. Podłączamy zasilanie z lądu i ładowarka (VICTRON IP 67/25) zaczyna ładować akumulator hotelowy i analogicznie po przekroczeniu zapięcia progowego separatora ładowane są oba akumulatory.

Proszę o uwagi jeżeli mój tok myślenia zawiera błędy.

I tutaj pojawia się dylemat, przecież są odbiorniki które powinny być podpięte "na krótko" pod akumulator z pominięciem włącznika głównego , przede wszystkim pompa zęzowa i np. pamięć radia. Mówiąc "na krótko" mam na myśli oczywiście przez odpowiednie zabezpieczenie. Pytanie brzmi do którego akumulatora powinienem podłączyć te odbiorniki?

 

zapraszam do dyskusji

 

Dodam Jeszcze , że obecnie motorówka posiada jeden włącznik dwupolowy i jeden wyboru 1, 2 lub 1+2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam również wyłącznik z możliwościami 1,2 lub 1plus2. I dopiero w tym sezonie dotarło do mnie ze alternator w czasie pracy ładuje tylko ten akumulator na który jest aktualnie przelaczony hebel. Czy pływanie na włączonych  obu akumulatorach ( żeby się lądowały ) jest dobrym rozwiązaniem?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli jest to alternator silnika stacjonarnego to da radę bez problemu naładować 2 duże akumulatory , ponieważ w większości przypadków te alternatory mają więcej niż 70A prąd ładowania. Gorzej wygląda z alternatorami z magnesami stałymi w silnikach zaburtowych  (szczególnie starszych ) gdzie alternator czasami ma tylko między 200-300W mocy , a to już dla 2 akumulatorów + odbiór urządzeń na bierząco może się okazać słabo .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do rozruchowego. Jeżeli silnik jest sprawny i uruchamia się bezproblemowo to prąd jaki pobierze na rozruch będzie znikomy w porównaniu do odbiorników hotelowych. Wystarczy, że zapomnisz wyłączyć urządzenia i/albo ,,hebel" i może być niespodzianka.

Utrudniony rozruch przy rozładowanym aku przez zęzówkę to pikuś w porównaniu z przeciekiem i  brakiem prądu  bo zapomniało się odłączyć hotelówkę.

 

Doładowanie rozruchowego aku ( po rozruchu) trwa kilka minut. Hotelowy potrafi wyssać z aku wszystko w krótkim czasie stąd doładowanie trwa dużo dłużej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedź. Czy twoim zdaniem sama idea rozwiązania jest poprawna ? Chciałem się dowiedzieć jakie rozwiązanie stosuje się z reguły przy zastosowaniu rozwiązań automatycznych (diody separacyjne, przekaźniki VSR itp) Ale chyba jednak podłączenie do rozruchowego jest bezpieczniejsze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest zasada że pompy zęzowe czuwające  podpina się zawsze do największego banku akumulatorowego bezpośrednio przed głównym rozłącznikiem , każda tak podpięta pompa powinna posiadać własne zabezpieczenie prądowe i trzy pozycyjny przełącznik off/auto/manual  .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyłącznik o którym pisałem off/manual/auto  jest tylko i wyłącznie do pompy , gdzie pompa jest podłączona bezpośrednio do akumulatora , kiedy główny rozłącznik odcina nam zasilanie wszystkich odbiorników . Taki wyłącznik jest pozycji Auto zawsze kiedy łódź stoi na wodzie pozycja OFF kiedy jednostka jest na suchym lądzie , MANUAL kiedy chcemy sprawdzić czy pompa jest sprawna lub kiedy chcemy wypompować wodę np. kiedy czujnik automatyczny odmówił współpracy .

Taki zestaw nazywa się automatyczna pompa zęzowa i tego wymagają przepisy przy budowie jednostek pływających zależnie od wielkości tych pomp może być kilka , tak samo mądry ubezpieczyciel w przypadku szkody kiedy pływadło utonie samoistnie zaczyna do tego czy pompa była sprawna .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...