Skocz do zawartości

Skuterem na Bornholm?


Rekomendowane odpowiedzi

No właśnie, jak w temacie...

Pomysł pojawił się przy okazji tej dyskusji:

http://forum-motorowodne.pl/riby-i-pontony/rib-ami-dookola-uk-moze-zrobimy-kiedys-taki-event-wzdluz-wybrzeza-pl/45/

...i szczerze mówiąc nie daje mi to spokoju. :-\

Zwłaszcza, że jest zima, która sprzyja takim rozważaniom-marzeniom ;)

Odległość nie jest jakoś nadzwyczajnie duża - ok. 100-120km - czyli skuterowym spacerkiem do 3h, ale wiadomo, otwarte morze...

Poszperałem po sieci, ale nie znalazłem żadnych konkretów. Był planowany jakiś rejs parę lat temu przez trzech WOPR-owców, ale nie doszedł do skutku. Na naszym forum też ktoś się wybierał motorówką +skuter, ale temat ucichł.

Czy ktoś z was wie coś na ten temat? Czy ktoś już odbył taki rejs skuterem lub słyszał o takim rejsie? Czy wymaga to jakichś specjalnych pozwoleń (gdzieś przeczytałem, że skuterem nie można?) lub spełnienia określonych wymogów?

Jestem ciekaw Waszych opinii, porad i sugestii w tym temacie. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 198
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Tez sie nad tym kiedys zastnawialem  ;) Bez wsparcia jakiejs wiekszej lajby do takiej wyprawy (w razie syt. awaryjnych i jako tankowiec do wachy) to temat dosc ryzykowny. Zupelnie tez nie wiem co mowi dunskie prawo na temat skuterow na swoich wodach terytorialnych i ogolnie jak wyglada przekraczanie granic droga wodna i na co patrzy miejscowy coast guard ... Wiem natomiast ze mandaty w takich krajach sa baaaaardzo bolesne.

 

No i niestety nie bylibysmy pierwsi  :(  http://www.gp24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110621/TURYSTYCZNEPERLYPOMORZA1101/231673083

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to wsparcie łajby już jest - Horn jest przecież większy od skutera ;)

O wachę bym się nie martwił - wolnossące skutery mają realny zasięg ok.140km, może nawet nieco więcej. Do pokonania jest nieco mniej, wystarczy wziąć rezerwową 20-tkę i mamy komfort.

Od strony prawnej nie wiem zupełnie jak to wygląda, ale przekraczanie granic nie powinno być tu problemem - jesteśmy przecież w EU. Chyba, że kwestia przepisów dot. bezpieczeństwa itp....

A ta wyprawa z linku nie doszła ponoć do skutku, więc nadal mamy szansę na palmę pierwszeństwa ;)

http://slupsk.naszemiasto.pl/artykul/ratownicy-nie-poplyneli-na-bornholm,974677,art,t,id,tm.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tyle mi chodzi o sam fakt przekraczania granicy ile o kontrole sluzb morskich innych krajow z tym przekroczeniem zwiazanych i zeby sie np nie okazalo ze u nich jest jakis limit co do odleglosci plywania skuterami od brzegu itp albo ze nasze patenty sa tam nic nie warte ... A skoro doswiadczeni ratownicy morscy temat odpuscili znaczy ze to nie jest takie hop siup ...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętajcie o paliwku i jakimś okręcie bazie w razie ,,W". ,,Ręczniak" też może gubić zasięg.  40 km od brzegu wszystko zdażyć się może i co wtedy?

 

Panowie a co w przypadku nagłego załamania pogody - zerwania się silnego wiatru ...

Może jdnak wzdłuż brzegu najpierw. Przytoczę radę sterników z Grecji z forum RIB.net (jak opulikowałem swoje planowane trasy na 2015):

 

W tym rejonie wieje wiatr termalny.

Często z NE. Normalnie połyniesz 40 km/h (pisał o 22 węzłach) i będziesz palił 1 l na 1 milę morską

Jak będziesz wracał (wtedy to będzie pod wiatr) to prędkość może spaść do 10-12 węzłów a spalanie powyżej 1.6 l na 1 milę

 

I tego bym się obawiał przy tej wyprawie. Na Bałtyku to chyba najczęściej wiatr z północy i wtedy na Bornholm będzie cały czas pod wiatr ...

 

Jestem laikiem, wypływałem raptem 100 godzin (6 tygodni co dzień po Grecji nie dalej niż 3km od brzegu ale trasy ponad 30km w jedną i powrót) i wiem jak się wracało pod silny wiatr. Kompletnie inne pływanie ...  kompletnie inne spalanie.

 

A napotkać takie warunki 40-50 km od brzegu to i statek matka nie pomoże. Chyba, że kuter na który wciągniecie te skutery ...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy pomysł i mnie też Bornholm kusi od dawna. Kiedyś nawet wstępnie rozmawialiśmy tutaj o wynajęciu jakieś łodzi z kat. B i w kilku się tam przepłynąć ale temat ucichł. Skuter przy takiej wycieczce bezpiecznie by popływał. O pogodę dla skuterów bym się aż tak nie martwił bo są dość szczegółowe prognozy a 3 godzinki to można śmignąć nawet w okienku pogodowym. Nie słyszałem też o jakiś przepisach uniemożliwiających skuterom takie pływanie. Na dużych jachtach na wyposażeniu są takie skuterki i w długich rejsach załogi rekreacyjnie z nich korzystają na morzach.

Rejs kolegów  z WOPR zapewne nie doszedł do skutku bo jak czytamy w artykule, rejs miał być sponsorowany a sponsor jak to sponsor, dziś jest - jutro go nie ma  8).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadam takie pytanie, jak koledzy wyobrażacie sobie  np uzupełnienie paliwa na morzu przy wietrze powiedzmy 3B, w normalnych warunkach to nie jest problem i przy normalnej fali, ale fala bałtycka nie jest normalna.Zasiałem ziarno niepokoju?

No to jeszcze jedna kwestia, jak juz dopłyniecie, a nóż widelec zmieni sie pogoda i trzeba będzie 3 dni czekac na poprawę, co wtedy. Oczywiście może nie dojść do jednej i do drugiej sytuacji, ale gdyby jednak doszło.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja sie zapytam czy ktos z obecnego tu grona kiedykolwiek wyplywal dalej skuterem w morze jak 3 km i czy ktos plywal na fali przez 3 godz stojac ...

 

Funyo radio to mus bo na morzu pewnie nie bedzie zasiegu w komorce i w razie syt. awaryjnej jak wezwiesz pomoc? Jak sie zdarzy usterka ktoregos ze sprzetow to kolejny problem bo holowac skuter nie mozna chyba szybciej jak 20 km/h bo cos tam sie zalewa no i przez to czas calej operacji sie wydluzy drastycznie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego właśnie rozpatruję taką wyprawę, bo liczę, że nie trzeba dotankowywać na morzu. Mój skuter ma zasięg co najmniej 140-150km (sprawdzone na jeziorach i rzekach, gdzie dodatkowo ciągle manewruje się przepustnicą), a do przepłynięcia jest max. 120km. w linii prostej. W grę wchodzi też tylko rejs przy idealnej pogodzie. Oczywiście trzeba brać pod uwagę załamanie pogody i ratowanie się zawróceniem lub ewentualnym kombinowaniem, jak wrócić z wyspy, ale to na kolejnych etapach planowania.

Teraz bardziej interesują mnie aspekty formalno-prawne. Generalnie - czy można się na taką wyprawę skuterem legalnie porwać i jakie wymagania trzeba spełnić (czy radio to wymóg prawny czy "zdroworozsądkowy").

@Sze100 - pływania na dużej fali przez trzy godziny nie przewiduję - podstawa to małe zafalowanie. A awarie zawsze są problemem i niestety wtedy nie ma co marzyć o ukończeniu rejsu, a tylko o mozolnym dobiciu do brzegu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego @funyo przy jakiej średniej prędkości przepłyniesz te 140 km.

Powiem tak popłynąłem z Dziwnowa na Wolin idealna pogoda żadnych oznak i nagle szkwał na szczęście pani smażąca rybę akurat z moją się opieprzała i szkwał zastał mnie przy kei a nie na wodzie.

Do usuwania tego co było na łajbie można było użyć łopaty  ;).

To samo na Bałtyku ledwie uciekłem w drodze z Mrzeżyna też żadnych oznak w kapitanacie powiedzieli po południu możliwe przelotne burze, pogoda staje się nie przewidywalna.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to wtedy będziemy zastanawiać się 3 dni nad przelewami  ;) ;D

 

Słuchajcie z tego co wiem to:

1) Patent starszego lub morski

2) Obowiązkowo radyjko z uprawnieniami bo w przypadku kontroli mogą nawet zarekwirować sprzęt

3) Jednostka powinna mieć kategorię B ale do tego mogą się przyczepić w przypadku akcji ratunkowej.

 

Powiem Wam ciekawostkę.

Na ostatnich targach WiW w Gdyni na przeciwko mnie stały 2 hausboty. Pod koniec targów chłopaki spakowali manatki i na 2 popłynęli na Bornholm. Mówią, że co roku tak robią. Ważne jest śledzić pogodę i jeżeli prognozy szacują wysokie ciśnienie oraz brak frontów w pobliżu to nie mamy czego się obawiać. Na pogodzi też troszkę się znam -w końcu pilot szybowcowy  :P 8)

Kolejna sprawa trzeba wyruszyć z samego rana co świt wtedy Bałtyk nie jest jeszcze rozbujany więc przelecimy momentalnie - myślę, że 2,5 godzinki w jedną stronę wystarczy. W drodze powrotnej będzie bardziej z wiatrem  :)

Wyobraźcie sobie że ruszamy o 5-tej  :) i o 7.30 jesteśmy już przy wyspie. Teraz decyzja czy port czy kilak fotek zawrót i wracamy zakładając , że będziemy o 11  :)

Ja mogę służyć za tankowiec dla skuterów, nie ma problemu. Mam chyba też jednego chętnego do płynięcia ze mną ale jeszcze się nie wypowiedział  :) - popłynie  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radyjko ręczne to kupa. Mi straciło zasięg na zatoce gdańskiej jak mi silnik padł

Nagła zmiana pogody? Nie martwiłbym się za bardzo - to tylko 2 godziny w jedną strone ( średnio )

Pogoda aż tak szybko się nie zmienia a w sztorm chyba nie wyjdziemy

 

Większa jednostka? My z Zibim planujemy bornholm na 32ce więc zaplecze jest :-)

 

Co bym zabrał ?

- porządne VHF

- nawigacja

- środki ratunkowe

- woda do pici

- ciepłe ubranko ( w przypadku skutera porządna pianka )

- przydałaby się tratwa ratunkowa ale jakby polecieć w kilka jednostek to można to ominąć tak samo jak E.P.I.R.B.

 

Patent każdy ma. Zezwolenie chyba nie potrzebne.

To czy łódka ma kategorie B czy nie to chyba rzeczywiście interesuje Nas głównie w przypadku

wypadku i odszkodowania

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego @funyo przy jakiej średniej prędkości przepłyniesz te 140 km.

Pytasz o moją prędkość, kiedy uzyskuję taki zasięg? - ok. 40-50km/h więc taka prędkość pozwala planować przelot na 2,5 - 3h.

A propos prędkości - @jaceksu79 - jaki planujesz silnik (a tym samym prędkość) do swojego Horna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...