Autor Wątek: Honda BF9.9 98r. Nie działa Ładowanie  (Przeczytany 10776 razy)

Lipiec 10, 2018, 11:17:20
Odpowiedź #15
  • *****
  • Wiadomości: 1268
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Trzy żółte to zapewne wejście prądu zmiennego z prądnicy, jeśli jest trójfazowa to będą trzy kable. Czerwony i zielony czy czarny to powinno być wyjście prądu stałego z regulatora. Można to sprawdzić zasilaczem i miernikiem. Jeśli masz prądnicę jednofazową to po prostu nie podłączasz jednego żółtego.


Tylko nic nie podłączaj na pałę, żeby nie było na mnie :-) Jeśli nie wiesz jak się pomiarowo upewnić to postaram się wytłumaczyć.

pzdr
AM 500 + Mercury 60 + Mercury 3,5

Lipiec 10, 2018, 18:27:22
Odpowiedź #16
Nie prościej kupić regulator z czterema kablami?

Lipiec 10, 2018, 20:52:31
Odpowiedź #17
  • **
  • Wiadomości: 86
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
Dzięki za info, teściu jest fizykiem to podpowie jak to pomierzyć.

Czterokablowy prosciej, ale w Hondzie kosztuje 112 dolarów, a to skuterów/quadów widzialem tylko sześciokablowe.
Pozdrawiam,
Adrian


Lipiec 10, 2018, 21:07:42
Odpowiedź #19
  • *****
  • Wiadomości: 1268
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Teraz zauważyłem, żeś z Wawy, mogę Ci dać taki od quada, tam była pojedyńcza albo podwójna cewka, na pewno nie trzy. Zresztą co za różnica, jeśli czytałeś ten rysunek to przecież widać, że obojętne czy podłączysz dwa czy trzy kable napięcia zmiennego.

pzdr
AM 500 + Mercury 60 + Mercury 3,5

Lipiec 10, 2018, 21:31:41
Odpowiedź #20
  • **
  • Wiadomości: 86
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
Faktycznie, patrzyłem tylko na te z kablami żeby latwiej bylo połączyć, a te z kostką sa na cztery kable.

Paweł dzieki za chęci, to tanie rzeczy są to sobie kupie i będę tesował :)
Pozdrawiam,
Adrian

Lipiec 12, 2018, 11:01:41
Odpowiedź #21
  • ****
  • Wiadomości: 399
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
1.Pracę regulatora sprawdzasz przy podłączonym akumulatorze.
To układ elektroniczny i bierze zasilanie z akumulatora nie z alternatora.
2.Układ 5 przewodowy od skuterów różni się tylko podłączeniem zasilania dla elektroniki nie na stałe a "po stacyjce"
Do tego służy czarny przewód. Do podłączenia "plus po stacyjce"
Akumulator podpinasz między czerwony (+) a zielony (-)
Ja używam układu o symbolu AW0079 - kosztuje 16 zł to się można bawić :-)
Nic nie testuj - kup taki jak podałem.
Żółty i (różowy albo pomarańczowy albo drugi żółty) - do silnika.
Zielony (-) czyli masa.
Czerwony (+) akumulatora
Czarny (+) po stacyjce wtedy masz regulator odłączany a jak nie to razem z czerwonym.
Działa i buczy :-)
Możesz też kupić bezposrednio na Ali - jest tego "po kokarde" w tym takie "do łodzi"
np.https://pl.aliexpress.com/item/4-Przewody-Regulatora-Napi-cia-Prostownika-Rt-ci-ATV-Motocykle-odzie-Silnika-GY6-50-JCL-NST/32833160579.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.246c5c0fuPI820
« Ostatnia zmiana: Lipiec 12, 2018, 11:09:37 wysłana przez Podmiejski »
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Lipiec 12, 2018, 11:11:52
Odpowiedź #22
  • ****
  • Wiadomości: 399
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Ten z przykładu kolegi mikijet to układ z dwoma osobnymi wyjsciami:
na ładowanie i na oswietlenie (skutery tak mają)
Raczej się nie nada...
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Lipiec 12, 2018, 11:40:15
Odpowiedź #23
  • *****
  • Wiadomości: 3029
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Pamiętam że mi ten od skutera nie zadziałał przy yamaha 30 hp więc się podałem

Lipiec 12, 2018, 18:59:10
Odpowiedź #24
  • **
  • Wiadomości: 86
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
Kolego Podmiejski dzięki za podpowiedź, zanim ją zobaczyłem to zamówiłem sobie ten:
https://allegro.pl/honda-regulator-napiecia-gy6-150-5-przewodow-i7250428263.html?reco_id=bce24e4b-5ed6-11e8-b9a5-6c3be5c06da0&bi_m=reco&bi_s=archiwum_allegro&bi_c=Product
Ale widzę, że wybrałem prawie taki sam jak podałeś, 5 przewodów GY6, zielony i czerwony pójdą przez wtyczkę do akumulatora, a dwa z trzech żółtych będą szły do prądnicy.

kabelek czarny z tego co widziałem to występował w wersji sześciokablowej po stronie wyjścia do akumulatora, więc w regulatorze pięciokablowym ten problem odpada bo czarnego nie ma.



Pozdrawiam,
Adrian

Lipiec 12, 2018, 19:11:39
Odpowiedź #25
  • ****
  • Wiadomości: 399
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Ja opisałem model regulatora ze stabilizacją który działa.
Na 110%.
Sposród dostępnych wersji wybrałem ten do którego a: miałem schemat wewnętrzny
b: miałem schemat przykładowych aplikacji.
Za zaletę uznałem fakt że czarny przewód uruchamia mi układ ale jesli odłączasz akumulator "heblem" wysokoprądowym to
nie robi różnicy.
Jesli ktos potrzebuje pomocy w tym temacie zapraszam.
Włącznie z tą Yamahą :-)
W dopasowaniu regulatora należy uwzględnić: ilosć cewek alternatora silnika i to czy cewki mają wspólną masę czy są inaczej wyprowadzone.
Męczyłem się z tematem dłuży czas bo nie wierzyłem że w starszych silnikach np moich Tohatsu...nie ma s t a b i l i z a c j i napięcia tylko zwykły mostek prostowniczy i akumulator potrafi być ładowany napięciem przekraczającym 22V!!!
No ale tak kiedys było: akumulatory tanie elektronika droga.
Teraz jest odwrotnie i ...czas się dostosować!

ps.ty masz regulator do alternatora trójfazowego
teoretycznie..przy podłączeniu jednofazowym czyli jak u ciebie może mieć mniejszą wydolnosć prądową - bo w tójfazowym prąd rozkłada się na fazy po równo a wyjsciowy jest sumą.
Ale spoko: co najwyżej będziesz miał mniejszy prąd ładowania akku - to na bank nie szkodzi!
« Ostatnia zmiana: Lipiec 12, 2018, 19:24:50 wysłana przez Podmiejski »
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Lipiec 12, 2018, 19:42:26
Odpowiedź #26
  • **
  • Wiadomości: 86
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
Jak podłącze i będzie hulać to jeszcze pomierzę miernikiem, żeby zobaczyć.

Tylko mam  rozkminę co do akumulatora, bo z jednej strony wg manuala hondy zalecają żeby dać 40ah, ale w instrukcji mowa jest o aku do rozruchu, a ja potrzebuję aku do sporadycznej obsługi, a nie do rozruchu, z drugiej strony podają że prądnica daje 6A czyli teoretycznie jakby ładować prądem 0,1 pojemności aku, to by wyszło że aku powinno być 60ah, ale z trzeciej stony 6A to jest przy 6000 rpm przy których rzadko pływam, więc wracając do początku pasowałoby dać aku 40 ah i wtedy mieściłbym się w prądach ładowania 0,1-0,3 pojemności akumulatora i będzie spoko?
Pozdrawiam,
Adrian

Lipiec 12, 2018, 21:22:15
Odpowiedź #27
Ten z przykładu kolegi mikijet to układ z dwoma osobnymi wyjsciami:
na ładowanie i na oswietlenie (skutery tak mają)
Raczej się nie nada...

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3168038.html

Lipiec 13, 2018, 13:47:09
Odpowiedź #28
  • ****
  • Wiadomości: 399
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
https://obrazki.elektroda.pl/8940326500_1308412739.jpg
tu masz oryginalny schemat układu z oryginalnym opisem
W twoim poscie jest ten sam schemat po "polskich interpretacjach"
jest pewna różnica
i na tym bazuję.
Modyfikacje/tłumaczenia polskich użytkowników traktuję jako niewiarygodne.
Najlepszym przykładem jest "analiza" podłączania czarnego przewodu obecna na elektrodzie.
Ma on "uwzględniać spadek napięcia na przewodzie pomiędzy regulatorem a akumulatorem" - sorry wybacz ale to kpina :-)
Jestem z wykształcenia elektronikiem i czytanie schematów jest dla mnie rzeczą prostą.
ps. zwróć uwagę że w poscie jest mowa o tym że zadziało dopiero po r o z ł ą c z e n i u instalacji wg tego schematu
co mnie nie dziwi...
Polski schemat łączy napięcie WE z napięciem WY stałym i zmiennym..no kicha.
Podpowiem:
te regulatory mają tę samą obudowę i różne układy wewnątrz.
Jesli to układ do z czarnym przewodem to czarny służy do podłączania zasilania do modułu.Ale z reguły tak mają te 5 przewodowe.
Typowo ten układ ma dwa wyjscia: napięcie stabilizowane stałe do akumulatora
i napięcie zmienne ograniczane do 14V do zasilania żarówki reflektora
« Ostatnia zmiana: Lipiec 13, 2018, 14:20:22 wysłana przez Podmiejski »
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Lipiec 13, 2018, 13:58:30
Odpowiedź #29
  • ****
  • Wiadomości: 399
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
kol. Adekfatny
Jesli żródło prądu "wydoli" to akumulator w trakcie ładowania będzie wymuszał z niego prąd będący 1/10 pojemnosci.
Czyli 60Ah teoretycznie wyciągnie na ładowaniu 6A.
To tzw "znamionowy prąd ladowania"
Ale... jesli źródło tyle wyda!!!
Alternator jaki jest w silniku może dostarczyć max prąd zgodny z jego specyfikacją ale na drodze stoi:
albo sam prostownik a ten raczej nie ograniczy prądu
albo prostownik z regulatorem napięcia.
Ten ostatni podzespół ma wartosci przepustowe i o tym pisałem: może powodować że akumulator będzie ładowany mniejszym prądem niż "znamionowy ładowania".
Co dla akumulatora jest l e p s z e !
Tak więc: możesz zastosować dowolny akumulator - w tym żelowy do instalacji bo tani i niekłopotliwy.
Ja korzystam z żelowych 12V/7Ah bo kosztują grosze i znakomicie się nadają do zasilania pokładowych: radio; GPS; pompka zęzowa; sygnalizacja itp itd
Ten opisany przez producenta jest ci potrzebny głównie do zapewnienia pracy rozrusznika.
Ps. akumulator bierze ze źródła do ładowania tyle ile mu potrzeba..nie więcej.
Tak więc ten o pojemnosci 7Ah będzie "ciągnął" ok 0.7A pomimo że silnik może dać aż 6A!
Może też brać m n i e j jesli regulator ma ograniczenie. Ale jak napisałem wczesniej: im mniejszym prądem ładuje się akku -tym dla niego lepiej.

« Ostatnia zmiana: Lipiec 13, 2018, 14:07:06 wysłana przez Podmiejski »
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)