Autor Wątek: Honda BF9.9 98r. Nie działa Ładowanie  (Przeczytany 10777 razy)

Lipiec 13, 2018, 15:28:34
Odpowiedź #30
  • *****
  • Wiadomości: 1268
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Prąd 1/10 pojemności zwany znamionowym ładowania można utrzymać na stałym poziomie tylko przez tzw.źródło prądowe,  pilnując oczywiście nieprzekraczania max.napięcia ładowania ciągłego, czyli 14,4V dla klasycznych i 13,6 - 13,8V dla żelowych akumulatorów więc takie warunki w łodzi nie wystąpią.
W praktyce duży prąd ładowania będzie na dużych obrotach silnika przy wyładowanym akumulatorze, mały przy małych a zerowy(pominąwszy prąd podtrzymujący na poziomie dziesiątek, setek mA)przy akumulatorze w pełni naładowanym. Regulator nie zmniejszy wydatku prądowego, spowoduje tylko niewielki spadek napięcia, pomijalny w naszych rozważaniach.
Do rozruchu silnika wystarczy nawet aku 7Ah(odpalałem nim kiedyś samochód), tylko to nie zdrowe i da się stosować tylko w absolutnie sprawnym silniku(jedno dłuższe pokręcenie i koniec). Bardziej pod uwagę przy wyborze brałbym informację: pobór akcesoriów x czas, oraz czas pracy silnika na rzecz ładowania akumulatora, co by nie był ciągle niedoładowany.

pzdr
AM 500 + Mercury 60 + Mercury 3,5

Lipiec 13, 2018, 15:54:54
Odpowiedź #31
  • ****
  • Wiadomości: 399
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Dlaczego żelowe 13.6 - 13.8V?
Regulator oczywiscie ogranicza prąd ładowania do swojej indywiduwalnej max wartosci...
Nie oczekujesz że regulator da ci amperaż grożący jego zniszczeniem?
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Lipiec 13, 2018, 21:20:27
Odpowiedź #32
  • **
  • Wiadomości: 86
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
Dzięki za mega wyczerpującą odpowiedź
Pozdrawiam,
Adrian

Lipiec 13, 2018, 21:26:29
Odpowiedź #33
  • *****
  • Wiadomości: 1268
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Dla żelowych chwilowe to max.15V, stand-by to właśnie 13,6-13,8V ale to w warunkach podtrzymania, np.w ups-ach 24/7. Generalnie producent określa zastosowanie danego modelu i do auta czy łódki nie powinno się stosować tego od ups-ów ale z praktyki wiem, że dobrze znoszą 14,4V byleby nie zostawiać ich np.na zimę pod takim napięciem.

Jeśli regulator nie będzie dawał napięcia większego niż 14,4 to nie da się przeładować akumulatora. Regulator nie ogranicza prądu ładowania tylko napięcie ładowania, prąd jest wynikiem oporności wewnętrznej akumulatora, która rośnie wraz z naładowaniem zmniejszając prąd płynący w obwodzie, to akumulator "reguluje" ten prąd.
Błąd myślowy wynika z niewłaściwego określenia, regulator występuje tam, gdzie jest uzwojenie wzbudzenia, co pozwala nie tylko ograniczać napięcie wyjściowe(14,4V)ale także podwyższać do tejże wartości przy zbyt małych obrotach wirnika. Czyli regulator jest dla alternatora, tam on reguluje siłę wzbudzenia co pozwala wytwarzać nominalne napięcie już przy wolnych obrotach silnika. W naszym przypadku to nie są regulatory tylko ograniczniki napięcia, ew.stabilizatory(to samo działanie). Nie interesowałem się, ale może w większych zaburtowcach są alternatory, tak się często mówi ale czy to prawda? Poznać to można na schemacie po tym, że będą trzy cewki wirnika plus czwarte uzwojenie stojana. Jeśli są tylko cewki pod kołem zamachowym z magnesami to to jest prądnica a nie alternator.

pzdr
AM 500 + Mercury 60 + Mercury 3,5

Lipiec 13, 2018, 21:51:20
Odpowiedź #34
  • **
  • Wiadomości: 86
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
A w przypadku gdyby użyć takiego żelowego np. 12v 7ah to lepiej dla niego jakby był ciagle podłączony i ciagle doladowywany, czy lepiej doładować, odłączyć i podłączyć dopiero po korzystaniu?
Pozdrawiam,
Adrian

Lipiec 13, 2018, 22:31:07
Odpowiedź #35
  • *****
  • Wiadomości: 1268
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Jeśli nie będzie przekraczane napięcie 14,4V w czasie pracy silnika to może sobie to pracować tak do woli(chyba kiedyś gasisz silnik). Wielkość aku nie ma tu znaczenia, tzn.ma tylko w tym sensie że 7-kę szybko naładujesz a duży może być niedoładowywany. Dobry stosunek jakości do ceny z racji popularności ma jeszcze 17Ah, na taki to i elektrykiem trochę przepłyniesz w razie awarii. Ja taki układ ograniczający napięcie miałem zrobiony w poprzedniej łódce(bez rozrusznika za to z dodatkowym elektrykiem)na przysłowiowym kolanie i dwie 17-ki jedną z przodu drugą z tyłu. Nie zapomnij o heblu zaraz za akumulatorem.

pzdr
AM 500 + Mercury 60 + Mercury 3,5

Lipiec 13, 2018, 22:38:51
Odpowiedź #36
  • *****
  • Wiadomości: 3029
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Jakiś galimatias powstał  :o

Lipiec 14, 2018, 12:05:33
Odpowiedź #37
  • ****
  • Wiadomości: 399
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
A nie jest przypadkiem tak że prądnica generuje prąd stały
a alternator - niezależnie od tego czy samowzbudny (z magnesami stałymi) czy obcowzbudny (z uzwojeniem wzbudzania)
generuje prąd zmienny?
Do wyprostowania?...
Więc w silnikach do łodzi nie występują prądnice.
Ad. napięcia ładowania.
Nie rozpatrujemy specyficznych zastosowań akumulatorów żelowych tylko zastosowanie do łodzi.
Elektrochemicznie to takie same jak każde inne - akumulatory kwasowe.
Różnią się konstrukcyjnymi szczegółami i co za tym idzie - mniejszą zdolnoscią do obciążeń rozruzsznikami dużej mocy.
I to wszystko. Są z powodzeniem wymiennie stosowane choćby w skuterach i motocyklach których układy elektryczne są bardzo zbliżone do tych od silników do łodzi.
Są lepsze bo nie trzeba pilnować ani pozycji ani stanu elektrolitu.
Używanie przeze mnie pojęcia "regulator" nie jest błędem myslowym tylko skrótem. Nie wdaję się w analizy "jak to działa" tylko jaki daje rezultat.
Użytkownika interesuje efekt czyli jakie napięcie ma do łądowania akumulatora. Podobnie rzecz ma sę z "regulowaniem prądu".
Nie prowadzę wykładu na Polibudzie tylko piszę o e f e k t a c h w miarę prosty sposób.
Mało tego: już nie chce mi się debatować na ten temat w sposób naukowy.
Staram sie przybliżyć temat zwykłemu użytkownikowi a nie robić mu kipisz w głowie.
Adekfatny:
sposób w jaki się dba o akumulator kwasowy jest powszechnie znany.
Niezależnie: zwyczajny; żelowy czy AGM
Używasz normalnie podłączony do instalacji na łódce.
Nieużywany: doładowujesz co miesiąc a jak ci się chce to nawet lepiej: rozładowujesz żarówką do napięcia bezpiecznego i ładujesz na maxa - tez raz w miesiącu.
Temat pracy buforowej czyli akumulatora podłączonego na stałe i stale doładowywanego ciebie nie dotyczy.

« Ostatnia zmiana: Lipiec 14, 2018, 12:14:24 wysłana przez Podmiejski »
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Lipiec 14, 2018, 12:21:11
Odpowiedź #38
  • ****
  • Wiadomości: 399
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Acha...oczywiscie regulator czy stabilizator będzie ograniczał/regulował nie tylko napięcie ale i prąd!
Do swojej wewnętrznej (zależnej od zastosowanych elementów) wartosci maksymalnej ie grożącej zniszczeniem układu!
Dla wiekszosci tych układów o którym mówimy to 4A.
Krótko mówiąc: akumulator 60Ah podłączony do dowolnego nieograniczonego prostownika bedzie ssał 6A.
Podłączony przez regulator pociągnie tyle na ile jest max regulatora. :-)
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Lipiec 14, 2018, 14:50:50
Odpowiedź #39
  • **
  • Wiadomości: 86
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
Po raz kolejny dziękuję  :)
Pozdrawiam,
Adrian

Lipiec 15, 2018, 00:04:53
Odpowiedź #40
  • *****
  • Wiadomości: 1268
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Teraz to dopiero jest galimatias, ale jako, że nie czuję się wykładowcą pozostawiam temat swobodnemu biegowi :-)

pzdr
AM 500 + Mercury 60 + Mercury 3,5

Lipiec 15, 2018, 08:38:03
Odpowiedź #41
,,...Nieużywany: doładowujesz co miesiąc a jak ci się chce to nawet lepiej: rozładowujesz żarówką do napięcia bezpiecznego i ładujesz na maxa - tez raz w miesiącu. ..." - nowiutkie w sklepach stoją latami bez tej procedurki i jakoś działają ????

Jest na forum link do tej teorii zweryfikowanej przez fachowca. Po roku, w klimacie podobnym do naszego ( mróz i gorąc) bateria była w pełni sprawna bez doładowywania. Aku to nie tylko elektryka. Jest też w nim chemia.

Lipiec 18, 2018, 21:46:24
Odpowiedź #42
  • **
  • Wiadomości: 86
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
Proces wymiany i podłączenia regulatora zakończył się sukcesem :)

Mam pytanie dotyczące woltażu - na biegu jałowym i niskich obrotach miernik wskazuje ok. 13.7-13.9 V, przy wyzszych obrotach pokazywał maksymalnie 14.3 V. Mam aku 7.2 ah "valve regulated sealed lead acid type" i ladowarka do niego daje rowno 13.79 V.

Rozumiem, ze jak bede go ładowal z silnika podczas plywania mogę go przeładować, ale czy jeśli będę kontrolowal miernikiem stan aku by nie naladowal sie powyzej 13.79 i po osiagnieciu takiego woltażu będę go odłaczal to będzie ok?
Pozdrawiam,
Adrian

Lipiec 18, 2018, 22:11:37
Odpowiedź #43
  • *****
  • Wiadomości: 3029
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Wydaje się że do 55 doladuje bez problemu

Lipiec 19, 2018, 12:04:01
Odpowiedź #44
  • **
  • Wiadomości: 86
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
Sorry nie ogarnąłem, o co chodzi z 55? :)
Pozdrawiam,
Adrian