Autor Wątek: Evinrude E-tec 130  (Przeczytany 3736 razy)

Kwiecień 29, 2018, 20:13:56
Odpowiedź #15
  • ***
  • Wiadomości: 110
    • warszawa
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
A przy 5200 obrotów jaka jest prędkość?

Kwiecień 29, 2018, 21:46:10
Odpowiedź #16
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
    • Bałtyk
  • Akwen: Bałtyk
Przy 5250 obr. prędkość 32 węzły.

Kwiecień 29, 2018, 21:48:03
Odpowiedź #17
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2436
    • Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne
A trymem popracowałeś przy osiaganiu tej maksymalnej prędkości?

Kwiecień 30, 2018, 16:44:07
Odpowiedź #18
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
    • Bałtyk
  • Akwen: Bałtyk
Trymem nie da rady poprawić parametrów. Próbowałem. Evidentnie śruba źle dobrana, na oryginalnej stalowej Viper szedł 5880obr, ale nie znam parametrow6oryginalnej.

Kwiecień 30, 2018, 17:23:45
Odpowiedź #19
  • *****
  • Wiadomości: 2976
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
rozumiem, że ma masz 17-stkę o promieniu 14 ??

Trochę to dziwne bo VIPER ma chyba podobne wymiary.
A jak szedł na 5800 na VIPERze to jaką prędkość miał ?

I czemu nie masz teraz tego Vipera.
Jaki max przewidziany do tej łodzi ?

Wiem, ze sam robiłeś przegląd.
Na pewno wszystkie wtryski działają (silnik chyba nie zgłasza wtedy błedu ale jest słabszy) ??

1. Pod pokładem nie ma wody ? Zważyłeś kiedyś tego RIB-a
2. Jaka pawęż w RIB-ie a jaki rozmiar silnika L czy XL
3. Jaki max silnik na tabliczce tego RIB-a
- Greckie 6m RIB-y potrafią wymagać 200 KM a ze 150 ledwo pływają (nie pamiętam ic nazwy - bardzo ciężkie ale dobre na falę)
jak punty 1-3 spełniasz to
4. Ja bym dał na przegląd do serwisu

Jak masz przełożenie 2,25 (jak mój) to 32 węzły będziesz mieć ale na śrubie 15 VIPER przy 5200 obr
Teoretycznie jak kupisz śrubę 15 VIPER to może dociągniesz (z naciskiem na moze) do 5600 obr
Ale wtedy przy przełożeniu 2,25 twój max będzie 34 węzły 55 km/h

RIB to nie jest wyścigówka. Sam schodzę ze śruby VIPER 19 która kręci na 5600 na 17 REBEL offshore bo lepsze zachowanie na fali. Mam nadzieję na podobne obroty (5500 5600) bo z REBEL 19 przy całej rodzinie mam 5200 (za mało)

Generalnie za małe obroty - zmniejszasz skok - obroty rosną ale skok maleje więc Vmax niewiele się zmieni
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Maj 05, 2018, 22:58:45
Odpowiedź #20
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
    • Bałtyk
  • Akwen: Bałtyk
Viper był oryginalnie, ale zanim kupiłem ten silnik to kolo opierdolił samą śrubę i założył inną.Na zdjęciach oferty był Viper.I kolo potwierdził, ale nie pamietał parametrów Vipera.Nie wiem ile szła przy 5800 na Viperze, bo te dane (5800) mam z wydruku serwisowego iż tyle max. kręcił.
Ten silnik (130 HP) osiąga swoją moc max. przy ok. 5600 obrotow - więc moje 5200 to jest cieniutko.....
Ta śruba którą teraz mam ma jakiś dziwny profil łopaty, mało zaoblony, bardziej szpiczasty niż śruby z którymi miałem dotychczas do czynienia.
Rib nie ma wody w dnie, pawęż to L,max. moc do tego riba to 140 HP, więc przy tej mocy to powinien być ogień, a jest słabo. Ja tym ribem 20 knotów to pływałem w 2 osoby na silniczku 40 HP.....
Generalnie na tej śrubie ten silnik nie ma odejścia, długo wychodzi w ślizg.
Ogórek, ty masz 115.Twój rib ile wazy? Napisz mi ile latasz max. i przy jakich obrotach i jakim obciązeniu (ludzie) oraz jakie masz średnie prędkosci przelotowe, najbardziej ekonomiczne , i przy jakich obrotach.
Przy 3600 to ja powinienem  swoim zestawem latac 24-25 knotów a nie 20 po gładkim morzu.....Przyjdzie fala to żeby mieć te 20 - 21 bede musiał kręcić 4000....Masakra jakaś.....
Napisz mi jeszcze na ile litrów paliwa starcza ci galon oleju (orientacyjnie).

Czerwiec 28, 2018, 17:48:51
Odpowiedź #21
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
    • Bałtyk
  • Akwen: Bałtyk
Update sytuacji:  jak to w życiu bywa, a w Polsce szczególnie, za wszystko trzeba się brać samemu. Więc zakupiłem manual do swojego silnika, przestudiowałem, zadałem parę pytań na zagramanicznym forum w lęgłydżu i postawiłem diagnozę. Aby sprawdzić czy owa była trafna, musiałem rozebrać to i owo w silniczku. Diagnoza okazała sie trafna. Silnik nie miał mocy i przyspieszał jak stara babcia na rowerze ze względu na przyblokowana komunikacje na lini EMM - cisnienie gazów wydechowych.Czujnik ciśnienia gazów spalinowych jest integralna częścia EMM, sygnał w postaci ciśnienia otrzymuje poprzez gumowy przewód na koncu którego jest specjalny fitting z nawierconymi otworami. Pomiedzy fittingiem a EMM jest jeszcze orifice 0.2mm. I to orifice było kompletnie zablokowane, tak ze EMM otrzymywał błędne informacje. Poprzez ten sygnał EMM kontroluje takie parametry jak paliwo, powietrze i iskra.Orifice było zablokowane sadzą, produktami spalania, dośc powiedzieć , ze z samego gumowego węża wysypało się dużo sadzy.Poprzedni właściciel lał  kiepski olej, zamiast  XD100 który jest niskopopiołowy.
Po wyczyszczeniu tego co trzeba rib na wode i zadowolenie, silnik wkręca się tak jak powinien. Pozostała jeszce kwestia śruby: ta co miałem 17'' evidentnie sie nie nadawała. Kupiłem oryginalną BRP 15'', założyłem i w końcu jestem zadowolony :)Silnik jest żwawy, w ślizgu przy 4 osobach przy około 2700 obrotów, przyspieszenie dosłownie zwala z nóg, tak jak to powinno byc przy tej mocy, powyżej 4500obr do akcji wchodzi zawór wydechowy dając silnikowi dodatkowego kopa.Wszystko działa tak jak powinno :)
Na oryginalnej srubie BRP 15'' z 4 osobami na pokładzie rib idzie 34 knoty przy 5650 obrotów, wg matematycznych wyliczeń przy tej predkosci powinien iść 34.8 knotów.Na  17'' srubie rib szedł z 3 osobami na pokładzie  32 knoty przy 5250 obr. a wg. wyliczeń powinien iść 36.7 knotów.W procentach to sruba 17'' ma poślizg 12.8%! a 15'' BRP ma poślizg 2.29%......