Skocz do zawartości

Evinrude E-tec 130


offshore
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Nabyłem Evi E-tec 130 z 2010r w związku z czym zrodziło się pare pytań:

1.jak podwiesić silnik? Czy te gwintowane otwory w bloku, symetrycznie po obu stronach, służą do wkrecenia eyeboltów?

29104030_546367579069684_4815974007557849088_n.jpg?oh=3ac0de2cb1d04e45f2dc3bc0927db275&oe=5B4AE9ED

2.ktos tam mi mówił że silnik podwiesza sie wkręcając specjalny przyrząd od strony koła zamachowego. średnio mi sie ten pomysł podoba...

29066711_546367745736334_6869016014823096320_n.jpg?oh=7057cad14bb1f1bf40d2ecbf06f57748&oe=5B4CD506

3.silnik ma 190 godzin na zegarze, ten model ma 1wszy servis po 300h, ale parę latek juz ma, więc co by wypadało w nim zrobic przed sezonem:

- wymiana filtra paliwa

- wymiana oleju w spodzinie ( jaki olej?)

- wymiana świec?

4. jaki olej? XD100 gdyż  na silniku jest lejbel z info iz silnik przystosowany do xd100

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

X. Silnik ma serwis co 300 godzin LUB co 3 lata (tak mi się wydaje) wiec dwa razu juz mu się nalezało

 

A. Musiałbyś podpiać komputer z oprogramowaniem BRP aby zobaczyć czy jest ustawiony programowo na XD100

 

Jak tak to tylko XD100 - lac. Jak nie to albo przestawić albo szkoda lać skoro ta opcja wyłaczona

 

 

B. Ja bym wymienił olej w spodzinie na HPF Pro

 

C. Wymieniłbym świece.

Jak masz te swiece w silniku to grzechem byłoby nie kuic (po 30 PLN) http://www.swiece-zaplonowe.pl/swiece-iskrowe/19700-champion-qc10wep-9005.html

 

Na stronie YT jest poradnik jak

https://www.youtube.com/watch?v=nSngWQoWrF4

 

D. Wkręca się specjalne "ucho" własnie tutaj  (środkowy otwór) i podnosi sie za to. Fabryczne i jedyne rozwiązanie

 

>>>>>>>>>>>>>>

 

Mój serwisuje Jacek z Horn Boats.

Ale w trójmieście masz chyba PERMATECH-a, podłaczą komputer do silnika i będziesz wiedział na jaki olej został ustawiony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zamówiłem potrzebne klamoty w Permatechu. Po 3 dniach paka była w domu.....

Wracajac do tematu: potrzebuje dłuższych przewodów rozruchowych. Te standardowe maja ok. 2.5m, potrzebuję 4.0m.

Jaki przekrój zastosować? 25mm2, 35mm2 czy 50mmm2 ? nie wiem jaki przekrój mam obecnie i nie mam niestety jak sprawdzić, bujam sie gdzies offshore Brasil......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odwieczny problem: długie kable rozruchowe.

Oryginalne od silnika zakończ złączami spawalniczymi 50 mmkw. Gniazda najlepiej umieścić w miejscu osłoniętym przed działaniem wody i słońca.

Od gniazd do akumulatora poprowadzić kabel 2x35 mmkw ( najlepiej z żyłami ocynowanymi) zakończony klemami.

Wyłącznik główny (hebel) też musi mieć zapas przewodniości ( amperaż styków musi znosić długotrwałe obciążenia).

 

http://allegro.pl/wtyk-gniazdo-lw-lp-35-50mm-spawarki-przewodu-i6883527083.html?reco_id=deb947c1-3717-11e8-98d2-246e9683afa8

 

Takie rozwiązanie jest dużo praktyczniejsze.

Instalacja zostaje na łodzi a silnik ma krótszy i elastyczniejszy kabel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tą tulejkę to raczej warto zaprasować na końcówce przewodu. Ale skręcenie też wystarczy jeśli będzie dobrze dobrana średnicowo, można by jeszcze dla pewności oblać cyną.

Chyba mi to rozwiąże problem podłączenia silnika elektrycznego :-) Tylko gniazdo lepsze będzie dla mnie w wersji na kabel a nie przykręcane, jakby ktoś potrzebował to wygląda tak:

http://upload.secondsun.pl/img/1522785691gniazdo_na_przewod(wtyk_zenski).jpg

 

 

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzebień calowy, pomierzyć i do tokarza.

albo ebay

https://www.ebay.com/itm/FICHT-JOHNSON-EVINRUDE-OMC-BRP-60-DEGREE-OUTBOARD-LIFTING-RING-TOOL-342672/183144433223?epid=2088300930&hash=item2aa4424647:g:yucAAOSwomJatflz&vxp=mtr

 

Tuleja a w niej śruba. Tuleja zabezpiecza śrubę przed wyginaniem/złamaniem.

Schowek01.jpg.6fc3e876c6dd5e615439e6192eadca65.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

rozumiem, że ma masz 17-stkę o promieniu 14 ??

 

Trochę to dziwne bo VIPER ma chyba podobne wymiary.

A jak szedł na 5800 na VIPERze to jaką prędkość miał ?

 

I czemu nie masz teraz tego Vipera.

Jaki max przewidziany do tej łodzi ?

 

Wiem, ze sam robiłeś przegląd.

Na pewno wszystkie wtryski działają (silnik chyba nie zgłasza wtedy błedu ale jest słabszy) ??

 

1. Pod pokładem nie ma wody ? Zważyłeś kiedyś tego RIB-a

2. Jaka pawęż w RIB-ie a jaki rozmiar silnika L czy XL

3. Jaki max silnik na tabliczce tego RIB-a

- Greckie 6m RIB-y potrafią wymagać 200 KM a ze 150 ledwo pływają (nie pamiętam ic nazwy - bardzo ciężkie ale dobre na falę)

jak punty 1-3 spełniasz to

4. Ja bym dał na przegląd do serwisu

 

Jak masz przełożenie 2,25 (jak mój) to 32 węzły będziesz mieć ale na śrubie 15 VIPER przy 5200 obr

Teoretycznie jak kupisz śrubę 15 VIPER to może dociągniesz (z naciskiem na moze) do 5600 obr

Ale wtedy przy przełożeniu 2,25 twój max będzie 34 węzły 55 km/h

 

RIB to nie jest wyścigówka. Sam schodzę ze śruby VIPER 19 która kręci na 5600 na 17 REBEL offshore bo lepsze zachowanie na fali. Mam nadzieję na podobne obroty (5500 5600) bo z REBEL 19 przy całej rodzinie mam 5200 (za mało)

 

Generalnie za małe obroty - zmniejszasz skok - obroty rosną ale skok maleje więc Vmax niewiele się zmieni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Viper był oryginalnie, ale zanim kupiłem ten silnik to kolo opierdolił samą śrubę i założył inną.Na zdjęciach oferty był Viper.I kolo potwierdził, ale nie pamietał parametrów Vipera.Nie wiem ile szła przy 5800 na Viperze, bo te dane (5800) mam z wydruku serwisowego iż tyle max. kręcił.

Ten silnik (130 HP) osiąga swoją moc max. przy ok. 5600 obrotow - więc moje 5200 to jest cieniutko.....

Ta śruba którą teraz mam ma jakiś dziwny profil łopaty, mało zaoblony, bardziej szpiczasty niż śruby z którymi miałem dotychczas do czynienia.

Rib nie ma wody w dnie, pawęż to L,max. moc do tego riba to 140 HP, więc przy tej mocy to powinien być ogień, a jest słabo. Ja tym ribem 20 knotów to pływałem w 2 osoby na silniczku 40 HP.....

Generalnie na tej śrubie ten silnik nie ma odejścia, długo wychodzi w ślizg.

Ogórek, ty masz 115.Twój rib ile wazy? Napisz mi ile latasz max. i przy jakich obrotach i jakim obciązeniu (ludzie) oraz jakie masz średnie prędkosci przelotowe, najbardziej ekonomiczne , i przy jakich obrotach.

Przy 3600 to ja powinienem  swoim zestawem latac 24-25 knotów a nie 20 po gładkim morzu.....Przyjdzie fala to żeby mieć te 20 - 21 bede musiał kręcić 4000....Masakra jakaś.....

Napisz mi jeszcze na ile litrów paliwa starcza ci galon oleju (orientacyjnie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Update sytuacji:  jak to w życiu bywa, a w Polsce szczególnie, za wszystko trzeba się brać samemu. Więc zakupiłem manual do swojego silnika, przestudiowałem, zadałem parę pytań na zagramanicznym forum w lęgłydżu i postawiłem diagnozę. Aby sprawdzić czy owa była trafna, musiałem rozebrać to i owo w silniczku. Diagnoza okazała sie trafna. Silnik nie miał mocy i przyspieszał jak stara babcia na rowerze ze względu na przyblokowana komunikacje na lini EMM - cisnienie gazów wydechowych.Czujnik ciśnienia gazów spalinowych jest integralna częścia EMM, sygnał w postaci ciśnienia otrzymuje poprzez gumowy przewód na koncu którego jest specjalny fitting z nawierconymi otworami. Pomiedzy fittingiem a EMM jest jeszcze orifice 0.2mm. I to orifice było kompletnie zablokowane, tak ze EMM otrzymywał błędne informacje. Poprzez ten sygnał EMM kontroluje takie parametry jak paliwo, powietrze i iskra.Orifice było zablokowane sadzą, produktami spalania, dośc powiedzieć , ze z samego gumowego węża wysypało się dużo sadzy.Poprzedni właściciel lał  kiepski olej, zamiast  XD100 który jest niskopopiołowy.

Po wyczyszczeniu tego co trzeba rib na wode i zadowolenie, silnik wkręca się tak jak powinien. Pozostała jeszce kwestia śruby: ta co miałem 17'' evidentnie sie nie nadawała. Kupiłem oryginalną BRP 15'', założyłem i w końcu jestem zadowolony :)Silnik jest żwawy, w ślizgu przy 4 osobach przy około 2700 obrotów, przyspieszenie dosłownie zwala z nóg, tak jak to powinno byc przy tej mocy, powyżej 4500obr do akcji wchodzi zawór wydechowy dając silnikowi dodatkowego kopa.Wszystko działa tak jak powinno :)

Na oryginalnej srubie BRP 15'' z 4 osobami na pokładzie rib idzie 34 knoty przy 5650 obrotów, wg matematycznych wyliczeń przy tej predkosci powinien iść 34.8 knotów.Na  17'' srubie rib szedł z 3 osobami na pokładzie  32 knoty przy 5250 obr. a wg. wyliczeń powinien iść 36.7 knotów.W procentach to sruba 17'' ma poślizg 12.8%! a 15'' BRP ma poślizg 2.29%......

36293774_600890780284030_7375808549294702592_n.jpg?_nc_cat=0&oh=055b4e67b10ec30514f6d986e926d426&oe=5BA5442D

36233581_600890673617374_4797355831135830016_n.jpg?_nc_cat=0&oh=f952ee2de735abe023833893606ef856&oe=5BA88B6C

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Dopiero dzis to znalazłem.

 

Rozebrałeś, wyczyściłeś ale najważniejsze ZMIENILES SRUBE z 17 na 15

Zmiana 2" powinna Tobie dać 500 - 400 obrotów więcej

 

No i przeskoczyłeś z 5200 na 5650.

Według czystej teorii sama zmiana śruby powinna Tobie dać  tę róznicę.

Więc nie do końca jestem pewny czy cokolwiek to czyszczenie dało lepiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...