CroMarek Opublikowano 12 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2014 Witam, Jak w temacie: odpaliłem wczoraj po raz pierwszy po zimie silnik, zasilanie wodą ze słuchawek. Wystartował "od strzału", bez problemów. Ale przy wrzuceniu biegu usłyszałem niepokojące dźwięki z okolic spodziny, bieg zaskoczył, potem wszystko było ok. Potem jeszcze kilkukrotnie go odpaliłem i zamieniałem biegi, dźwięk już się praktycznie nie powtórzył, ale "niesmak pozostał". Poziom oleju w przekładni jest ok, spuściłem do bańki, lekko brudny, zero opiłków metalu, zero wody. Sprawdziłem luzy podczas obracania śruby ręcznie: - na luzie - obraca się bez problemu i po cichu, nic nie stuka - na biegach do przodu lub tyłu - śruba daje się obrócić o kilka stopni, potem jest opór od strony silnika. Kiedy kręcę śrubą na biegu, to po obróceniu o wzmiankowane kilka stopni, blokuje się na przekładni i słyszę stuknięcie takie, jak przy pierwszym uruchomieniu po zimie. Silnik ma 7 lat, przebieg (prawdziwy, z odczytu z komputera) ok. 180mh, w bardzo dobrym stanie, serwisowany. Czy ta możliwość ręcznego obrotu śruby o kilka stopni na biegu do oporu jest w porządku? Czy też nie powinno być takiej możliwości? I jeszcze: przy próbie włączenia biegu przy wyłączonych silniku, jest blokada wyrzucenia biegu w niektórych położeniach śruby. Nie we wszystkich, tylko w niektórych. Wówczas muszę ją obrócić o kilka stopni, żeby bez oporu móc przesunąć manetka i wrzucić bieg. Dotyczy zarówno biegu w przód jak i w tył. Mogę załadować filmik z uruchomienia silnika ze słyszalnym stukaniem na YT, jeśli to będzie pomocne w ocenie akustycznej. Proszę o opinie osób obeznanych z tematem, z góry dziękuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaceksu79 Opublikowano 12 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2014 Z Twojego opisu wygląda O.K. ale zapodaj filmik. Ważne jest aby w etec-ach trzymać się zalecanych przez producenta materiałów jak np. w tym przypadku oleju w przekładni HPF pro. Jak nie masz takiego to zmień na niego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mrek Opublikowano 12 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2014 Link do filmiku: Słychać te dźwięki w 4-tej sekundzie, potem, jak bieg zaskoczy - jest ok. Przy zakończeniu sezonu, przed zimą - wszystko było ok. Nigdy nie słyszałem pierwszego uruchomienia po zimie - to moje pierwsze odpalenia "pozimowe" Jesienią wykonałem prawidłową procedurę zimowania silnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaceksu79 Opublikowano 12 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 12 Czerwca 2014 sprzęgiełko zatrzeszczało ;) jak nie ma tego cały czas to olać tylko wcześniej zmienić oleum jak wyżej. Jak jest częściej to wymienić sprzęgiełko ( bo zakładam, że cięgna dobrze są wyregulowane, czy nie ? ktoś konkretny je regulował?) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stercik Opublikowano 13 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 13 Czerwca 2014 Wszystko jest ok. Tak brzmi sprzęgło kłowe gdy bieg wbija się delikatnie i powoli. Wystarczy bieg wkładać zdecydowanie i wtedy będzie słychać jedno puknięcie a nie taki zgrzyt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 13 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 13 Czerwca 2014 Dokładnie jak napisał @Stercik, jak czasem za wolno włączam bieg tez mam taki odgłos... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CroMarek Opublikowano 13 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Czerwca 2014 sprzęgiełko zatrzeszczało ;) jak nie ma tego cały czas to olać tylko wcześniej zmienić oleum jak wyżej. Jak jest częściej to wymienić sprzęgiełko ( bo zakładam, że cięgna dobrze są wyregulowane, czy nie ? ktoś konkretny je regulował?) Dzięki za odpowiedź. Tak, raczej są dobrze wyregulowane, nikt przy nich nie grzebał, a jesienią było ok. Wczoraj sprawdzałem z podręcznikiem serwisowym ustawienie cięgien biegu i przepustnic - jest "książkowo". Może po zimie linki się zastały. Przypomniało mi się, że posmarowałem cięgna i linki smarem "Triple Guard" - może one zwiększyły opory podczas zmiany położenia manetki i dlatego było trudniej niż zwykle... Czyli może odwieczna prawda: "Lepsze wrogiem dobrego" się sprawdziła po raz kolejny... Zdejmę ten smar, może jest za gęsty... Czym posmarować te linki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CroMarek Opublikowano 13 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Czerwca 2014 Wszystko jest ok. Tak brzmi sprzęgło kłowe gdy bieg wbija się delikatnie i powoli. Wystarczy bieg wkładać zdecydowanie i wtedy będzie słychać jedno puknięcie a nie taki zgrzyt. Znaczy się spanikowałem... Jak z pierwszym dzieckiem ;-) Jak pisałem wyżej - chyba przesadziłem ze smarem mającym na celu zabezpieczenie linek i cięgien na zimę. Muszę to rozkonserwować. Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jaceksu79 Opublikowano 13 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 13 Czerwca 2014 Dokładnie jak napisał @Stercik, jak czasem za wolno włączam bieg tez mam taki odgłos... W mercury/mariner to normalne :) w evi nie do końca, nie oznacza to oczywiście usterki by ktoś nie zasiał jakiejś paniki, tylko po prostu już delikatnie zużyte sprzęgiełko. Ostatnio nawet wymieniałem u klienta w Yamie takie bo przy wolnym załączaniu biegu było zgrzytanie, przy szybkim zdecydowanym nie. Po wymianie może zapinać wolno jak chce i nie zazgrzyta :) I obojętnie czy przód czy tył bo to tez ma znaczenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mrek Opublikowano 13 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 13 Czerwca 2014 Jeszcze pytanie: czy jest jakiś patent co do napełniania olejem przekładni inny od dość drogich pompek oleju? Trzeba napełniać od dołu, uszczelniając otwór spustowy/ napełniania. Ta pompka to ok. 80pln z dostawą a będzie użyta raz na rok, albo i rzadziej... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 13 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 13 Czerwca 2014 Możesz kupić olej w tubach i wciskać, ale trochę drożej wyjdzie. Tu masz olej z pompką za 90pln, olej kosztuje 60, więc masz pompke za 30.. http://allegro.pl/olej-przekladniowy-gear-lube-z-pompka-gratis-1l-i4314891582.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CroMarek Opublikowano 15 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Dzięki, chyba nie ma co kombinować, mam olej, kupię pompkę i tyle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mrek Opublikowano 2 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2014 Pompka kupiona, olej zmieniony, komora przekładni napełniona "pod korek", potem kwadrans na ucieczkę bąbli powietrza, mała dolewka i sprawa mam nadzieję załatwiona na najbliższe 3 lata. Olej był ciemny, przechodzony w zapachu, niemleczny, bez wody, na korkach zero opiłków metalu itp. Jak na 7-mio letni silnik to całkiem miło. Teraz muszę przykleić przetwornik echosondy bo się przez zimę odkleił. Ale to inny wątek, jeśli któryś z kolegów miałby jakąś poradę. http://forum-motorowodne.pl/nawigacja-i-elektronika/jaka-echosonda/ Post #35 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
giees Opublikowano 3 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2014 ..... olej zmieniony, ....... i sprawa mam nadzieję załatwiona na najbliższe 3 lata. No raczej nie, bo oleje zmienia się co rok 8). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mrek Opublikowano 3 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2014 Pewnie masz rację co do innych silników, ale w Evinrude, zgodnie z podręcznikiem serwisowym, to 300h lub 3 lata. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 3 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2014 Ale sprawdza się przed każdym dłuższym niż m-c postojem. Chodzi o szczelność spodziny i ew. wodę w przekładni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
giees Opublikowano 3 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2014 Silnik owszem, ale jaki olej tak długo utrzyma swoje parametry i właściwości? :o Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 3 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2014 W samochodzie też zmieniasz olej przekładniowy co 5min? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mrek Opublikowano 3 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Lipca 2014 Silnik owszem, ale jaki olej tak długo utrzyma swoje parametry i właściwości? :o Przecież zacytowałem podręcznik serwisowy Evinrude dot. tego silnika i tego oleju. Gdyby olej tracił parametry, to zalecaliby częstszą wymianę. Czy naprawdę chcesz z nimi polemizować i wiesz lepiej niż producent? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
giees Opublikowano 4 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2014 Nie chcę z nikim polemizować, tylko się dziwię bo w moich silnikach zawsze był wymóg wymiany co rok a w samochodach rzeczywiście olej przekładniowy wymienia się rzadko. Widać co ustrojstwo to innaczej 8). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 4 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2014 ..Widać co ustrojstwo to innaczej 8). - a olej ten sam :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
solas63 Opublikowano 4 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Lipca 2014 Oleju przekładniowego nie trzeba wymieniać,jedynie można sprawdzać jego poziom. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 5 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2014 Jak to robić w prosty sposób? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
CroMarek Opublikowano 5 Lipca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2014 Odp M@rek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mrek Opublikowano 5 Lipca 2014 Udostępnij Opublikowano 5 Lipca 2014 Jak to robić w prosty sposób? Zgodnie z serwisówką, należy: - Ustawić silnik w pozycji pionowej - odkręcić górny korek - włożyć w otwór lekko wygiętą w dół opaskę zaciskową - wyjąć i sprawdzić, czy na wygiętej części opaski widać olej Jeśli go widać - ok, zakręcić i koniec zabawy Jeśli sucho, uzupełnić lub wymienić olej Opaska ma być wkładana poziomo, a jej wygięty w dół koniec ma być zakrzywionej o max 1cm. Sprawdzenia należy dokonać na zimnym silniku. Jeśli silnik został opuszczony do pozycji pionowej, należy przed pomiarom poziomu odczekać z 10 min, żeby olej spłynął do spodziny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.