Skocz do zawartości

Evinrude E-Tec 90 - stuki przy wrzucaniu biegu, luz śruby na biegu


CroMarek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Jak w temacie: odpaliłem wczoraj po raz pierwszy po zimie silnik, zasilanie wodą ze słuchawek.

Wystartował "od strzału", bez problemów.

Ale przy wrzuceniu biegu usłyszałem niepokojące dźwięki z okolic spodziny, bieg zaskoczył, potem wszystko było ok.

Potem jeszcze kilkukrotnie go odpaliłem i zamieniałem biegi, dźwięk już się praktycznie nie powtórzył, ale "niesmak pozostał".

Poziom oleju w przekładni jest ok, spuściłem do bańki, lekko brudny, zero opiłków metalu, zero wody.

Sprawdziłem luzy podczas obracania śruby ręcznie:

- na luzie - obraca się bez problemu i po cichu, nic nie stuka

- na biegach do przodu lub tyłu - śruba daje się obrócić o kilka stopni, potem jest opór od strony silnika.

Kiedy kręcę śrubą na biegu, to po obróceniu o wzmiankowane kilka stopni, blokuje się na przekładni i słyszę stuknięcie takie, jak przy pierwszym uruchomieniu po zimie.

Silnik ma 7 lat, przebieg (prawdziwy, z odczytu z komputera) ok. 180mh, w bardzo dobrym stanie, serwisowany.

 

Czy ta możliwość ręcznego obrotu śruby o kilka stopni na biegu do oporu jest w porządku? Czy też nie powinno być takiej możliwości?

I jeszcze: przy próbie włączenia biegu przy wyłączonych silniku, jest blokada wyrzucenia biegu w niektórych położeniach śruby. Nie we wszystkich, tylko w niektórych. Wówczas muszę ją obrócić o kilka stopni, żeby bez oporu móc przesunąć manetka i wrzucić bieg. Dotyczy zarówno biegu w przód jak i w tył.

Mogę załadować filmik z uruchomienia silnika ze słyszalnym stukaniem na YT, jeśli to będzie pomocne w ocenie akustycznej.

 

Proszę o opinie osób obeznanych z tematem, z góry dziękuję.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Link do filmiku:

 

 

 

Słychać te dźwięki w 4-tej sekundzie, potem, jak bieg zaskoczy - jest ok.

Przy zakończeniu sezonu, przed zimą - wszystko było ok.

Nigdy nie słyszałem pierwszego uruchomienia po zimie - to moje pierwsze odpalenia "pozimowe"

Jesienią wykonałem prawidłową procedurę zimowania silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sprzęgiełko zatrzeszczało  ;) jak nie ma tego cały czas to olać tylko wcześniej zmienić oleum jak wyżej.

Jak jest częściej to wymienić sprzęgiełko ( bo zakładam, że cięgna dobrze są wyregulowane, czy nie ? ktoś konkretny je regulował?)

Dzięki za odpowiedź.

Tak, raczej są dobrze wyregulowane, nikt przy nich nie grzebał, a jesienią było ok.

Wczoraj sprawdzałem z podręcznikiem serwisowym ustawienie cięgien biegu i przepustnic - jest "książkowo".

Może po zimie linki się zastały.

Przypomniało mi się, że posmarowałem cięgna i linki smarem "Triple Guard" - może one zwiększyły opory podczas zmiany położenia manetki i dlatego było trudniej niż zwykle...

Czyli może odwieczna prawda: "Lepsze wrogiem dobrego" się sprawdziła po raz kolejny...

Zdejmę ten smar, może jest za gęsty...

Czym posmarować te linki?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jest ok. Tak brzmi sprzęgło kłowe gdy bieg wbija się delikatnie i powoli. Wystarczy bieg wkładać zdecydowanie i wtedy będzie słychać jedno puknięcie a nie taki zgrzyt.

Znaczy się spanikowałem... Jak z pierwszym dzieckiem ;-)

Jak pisałem wyżej - chyba przesadziłem ze smarem mającym na celu zabezpieczenie linek i cięgien na zimę. Muszę to rozkonserwować.

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie jak napisał @Stercik, jak czasem za wolno włączam bieg tez mam taki odgłos...

W mercury/mariner to normalne  :) w evi nie do końca, nie oznacza to oczywiście usterki by ktoś nie zasiał jakiejś paniki, tylko po prostu już delikatnie zużyte sprzęgiełko.

Ostatnio nawet wymieniałem u klienta w Yamie takie bo przy wolnym załączaniu biegu było zgrzytanie, przy szybkim zdecydowanym nie. Po wymianie może zapinać wolno jak chce i nie zazgrzyta  :) I obojętnie czy przód czy tył bo to tez ma znaczenie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pytanie: czy jest jakiś patent co do napełniania olejem przekładni inny od dość drogich pompek oleju?

Trzeba napełniać od dołu, uszczelniając otwór spustowy/ napełniania.

Ta pompka to ok. 80pln z dostawą a będzie użyta raz na rok, albo i rzadziej...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Pompka kupiona, olej zmieniony, komora przekładni napełniona "pod korek", potem kwadrans na ucieczkę bąbli powietrza, mała dolewka i sprawa mam nadzieję załatwiona na najbliższe 3 lata.

Olej był ciemny, przechodzony w zapachu, niemleczny, bez wody, na korkach zero opiłków metalu itp.

Jak na 7-mio letni silnik to całkiem miło.

Teraz muszę przykleić przetwornik echosondy bo się przez zimę odkleił.

Ale to inny wątek, jeśli któryś z kolegów miałby jakąś poradę.

http://forum-motorowodne.pl/nawigacja-i-elektronika/jaka-echosonda/

Post #35

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik owszem, ale jaki olej tak długo utrzyma swoje parametry i właściwości? :o

Przecież zacytowałem podręcznik serwisowy Evinrude dot. tego silnika i tego oleju.

Gdyby olej tracił parametry, to zalecaliby częstszą wymianę.

Czy naprawdę chcesz z nimi polemizować i wiesz lepiej niż producent?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to robić w prosty sposób?

Zgodnie z serwisówką, należy:

- Ustawić silnik w pozycji pionowej

- odkręcić górny korek

- włożyć w otwór lekko wygiętą w dół opaskę zaciskową

- wyjąć i sprawdzić, czy na wygiętej części opaski widać olej

Jeśli go widać - ok, zakręcić i koniec zabawy

Jeśli sucho, uzupełnić lub wymienić olej

Opaska ma być wkładana poziomo, a jej wygięty w dół koniec ma być zakrzywionej o max 1cm.

Sprawdzenia należy dokonać na zimnym silniku.

Jeśli silnik został opuszczony do pozycji pionowej, należy przed pomiarom poziomu odczekać z 10 min, żeby olej spłynął do spodziny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...