Stercik Opublikowano 21 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2013 Ze Świnoujścia do Szczecina płynie się po wodach morskich wewnętrznych . Obecny patent sternika nie pozwala mi pływać na tej trasie bo jestem ograniczony tymi nieszczęsnymi 2 Nm . Jeśli po nowemu będzie tak jak planują to po wymianie patentu będę mógł na legalu popłynąć na The Tall Ships Races oczywiście w porze dziennej . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 21 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2013 wszystko zależy czy w ostatecznej ustawie ktoś nie zmieni "oraz" na "i", lub "," czy podobnie machlojki czego już przykłady mieliśmy z "i czasopisma" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 21 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2013 Stercik 2Mm liczy się od lini brzegowej w głąb morza. Nie dotyczy to wewnętrznych wód morskich, więc do Szczecina płyniesz na legalu oczywiście w limicie długości kadłuba i limicie mocy :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stercik Opublikowano 22 Marca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2013 Sugerowałem się książką "Sternik motorowodny"(nie pamiętam autora) w której były opisane większe porty naszego wybrzeża Bałtyku wraz z akwenami dostępnymi dla sterników motorowodnych i według niej mogłem pływać w stronę Szczecina do pierwszej bramy torowej . Przeczytałem , tym razem ze zrozumieniem , uprawnienia na patencie i faktycznie nie ma tam mowy o jakichś ograniczeniach na wodach morskich wewnętrznych ;D . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
drift_king Opublikowano 22 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2013 Zatem na wiosnę chłopaki widzą Cie w Szczecinie :) Też kiedyś błędnie zinterpretowałem ten przepis,ale przeczytałem raz jeszcze i zrozumiałem to,co wytłumaczył Bartek :) Dobrze,ze na forum jest taki "interpretator" z tamtej strony barykady ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kilwater07 Opublikowano 22 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2013 Ja to też interpretowałem tak jak STERCIK. Stąd też jak w zeszłym roku planowałem wyprawę na Zalew Szczeciński, to w ramach przygotowań podniosłem moje kwalifikacje. Jak widać, ze względu na wielkość i moc jednostki było to całkowicie zbędne. Pomimo, że formalnie może bylo to i niepotrzebne, ale w praktyce okazało się niezwykle przydatne. Bo kurs był wyśmienitą okazją do przypomnienia sobie szeregu wiadomości (tych dawno nie wykorzystywanych w praktyce) oraz zaktualizowania czy wręcz odtworzenia czy przyswojenia wiedzy (głównie w odniesieniu do zagadnień nawigacyjnych). Fak, że stopień sternika (wówczas bodaj tzw. 3 klasy uprawniajacego do kierowania łodziami z silnikami do 1000cm3) robiłem jako naprawdę młody kilkunastoletni chłopak, a było to "bardzo, bardzo, bardzo " dawno temu..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 22 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2013 Tak od strony formalnej dla jasności tematu. W Polsce obchodzi się trzy rzeczy : rocznice, g..no i przepisy. Złamać przepis to żaden problem ale zrobić to świadomie to już sztuka wymagająca nieco wiedzy. Warto wiedzieć kiedy jedziemy po bandzie bo wtedy wiemy jak się ustawić ,,z wiatrem i prądem". Tak było - Prowadzenie jachtów motorowych z silnikiem o mocy 60 KW po wodach morskich w strefie 2 mil morskich od brzegu w PORZE DZIENNEJ Tak ma być - prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie 2 Mm od brzegu w PORZE DZIENNEJ USTAWA o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej z dnia 21 marca 1991 r. USTAWA z dnia 26 maja 2011 r. nie zmienia obszarów nas interesujących Art. 2. 1. Obszarami morskimi Rzeczypospolitej Polskiej są: 1) morskie wody wewnętrzne, 2) morze terytorialne, 3) wyłączna strefa ekonomiczna – zwane dalej “polskimi obszarami morskimi”. 2. Morskie wody wewnętrzne i morze terytorialne wchodzą w skład terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. 3. Zwierzchnictwo terytorialne Rzeczypospolitej Polskiej nad morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym rozciąga się na wody, przestrzeń po- wietrzną nad tymi wodami oraz na dno morskie wód wewnętrznych i morza te- rytorialnego, a także na wnętrze ziemi pod nimi. Interpretacja , że wewnętrzne wody morskie ( wody morskie osłonięte) nie dotyczą wód morskich jest nieprawidłowa i nielogiczna. Natomiast w praktyce w porze dziennej ograniczenie do 2Mm od linii brzegowej pozwala na korzystanie z całych akwenów. 2Mm = 3,7km więc akwen o szer.7,4 km jest w całości dostępny dodając fakt, że tor Sz-cin -Ś-cie jest tylko dla dużych statków praktycznie cały zalew jest dla sterników motorowodnych w porze dziennej. UM wyraził zgodę na dopuszczenie sterników motorowodnych na w/w akwenie pod warunkiem wprowadzenia do programu szkolenia elementów locji i nawigacji po wodach morskich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 22 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2013 Interpretacja , że wewnętrzne wody morskie ( wody morskie osłonięte) nie dotyczą wód morskich jest nieprawidłowa i nielogiczna. ale kto tak interpretuje ?, nie mogę znaleźć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 22 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2013 Stercik 2Mm liczy się od lini brzegowej w głąb morza. Nie dotyczy to wewnętrznych wód morskich, więc do Szczecina płyniesz na legalu oczywiście w limicie długości kadłuba i limicie mocy :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 Zwrot "po wodach morskich" do tyczy wód morskich - czyli np Morze Bałtyckie. Nie dodawajmy ograniczeń tam gdzie ich nie ma, zapis mówi "po wodach morskich" a nie "po wodach morskich i wodach morskich wewnętrznych". Zwrot "po wodach morskich wewnętrznych" dotyczył by morskich wód wewnętrznych czyli idąc za ustawą: Art. 4. Morskimi wodami wewnętrznymi są: 1) część Jeziora Nowowarpieńskiego i część Zalewu Szczecińskiego wraz ze Świną i Dziwną oraz Zalewem Kamieńskim, znajdująca się na wschód od granicy państwowej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec, oraz rzeka Odra pomiędzy Zalewem Szczecińskim a wodami portu Szczecin; 2) część Zatoki Gdańskiej zamknięta linią podstawową biegnącą od punktu o współrzędnych 54o37´36" szerokości geograficznej północnej i 18o49´18" długości geograficznej wschodniej (na Mierzei Helskiej) do punktu o współrzędnych 54o22´12" szerokości geograficznej północnej i 19o21´00" długości geograficznej wschodniej (na Mierzei Wiślanej); 3) część Zalewu Wiślanego, znajdująca się na południowy zachód od granicy państwowej między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską na tym Zalewie; 4) wody portów określone od strony morza linią łączącą najdalej wysunięte w morze stałe urządzenia portowe, stanowiące integralną część systemu portowego. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19910320131 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 Myślę, że mylisz morze terytorialne z definicją wód morskich. Wyraźnie jest napisane : Art. 2. 1. Obszarami MORSKIMI Rzeczypospolitej Polskiej są: 1) morskie wody wewnętrzne, 2) morze terytorialne, 3) wyłączna strefa ekonomiczna dodatkowo w projekcie jest zapis : ,, po morskich wodach wewnętrznych ORAZ POZOSTAŁYCH wodach morskich"" Skąd się wziął? ano z definicji obszarów morskich C:-) Nie chodzi mi o ograniczenie uprawnień tylko o fakt prawny. Inspektorzy z UM raczej są oświeceni co do akwenów podlegających ich jurysdykcji i z nimi może nie pójść tak łatwo jak z pozostałymi organami uprawnionymi do kontroli. Dlatego zwróciłem na to uwagę bo jak już się nagina przepisy to trzeba wiedzieć kiedy walczyć/bajerować a kiedy poudawać głupszego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 nie widzę naginania przepisów w zasadzie nie wiem o co chodzi już teraz, morskie wody wewnętrzne są wodami morskimi - tak. że na wodach morskich można pływać do np. 2Mm a na wewnętrznych bez ograniczeń - tez tak wynika to z zapisu w ustawie(projekcie), wystarczy trochę liznąć języka i zwrotów prawniczych. wszystko jest oki... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
funyo Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 Ja też tak to widzę, na wodach morskich wewnętrznych (zat. Gdańska, Zalew Szczeciński itd.) bez ograniczeń, zaś wzdłuż wybrzeża w pasie 2Mm od brzegu morza. Czyli można np. przepłynąć z Gdańska do Szczecina, byleby nie wypływać dalej niż 2 Mm na otwarte morze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 no tak a 2Mm na morzu wynika z tego, że to jest granica widzialności brzegu i jeśli już nie widzimy tego brzegu to oznacza, że albo jesteśmy poza 2Mm, albo pogoda się pogorszyła... więc powinniśmy natychmiast udawać się w kierunku brzegu ..... te 2Mm to taki nasz bufor bezpieczeństwa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 Ale tak ma dopiero być, wcześniej był tylko zapis wody morskie ( zanaczy wszystkie). Póki co stare patenty działają wg starego systemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 chyba w ogóle nie działają stare patenty jak kilka innych ustaw, o które opiera się cały system np. ustawa z 1994r. rozgraniczająca wody morskie i śródlądowe straciła ważność w 2001r. , potem były obwieszczenia w 2003 jakieś i chyba już tak zostało .......... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Czeczen Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 Po Waszych wywodach zgłupiałem już i zadzwoniłem do Kapitanatu Portu. W Kapitanacie Portu w Szczecinie byli mocno zdziwieni pytaniem i potwierdzili że mając patent sternika motorowodnego można legalnie przepłynąć ze Świnoujścia do Szczecina i uprawiać turystykę motorowodną na Zalewie Szczecińskim i wewnętrznych wodach morskich - gdyż są to "wewnętrzne wody morskie" a nie "wody morskie" Oczywiście żegluga odbywać się może zgodnie z obowiązującymi na tym akwenie znakami i zgodnie z ograniczeniami długości kadłuba lub silnika zgodnie z patentem. Stercik dla pewności możesz zadzwonić i się upewnić 91 433 06 97 A już tak całkiem chcąc dmuchać na zimne, to płyń wzdłuż wschodniego brzegu :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 Myślę,że warto się zapoznać z zarządzeniami dyr.UM. Dyrektorzy UM wydają przepisy porządkowe dotyczące akwenów przez nich administrowanych. Uprawnienia prowadzącego są nadawane na podstawie ustawy a zarządzenia dyr. UM się do niej odwołują. Kazdy dyr UM ( Sz-cin, Słupsk i Gdynia) wydaje swoje zarządzenia porządkowe. Nie zmienia to uprawnień sternika motorowodnego. Dopuszcza się warunkowo możliwość korzystania z wód morskich. A warunki te są określone w w/w zarządzeniach. Wody morskie/obszary morskie zawierają w sobie wody osłonięte/wewnętrzne). I jak się dobrze wczytać to dyr. UMS dopuszcza na zalewie sz-cińskim żeglugę w odległości 6Mm od portu schronienia dla jachtów. 6Mm = 11km a to już, bez naciągania, cały zalew do dyspozycji dla sterników motorowodnych. W patentach tego zapisu nie ma. Zarządzenia mogą stracić ważność (a były już takie przypadki) i wtedy obowiązuje zapis z patentu. ZARZĄDZENIE PORZĄDKOWE NR 2 DYREKTORA URZĘDU MORSKIEGO W SZCZECINIE z dnia 05 kwietnia 2005 r. ZARZĄDZENIE PORZĄDKOWE NR 2 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 11 maja 2007 r. zmieniające zarządzenie porządkowe w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych o długości całkowitej do 24 m ZARZĄDZENIE PORZĄDKOWE NR 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 30 lipca 2007 r. w sprawie warunków uprawiania żeglugi na wodach morskich w celach rekreacyjno-sportowych ,,§ 2. Przepisów zarządzenia nie stosuje do: .... 3) jednostek pływających o charakterze sportowo-rekreacyjnym o długości całkowitej do 5 m takich jak rowery wodne, kajaki, deski z żaglem, skutery, pontony pneumatyczne bez napędu i inne podobne jednostki pływające uprawiające żeglugę w porze dziennej na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu morskiego. § 3.1. Ustala się następujące rejony żeglugi morskiej uprawianej przez jachty: 1) żegluga na akwenach treningowych - oznacza to żeglugę w obrębie portów oraz na polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu, a także na: a) wodach Roztoki Odrzańskiej, do linii równoleżnika przechodzącego przez Bramę Torową nr 4; na Kanale Piastowskim, Starej Świnie i jeziorze Wicko ograniczonym od południa linią prostopadłą do osi toru wodnego Szczecin – Świnoujście i przechodzącą przez stawy Bramy Torowej nr 1, b) wodach Zatoki Skoszewskiej ograniczonej od zachodu południkiem przechodzącym przez stawę na południowym cyplu półwyspu Rów, c) rzece Dziwnie i Zalewie Kamieńskim do mostu w Dziwnowie, 2) żegluga osłonięta - oznacza to żeglugę na wodach Zalewu Szczecińskiego oraz na Morzu Bałtyckim i innym morzu zamkniętym w odległości do 6 mil morskich od miejsca schronienia dla jachtów żaglowych i w odległości do 6 mil morskich od linii brzegu morskiego dla jachtów motorowych, 3) żegluga przybrzeżna - oznacza to żeglugę w odległości do 20 mil morskich od linii brzegu morskiego na Morzu Bałtyckim lub innym morzu zamkniętym o podobnych warunkach żeglugowych, 4) żegluga pełnomorska - oznacza to żeglugę na wodach morskich w odległości do 200 mil morskich od miejsca schronienia, 5) żegluga oceaniczna - oznacza to żeglugę nieograniczoną. 2. Miejsce schronienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i pkt 4 oznacza naturalnie lub sztucznie chroniony akwen lub miejsce, w którym statek może znaleźć bezpieczny postój w przypadku powstania warunków zagrażających bezpieczeństwu żeglugi. § 4. Rejon żeglugi, w której używany jest jacht ustala dyrektor urzędu morskiego. § 5. Jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom technicznego stanu bezpieczeństwa, bezpiecznego obsadzenia załogą, wyposażenia w środki ratunkowe, sygnałowe, nawigacyjne, przeciwpożarowe, urządzenia radiokomunikacyjne, sprzęt pokładowy i awaryjny oraz innym wymaganiom określonym w zarządzeniu. ROZDZIAŁ III KWALIFIKACJE I SKŁAD ZAŁOGI § 9. Pełnienie funkcji kierowniczych na jachtach wymaga posiadania przez członka załogi odpowiedniego patentu żeglarskiego lub motorowodnego. § 10. Patenty żeglarskie i motorowodne, warunki i tryb ich uzyskiwania oraz niezbędne kwalifikacje członków załogi jachtów określają odrębne przepisy. § 11. Wymagania w zakresie kwalifikacji operatorów GMDSS i obserwatorów radarowych określają odrębne przepisy. § 12. Przed wyjściem w morze, kierownik jachtu ma obowiązek dokonać przeszkolenia całej załogi w zakresie posługiwania się środkami ratunkowymi i sygnałowymi znajdującymi się na jachcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
giees Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 A już tak całkiem chcąc dmuchać na zimne, to płyń wzdłuż wschodniego brzegu :D I też pływaj wolno i po płytkim a lataj nisko i powoli :P. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
agbis Opublikowano 25 Kwietnia 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2013 Piszecie o pływaniu z patentem motorowodnym. A czy bez patentu (pontonem z silnikiem do 10kW) będę mógł pływać na "wewnętrznych wodach morskich" na takich samych zasadach? Za dwa dni wybieram się do Dziwnowa i wolę się upewnić że nie będzie problemu. Dotychczas pływałem tylko po Wiśle i jeziorkach na południu i wody morskie to dla mnie nowość. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.