Skocz do zawartości

Wewnętrzne wody morskie


Stercik
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ze Świnoujścia do Szczecina płynie się po wodach morskich wewnętrznych . Obecny patent sternika nie pozwala mi pływać na tej trasie bo jestem ograniczony tymi nieszczęsnymi 2 Nm . Jeśli po nowemu będzie tak jak planują to po wymianie patentu będę mógł na legalu popłynąć na The Tall Ships Races oczywiście w porze dziennej .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugerowałem się książką "Sternik motorowodny"(nie pamiętam autora) w której były opisane większe porty naszego wybrzeża Bałtyku wraz z akwenami dostępnymi dla sterników motorowodnych i według niej mogłem pływać w stronę Szczecina do pierwszej bramy torowej . Przeczytałem , tym razem ze zrozumieniem , uprawnienia na patencie i faktycznie nie ma tam mowy o jakichś ograniczeniach na wodach morskich wewnętrznych  ;D .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to też interpretowałem tak jak STERCIK.

Stąd też jak w zeszłym roku planowałem wyprawę na Zalew Szczeciński, to w ramach przygotowań podniosłem moje kwalifikacje. Jak widać, ze względu na wielkość i moc jednostki było to całkowicie zbędne. Pomimo, że  formalnie może bylo to i niepotrzebne, ale w praktyce okazało się niezwykle przydatne. Bo kurs był wyśmienitą okazją do przypomnienia sobie szeregu wiadomości (tych dawno nie wykorzystywanych w praktyce) oraz zaktualizowania czy wręcz odtworzenia czy przyswojenia  wiedzy (głównie w odniesieniu do zagadnień nawigacyjnych).

 

Fak, że stopień sternika (wówczas bodaj tzw. 3 klasy uprawniajacego do kierowania łodziami z silnikami do 1000cm3) robiłem jako naprawdę młody kilkunastoletni chłopak, a było to "bardzo, bardzo, bardzo " dawno temu.....   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak od strony formalnej dla jasności tematu. W Polsce obchodzi się trzy rzeczy : rocznice, g..no i przepisy. Złamać przepis to żaden problem ale zrobić to świadomie to już sztuka wymagająca nieco wiedzy. Warto wiedzieć kiedy jedziemy po bandzie bo wtedy wiemy jak się ustawić ,,z wiatrem i prądem".

 

Tak było -  Prowadzenie jachtów motorowych z silnikiem o mocy 60 KW po wodach morskich w strefie 2 mil morskich od brzegu w PORZE DZIENNEJ

 

Tak ma być - prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie 2 Mm od brzegu w PORZE DZIENNEJ

 

USTAWA o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej

i administracji morskiej z dnia 21 marca 1991 r.

  USTAWA z dnia 26 maja 2011 r. nie zmienia obszarów nas interesujących

Art. 2.

1. Obszarami morskimi Rzeczypospolitej Polskiej są:

1) morskie wody wewnętrzne,

2) morze terytorialne,

3) wyłączna strefa ekonomiczna

– zwane dalej “polskimi obszarami morskimi”.

2. Morskie  wody  wewnętrzne  i  morze  terytorialne  wchodzą  w  skład  terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej.

3.  Zwierzchnictwo  terytorialne  Rzeczypospolitej  Polskiej  nad  morskimi  wodami

wewnętrznymi  i  morzem  terytorialnym  rozciąga  się  na  wody,  przestrzeń  po-

wietrzną nad  tymi wodami oraz na dno morskie wód wewnętrznych  i morza  te-

rytorialnego, a także na wnętrze ziemi pod nimi.

 

Interpretacja , że wewnętrzne wody morskie ( wody morskie osłonięte) nie dotyczą wód morskich jest nieprawidłowa i nielogiczna. Natomiast w praktyce w porze dziennej ograniczenie do 2Mm od linii brzegowej pozwala na korzystanie z całych akwenów. 2Mm = 3,7km więc akwen o szer.7,4 km jest w całości dostępny dodając fakt, że tor Sz-cin -Ś-cie jest tylko dla dużych statków praktycznie cały zalew jest dla sterników motorowodnych w porze dziennej. UM wyraził zgodę na dopuszczenie sterników motorowodnych na w/w akwenie pod warunkiem wprowadzenia do programu szkolenia elementów locji i nawigacji po wodach morskich

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwrot "po wodach morskich" do tyczy wód morskich  - czyli np Morze Bałtyckie. Nie dodawajmy ograniczeń tam gdzie ich nie ma, zapis mówi "po wodach morskich" a nie "po wodach morskich i wodach morskich wewnętrznych".

 

Zwrot "po wodach morskich wewnętrznych" dotyczył by morskich wód wewnętrznych czyli idąc za ustawą:

 

Art. 4. Morskimi wodami wewnętrznymi są:

1) część Jeziora Nowowarpieńskiego i część Zalewu Szczecińskiego wraz ze Świną i Dziwną oraz Zalewem Kamieńskim, znajdująca się na wschód od granicy państwowej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec, oraz rzeka Odra pomiędzy Zalewem Szczecińskim a wodami portu Szczecin;

2) część Zatoki Gdańskiej zamknięta linią podstawową biegnącą od punktu o współrzędnych 54o37´36" szerokości geograficznej północnej i 18o49´18" długości geograficznej wschodniej (na Mierzei Helskiej) do punktu o współrzędnych 54o22´12" szerokości geograficznej północnej i 19o21´00" długości geograficznej wschodniej (na Mierzei Wiślanej);

3) część Zalewu Wiślanego, znajdująca się na południowy zachód od granicy państwowej między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską na tym Zalewie;

4) wody portów określone od strony morza linią łączącą najdalej wysunięte w morze stałe urządzenia portowe, stanowiące integralną część systemu portowego.

 

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19910320131

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że mylisz morze terytorialne z definicją wód morskich.

 

Wyraźnie jest napisane :

Art. 2.

1. Obszarami MORSKIMI Rzeczypospolitej Polskiej są:

1) morskie wody wewnętrzne,

2) morze terytorialne,

3) wyłączna strefa ekonomiczna

 

dodatkowo w projekcie jest zapis : ,, po morskich wodach wewnętrznych ORAZ POZOSTAŁYCH wodach morskich""

 

Skąd się wziął? ano z definicji obszarów morskich  C:-) Nie chodzi mi o ograniczenie uprawnień tylko o fakt prawny. Inspektorzy z UM raczej są oświeceni co do akwenów podlegających ich jurysdykcji i z nimi może nie pójść tak łatwo jak z pozostałymi organami uprawnionymi do kontroli. Dlatego zwróciłem na to uwagę bo jak już się nagina przepisy to trzeba wiedzieć kiedy walczyć/bajerować a kiedy poudawać głupszego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie widzę naginania przepisów

 

w zasadzie nie wiem o co chodzi już teraz,

 

morskie wody wewnętrzne są wodami morskimi - tak.

 

że na wodach morskich można pływać do np. 2Mm a na wewnętrznych bez ograniczeń - tez tak

 

wynika to z zapisu w ustawie(projekcie), wystarczy trochę liznąć języka i zwrotów prawniczych.

 

wszystko jest oki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też tak to widzę, na wodach morskich wewnętrznych (zat. Gdańska, Zalew Szczeciński itd.) bez ograniczeń, zaś wzdłuż wybrzeża w pasie 2Mm od brzegu morza. Czyli można np. przepłynąć z Gdańska do Szczecina, byleby nie wypływać dalej niż 2 Mm na otwarte morze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no tak

 

a 2Mm na morzu wynika z tego, że to jest granica widzialności brzegu i jeśli już nie widzimy tego brzegu to oznacza, że albo jesteśmy poza 2Mm, albo pogoda się pogorszyła...  więc powinniśmy natychmiast udawać się w kierunku brzegu ..... te 2Mm to taki nasz bufor bezpieczeństwa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba w ogóle nie działają stare patenty jak kilka innych ustaw, o które opiera się cały system

 

np. ustawa z 1994r. rozgraniczająca wody morskie i śródlądowe straciła ważność w 2001r. , potem były obwieszczenia w 2003 jakieś i chyba już tak zostało ..........

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po Waszych wywodach zgłupiałem już i zadzwoniłem do Kapitanatu Portu. W Kapitanacie Portu w Szczecinie byli mocno zdziwieni pytaniem i potwierdzili że mając patent sternika motorowodnego można legalnie przepłynąć ze Świnoujścia do Szczecina i uprawiać turystykę motorowodną na Zalewie Szczecińskim i wewnętrznych wodach morskich - gdyż są to "wewnętrzne wody morskie" a nie "wody morskie" Oczywiście żegluga odbywać się może zgodnie z obowiązującymi na tym akwenie znakami i zgodnie z ograniczeniami długości kadłuba lub silnika zgodnie z patentem. Stercik dla pewności możesz zadzwonić i się upewnić 91 433 06 97

 

A już tak całkiem chcąc dmuchać na zimne, to płyń wzdłuż wschodniego brzegu :D

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę,że warto się zapoznać z zarządzeniami dyr.UM. Dyrektorzy UM wydają przepisy porządkowe dotyczące akwenów przez nich administrowanych. Uprawnienia prowadzącego są nadawane na podstawie ustawy a zarządzenia dyr. UM się do niej odwołują.

Kazdy dyr UM ( Sz-cin, Słupsk i Gdynia) wydaje swoje zarządzenia porządkowe.

Nie zmienia to uprawnień sternika motorowodnego. Dopuszcza się warunkowo możliwość korzystania z wód morskich.

A warunki te są określone w w/w zarządzeniach.  Wody morskie/obszary morskie zawierają w sobie wody osłonięte/wewnętrzne).

I jak się dobrze wczytać to dyr. UMS dopuszcza na zalewie sz-cińskim żeglugę w odległości 6Mm od portu schronienia dla jachtów. 6Mm = 11km a to już, bez naciągania, cały zalew do dyspozycji dla sterników motorowodnych.

W patentach tego zapisu nie ma. Zarządzenia mogą stracić ważność (a były już takie przypadki) i wtedy obowiązuje zapis z patentu.

 

ZARZĄDZENIE PORZĄDKOWE  NR 2

DYREKTORA URZĘDU MORSKIEGO W SZCZECINIE

z dnia 05 kwietnia 2005 r.

 

 

 

ZARZĄDZENIE PORZĄDKOWE NR 2

Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie

z dnia  11 maja 2007 r.

zmieniające zarządzenie porządkowe w sprawie bezpieczeństwa żeglugi 

morskich statków sportowych o długości całkowitej do 24 m

 

    ZARZĄDZENIE PORZĄDKOWE NR 3

                          Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie

z dnia 30 lipca 2007 r.

w sprawie warunków uprawiania żeglugi na wodach morskich 

w celach rekreacyjno-sportowych 

 

,,§ 2. Przepisów zarządzenia nie stosuje do:  ....

      3) jednostek pływających o charakterze sportowo-rekreacyjnym o długości całkowitej do 5 m

      takich jak rowery wodne, kajaki, deski z  żaglem, skutery, pontony pneumatyczne bez

      napędu i  inne podobne jednostki pływające uprawiające  żeglugę w porze dziennej na

      polskich obszarach morskich  w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu morskiego.

 

§ 3.1.  Ustala się następujące rejony  żeglugi morskiej uprawianej przez jachty:

 

1)  żegluga na akwenach treningowych - oznacza to  żeglugę w obrębie portów oraz na

polskich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu, a także na:

a) wodach Roztoki Odrzańskiej, do linii równoleżnika przechodzącego przez  Bramę

Torową nr 4; na Kanale Piastowskim, Starej Świnie i jeziorze Wicko ograniczonym od

południa linią prostopadłą do osi toru wodnego Szczecin – Świnoujście i przechodzącą

przez stawy Bramy Torowej nr 1,

b)  wodach Zatoki Skoszewskiej ograniczonej od zachodu południkiem przechodzącym

przez stawę na południowym  cyplu półwyspu Rów,

c)  rzece Dziwnie i Zalewie Kamieńskim do mostu w Dziwnowie, 

2)  żegluga osłonięta - oznacza to żeglugę na wodach Zalewu Szczecińskiego oraz na Morzu

Bałtyckim i innym morzu zamkniętym w odległości do 6 mil morskich od miejsca

schronienia dla jachtów  żaglowych i w odległości do 6 mil morskich od linii brzegu

morskiego dla jachtów motorowych,

 

3)  żegluga przybrzeżna - oznacza to  żeglugę w odległości do  20 mil morskich od linii

brzegu morskiego na Morzu Bałtyckim  lub innym morzu zamkniętym o podobnych

warunkach  żeglugowych,

 

4)  żegluga pełnomorska - oznacza to żeglugę na wodach morskich w odległości do 200 mil

morskich od miejsca schronienia,

 

5)  żegluga oceaniczna - oznacza to żeglugę nieograniczoną.

 

2. Miejsce schronienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i pkt 4 oznacza naturalnie lub sztucznie

chroniony akwen lub miejsce, w którym statek może znaleźć bezpieczny postój w przypadku

powstania warunków zagrażających bezpieczeństwu żeglugi. 

 

§ 4. Rejon żeglugi, w której używany  jest jacht ustala dyrektor urzędu morskiego.

 

§ 5. Jacht może być używany w  żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom

technicznego stanu bezpieczeństwa, bezpiecznego obsadzenia załogą, wyposażenia w środki

ratunkowe, sygnałowe, nawigacyjne, przeciwpożarowe, urządzenia radiokomunikacyjne,

sprzęt pokładowy i awaryjny oraz innym wymaganiom określonym w zarządzeniu.

 

 

ROZDZIAŁ III

 

KWALIFIKACJE  I  SKŁAD ZAŁOGI

 

 

§ 9. Pełnienie funkcji kierowniczych na jachtach wymaga posiadania przez członka załogi

odpowiedniego patentu żeglarskiego lub motorowodnego.

 

§ 10. Patenty żeglarskie i motorowodne,  warunki i tryb ich uzyskiwania oraz niezbędne

kwalifikacje członków załogi jachtów określają odrębne przepisy. 

 

§ 11. Wymagania w zakresie kwalifikacji operatorów GMDSS  i obserwatorów

radarowych określają odrębne przepisy. 

 

§ 12. Przed wyjściem w morze, kierownik jachtu ma obowiązek dokonać przeszkolenia

całej załogi w zakresie posługiwania się środkami ratunkowymi i sygnałowymi znajdującymi

się na jachcie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Piszecie o pływaniu z patentem motorowodnym. A czy bez patentu (pontonem z silnikiem do 10kW) będę mógł pływać na "wewnętrznych wodach morskich" na takich samych zasadach? Za dwa dni wybieram się do Dziwnowa i wolę się upewnić że nie będzie problemu. Dotychczas pływałem tylko po Wiśle i jeziorkach na południu i wody morskie to dla mnie nowość.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...