Ogólnopolskie Forum Motorowodne

Wszystko o łodziach i silnikach => Łodzie i jachty motorowe => Wątek zaczęty przez: Challenger w Czerwiec 03, 2018, 20:01:52

Tytuł: Blokada kierownicy w łodzi?
Wiadomość wysłana przez: Challenger w Czerwiec 03, 2018, 20:01:52
Witam koledzy.
Mam łódź z manetka i kiedy pływam muszę cały czas trzymać kierownice ręką bo albo fala albo nierówne obciążenie łodzi po prawej/lewej stronie albo jeszcze coś innego i kierowca sama skręca. Czy jest jakas metoda aby zablokować kierownice by łódź płynęła (mniej więcej) prosto? Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Blokada kierownicy w łodzi?
Wiadomość wysłana przez: ogorek w Czerwiec 03, 2018, 21:05:27
A masz sterociąg czy hydraulikę ?

To drugie jest mniej podatne na wspomniane rzeczy.

Innej blokadybymnie stosował bo jak zobaczysz człowieka w wodzie to nie zdążysz zdjąć blokady aby wykonać raptowny manewr
Tytuł: Odp: Blokada kierownicy w łodzi?
Wiadomość wysłana przez: musti w Czerwiec 03, 2018, 21:10:36
Skręcanie lodzi wynika z fizyki, działa siła odstodkowa odkrdconej śruby.  Niektóre sterociagi utrzymują kurs inne nie...
Możesz to zrekompensować skręcając nieco ten mieczyk  nad sruba.
Tytuł: Odp: Blokada kierownicy w łodzi?
Wiadomość wysłana przez: Challenger w Czerwiec 03, 2018, 21:52:46
Mam sterociag. Miecz nad śruba mam wyregulowany ;)
Czyli sterociag chodzi za lekko? Można to jakoś regulować?
Tytuł: Odp: Blokada kierownicy w łodzi?
Wiadomość wysłana przez: mikijet w Czerwiec 03, 2018, 23:20:13
Kierownica sama skręca ???? Jak w samochodzie ze skręconymi kołami. Puścisz kierownicę i sama doprowadzi koła do jazdy na wprost. Tak naprawdę to koła się chcą ustawić prosto a obrót kierownicy jest tylko efektem tego zjawiska. Na łodzi z jedną śrubą napędową jest podobnie z tym, że śruba skręca łodzią a niekontrowana kierownica będzie się obracała.
Po to mieczyk nad śrubą wymyśli żeby eliminować to zjawisko. Jeżeli masz prawidłowo wyregulowany to łódź powinna lekko skręcać w jedną stronę. Oczywiście można tak ustawić żeby nie skręcała ale fala i wiatr mogą doprowadzić do myszkowania łodzi.
Takie ustawienie jest wielce niekorzystne w przypadku wypadnięcia za burtę podczas samotnej żeglugi i niezapiętej zrywce.