Autor Wątek: Blokada kierownicy w łodzi?  (Przeczytany 695 razy)

Czerwiec 03, 2018, 20:01:52
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • Stavanger - Norwegia
  • Akwen: Wody lokalne
Witam koledzy.
Mam łódź z manetka i kiedy pływam muszę cały czas trzymać kierownice ręką bo albo fala albo nierówne obciążenie łodzi po prawej/lewej stronie albo jeszcze coś innego i kierowca sama skręca. Czy jest jakas metoda aby zablokować kierownice by łódź płynęła (mniej więcej) prosto? Pozdrawiam

Czerwiec 03, 2018, 21:05:27
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 2983
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
A masz sterociąg czy hydraulikę ?

To drugie jest mniej podatne na wspomniane rzeczy.

Innej blokadybymnie stosował bo jak zobaczysz człowieka w wodzie to nie zdążysz zdjąć blokady aby wykonać raptowny manewr
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Czerwiec 03, 2018, 21:10:36
Odpowiedź #2
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5486
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Skręcanie lodzi wynika z fizyki, działa siła odstodkowa odkrdconej śruby.  Niektóre sterociagi utrzymują kurs inne nie...
Możesz to zrekompensować skręcając nieco ten mieczyk  nad sruba.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Czerwiec 03, 2018, 21:52:46
Odpowiedź #3
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • Stavanger - Norwegia
  • Akwen: Wody lokalne
Mam sterociag. Miecz nad śruba mam wyregulowany ;)
Czyli sterociag chodzi za lekko? Można to jakoś regulować?

Czerwiec 03, 2018, 23:20:13
Odpowiedź #4
Kierownica sama skręca ???? Jak w samochodzie ze skręconymi kołami. Puścisz kierownicę i sama doprowadzi koła do jazdy na wprost. Tak naprawdę to koła się chcą ustawić prosto a obrót kierownicy jest tylko efektem tego zjawiska. Na łodzi z jedną śrubą napędową jest podobnie z tym, że śruba skręca łodzią a niekontrowana kierownica będzie się obracała.
Po to mieczyk nad śrubą wymyśli żeby eliminować to zjawisko. Jeżeli masz prawidłowo wyregulowany to łódź powinna lekko skręcać w jedną stronę. Oczywiście można tak ustawić żeby nie skręcała ale fala i wiatr mogą doprowadzić do myszkowania łodzi.
Takie ustawienie jest wielce niekorzystne w przypadku wypadnięcia za burtę podczas samotnej żeglugi i niezapiętej zrywce.