Autor Wątek: Manewry portowe: podejście do kei, cumowanie  (Przeczytany 15280 razy)

Marzec 31, 2016, 17:26:09
Odpowiedź #15
  • ****
  • Wiadomości: 316
    • Białystok
  • Akwen: Wody lokalne
Musti przy takich warunkach dużym jachtem ze sterem strumieniowym idzie jak chcesz to nie to co lekką łodzią z zaburtowcem gdzie dziób ucieka na małym wietrze i masz jedno podejście bo jak już się zatrzymasz to opierasz się o sąsiada:)

Marzec 31, 2016, 18:00:40
Odpowiedź #16
  • *****
  • Wiadomości: 2635
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8ZBDfwHIEMo[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=O-NkUKn5vyQ[/youtube]

Nie mogę znaleźć filmiku jak żaglóweczką cumowali w RPA.
Totalny haos. Obsługa nabrzeżna krzyczy aby rzucił linę, rzucił mu ale nie przywiazal wiec koleś tarzal się po ziemi ze śmiechu a żaglówka została bez cumy ...
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Marzec 31, 2016, 18:09:18
Odpowiedź #17
  • ****
  • Wiadomości: 362
    • Giżycko
  • Akwen: WJM
czarter bez patentu  ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=07L-pCizsjc[/youtube]
i bonus  :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uJlo2nISrXY[/youtube]
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 19, 2016, 17:51:49 wysłana przez marcink »

Marzec 31, 2016, 18:44:16
Odpowiedź #18
  • *****
  • Wiadomości: 2635
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
@DAN - pozbywanie się balastu (załoganta) podczas cumowania żaglówki to popularna metoda w różnych krajach:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Q7UGg8x7iE8[/youtube]

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Odnośnie tego filmiku co @musti załączył "how to dock like a boss"
To NORDKAPP się zgodził aby jego łódka pełniła "negatywną" rolę ??
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Marzec 31, 2016, 18:53:58
Odpowiedź #19
  • ****
  • Wiadomości: 362
    • Giżycko
  • Akwen: WJM
Ci rosjanie nie mieli silnika tylko szmate z kijka zrzucili wpływając do portu , więc chyba inny poziom trudności

Kwiecień 01, 2016, 19:22:21
Odpowiedź #20
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • ****
  • Wiadomości: 299
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
A jak już się uporamy i prawidłowo przybijemy, to rzucamy linki cumownicze na brzeg i ... po robocie.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=OJmDUDvz5pQ&spfreload=10[/youtube]

Kwiecień 02, 2016, 14:09:52
Odpowiedź #21
  • *****
  • Wiadomości: 545
  • Od sześciu lat pływam po Pojezierzu Bran-Meklem
    • Górny Śląsk
  • Akwen: Niemcy
MY Elizabeth CD czyli Nautika 1000

Kwiecień 02, 2016, 20:55:06
Odpowiedź #22
  • *****
  • Wiadomości: 590
  • Tam gdzie kończy się ekonomia zaczyna się zabawa
    • Zbąszyń
  • Akwen: Wody lokalne
FFF rozumiem że Łarwe, Guzianka to reakcja na pośladki tej pani z filmu :D
Nic nie robienie zabiera większość mojego czasu i wcale mnie to nie męczy.

Czerwiec 14, 2016, 17:20:53
Odpowiedź #23
  • Motorowodny Sternik Morski
  • ****
  • Wiadomości: 465
    • Stargard
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Dobrym rozwiązaniem na złagodzenie skutków falowania tych mniej rozgarniętych sterników jest użycie na cumach amortyzatorów.
Dotychczas dostępne były stalowe oraz czarne gumowe. Te pierwsze mogły obijać laminat, te drugie go mazały na czano  >:(. Przez dłuższy czas bezskutecznie szukałem amortyzatora z jasnej gumy. Dziś przypadkiem znalazłem w Juli  C:-). Są nawet w dwóch rozmiarach. Na focie większy 25cm  8).
 


Pozdrawiam - Andrzej
Zachodniopomorskie VHF "67"

Czerwiec 14, 2016, 22:54:24
Odpowiedź #24
  • *****
  • Wiadomości: 545
  • Od sześciu lat pływam po Pojezierzu Bran-Meklem
    • Górny Śląsk
  • Akwen: Niemcy
Manewr podchodzenia do kei jest zawsze trudny. Nie wolno go lekceważyć. W przypadku mojej łódki wystarczy silniejszy boczny wiatr i są kłopoty. Z jednej strony zalecana jest mała prędkość, z drugiej zaś łódka przestaje być manewrowa. Na jednym z filmików widzę jak facet zostawia na kei skłębiona cumę, chyba po to aby ktoś się zaplątał i wpadł do wody. I jeszcze jedno, przy większej łódce ważne jest aby załoga dobrze współpracowała ze sternikiem. Ostatnio nie bardzo wyszedł mi manewr podchodzenia do kei pomiędzy dalbami. Zacząłem się tłumaczyć haffenmeistrowi a on to skomentował: Ty podchodziłeś dobrze, ale załoge masz do dupy. I tyle...
MY Elizabeth CD czyli Nautika 1000

Czerwiec 15, 2016, 09:17:51
Odpowiedź #25
,,... Na jednym z filmików widzę jak facet zostawia na kei skłębiona cumę, chyba po to aby ktoś się zaplątał i wpadł do wody..."- nie przyglądałem się dokładnie ale są różne szkoły. Teoretycznie cuma powinna być wybrana na pokładzie. Na bajorkach może to i działa. W marinach gdzie są większe skoki poziomu wody a łodzie stoją bez załóg to bosman ma niezłą gimnastykę z luzowaniem czy wybieraniem cum. Przy cumach wybieranych na polerze gimnastyka zmienia się w relaks. Z tym wpadaniem do wody to też tak do końca nie jest prawda. ,,Upośledzeni fizycznie i psychicznie" nie powinni wchodzić na keję bez trzeźwego opiekuna  ;)

Czerwiec 15, 2016, 11:33:43
Odpowiedź #26
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5048
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
bosman ma niezłą gimnastykę z luzowaniem czy wybieraniem cum.

Na naszych przystaniach wędkarskich łodzie toną a bosman nie ruszy dupy by poluźnić cumę...
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Czerwiec 15, 2016, 20:51:11
Odpowiedź #27
  • *****
  • Wiadomości: 545
  • Od sześciu lat pływam po Pojezierzu Bran-Meklem
    • Górny Śląsk
  • Akwen: Niemcy
Rozumiem, że w zależności od sytuacji lina może zostać na kei. Ale sklarowana.
Mnie Haffenmeister, ja wyjeżdżam z mariny, napomina - a cumy wyluzowałeś? I tyle.
MY Elizabeth CD czyli Nautika 1000

Czerwiec 15, 2016, 20:56:21
Odpowiedź #28
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2204
    • Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne
bosman ma niezłą gimnastykę z luzowaniem czy wybieraniem cum.

Na naszych przystaniach wędkarskich łodzie toną a bosman nie ruszy dupy by poluźnić cumę...

Na naszej przystani jest dokładnie tak samo, d...y nie ruszy, siedzi w "budzie" i ogląda TV, jest co prawda jeden gość który interesuje się tamatami, ale On jest co czwarty dzień:)

Czerwiec 15, 2016, 21:46:43
Odpowiedź #29
  • *****
  • Wiadomości: 925
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Wniosek? Nie korzystać z tanich marin :)
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp