Autor Wątek: Prosba o rade 2 silniki vs 1 silnik zalety i wady  (Przeczytany 7955 razy)

Wrzesień 20, 2017, 20:18:00
Odpowiedź #15
Zawracanie w miejscu owszem, jest to najprostsza z czynności, miałem na myśli manewrowanie pomiędzy innym jachtami w ciasnych marinach jak tu wspomniano.
Nic się nie zmienia. Przekładanie steru z jednej burty na drugą tylko chrzani robotę. Są jeszcze dźwignie gazu jeżeli trzeba slalom uskuteczniać. Ster tylko w nagłych wypadkach. Mike wspomniał o sterze strumieniowym. Bardzo pożyteczny wynalazek. Zwłaszcza na dziobie.

Wrzesień 20, 2017, 21:06:00
Odpowiedź #16
  • *****
  • Wiadomości: 2767
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie

Może lepiej argumenty zamiast bajek?

Czysto teoretycznie:

1. Wejdz na stronę http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-outboard-fuel-consumption-liters
2. Wybierz Merkurego 150 bardzo chwalonego za spalanie, wychodzi przy 4 tys obrotów 27 literkow czyli 54 l przy dwóch
3. Niestety na liscie nie ma Merkureg 300 wiec wybierz 350. Wychodzi przy 4 tys obr. 39 l

Może łatwiej zrobić mocny duży silnik ?? Nie mam pojęcia.Chociaz Yamaha 2x150 a 300 to wychodzi mniejsza róznica

Dalej teoretyzując:
a) czy spodzina daje jakiś opór ?
b) I czy centralnie umieszczony (najniżej przy głebokiej V) silnik będzie bardziej efektywny
c) Czy uslizgi na srubach sie sumują ?

Nie mam pojęcia tylko gdybam i 'stawiam' pytania
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Wrzesień 20, 2017, 21:44:21
Odpowiedź #17
  • *****
  • Wiadomości: 1053
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Sam drugi silnik daje opór gdyż stanowi pewną (nie małą) masę, która również potrzebuje energii do przeniesienia z pkt A do pkt B i to jest wszystko.

Natomiast od kiedy zacząłem porównywać http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-outboard-fuel-consumption-liters  z rzeczywistością, traktuję tę stronę z dużym przymrużeniem oka
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 20, 2017, 21:55:45 wysłana przez vmen1 »
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Wrzesień 20, 2017, 21:58:33
Odpowiedź #18
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 571
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Chyba już to było
http://www.youtube.com/watch?v=gG_-YmGN8SY
tu chyba bardziej chodzi własnie o bezpieczeństwo ze w razie w na morzu jak padnie jeden awaryjnie masz drugi
Pozdrawiam Piotrek

Wrzesień 20, 2017, 22:50:38
Odpowiedź #19
  • *****
  • Wiadomości: 2767
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
W Grecji nie zarejestrujesz łódki jak nie ma drugiego ale pomocniczego silnika.
Chyba minimum 9 (HP lub KW nie pamiętam) i musi być hightrust czy jakoś tak (po naszemu to chyba uciągowy)



Pamiętam jak znajomy się zdziwił jak sprzedawał do GR katamaran elektryczno-solarny i aby zarejestrować musiał dołożyć zapasową spalinówkę ...

Czyli jak padnie głowny to masz wacać spacerowo i nie zawracać d**y służbom
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Wrzesień 21, 2017, 09:21:04
Odpowiedź #20
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 3097
  • GoFast Powerboat Builder
    • Warszawa
    • Spectre Boats INC
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Ogladajac lodzie w stanach znajduje takie ktore mi odpowiadaja ale maja 2 silniki

Łodzie z USA te małe mają jeden silnik.
Te większe mają już dwa albo więcej, bo są duże i ciężkie.
Innych nie znajdziesz.
A jak chcesz jeden to se wsadź diesla od okrętu do małej łódki :D :D :D

Wrzesień 22, 2017, 10:16:20
Odpowiedź #21
  • *****
  • Wiadomości: 1044
  • Akwen: Jeszcze nie pływam

Przy 2 silnikach masz 2 razy większe koszty serwisu i niestety paliwa

To tak w skrócie...

Serwisu owszem, natomiast paliwo to samo - aby przemieścić jacht o określonej wadze i budowie z pkt A do pkt B w określonym medium (tu woda i powietrze) jako opory, z określoną prędkością, potrzebujemy dokładnie tej samej siły (mocy), niezależnie czy użyjemy jednego silnika, dwu czy pięciu.

Teoria i fizyka się zgadza ale w praktyce to jednak inna bajka

Może lepiej argumenty zamiast bajek?

Proszę uprzejmie....

Łódź Spectre 32
2 silniki 300KM ( razem 600 ) - prędkość w przybliżeniu 120 km/h
Waga silników około 500kg
Spalanie silników 2x110 l/h
W sumie 220 litrów

Ta sama łódź z silnikiem Mercury Racing 565
Moc 565 KM - delikatnie mniejsza
Waga silnika i zetki około 600kg
Prędkość taka sama około 120km/h
Spalanie około 170 l/h

Łódź ta sama
Waga zbliżona
Moc 35KM mniejsza ( w zaokrągleniu 5% mniej )
Spalanie 50 litrów ( w zaokrągleniu 25% mniej )

2 silniki palą znacznie więcej niż 1 duży

Tak powiedziałem, że spalania 2 razy większe
Spalanie nie jest 2 razy większe ale wyraźnie większe
Na pewno nie jest takie same

Do tego oczywiście dochodzi opór wody drugiego zespołu napędowego ( zetki czy spodziny )
Większy opór więc więcej mocy potrzebne do osiągnięcia tej samej prędkości i większe spalanie


Wrzesień 22, 2017, 10:19:00
Odpowiedź #22
  • *****
  • Wiadomości: 1044
  • Akwen: Jeszcze nie pływam

Może lepiej argumenty zamiast bajek?

Czysto teoretycznie:

1. Wejdz na stronę http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-outboard-fuel-consumption-liters
2. Wybierz Merkurego 150 bardzo chwalonego za spalanie, wychodzi przy 4 tys obrotów 27 literkow czyli 54 l przy dwóch
3. Niestety na liscie nie ma Merkureg 300 wiec wybierz 350. Wychodzi przy 4 tys obr. 39 l

Może łatwiej zrobić mocny duży silnik ?? Nie mam pojęcia.Chociaz Yamaha 2x150 a 300 to wychodzi mniejsza róznica

Dalej teoretyzując:
a) czy spodzina daje jakiś opór ?
b) I czy centralnie umieszczony (najniżej przy głebokiej V) silnik będzie bardziej efektywny
c) Czy uslizgi na srubach sie sumują ?

Nie mam pojęcia tylko gdybam i 'stawiam' pytania

1. Spodzina daje opór
2. Sruba umieszczona niżej pod wodą będzie mniej efektywna niż ta powieszona wyżej ( patrz łodzie wyścigowe )
3. Uślizgi się nie sumuja :-) Przy 2 śrubach będzie mniejszy uślizg bo masz dużo większą powierzchnie płatów śruby ale będzie wspomniany wyżej większy opór. Rozważanie teoretyczne do napisania encyklopedii

Wrzesień 22, 2017, 10:27:24
Odpowiedź #23
  • **
  • Wiadomości: 40
    • Warszawa
  • Akwen: WJM
Ciekawa dyskusja. Mysle ze przy plywaniu wypornosciowym roznice w spalaniu beda jeszcze mniejsze. Ale bede szukal raczej lodzi z jednym silnikiem. Chyba ze sie trafi cos naprawde ciekawego i w dobrej cenie z dwoma motorami.

Wrzesień 22, 2017, 10:29:10
Odpowiedź #24
  • *****
  • Wiadomości: 1044
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Jeśli masz pływać wypornościowo to 2 silniki nie są Ci do niczego potrzebne

Wrzesień 22, 2017, 10:43:19
Odpowiedź #25
  • **
  • Wiadomości: 40
    • Warszawa
  • Akwen: WJM
Wiem ale nie kupuje nowej lodzi to wybor jest ograniczony. Poniewaz importuje samochody z Japoni i wiem jak to jest- chce kupic kabrioleta a konczy sie zakupem terenowki bo akurat byla okazja. I podobnie moze byc w tym przypadku. A ze moja wiedza na  temat roznicy pomiedzy twinem a solo jest zadna, to i pytam na forum. I dzieki tej dyskusji mam juz jakis pogląd. Za co dziekuje

Wrzesień 22, 2017, 13:08:40
Odpowiedź #26
  • *****
  • Wiadomości: 1044
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Tylko nie kupuj łodzi bo jest okazja

To jest coś dla Ciebie co ma służyć wiele lat
Według mnie lepiej posiedzieć i poszukać, kupić to co chcesz i cieszyć się tym.
Kupisz coś innego bo była okazja i potem będziesz tym pływał przez kilka lat.
To nie samochód który łatwo sprzedasz tylko jacht na wiele sezonów

Wrzesień 22, 2017, 15:09:57
Odpowiedź #27
  • *****
  • Wiadomości: 1053
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
No to już są jakieś argumenty dla konkretnego przypadku. Co prawda filmik kol pietiabo wskazuje nieznaczne różnice to rozważałem to dla swojej łodzi. Otóż mając 2 silniki kiedyś pływałem tylko na jednym, zakładając, że szkoda drugie tyle paliwa odpalając drugi, rozmyślania o fizyce sprawdziły się, pływając na dwóch spalam dokładnie to samo.
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Wrzesień 22, 2017, 15:58:09
Odpowiedź #28
  • **
  • Wiadomości: 40
    • Warszawa
  • Akwen: WJM
Ogladajac filmik wychodzi na to ze przy 3500 obr spalanie twina jest o 8% wieksze a przy 5500 5% . Roznica nie jest jakas znaczna zozstaje jeszcze serwis razy 2. Ciekawy jestem jak wyglada typowy serwis jakie czynnosci sa konieczne. Mam swoj serwis samochodowy gdzie robimy wszystko łacznie z remontami silnikow. Wiec jakies tam pojecie mam. Aczkolwiek nie wyobrazam sobie transporu lodzi do wawy z mazur na serwis.

Wrzesień 22, 2017, 16:03:34
Odpowiedź #29
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 3097
  • GoFast Powerboat Builder
    • Warszawa
    • Spectre Boats INC
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Zasponsorować chłopakom weekend na Mazurach.
Zrobią serwis wypiją piwko i będą wdzięczni ;)