Autor Wątek: Prosba o rade 2 silniki vs 1 silnik zalety i wady  (Przeczytany 6855 razy)

Wrzesień 19, 2017, 11:28:17
  • **
  • Wiadomości: 34
    • Warszawa
  • Akwen: WJM
Witam wszystkich
Jak pisalem w watku powitalnym od wielu lat plywam po mazurach 29 stopowa zaglowka. Od przyszlego sezonu bedzie to juz jakiś cruiser od 26 do 30 stop.Decyzja zapadla, pozostaje znalezc łódź. Do poczatku pazdziernika szukam w kraju pozniej w USA. Ogladajac lodzie w stanach znajduje takie ktore mi odpowiadaja ale maja 2 silniki , pytanie jak w temacie o zalety i wady tego rozwiazania. Zaznaczam ze predkosc i moc to nie sa moje priorytety , w tym zakresie realizuje sie na skuterze wodnym - stojacym.

Wrzesień 19, 2017, 14:10:14
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 1029
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Jeżeli mają to być mazury to jeden silnik Ci wystarczy
Jeśli kiedyś planujesz wypłynąć na morze polecam 2 silniki

Przy 2 silnikach masz 2 razy większą możliwość dopłynięcia do brzegu jeśli będziesz miał awarie
Jest małe prawdopodobieństwo, że wysiądą 2 silniki na raz
Zawsze na jednym możesz wrócić do domu.
Na mazurach nawet jak Ci wysiądzie silnik to bezpiecznie zdryfujesz w krzaki i tyle

W ciasnym porcie przydadzą się 2 silniki do łatwiejszego manewrowania
Ale to możesz załatwić sterem strumieniowym

Przy 2 silnikach masz 2 razy większe koszty serwisu i niestety paliwa

To tak w skrócie...

Wrzesień 19, 2017, 14:25:14
Odpowiedź #2
  • **
  • Wiadomości: 34
    • Warszawa
  • Akwen: WJM
Dzieki za info domyslam sie ze na mazury wystarczy jeden silnik. Drugi motor bralem tylko pod uwage w przypadku gdy trafi sie fajna łódz ktora mi bedzie odpowiadac ale ma dwa silniki. I zastanawialem sie czy z urzedu ją wykluczac.

Wrzesień 19, 2017, 15:07:07
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 1029
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Nie ma sensu wykluczać...
2 silniki są bardzo fajne, stabilniejsze i wygodniejsze do pływania ale koszty są 2 razy większe



Wrzesień 19, 2017, 23:42:59
Odpowiedź #4
  • *****
  • Wiadomości: 920
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska

Przy 2 silnikach masz 2 razy większe koszty serwisu i niestety paliwa

To tak w skrócie...

Serwisu owszem, natomiast paliwo to samo - aby przemieścić jacht o określonej wadze i budowie z pkt A do pkt B w określonym medium (tu woda i powietrze) jako opory, z określoną prędkością, potrzebujemy dokładnie tej samej siły (mocy), niezależnie czy użyjemy jednego silnika, dwu czy pięciu.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2017, 23:51:34 wysłana przez vmen1 »
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Wrzesień 20, 2017, 09:43:36
Odpowiedź #5
  • **
  • Wiadomości: 34
    • Warszawa
  • Akwen: WJM
Teoretycznie wszystko sie zgadza. Czy ma ktos praktyczne doswiadczenia w plywaniu na 2 silnikach. Bo jednak jakas roznica w spalaniu to chyba musi byc. Moze nie razy dwa ale iles procent wiecej raczej tak. Dodatkowe pytanie , wyczytalem ze dzieki temu ze silniki są nie w osi łodzi to sa wyzej i dzieki temu zanurzenie max jest mniejsze.

Wrzesień 20, 2017, 10:18:04
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 2635
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
@Vmen1 ma dwa stacjonarne

@Zibi i MIKE_G => dwa zaburtowe

Z zazdrością patrzyłem na instruktażowe filmiki na YT na nauke manewrowania dwoma.
Wygląda to na duże możliwości i zwrotność

RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Wrzesień 20, 2017, 10:40:52
Odpowiedź #7
  • *****
  • Wiadomości: 920
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Dla mnie główną zaletą jest bezpieczeństwo w przypadku awarii jednego silnika będąc na morzu (co się jeszcze nie wydarzyło). Z manewrowaniem to bardziej teoria, istotnie łódź ma mniejszy promień obrotu gdy jedną manetkę damy np do przodu a drugą do tyłu ale jest to trudne w praktyce do wykonania jedną ręką, zakładając, że druga spoczywa na sterze. Silniki są wyżej a łódź jest bardziej stabilna na rufie dla wsiadających, nie przechyla się w miejscu obciążenia podczas wsiadania jak w przypadku jednego silnika, który wówczas stanowi oś obrotu łodzi.
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Wrzesień 20, 2017, 11:07:04
Odpowiedź #8
,,...gdy jedną manetkę damy np do przodu a drugą do tyłu ale jest to trudne w praktyce do wykonania jedną ręką, zakładając, że druga spoczywa na sterze.."
Robi się to dwoma dłońmi bo ster ma być prosto i jest w takich momentach nie potrzebny a nawet wręcz może utrudniać manewr zawracania w miejscu !

Wrzesień 20, 2017, 14:43:13
Odpowiedź #9
  • *****
  • Wiadomości: 920
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Zawracanie w miejscu owszem, jest to najprostsza z czynności, miałem na myśli manewrowanie pomiędzy innym jachtami w ciasnych marinach jak tu wspomniano.
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Wrzesień 20, 2017, 15:49:26
Odpowiedź #10
  • *****
  • Wiadomości: 2635
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Wozisz tyle dziewczyn, jedna do lewej manetki, druga do prawej i dyrygujesz "lewa cwierć na przód ..."
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Wrzesień 20, 2017, 16:11:48
Odpowiedź #11
  • **
  • Wiadomości: 34
    • Warszawa
  • Akwen: WJM
Wozisz tyle dziewczyn, jedna do lewej manetki, druga do prawej i dyrygujesz "lewa cwierć na przód ..."
I to mozna zaliczyc do zalet posiadania 2 silnikow.

Wrzesień 20, 2017, 17:14:29
Odpowiedź #12
  • *****
  • Wiadomości: 1029
  • Akwen: Jeszcze nie pływam

Przy 2 silnikach masz 2 razy większe koszty serwisu i niestety paliwa

To tak w skrócie...

Serwisu owszem, natomiast paliwo to samo - aby przemieścić jacht o określonej wadze i budowie z pkt A do pkt B w określonym medium (tu woda i powietrze) jako opory, z określoną prędkością, potrzebujemy dokładnie tej samej siły (mocy), niezależnie czy użyjemy jednego silnika, dwu czy pięciu.

Teoria i fizyka się zgadza ale w praktyce to jednak inna bajka

Wrzesień 20, 2017, 18:33:08
Odpowiedź #13
  • *****
  • Wiadomości: 920
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Wozisz tyle dziewczyn, jedna do lewej manetki, druga do prawej i dyrygujesz "lewa cwierć na przód ..."

Dla dziewczyn to ja mam swoją manetkę :) :P
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp

Wrzesień 20, 2017, 18:35:10
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 920
    • Pruszcz Gdański
  • Akwen: Zatoka Gdańska

Przy 2 silnikach masz 2 razy większe koszty serwisu i niestety paliwa

To tak w skrócie...

Serwisu owszem, natomiast paliwo to samo - aby przemieścić jacht o określonej wadze i budowie z pkt A do pkt B w określonym medium (tu woda i powietrze) jako opory, z określoną prędkością, potrzebujemy dokładnie tej samej siły (mocy), niezależnie czy użyjemy jednego silnika, dwu czy pięciu.

Teoria i fizyka się zgadza ale w praktyce to jednak inna bajka

Może lepiej argumenty zamiast bajek?
Pozdrawiam Jarek
Sea Ray 280/315    2 x MerCruiser 4,3 MPI 220 hp
Sea Doo Challenger 180 SE   1,5 MPI  215 hp