Skocz do zawartości

Mercury 35 HP- brak biegu - naprawa spodziny


qzym
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Heloł,

 

Dziś mnie spotkała "niespodzianka".......

W ub. weekend pływałem sobie bezproblemowo, dziś  po zwodowaniu.. wsteczny, odpłynąłem od slipu , manetka do przodu i...... zonk  - obroty rosną, udka nie płynie-brak biegu.

 

Posprawdzałem wszystko, manetkę, linki- wszystko OK- a biegu nie ma. Do tyłu -bez problema, działa aż miło a do przodu .. pupa!!!!

 

Po wrzuceniu biegu do przodu, śrubą można kręcić w obie strony.

 

Wodzik wrzucania biegów się obraca bez problemu przu ruchu manetką- więc przypuszczam, że mogły się ściąć ząbki na sprzęgle kłowym- poz 59

 

https://www.perfprotech.com/mercury-marine-parts-catalog/gear-housingpropeller-shaft/assembly/334/180?umodel=33689

 

Ale zapytam też czy może być inna przyczyna??

 

Przymierzę się w tygodniu do rozebrania spodziny- czy wystarczy odkręcić tylko nakrętkę 73- czy tzw.choinka wyjdzie??

Czy potrzeba tez jakiś ściągacz???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po 3 godzinach męki- niestety nie udało się wyciągnięcie środka(choinki) z obudowy :-(((

Moczone penetrolem,opukane, podgrzewane- niestety ......

 

Jak to cholerstwo wydłubać????

 

Chodzi o element 67

 

https://www.perfprotech.com/mercury-marine-parts-catalog/gear-housingpropeller-shaft/assembly/334/180?umodel=33689

 

Nakrętkę i podkładkę zdemontowałem (72,73)

 

Czy ten element  (67) wychodzi razem z wałem śruby ??- można ciągnąć za wał żeby "wyrwac chwasta" ????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że elementy 73 i 72 są zdemontowane. Jak nie wyjmiesz nr-u 71 to nie możesz obracać 67. Trzeba go wyjąć zanim zaczniesz się dobierać do wałka. Dobrze jest oczyścić i ,,naoliwić" drogę dla O-ringu (66).

Jak już zdemontujesz te elementy to do wyjęcia wałka trzeba będzie zdjąć sprężynę z tulei sprzęgłowej, żeby wyjąć kołek 60.

Potem to już z górki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za info.

Tak, 72,73 zdemontowane- chciałbym wyjąć całość razem z wałkiem- z rysunku wynika ,że powinno to wszystko wyjść- czyli wał śruby, wraz z korpusem 67, o-ringiem, podkładką i łożyskiem- oczywiście wałek razem z tuleją sprzęgłową.

 

U mnie jest to wszystko dość mocno "zamrożone" :-(( - raczej tam nikt nie zaglądał przez lata.

 

Rozumiem, że jak się ściągaczem udarowym pociągnie za wał śruby to powinno wszystko wyjść??

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po "mękach" spodzina rozebrana :-))

 

Przyczyna braku biegu do przodu -ustalona- starte ząbki na kole i tulei sprzęgłowej.

Przyczyna????????-

Do rozebrania skłoniły mnie opiłki na korku spustowym.

Szukamy części :-))))

 

http://upload.secondsun.pl/img/149612437620170529_100509.jpg

 

http://upload.secondsun.pl/img/149612441620170530_075421.jpg

 

http://upload.secondsun.pl/img/149612443720170530_075436(0).jpg

 

http://upload.secondsun.pl/img/149612445820170530_075502.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za propozycje,

 

Ja też mam zapasową spodzinę "na części" ( na szczęście)

 

Siemeringi  już dotarły ze Speedmaxu, tulejka w drodze,  a tuleję kłową i koło mam :-))

Od biedy, to można i te przytarcia na kole i tulei lekko zarobić iglaczkiem i będzie działać. Ala mam zapasowe to wymienię.

Przy okazji, skoro już rozebrana przekładnia to i łożyska kół wymienię- są typowe 6007.

Powinno się to udać zreanimować.

Jeszcze raz dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając z okazji przygotowałem Fotorelację z montażu/demontażu spodziny Mercury 35 HP (w zasadzie 20-50HP)- gdyż takowej na forum nie znalazłem.

Moderatora proszę o wydzielenie jej ewentualnie do osobnego wątku.

 

Fotorelacja- przed demontażem / montażem warto zapoznać się z rysunkiem i częściami jakie występują.

np. https://www.perfprotech.com/mercury-marine-parts-catalog/gear-housingpropeller-shaft/assembly/334/180?umodel=33689

 

Po sprawdzeniu i ewentualnej wymianie zużytych/uszkodzonych części , umyciu i osuszeniu wszystkiego  przystępujemy do montażu:

 

Spodzina z elementami :

http://upload.secondsun.pl/img/149632820820170601_101151.jpg

 

Elementy w złożeniu:

http://upload.secondsun.pl/img/149632832220170601_101326.jpg

 

Montaż rozpoczynamy od osadzenia krzywki zmiany biegów- trzeba wiedzieć w którą stronę obraca się wałek przy zmianie biegu, gdyż można nieopatrznie założyć ten element odwrotnie. Do montażu pomocny będzie magnesik- chyba, że monter ma rączki jak "żynekolog"

Po założeniu krzywki wkręcamy od góry spodziny mocowanie wałka zmiany biegu, aby nieopatrznie nam się nie wysunął.

 

http://upload.secondsun.pl/img/149632846420170601_103136.jpg

 

http://upload.secondsun.pl/img/149632851820170601_103220.jpg

 

Następnie montujemy koło zębate biegu do przodu (to najgłębsze)

http://upload.secondsun.pl/img/149632860120170601_104102.jpg

 

Teraz wsuwamy wał główny i montujemy koło napędzające:

http://upload.secondsun.pl/img/149632870020170601_103428.jpg

 

Koło mocujemy nakrętką- gwint zabezpieczamy przed odkręceniem jakiś preparatem np. Loctite

Dokręcamy mocno, wg.momentu z tabeli ( są w załącznikach serwisówki)

Aby sobie ułatwić montaż nakrętki, można zastosować taki patent- jedną stronę klucza zaklejamy taśmą , wsuwamy nakrętkę i stosunkowo łatwo można ją założyć na końcówkę wału.

 

http://upload.secondsun.pl/img/149632878320170601_104457.jpg

 

http://upload.secondsun.pl/img/149632883320170601_104512.jpg

http://upload.secondsun.pl/img/149632975520170601_103743.jpg

 

Teraz wsuwamy wał śruby razem z tuleją sprzęgłową, popychacz na końcu wału warto nasmarować gęstym smarem aby w czasie montażu nam się nie wysunął.

 

http://upload.secondsun.pl/img/149632908320170601_111440.jpg

 

 

http://upload.secondsun.pl/img/149632911320170601_112224.jpg

 

Po zamontowaniu wału śruby, wkładamy korpus wału wraz z kołem zębatym biegu wstecznego.

http://upload.secondsun.pl/img/149632922020170601_111939.jpg

 

Korpus ustawiamy odpowiednio aby założyć klin zapobiegający obracaniu

http://upload.secondsun.pl/img/149632926920170601_112425.jpg

 

Wstawiamy klin

http://upload.secondsun.pl/img/149632932220170601_112733.jpg

 

Zakładamy podkładkę

http://upload.secondsun.pl/img/149632935820170601_112808.jpg

 

Wkręcamy nakrętkę- ustawiamy ją tak, aby ząbek podkładki był pomiędzy ząbkami nakrętki.

Sprawdzamy działanie przekładni kręcąc wałem głównym i zmieniając biegi.

 

Na tym etapie warto sprawdzić szczelność przekładni metodą ciśnieniową- metoda opisana na forum.

 

Jeżeli wszystko jest OK- zaginamy ząbek podkładki między ząbki nakrętki.

http://upload.secondsun.pl/img/149632940220170601_112935.jpg

 

Przekładnia gotowa- teraz montujemy pompę wody

 

Zakładamy korpus pompy:

http://upload.secondsun.pl/img/149632983820170601_113152.jpg

 

http://upload.secondsun.pl/img/149632986320170601_113554.jpg

 

Powierzchnie przylgowe i uszczelki smarujemy lekko smarem

http://upload.secondsun.pl/img/149632992120170601_120801.jpg

 

W górnej części korpusu montujemy wirnik , pamietając o właściwym odchyleniu skrzydełek wirnika (zgodnie z obrotami silnika)

http://upload.secondsun.pl/img/149632996920170601_121320.jpg

 

Wirnik ustawiamy w korpusie tak aby pasował z klinem na wale głównym, i nasuwamy korpus z wirnikiem na dolną część korpusu- można leciutko poruszać wałem aby klin właściwie wskoczył na swoje miejsce.

http://upload.secondsun.pl/img/149633016020170601_121358.jpg

 

Przykręcamy górną część korpusu pompy nakrętkami, zakładamy uszczelnienia na wał

http://upload.secondsun.pl/img/149633018320170601_121627.jpg

 

Spodzinę zalewamy właściwym olejem.

Gotowe

http://upload.secondsun.pl/img/149633027020170601_124640.jpg

 

Demontaż spodziny- wiadomo -odwrotnie!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ,,krzywki" to trzeba uważać, żeby ją zamontować w płaszczyźnie pionowej zgodnie z działaniem manetki ( bieg naprzód i wsteczny) i dodatkowo przy montażu trzeba zwrócic uwagę na stopnie krzywki. Musi być obrócona w płaszczyźnie poziomej tak żeby biegi nie były zablokowane.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze kilka uwag "techniczno-montażowych" :

 

- do odkręcenia nakrętki wałka zmiany biegów, warto dorobić sobie klucz np.  klucz nasadowy podciąć flexem

 

http://upload.secondsun.pl/img/149638691220170602_070106.jpg

 

 

-to samo klucz do nakrętki plastikowej mocującej korpus spodziny ( można dorobić z rury fi=77-78)

 

http://upload.secondsun.pl/img/149638704720170602_065903.jpg

 

 

 

 

 

-czasami korpus spodziny nie ma ochoty się wysunąć ( zarośnięty osadami, kamieniem,)- można podgrzewać ostrożnie obudowę spodziny, polać jakimś odrdzewiaczem typu WD40, Rost Off czy inne- stukanie młotkiem ryzykowne bo materiał obudowy jest b.kruchy!!!

 

-ta sama uwaga dotyczy samej.tzw.choinki czyli korpusu mocowania wału śruby-materiał kruchy, trzeba uważać przy wymianie uszczelniaczy  wału , najlepiej wyciągać je hakiem (metoda wbijania śrubokręta-odpada)

 

-gwint w obudowie  w który wkręcamy nakrętkę mocującą korpus wału śruby lubi "zarosnąć" kamieniem, trzeba niestety nitkę po nitce oczyścić skrobakiem- moczenia w occie, kwasku cytrynowym i innych specyfikach nie polecam!!!

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...