Skocz do zawartości

Mercury 40hp 4stroke 2001 dziwny problem


mil81
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie mam dziwny problem z silnikiem otóż na wolnych obrotach (bez biegu), po pewnym czasie pracy silnika zaczyna piszczeć buczek w manetce (dźwięk ciągły), po czym muszę wyłączyć silnik i znów przez jakiś czas jest dobrze, a potem znowu się załącza. Przy troszeczkę większych obrotach problem nie istnieje. Jak płynę w trolingu, to jak wolniej to się od czasu do czasu załączy ale wystarczy raz na jakiś czas zrobić przegazówkę i wszystko jest ok. Sądziłem, że to może słabe chłodzenie. Ale podczas buczenia sprawdzam ręką wodę z silnika i jest chłodna najwyżej letnia. Stawiam na czujnik temperatury wody. Też tak uważacie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze ciśnienie oleju. W trollingu silnik może za wolno obracać pompą co przy rzadkim, rozgrzanym oleju daje włączenie alarmu. Zdejmij na próbę przewód z czujnika ciśnienia oleju. Brzęczyk powinien się wyłączyć.

Przyczyną zmiany gęstości oleju może być też rozcieńczanie go benzyną z pompki paliwowej.

Jeżeli to tylko zbyt niskie obroty to radziłbym zamiast 10W/30 zalać 25W/40. Ja zalewam trollingowcom Full Synth 10W/60.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dziękuje bardzo...na pewno zaleje gęstszy ale to już na przyszły sezon. A teraz żeby mięć już 100% pewność to odpiąć czujnik ciś. oleju? I sprawdzić czy teraz będzie się załączać buczek? Dobrze rozumiem? Nie ma możliwości akustycznego rozpoznania rodzaju alarmu? jak rozpoznać ten czujnik ciś. oleju? Nie mogę go namierzyć przeglądając serwisówkę. Znalazlem tylko Oil Switch czy to jest ten sensor i od niego odpiąć kabel podczas buczenia?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za alarm odpowiedzialne są kable:

Olej-tan/white-Beżowo/Biały  Oil Switch

Temperatura -tan/blue-Beżowo/niebieski  Block tem Switch

Na schemacie obydwa wchodzą do ECM i dopiero ECM daje masę do brzęczka. Po zdjęciu kabla z czujnika i zwarciu do masy powinien uruchomić się alarm. Jeżeli alarm się załączy to zdejmując kolejno przewody z czujników sprawdzisz ,który się załączył.

Można też wyprowadzić z czujników kontrolki diodowe dla ich rozróżniania. Plus na stałe a masa z czujnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw sprawdź czy to jest wina ciśnienia oleju czy temperatury.

Dyskusje akademickie zostaw na zimę. Nawet jeżeli Ci odpowiem, że zmiana oleju na inny niż zaleca producent nie uszkodzi silnika to zawsze będą inne zadania wśród forumowiczów.

Jak chcesz trolingować to zmień silnik na mający taką funkcję. Możesz oczywiście zmienić śrubę i tryby w przekładni żeby zmienić prędkość na niższą. Możesz też zmienić czujnik na taki, który pracuje przy niższym ciśnieniu. Brzęczyk nie będzie marudził a ECM nie wykaże błędu. Tylko co na to silnik?

Liczba 60 oznacza, że lepkość oleju w rozgrzanym silniku jest wyższa niż oleju 40.

Co bardziej szkodzi motorkowi?

Niedosmarowanie z powodu niskiego ciśnienia czy za wysoka lepkość ale wyższe ciśnienie?

Ten 10W 60 syntetyk jest olejem lekkobieżnym. Przynajmniej taką normę spełnia.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie...okazało się, że to czujnik temperatury. Co prawda nie dało rady wypiąć kabli bo od czujnika idą dwa, ale wyjąłem czujnik podczas alarmu. Momentalnie ucichł. Woda z otworu inspekcyjnego letnia. Po włożeniu znów alarm, po wyjęciu alarm off. Wyjąłem na razie ten czujnik i pływam bez, od czasu do czasu kontrolując na organoleptycznie temp. wody. Co dalej? Przy jakiej temp. powinien załączyć się alarm? Gdzie szukać takiego czujnika na podmianę?. PS. Oleje gęstszy i tak zaleję bo wydaję mi się to bardzo logiczne co piszesz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyglada mi na ta starsza wersje on/off. Trochę zdziwily mnie temteratury podane na tym zdjeciu gdyz wd. Nich powyzej 50 stopni zalacza sie alarm. Wytne go i zrobie test w domu z termometrem tak dla ciekawosci. Zeby wiedziec czy to czujnik czy cos powazniejszego. Szukalem w necie ewentualnej podmianki...nigdzie nie ma.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OKi rozumiem. Dzięki. Coś pokombinuje ze sposobem mocowania. Zastanawia mnie jednak coś innego. Jeśli faktycznie 50 stopni uruchamia alarm, to na pewno do takiej temperatury rozgrzewa się silnik. Przecież chyba w każdym silniku motorowym 50 stopni to żadna temperatura. Wydawało mi się, że powinien załączać się przy powyżej 90 stopni.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem po eksperymencie. Po wlozeniu do garka i podlaczeniu do multimetru temp. w jakiej zaczyna przewodzic prad to 80 stopni i oczywiacie wyzej. Wynika z tego zatem to iz czunik jest sprawny (chodz wg zdjec mial to robic powyzej 50). Podejrzewalbym zatem  termostat z racji tego ze temp. podczas zalaczenia alarmu z otowru kontrolnego ma mniej niz 40 stopni. Jedank  fakt iz alarm nie zalacza sie (czyli z temp jest wszystko ok) podczas normalnej pracy na wyzszych obrotach wyklucza go z grona podejrzanych. Przyczyna zatem pewnie jest w pompie i w trolingu. Pompa czy tez wirnik impaler ma za mala wydajnosc by pchnac wode przy obrotach trollingowych. Jak zatem zwiekszyc jej wydajnosc? Doszczelnic uklad? Zastosowac zestaw naprawczy, przeplukac uklad po cisnieniem? Cos jeszcze? Ps. Przepraszam za polskie znaki ale pisze pospiesznie z kom.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powyżej 50 stopno C powinien przerwać obwód. Poniżej 40 powinien obwód zamknąć  C:-)

Tak wynika z manuala.

Przerwany obwód uruchamia brzęczyk.

Skoro idą dwa kable do czujnika to nie powinnny mieć kontaktu z masą. Sprawdź czujnik na przebicie do masy. Może sygnał do ECM ma kontakt bezpośredni z masą silnika a nie tylko z ECM?

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem. :( Piszę jak było. Podłączyłem do multimetru (ustawiona funkcja na kontrolkę obwodu). W temp. pokojowej brak przewodności. Chlup do garka z termometrem i grzanie. Jak temp. wzrośnie powyżej 80 stopni na multimetrze widać zamknięcie obwodu, a co za tym idzie przewodzenie prądu. Czujnik wygląda na oryginalny montowany w specjalnym miejscu łącznie z zaślepką. Masz namiary na tego swojego manuala bo ja na razie korzystam tylko z http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/30-40_01.html#/0. Co do masy sprawdzę, bo też to zwróciło moją uwagę, gdyż mam za dużo kabli odchodzących do złącza głownego. Poprzedni właściciel robił sam wyprowadzenia na zegary więc może i łapie masę z wiązki. Zrobię z tym porządek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak więc silnik 4-cyl. Pow.55 C rozwarty. Poniżej 40 C zwarty. Czyli jeżeli woda się nie nagrzewa pow. 55 C to brzęczyk nie powinien alarmować. Jak się rozłączy to musi ostygnąć do temp. poniżej 40 C , żeby załączyć.

Jeżeli jest inaczej to jest zamontowany czujnik o innych parametrach.

 

Manual : http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/40-45-50-BIGFOOT.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mikijet...tak masz racje ale ten silnik ma dwa czujniki. Jeden w bloku silnika od ktorego odchodza dwa kable szaro czarny i czarny (ten wlasnie daje alarm i uruchamia sie powyzej 80), oraz termo switch ktory jest od cieczy odchodzi od niego jeden kabel niebieski i idzie do selenoidu i pewnie odpowiada za ssanie, pewnie ma takie parametry jak mowisz. Dzieki twojej instrukcji i informacjom od Ciebie to wszystko posklejalem do kupuy i wszystko by sie zgadzało. Jestes gosc...masz wiedze niesamowita. Co zatem z tym blokiem...czemu tak slabo sie chlodzi skoro przy wyzszych obrotach jest ok a przy niskich zle? Regeneracja impalera cos da? Plukanie kwasem fosforowym?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,,...Jeden w bloku silnika od ktorego odchodza dwa kable szaro czarny i czarny (ten wlasnie daje alarm i uruchamia sie powyzej 80), oraz termo switch ktory jest od cieczy odchodzi od niego jeden kabel niebieski i idzie do selenoidu..."

Co to znaczy od cieczy?

Thermo Switch sterujący ssaniem jest w pokrywie zaworów a block temperature switch jest obok termostatu i chyba on powinien być w cieczy/wodzie?

Trzeba byłoby zmierzyć faktyczną temperaturę silnika w miejscu montażu czujnika. Może kanał/bypas jest niedrożny i czujnik jest ,,oszukiwany". Druga sprawa to brak danych n/t parametrów block temperature switch'a.

Przejrzyj dobrze pokrywę termostatu bo z rysunków wynika, że są dwa rodzaje. W jednej jest miejsce na czujnik a przy drugiej czujnik jest montowany na kolektorze wydechowym obok pokrywy.

TempSwitch1.thumb.jpg.f35c7effffa7d52cdaf643a2323e8fa4.jpg

ThermoSwitch.jpg.89953a69bac1a695621e4e01058c0921.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...