Skocz do zawartości

Mercury 90km 4 stroke 2004r, zgrzyta przy wrzucaniu biegów


TomaszWuzio20
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Na początku witam wszystkich użytkowników forum gdyż jestem tu nowy mam nadzieje że ktoś będzie mógł mi choć trochę pomóc .

 

Posiadam w swojej łodzi silnik zaburtowy Mercury 90km 4 stroke z 2004 roku niestety ale podczas wrzucania biegów czy to w przód czy w tył występuje dość głośny zgrzyt , po wbiciu biegu jest już ok.

 

Coraz częściej występuje również sytuacja że silnik nie chce zejść z obrotów manetka cofana do pozycji neutralnej w pewnym momencie napotyka opór i nie można jej cofnąć do pozycji luzu do momentu gdy silnik nie zejdzie do niższych obrotów co często trwa dość długo , dopiero gdy obroty są już niskie mogę cofnąć manetkę do luzu również z odgłosem zgrzytu . Dodam że linki chodzą luźno i są wyregulowane poprawnie .

 

Stąd moje pytanie czy ktoś przerabiał takie objawy , co było przyczyną i jaki jest mniej wiecej koszt naprawy.

 

Jestem świadomy że zgrzyt raczej na pewno wiąże się z naprawą dolnej stopy przekładni , z tym że nie bardzo wiem jaka jest konkretnie przyczyna i co należy wymienić.

 

Dodatkowo przy wymianie oleju w spodzinie zauważyłem że olej jest jak budyń co chyba wnioskuje że dodtała się tam woda bynajmniej tak sądze , i tu pytanie , do wymiany jakiś uszczelniacz czy co ??

dorzucam zdjecia spodziny z serwisówki może ktoś mi podpowie co trzeba wymienić żeby było bez zgrzytów .

 

Z góry dziękuje za porady i odpowiedzi . Pozdrawiam

mercury_przekladnia.thumb.png.6024883e9a37e0c51d8693a7e22e242a.png

mercury_spodzina.thumb.png.ba8c0079388fe490da3c7a6e2b814618.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A.Trzeba ustalić przyczynę zbyt wolnego schodzenia z obrotów. Zbyt wysokie obroty są powodem ,,ciężkiego" przełączania biegów. Dłuższa eksploatacja rewersora tym sposobem uszkodzi zatrzaski na kołach zębatych i tulei sprzęgłowej.

Przyczyn podniesionych obrotów może być kilka:

1. Cięgła ( odpiąć i sprawdzić wolne obroty )

2. Korektor temperaturowy ssania ( regulacja z dokładnością 0.1mm)

3. Synchronizacja przepustnicy z przyspieszaczem zapłonu

4. Gaźnik

B. Jeżeli olej ma kolor budyniu to znaczy, że masz zalany zwykły olej mineralny. Zlej ten olej do jakiegoś słoika i odstaw na kilka dni w ciepłym pomieszczeniu. Ten olej w trakcie pracy traci klarowność i co czasem skutkuje mylną oceną, że jest to emulsja wodno-olejowa.

P.S. Budynie są różne w smaku i kolorze  ;)  :D

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze jedna rzecz którą zauważyłem a w tej sytuacji może coś wyjaśni odnośnie wysokich obrotów.

 

Mianowicie sytuacja wysokich obrotów występuje przeważnie w momencie gdy silnik zostaje wkręcony dość szybko na wysokie obroty ,  po chwili już ciężko wrócić do luzu , manetka napotyka opór przy końcowej fazie  wrzucania luzu , silnik utrzymuje jakiś czas wysokie obroty i po chwili zazgrzyta i wejdzie na luz.

 

w momencie  gdy silnik pracuje na niskich obrotach i płyne wolno taka sytuacja nie występuje mogę bez problemu wrzucić luz jedynie ze zgrzytnięciem .

 

Może to coś wniesie do wyjaśnienia przyczyny .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś chaotyczne te Twoje spostrzeżenia. Zgrzyt pojawia się w momencie wrzucania biegu czy przy przejściu na luz?

Zgrzyt przy delikatnym/powolnym wrzucaniu biegu jest oznaką nieumiejętnego operowania manetką. Ruch musi być krótki i zdecydowany.

Duży opór przy przechodzeniu na luz ( albo wręcz niemożliwe jest przejście na luz) to normalka przy zbyt wysokich obrotach silnika.

 

Zgrzyt przy przchodzniu na luz to już oznaka jakiejś awarii albo złego montazu wysprzęglika, tulei sprzęgłowej czy innych kulek i sprężyn.

Jest też możliwość zamiany cięgieł i wtedy na siłę coś tam da się przepchnąć i niby działa ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może faktycznie trochę to wszystko chaotycznie napisałem , ale starałem sie napisać wszystko co zauważyłem .

 

napisze jeszcze raz może trochę prościej .

 

Oczywiście nie pływam pierwszy sezon i mam trochę pojęcia odnośnie obsługi manetki i osprzętu silnika.

 

Zgrzyty występują za każdym razem  przy wrzucaniu biegu do przodu oraz biegu wstecznego . zmiana szybka i zdecydowana wszystko jak należy ,

 

teraz żebyśmy się dobrze zrozumieli odnośnie wysokich obrotów są dwie sytuacje

 

gdy silnik pracuje na niskich obrotach wrzucenie luzu jest łatwe i bez zgrzytów i nie ma to znaczenia czy z wstecznego czy do przodu

 

jednak gdy silnik pracuje na wysokich obrotach i w danym momencie chce zwolnic szybko do zera i wrzucić luz , manetka teoretycznie cofnięta do pozycji neutralnej z luzem blokuje się i nie mogę wrzucić luzu silnik wyje na dość wysokich obrotach minute morze półtorej i bardzo powoli zmniejsza obroty dopiero po tym czasie wskakuje luz ze zgrzytem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...
Witam, po prostu uruchom silnik bez linek, rozkręcić go do rozsądnych wyższych obrotów dźwignią i cofnij, zobaczysz czy to linka, jeżeli nie linka to zwróć uwagę czy cięgno osi przepustnicy czy się nie blokuje ewentualnie czy nie jest przytarta. Na wyższych obrotach będzie zgrzytało co byś nie robił.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
Przyszła wiosna i chcę sprzedać łódź ale wolałbym żeby wszystko działało jak należy i odnośnie tego zgrzytania zauważyłem jedną ciekawą rzecz mianowicie zdiołem śrubę i zgrzytanie zniknęło a ze śrubą  zgrzyta jakiś pomysł czy to faktycznie wina tego sprzegiełka wewnątrz . ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przecież to jest normalne jak odpalasz motor na słuchawkach z zamontowaną śruba.Dlatego w instrukcji jest napisane aby przy odpalaniu silnika na słuchawkach zdjąć śrubę.Jest tak dlatego że silnik na wolnych nie pracuje zawsze idealnie równo i to żaden.

Nie szukaj kwadratowych jaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Luz jest bo musi być. To nie jest luz międzyzębny. Wszystkie trzy koła zębate są zapięte na stałe. Tak jak w mechaniźmie różnicowym. Ten luz , o którym piszesz to pewnie luz poosiowy wałka wynikający z budowy rewersora. Na biegu naprzód ,,luz" jest największy. W miarę przesuwania tulei sprzęgłowej w kierunku neutrala i wstecznego ,,luz" będzie się zmniejszał nawet do zera ( zależy jakiej siły będziesz używał).

Zlej olej z rewersora do jakiejś miski z magnesem i będziesz wiedział czy w przekładni dzieje się coś złego.

 

Czy wałek śruby ma luzy poprzeczne?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...