Autor Wątek: AM 500 kilka słów,  (Przeczytany 12758 razy)

Sierpień 21, 2016, 21:06:11
  • ***
  • Wiadomości: 158
    • Świnoujście
  • Akwen: Wody lokalne
To i ja coś napiszę o naszej łódce, może to pomoże komuś wybrać (lub nie) ten model.

Łódka: AM 500, otwarto-pokładowa,
Stocznia: AM Yachts Daniel Margalski, 14-100 Ostróda,
Rok budowy: 2015,

Wymiary: 4.95m X 2.20m,
Wysokość max: 1.70m,
Zanurzenie max: 0.65m,
Waga: 500 kg,
Max moc silnika (wg. producenta): 100 PS,

Wygląda tak:
(To miejsce to taki Zakątek "Kwadrat" w wydaniu świnoujskim  :P  )



Jak na swoje wymiary posiada dość obszerny pokład słoneczny, co w naszym wypadku było warunkiem koniecznym przy wyborze łódki.
Po usunięciu części centralnej pokładu słonecznego zostają ławki wokół burt z miejscem na zamontowanie stolika, którego nie posiadamy.





Jest kabinka/schowek. Wg. producenta "kabina jednoosobowa".
Na kilkudniowe biwakowanie się nie nadaje, jednak przydaje się kiedy trzeba schronić się przed deszczem lub awaryjnie przenocować.





Szyba dość dobrze chroni sternika przed wiatrem, solida rurka/wspornik wokół przydaje się podczas pływania "na stojąco".



Przy silniku jaki w tej chwili wisi na pawęży minimalna prędkość przelotowa (ślizg) to około 30km/h przy 34k obr/min, co jak łatwo zauważyć na poniższym obrazku daje zużycie około 10 l/h.
Jednak najczęstszą średnią prędkością przelotową jest u nas 45km/h i około 15 l/h.




Ponadto łódka w standardzie wyposażona była w oświetlenie nawigacyjne, pompę zenzową, sygnał dźwiękowy oraz sterociąg hydrauliczny.
Są dwie bakisty, dziobowa/kotwiczna oraz rufowa, dość obszerna, mieszcząca się pod siedziskiem sternika.
W części dziobowej schowka rufowego mieszczą się dwa mobilne zbiorniki paliwa, w pozostałej części reszta gratów.
Jeśli chodzi o napęd, zdecydowałem się na silnik z rynku wtórnego, głównie ze względu na cenę. Jest to silnik Yamaha o mocy 80PS.
Oczywiście mógłby być lżejszy (i posiadać większą moc) ale...wiadomo.

Jeśli chodzi o naprawdę słabe strony to są to min. rolki drzwi/zasuwy kabinki.
Po kilkunastu dniach użytkowania, teflonowa rolka dolnej prowadnicy zatarła się co praktycznie uniemożliwiało operowanie włazem.
Na szczęście reakcja na moją skargę była natychmiastowa, dosłano mi prowadnicę, wymianą zająłem się sam. Nie było łatwo, ale cóż zawsze ostatnia śruba o najgorszym dostępie jest najbardziej oporna.

Jesteśmy w pełni świadomi ograniczeń jakie ma ten model, a ten post absolutnie nie powinien zostać odebrany przez czytelnika jako bezkrytyczne zachwalanie produktu.
Stabilna, wygodna łódka dla załogi 2+czasem 1,
Jest to opis użytkownika łodzi, zadowolonego użytkownika  ;D
Zwłaszcza że naszą poprzednią łódką była wiekowa Malibu z 40 to konnym Marinerem,
Jakość? Jest adekwatna do ceny...
Co było, a nie jest, nie pisze się w rejestr...

Sierpień 21, 2016, 22:01:23
Odpowiedź #1
!.Czy poprawiono dostęp do czujnika poziomu paliwa i reszty ,,rur" paliwowych przy zbiorniku?
2. Spróbuj wymienić żarówkę w budzikach i  daj znać  ;)
Łódka jako taka bardzo o.k. zwłaszcza asymetryczne wejście do ,,karceru" . Bo faktycznie trudno to nazwać kabiną.
Na kilkudniowe wypady nadaje się jak najbardziej tylko spanie na pokładzie. Trochę pomyślunku i zmontowanie odpowiedniego ,,namiotu" nie jest takie skomplikowane a co najważniejsze nie zagraca łodzi.

Sierpień 21, 2016, 22:20:54
Odpowiedź #2
  • ***
  • Wiadomości: 158
    • Świnoujście
  • Akwen: Wody lokalne
Egzemplarz z powyższego opisu nie posiada stacjonarnego zbiornika paliwa a dwa przenośne znajdujące się w rufowym schowku, a właściwie pod podłogą, pomiędzy "kabiną" a siedziskiem sternika więc problemy z dostępem do linii paliwowej odpadają.
Jeśli chodzi o dostęp do zegarów to we wspomnianej kabinie na jej rufowej ścianie jest wycięty otwór 30X40 zaślepiony czymś w rodzaju klapy, którą w razie potrzeby można odkręcić i szukać tego co nas interesuje.
Wymiana dolnej prowadnicy przesuwanych drzwi kabiny przez wspomniany otwór była ciekawa.
Jest chytry plan, wg. którego jeszcze w tym sezonie to wszystko zobaczysz. Chciałbym żebyś posłuchał silnika. Będę próbował się z Tobą spotkać. Jestem dość częstym bywalcem Dziwnowa/Kamienia.
Ale to może za jakiś czas na priv.
Co było, a nie jest, nie pisze się w rejestr...

Listopad 19, 2016, 21:00:17
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 1045
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Dziś byłem u producenta i szykuję się do zamawiania. Czy jest coś co powinienem wiedzieć a dowiem się dopiero użytkując łódkę?
Zbiornik biorę stacjonarny, z dodatków Cabrio i lepsze poszycie tapicerskie. Czy w wersji podstawowej dostałeś materac do koi? Zastanawiam się jeszcze nad relingiem owiewki, czy w praktyce często się go chwytasz?

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Listopad 19, 2016, 21:36:57
Odpowiedź #4
  • ****
  • Wiadomości: 335
    • Goleniów
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Czyli w rezultacie kupujesz openke? Bo pamietam zaczynałes nad kabinówką dylematy?

Listopad 19, 2016, 21:39:11
Odpowiedź #5
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2410
    • Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne
Ile litrów będzie miał  ten zbiornik na paliwo i jaki silnik będzie wisiał na pawęży?chodzi mi o konie mechaniczne.

Listopad 19, 2016, 21:45:09
Odpowiedź #6
  • ***
  • Wiadomości: 158
    • Świnoujście
  • Akwen: Wody lokalne
Kupiłem łódkę używaną, więc nie miałem nic do powiedzenia jeśli chodzi o wyposarzenie na etapie budowy.

Myślałem przez chwilę o montażu zbiornika stacjonarnego wraz z instalacją w dziobowej części (ze względu na rozkład mas) ale w moim rejonie paliwo na stacji, na której mógłbym tankować bezpośrednio jest przesadnie drogie, więc i tak musiałbym zainwestować dodatkowo w kanister bądź dwa, więc od razu nabyłem dwa przenośne zbiorniki i umieściłem je pod podłogą. Ale fakt faktem gdybym mieszkał w np. takim Dziwnowie na pewno bym zamontował.

Jeśli chodzi o materac wewnątrz to nie występuje u mnie. Tzn. nie w oryginale. Jest to co widać na zdjęciu.

Jeśli chodzi o reling owiewki to dla mnie jest niezbędny. Często pływam na stojąco wręcz z boku konsoli (jakoś tak mi wygodnie, lepszy kontakt z tymi co na dziobie:-) i wtedy bez niego była by straszna lipa.

« Ostatnia zmiana: Listopad 20, 2016, 21:23:43 wysłana przez Hawk »
Co było, a nie jest, nie pisze się w rejestr...

Listopad 19, 2016, 21:45:27
Odpowiedź #7
  • *****
  • Wiadomości: 2958
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Zastanawiam się jeszcze nad relingiem owiewki, czy w praktyce często się go chwytasz?


Przyda się i przy wchodzeniu z boku łodzi jak będzie wysokie nadbrzeże.
I kilkanaście razy (na morzu) łapałem sie na tym, że potrzebowałe/chciałem złapać się górnej krawędzi owiewki
Chyba również przy wspomnianym wchodzeniu na łodkę z wysokiego nadbrzeża.

I jak ktoś będzie stać obok konsoli (w tym przejściu) podczas płynięcia to mu się przyda.
Relingów nigdy za wiele. Przymocujesz lusterko, czy coś innego
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Listopad 19, 2016, 21:48:29
Odpowiedź #8
  • ***
  • Wiadomości: 158
    • Świnoujście
  • Akwen: Wody lokalne
Też jestem ciekawy jaki silnik wybierzesz,
Co było, a nie jest, nie pisze się w rejestr...

Listopad 19, 2016, 22:03:34
Odpowiedź #9
  • *****
  • Wiadomości: 1045
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Biorąc tą łódź kupuję openkę nie rezygnując z kabiny - nie zależało mi na dużej kabinie, cenniejsza jest przestrzeń na zewnątrz, spał na łodzi raczej nie będę.

Producent montuje zbiornik z nierdzewki 80l. Też się zastanawiałem nad tym tankowaniem z pistoletu, czy będzie wszędzie dostępne bo że drogie to się nastawiam, wygoda musi kosztować.

Reling nad owiewką chciałem odpuścić bo być może będę musiał obniżać łódkę przed zimowaniem a to zawsze mniej odkręcania ale i producent powiedział, że mogę ją sobie odpuścić ale już trochę zmieniam zdanie ;-)

Silnik, jak to używany wolę mniej zmęczony od takiego jaki bym chciał(mocny i lekki)a będzie co się trafi, na pewno minimum to 60 koni z elektrotrymem. Jak tylko zamówię łódkę zaczynam oglądać to co oferowane w okolicy, już mam coś na oku. Jak szybko zacznie brakować mocy to za rok będę szukał znowu ;-) Tym się zupełnie nie przejmuję.

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Listopad 19, 2016, 22:31:16
Odpowiedź #10
  • ***
  • Wiadomości: 158
    • Świnoujście
  • Akwen: Wody lokalne
Ja też początkowo myślałem o 60. Potem intensywnie szukałem 70 Yamahy ze względu na wagę tego silnika, ale nie mogłem trafić nic sensownego w rozsądnej cenie. Byłem oglądać i 100 ale w końcu udało się dorwać 80 w fajnym stanie i papierami. To co mam po małych modyfikacjach całkiem nie zle się zbiera.

Gość, od którego kupiłem łódkę pływał początkowo z 60 potem 90. Zapewniał mnie że 60 zupełnie wystarcza do komfortowego przemieszczania się w kilka osób.

Jeśli chodzi o komfort/wygodę to rzeczywiście musi kosztować, ale złotówka różnicy na litrze jest dla mnie nie do przełknięcia :)

A reling szczerze polecam, też musiałem kombinować żeby mi na wysokość do garażu weszła.
Co było, a nie jest, nie pisze się w rejestr...

Listopad 20, 2016, 00:50:20
Odpowiedź #11
  • ***
  • Wiadomości: 172
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński

Producent montuje zbiornik z nierdzewki 80l. Też się zastanawiałem nad tym tankowaniem z pistoletu, czy będzie wszędzie dostępne bo że drogie to się nastawiam, wygoda musi kosztować.


pzdr

miałem jeszcze w zeszłym sezonie AM 550 i uważam że rozmieszczenie mas można by poprawić montując zbiornik bardziej do przodu. Nie wiem jak jest montowany aktualnie bo ja jeszcze miałem z tworzywa.

Listopad 20, 2016, 08:30:39
Odpowiedź #12
Dostęp do zbiornika i jego ewentualny demontaż/montaż przez kabinę jest mocno nieprzemyślany.  Przydałby się dostęp z góry. Np przykręcana klapa.

Listopad 20, 2016, 09:31:10
Odpowiedź #13
  • *****
  • Wiadomości: 2958
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
- Odnośnie zbiornika to w wielu budowanych w UK RIB-a trzeba czsem ciąć podłogę
- Will - rozumiem, ze trzeba było dziób dociązać ?
--- toby była zła wiadomość dla Pawel_Wawa bo na zafalowanym zbiorniku CRO, GR to raczej wszyscy z tyłu siedzą
- Producent podaje 500 kg pewnie bez zbiornka, AKU, czegoś tam. Powiedzmy 550 kg plus silnik

Dla 3 osób celowałbym w silnik 80 KM 4T albo 75 KM Evinrude.
Nie jestem pewny czy pod wiatr i fale 60 KM dla 3 dorosłych będzie wystarczający
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Listopad 20, 2016, 12:28:27
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 1045
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Zbiornik robią z nierdzewki i jest na dziobie, waga własna to ok 20kg.
Silnik, który kupię nie musi być docelowym, obym tylko coś na pierwszy sezon miał, jeśli będzie to mała moc to z góry wiadomo, że na nastepny sezon poszukam mocniejszego bo apetyt na osiągi na pewno będzie rósł, aktualnie jest zerowy, po prostu chcę się przemieszczać :-)

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.