Autor Wątek: Bezpieczne i szybkie tankowanie benzyny na łodzi  (Przeczytany 3442 razy)

Grudzień 29, 2017, 19:16:20
  • ****
  • Wiadomości: 282
  • Akwen: Warta
Nie wiem czy temat był już poruszany - jeśli tak - to sorry, nie znalazłem.

Szukam jakiegoś prostego i bezpiecznego sposobu na tankowanie zbiornika głównego.
Oczywiście nie mam na myśli tankowania na stacji benzynowej ale tankowanie z kanistra do zbiornika głównego podczas tankowania "w trasie".
Problem w tym, że:
- zawsze coś się wychlapie i  potem czuć paliwem,
- kanister 20l to jednak ciężar i w kręgosłupie czuć mocno bo pozycja niewygodna (a pośpiech nie wskazany).

Chętnie bym to jakoś zmechanizował. Niestety pompki jaki znalazłem do tej pory to rozwiązania do ON. Myślałem o typowej pompie elektrycznej do paliwa (samochodowej) ale... trochę mnie wzdryga na myśl, że mogę stać się potem ciekawym tematem na tymże forum w wątku p.t. wysokość lotu sternika nad poziomem wody jako wypadkowa liczby oktanowej tankowanego paliwa...

Można by użyć grawitacji ale jest to powolne a i zasysanie paliwa przez wężyk smakowo nie bardzo. Najchętniej poszedłbym w coś elektrycznego i najlepiej dedykowanego do tego celu. Nie musi być to wariant ekonomiczny ale bez szaleństwa.

Miło będzie usłyszeć Wasze sugestie.
Pozdrawiam.
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Grudzień 29, 2017, 19:21:43
Odpowiedź #1
  • Kapitan Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 697
    • Moje królestwo
  • Akwen: Bałtyk
Pozdrawiam Krzysztof B
www.el-marine.com
www.em-trak.pl

Grudzień 29, 2017, 19:27:56
Odpowiedź #2
  • ****
  • Wiadomości: 282
  • Akwen: Warta
Jak zrozumiałem - to nie jest pompa zanurzeniowa?
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Grudzień 29, 2017, 19:34:20
Odpowiedź #3
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2290
    • Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne
ja  używam takiej pompki, nic nie wylatuje na pokład, szybko i sprawnie,i bez prądu;
https://www.youtube.com/watch?v=tbN5u42tcEo
http://allegro.pl/pompa-pompka-do-spuszczania-paliwa-3-4-cala-i5690501613.html
Ale jesli będziesz miał możliwośc zakupu o 1 calowym wężu to jeszcze lepiej .

Grudzień 29, 2017, 19:46:00
Odpowiedź #4
  • ****
  • Wiadomości: 282
  • Akwen: Warta
Jestem pod wrażeniem patentu - u mnie jak najbardziej do zastosowania bo mam możliwość bezpiecznego i pewnego postawienia kanistra na tankowanym zbiorniku.
Z drugiej strony - wersja elektryczna pozwoli spuścić paliwo również w drugą stronę, czyli z głównego do kanistra np. przed zimą.
Oba pomysły super - jeszcze jakieś propozycje?
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Grudzień 29, 2017, 20:06:59
Odpowiedź #5
  • ****
  • Wiadomości: 265
    • okolice Warszawy
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
każda przelotowa 12v pompa paliwowa czy do diesla, czy pb  będzie robić skutecznie ...

nowe od 50zł

Grudzień 29, 2017, 20:10:58
Odpowiedź #6
  • *****
  • Wiadomości: 2804
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Jaki twój Schetland ma zbiornik ?

Ja mam 100 litrów i uzywam karnistrów 10l, które latwiej schować i są o połowe lżejsze.
Zasilałem się na morzu kilkukrotnie i przy kanistrze 10l nigdy mi sie nic nie wylało.

Jest kilka szkół i jedna z nich mówi aby na zimę zbiornik był pełny ...

W Grecji często tankuję 6 kanistrów na stacji bo nawodnych w rejonach gdzie jestem - jest mało
Generalnie CO DZIEN (na wakacjach) nalewam z takich 10-tek - bez problemu
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Grudzień 29, 2017, 20:24:26
Odpowiedź #7
  • ****
  • Wiadomości: 282
  • Akwen: Warta
Upchnąłem zbiornik 96 litrów. A to przelewanie z kanistrów po 20 litrów to zawsze zgrzyt w krzyżu...
Na długie trasy mam dodatkowo 1 lub 2 szt. po 20l. Preferuję tradycyjne stalowe bo choć cięższe to świetnie się leją w przeciwieństwie do tych plastików (posiadają odpowietrznik). Do tego wózek ala emeryt na zakupach do bezbolesnego wożenia paliwa ze stacji benzynowej.
Pomysł z 10-tkami zły nie jest ale trzeba bardzo uważnie zalewać je na stacji żeby nie oblać paliwem - stąd za nimi nie przepadam (zawsze się uwalę jak kupuję paliwo do kosiarki).
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Grudzień 29, 2017, 21:10:46
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 2804
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Byłem miesiąc z łodką. Srednio co dzień tankowałem 30 litrów (czyli 3 kanistry)

Już po kilku tankowaniach (3 lata temu) doszedłem do tego, ze na stacji:

- końcówkę lejesz powoli (i nie więcej jak te 10l)
- przez kilka sekund trzymasz na wejściu kanistra i powoli unosisz końcówkę do góry (caly czas trzymając nad wlotem kanistra)

Mimo, ze tankowałem po 3 a max po 6 kanistrów to były zawsze suche.
Na łodce używasz przecież tego lejka dołączanego do kanistrów (nakręcany wężyk z lejkiem).

Moim zdaniem - przejście na kanistry 10l rozwiąże Twój problem.
I chyba łatwiej nosić w łapkach 2 x 10l ... Od auta do łodki.
Mam dwu synów więc nawet 60l obracaliśmy na raz.
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Grudzień 29, 2017, 21:23:31
Odpowiedź #9
  • ****
  • Wiadomości: 282
  • Akwen: Warta
Może to kwestia wprawy? Ja mam okazję być na stacji po paliwo do kosiarki 1-2 razy w sezonie - rzadko kiedy się uda na sucho nalać. Z 20-tkami nie mam tego problemu - większe wloty i łatwiej kontrolować.
Masz rację, lepiej nieść 2 x 10 l niż 1 x 20 l. Bez dwóch zdań. Stąd zakupiłem w tym sezonie składany wózek, taki na dwóch kołach. Nie noszę już kanistra a jadę z nim. Wzbudzam tym powszechną wesołość bo nierzadko wyglądam jak menel z wózkiem... tym bardziej, że o strój nie zawsze dbam a na wodzie szczególnie. Więc jak zobaczysz gościa w kapkach lub na boso, z kanistrem na wózeczku, idącego skrajem drogi - to mogę być ja :-)
W najbliższym sezonie zamierzam zakupić większy wóz - tak, żeby weszło 2 x 20l. Przy właściwym rozstawie kół i nośności wózka - jedzie się z tym zupełnie bez bólu, nawet trasa kilku km nie jest straszna (a czasem trzeba).
Tylko potem to tankowanie...
Ale widzę, że w tym roku problem rozwiążę :-)

Acha - najdłuższe trasy (do 1000km) robię samodzielnie, stąd zależy mi na możliwie największej ilości paliwa przetransportowanej na jeden rzut.


Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Grudzień 29, 2017, 21:42:05
Odpowiedź #10
  • *****
  • Wiadomości: 1473
    • Warszawa / Załubice
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Taką możliwość daje mauzer, tylko kółka trzeba dorobić... ;)
Stopy wody pod śrubą.
Pzdr Adam.

Grudzień 29, 2017, 21:45:32
Odpowiedź #11
  • Motorowodny Sternik Morski
  • *****
  • Wiadomości: 2290
    • Szczecin
  • Akwen: Wody lokalne
Tutaj sprawdzony kanister z odpowietrznikiem .
http://allegro.pl/kanister-20l-z-atestem-un-i-odpowietrznikiem-nowy-i7093746616.html
Kilka lat temu Bakista miała w ofercie fajny mobilny zbiornik na paliwo, pojemności chyba 50-60 litrów i był z weżem i dystrybutorem, ale już od jakiegoś czasu nie maja go w sprzedaży, szkoda.
O znalazłem cos w tym stylu ale przegięli z ceną
https://www.olx.pl/oferta/mobilny-przewozny-zbiornik-wozek-kanister-paliwa-na-paliwo-on-diesel-CID628-IDn37mG.html

Grudzień 29, 2017, 22:09:02
Odpowiedź #12
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5291
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Patent z rurka co wkleil Mariusz sprawdza się bardzo dobrze. Jak kupowałem nie było dostępnych większych i mam tylko 1/2 cala.  Trochę za długo się leje, ale ja nie mam z tym problemu, bo  kanister stoi na pomoscie. 3/4 cala będzie ok. Paru kolegów tez to ma i wszyscy są zadowoleni.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Grudzień 29, 2017, 23:34:22
Odpowiedź #13
  • *****
  • Wiadomości: 2804
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Powiedzcie mi czy się mylę ale w wielu miejscach w PL mówiono mi, ze nie może być stacji nawodnych ze względów ekologicznych.

W takim Augustowie królują duże cruisery i rano tłum z kanistrami do nich bieży.
Nie mówiąc o tym, że akie 20l do dużego cruisera to ino na spacerowe pływanie (nie za długie).

Wlewa się paliwo, rozlewa, nosi - nie ekologiczniej stacja ?

Albo jakieś samochody cysterny aby w portach stały albo miniaturowe podjeżdzały na telefon.
Czy jednak w narodzie jest tak, ze wolimy kupić na stacji jak z auta będzie drożej ?

Czy dowozicie autem do portu paliwo ? To jak nie nalejecie idealnie i nie wytrzecie - będzie a aucie zapach.

"Tomasz K" wspomniał, że ciąga na wózku - ale trzymasz wózek i baniak na łodce a potem spacer ??
W takich Niemczech też trzeba ciagać czy jednak jest mnogość stacji nawodnych ?
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Grudzień 31, 2017, 00:23:04
Odpowiedź #14
  • **
  • Wiadomości: 54
  • Motorowodny Sternik 'Morski'
    • WAW
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Ja kupowałem rok temu to : https://www.awn24.pl/flo-ngo-duramax-53-l-551415.html .Super się sprawdza .Tankowanie do trwa do 10 min. Tu jak to się używa: https://www.youtube.com/watch?v=ufyXgd2nqZY . Sprawdza się w przypadku braku wodnej stacji benzynowej. Jedyna rzecz na jaką można narzekać to kółka. Są z twardego plastiku i mają tendencję do blokowania się. W tym roku wymieniłem na metalowo - gumowe z Castoramy i jest super.
Pozdrawiam,
Bomber
Banta 545 Sundeck + 130 kucyków