Autor Wątek: Quicksilver 805 Sundeck + Mercury 300KM Verado + przyczepa Wick 3500kg  (Przeczytany 9270 razy)

Wrzesień 20, 2021, 21:03:18
Odpowiedź #60
  • ***
  • Wiadomości: 178
    • Katowice
  • Akwen: Adriatyk
Taką markizę do tyłu przedłużającą oryginalne bimini wyprodukowaliśmy własnoręcznie z żoną ale przekleństw przy tym padła rekordowa ilość :)

Jeszcze została do zrobienia markiza na sundeck ale to już dużo trudniejszy temat.

Pływamy z nia 25knt i jeszcze nie odpadła.
QS 805 Sundeck+Mercury Verado V8 300KM, SD GTX 170

Wrzesień 21, 2021, 09:02:03
Odpowiedź #61
  • *****
  • Wiadomości: 3723
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
patrząc na te zadaszenia nad "openkami" zastanawiam się czy najlepszym wyborem nie jest rozsuwany hardtop jak w tym nordkappie



z tyłu ma wysuwaną markizę


zastanawiam się czy w gorace rejony to (wbrew pozorom) nie jest roziązanie

https://www.nordkapp-boats.no/en/boats/gran-coupe/905/
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Wrzesień 24, 2021, 13:00:09
Odpowiedź #62
  • ***
  • Wiadomości: 178
    • Katowice
  • Akwen: Adriatyk
patrząc na te zadaszenia nad "openkami" zastanawiam się czy najlepszym wyborem nie jest rozsuwany hardtop jak w tym nordkappie

tylko że wtedy mamy zupełnie inny typ łodzi tzn zamiast otwartej łodzi z zadaszeniem przeciwsłonecznym (a taka jest idealna np. w CRO) mamy łódź zamkniętą do wyboru sauna w środku albo otwarty dach i ostre słońce nad głową.

QS 805 Sundeck+Mercury Verado V8 300KM, SD GTX 170

Wrzesień 24, 2021, 13:38:20
Odpowiedź #63
  • ***
  • Wiadomości: 178
    • Katowice
  • Akwen: Adriatyk
Kilka przemyśleń na temat mojej łodzi po sezonie, no mam nadzieję że jeszcze nie całkiem po bo jak pogoda pozwoli to jeszcze jeden wypad się szykuje w październiku.

4 pobyty w CRO, ok 50 dni na wodzie
dane z simrada:
- silnik łącznie z operacjami portowymi był uruchomiony ok 93 godziny
- przepłynięte ponad 900 mil morskich
- przepalone ok. 1800 l paliwa
- spalanie średnie 1,88 l/nm czyli ok 1l/km
- pali obrotach silnika 4500 czyli przy prędkości ok 25knt spalanie 40 l/mth

Ostatnio wypróżniłem ją z większości szpeju i części wyposażenia, które okazało się niepotrzebne i w 2 osoby nawet pokazywała spalanie 1,65 l/nm przy tych samych prędkościach.

Ogólnie łódź pływa wspaniale, jest zwrotna, dobrze przechodzi przez fale.
Jedynie co mnie zdziwiło na minus to to że jak na ten rozmiar łodzi dosyć łatwo się przechyla przy nie równym obciązeniu po obu stronach.
Przechył mocno zależy od poziomu napełnienia zbiorników wc, wody i ścieków no i od załadowania a że wszystkie cięższe rzeczy łącznie z załadowana lodówką są po lewej stronie i ludzie też siedzą po lewej to często jest przechylona na lewą burtę i trzeba korygować trymklapami.

Silnik Mercury Verado V8 300KM wolnossący jest wg. mnie mistrzostwem świata, kultura pracy rewelacyjna
Ma świetny alternator, ładuje bardzo szybko, nigdy nawet po całodziennym staniu w zatoczce z włączonym radiem, lodówką na full nie brakowało prądu (później zaczęliśmy podłączać zasilanie portowe na noc bo zostawialiśmy włączoną lodówkę).

Ostatnio pływałem nową łodzią z silnikami Mercury V6 2x200KM to w porównaniu do verado jest półka o wiele niższa.
Hałas straszny a łódź Beneteau Flyer 9 słabo na nich przyśpieszała i jeszcze przy niskiej prędkości płynęła jakoś bokiem nie na wprost.
Może to wina jakichś słabych śrub bo do wypożyczalni nikt nic pożądnego raczej nie kupuje bo często je muszą wymieniać.
Beneteau Flyer 9 pływa dużo gorzej po falach od QS 805

Simrad NSS 9 evo 3s działa szybko, tylko że pokazuje czasami co chce i stroi fochy.
Głębokość dopóki łódź nie stoi lub nie płynie bardzo wolno pokazuje często błędnie, różne parametry czasem zamiast pokazywać to wyświetla same kreski itp. ale już się go nauczyłem i przyzwyczaiłem. Nawigacja dock to dock strasznie niewygodna do ustawienia ale się da.

Jakość jest taka jak kiedyś pisałem, czyli akceptowalna ale na obowiązkowym wyposażeniu trzeba mieć: kubeczek na śrubki, klej do gwintów, małą wkrętarkę, WD40 i zapasowe śrubki w różnych rozmiarach :)

Tego co zaprojektował rozmiar kabiny wc zaprosiłbym najchętniej do środka żeby kilka razy z wc skorzystał.

Owiewka świetnie zasłania sternika, z tyłu na łodzi urywa łeb od wiatru. Lewy fotel zdemontowałem bo tylko przeszkadzał i nie dało się wygodnie przemieszczać bo był na wejściu do kabiny i lodówki jak ktoś tam stanął to na sundeck nie dało się przejść.
Zamiast dwóch foteli tam powinna być mała ławka dosunięta do prawej burty (ale nie taka jak była w opcjach)

Wentylacja kabiny jest fatalna, brakuje okna w decku, przy zamkniętym wc jest tylko jedno malutkie okienko i zero przewiewu nawet przy otwartych drzwiach do kabiny. Najchętniej bym dołożył okno w decku ale nie wiem czy jest to technicznie dopuszczalne.

Czy kupił bym ją jeszcze raz - tak kupił bym ją jeszcze raz i z tym samym silnikiem tylko nie wiem czy zamawiałbym flexiteek bo strasznie się grzeje i ciężko spłukać psie włosy ze szpar pomiędzy laminatem a okleiną.

ps.
właśnie zastanawiam się nad zakupem klimatyzacji na 12V i chciałbym ją zamontować przed następnym sezonem
sprzęt wydaje się fajny
https://mbc-marine.com/dc-system/
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2021, 14:18:26 wysłana przez Marim »
QS 805 Sundeck+Mercury Verado V8 300KM, SD GTX 170

Październik 03, 2021, 21:32:35
Odpowiedź #64
  • *****
  • Wiadomości: 989
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Lubelskie
  • Akwen: Morze Jońskie
Gdzie tą klimatyzację chcesz założyć? W kabinie?
Lepiej zamontuj bulaje.

Jeżeli w kabinie jest gorąco, to zapewne jest źle izolowana.Możliwe, że też brakuje przewietrzania.

U mnie w kabinie mam 4 bulaje.Jeden na pokład słoneczny, drugi w burcie  nad kambuzem i trzeci w burcie w kabinie rufowej i czwarty w kabinie rufowej otwierany  do kokpitu.Dodatkowo jest jeszcze jeden-piąty  w kabinie rufowej "w nogach", ale nigdy go nie otwieramy.Szósty jest w w wc.
Nawet przy upałach 40-to stopniowych,w kabinie jest chłodno. Ściany od strony pokładu słonecznego, czyli bezpośrednio nastawione na działanie promieni słonecznych nie są nagrzane.Natomiast burty, które okleiłem na niebiesko niestety nagrzewają się od słońca.Wcześniej, przed oklejeniem burtu też były chłodne.
Lema Gen II Volvo Penta 4,3 GXI Vortec V6 228 HP

Październik 04, 2021, 16:32:29
Odpowiedź #65
  • ***
  • Wiadomości: 178
    • Katowice
  • Akwen: Adriatyk
tak w kabinie, będę montował też bulaje oczywiście bo nie da się przewietrzyć dobrze kabiny.
same bulaje nie wystarczą bo jak na zewnątrz jest w lipcu i sierpniu np 35 stopni to wietrzenie niewiele zmienia szczególnie w ciągu dnia. sama izolacja kabiny jest całkiem niezła bo materace na sundecku całkiem nieźle spełniają funkcję izolacji od słońca z góry
dzisiaj zamówiłem klimatyzację 7000 btu na 12V, teraz zostaje kwestia montażu. sam ją zamontuję tylko zlecę komuś zrobienie przejścia/poboru wody przez kadłub. muszę jeszcze kupić akumulatory tak żeby starczyło zasilania na ok 12godz. dość dziwne bo producent klimy podaje bardzo mały pobór prądu tzn 20A co jest raczej mało prawdopodobne.
« Ostatnia zmiana: Październik 04, 2021, 21:34:37 wysłana przez Marim »
QS 805 Sundeck+Mercury Verado V8 300KM, SD GTX 170

Październik 04, 2021, 17:33:38
Odpowiedź #66
  • ***
  • Wiadomości: 150
    • SZCZECIN
  • Akwen: Bałtyk
Ile i jakie akumulatory planujesz żeby mieć te 12h klimy?

Październik 04, 2021, 19:13:59
Odpowiedź #67
  • ***
  • Wiadomości: 178
    • Katowice
  • Akwen: Adriatyk
Zastanawiam się nad exide marine 240Ah, ciężki bo waży ponad 70kg, zakładając rozładowanie ok 80% jest do dyspozycji 200 Ah, czyli 10 godzin przy poborze 20A, jeżeli ten pobór prądu podany przez producenta jest prawdziwy to byłoby fajnie bo aku łącznie 300Ah powinno dać komfort użytkowania.

Jest niestety taka rozbieżność że producent podaje jednocześnie pobór mocy 600W co przy napięciu 12,8V daje pobór prądu ok 50A i wtedy 200Ah wystarczyłoby tylko na 4 godziny. Jak klima do mnie dotrze to zrobie testy i pomiary i będę wiedział jakie to urządzenie ma rzeczywiste parametry jeśli chodzi o energożerność.

Inny temat to naładowanie dodatkowego banku akumulatorów 300Ah. Ładowanie z silnika Verado V8 prądem ok 100A to 3 godziny płyniecia więc odpada, zostaje ładowanie w porcie. Mojej ładowarki portowej już raczej bardziej nie obciążę bo mam teraz w łódce 3x aku po 95Ah więc gdybym je mocno rozładowywał i mało pływał to by nie dała rady. Zostaje raczej dołożenie drugiej ładowarki do tego banku akumulatorów pod klimę ale to muszę policzyć dopiero jak zmierzę realny pobór prądu przez klimę
QS 805 Sundeck+Mercury Verado V8 300KM, SD GTX 170

Październik 04, 2021, 21:06:04
Odpowiedź #68
  • *****
  • Wiadomości: 989
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Lubelskie
  • Akwen: Morze Jońskie
Przy zakupie akumulatorów rozważ LiFePo.Ważą ponad 60% mniej niż żelowe i mogą być głęboko rozładowywane, nawet do 10V.
Również mogą być ładowane do 14,8V.Mają system BMS zabezpieczający przed nadmiernym naładowaniem/rozładowaniem.
Mogą być ładowane  prądem 3C, czyli np. alumulator 100Ah można ładować ładowarką 300A.Ilość cykli rozładowań 2000-3000.
No oczywiście są o wiele droższe niż żelowe.
Lema Gen II Volvo Penta 4,3 GXI Vortec V6 228 HP

Październik 05, 2021, 10:40:44
Odpowiedź #69
  • ***
  • Wiadomości: 178
    • Katowice
  • Akwen: Adriatyk
Tak, myślałem nad LiFePo4 ale odpuściłem ze względu na koszty w połączeniu z tym że nie wiem co z tego finalnie wyjdzie.
W gwarancje na akumulatory też nie wierzę bo wystarczy jeden wykret typu „źle Pan ładował” i kupa kasy do kosza.

Jeżeli okaże się po pomiarach że 300Ah mi wystarczy to nawet kupię 3x100Ah bo jest łatwiej wnieść na łódź ze względu na wagę pojedynczej sztuki, awarie i wymiany pojedynczych akumulatorów będą tańsze, ryzyko niedoładowania mniejsze, łatwiej dobrać prądy ładowania bo teraz mam na łodzi 3x95Ah. Te dodatkowe 100kg akumulatorów to nie tyle jest problem wożenia na łodzi co wniesienia na łódź i montażu no i ewentualnie wymiany.

Ps.
Dodatkowo moje pomysły typu podłączę sobie przetwornicę co bierze 150A żeby zrobić sobie espresso (podłączyłem kilka dni temu do aku z bowtrustera) kierują mnie w kierunku akumulatorów AGM :)
QS 805 Sundeck+Mercury Verado V8 300KM, SD GTX 170

Październik 06, 2021, 15:59:36
Odpowiedź #70
  • *****
  • Wiadomości: 989
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Lubelskie
  • Akwen: Morze Jońskie
Ja LiFePo4 zamontowałem sobie w kamperze i podłączyłem do solarów.Tam waga jest super istotna.Ustawiłem ładowanie na 14,7V.Z 125 Ah i mam full prądu.
Ale na łodzi mam AGM.
Jak pomontujesz to daj znać jakie efekty.
Lema Gen II Volvo Penta 4,3 GXI Vortec V6 228 HP

Październik 06, 2021, 16:34:23
Odpowiedź #71
  • *****
  • Wiadomości: 3723
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
@saradog jest expertem od AKU, elektroniki itp

Może się mylę (piszę to z pamięci co pisał) ale nawet te reklamowane (zwykłe lub AGM) do "głębokiego rozładowywania" nie wytrzymują wielu takowych.

Z tego względu osobiście bym brał LiFePo4 czy coś podobnego ALE

1. Nie wierzę, ze pociągną cały dzień
2. @Woj70 pływał wiele lat kabinówką Lema Gold w Grecji i wydaje mi się (tak zrozumiałem jego wypowiedź), że łódka powinna przez kadłub chłodzić się od wody która ma te 20C mniej jak na słońcu
3. Jak na początku COVID myślałem o nowej przyczepie kamperowej z Niemiec to głowny importer (zapomniałem marki) odradzał klimę w przyczepie. Ze na baterie czy generator nie ma to ciągle sensu a z przyczepami jadą też ludzie do GR
4. Analizowałeś jakiś cichy generator (są ciche marine)

Bo jak @saradog potwierdzi, że AGM po 10 głębokich będzie już dużo słabszy to chyba szkoda wyrzucać kasę a potem AKU
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Październik 06, 2021, 16:36:15
Odpowiedź #72
  • *****
  • Wiadomości: 3723
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Tak na marginesie są super lodówki turystyczne na gaz a nie ma ciągle klimy w tej technologii ?
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Październik 14, 2021, 16:40:32
Odpowiedź #73
  • ***
  • Wiadomości: 178
    • Katowice
  • Akwen: Adriatyk
gorąco odradzam transakcje z firmami MBC Marine i Varga Marine z Niemiec, Węgier, Hiszpanii.

Wystawili mi fakturę na klimatyzację z informacją że
"Czas dostawy to około 3-5 dni. Wyślę ci numer śledzenia przesyłki."

Przelew zrobiłem i od razu dostałem maila o treści:
"Obecnie doświadczamy poważnych problemów z komponentem elektronicznym używanym w naszych klimatyzatorach 12V.
Spowoduje to rzeczywisty czas dostawy około lutego do marca 2022 r.
Otrzymujemy również wiele zamówień. Aby zapewnić najlepszą obsługę i czas dostawy, zalecamy jak najszybsze złożenie zamówienia."

Szykowały się problemy z odzyskaniem pieniędzy ale po wysłaniu maila o "odpowiedniej" treści pieniądze wróciły na konto.
Mało brakło miałbym juz dodatkowo kupione wszystkie szpeje do montażu ale jeszcze nie kupiłem.

Znalazłem jeszcze tylko jedną firmę w europie która produkuje klimatyzacje 12V do łodzi AIRJET12+ 12V 8800 Btu ale oprócz tego że dealer chorwacki coś pływa i pląta się w zeznaniach to ona wg. danych technicznych ma dużo większe wymiary, zużywa ponad 2x więcej energii tzn ma 1,1 KW i pobór prądu 85A czyli akumulator 100Ah rozładuje do zera w 1 godzinę. Akumulatoró 10x 100Ah sobie w łódce nie wyobrażam ani wagowo ani finansowo.

Temat klimy niestety umarł :(

« Ostatnia zmiana: Październik 14, 2021, 17:01:46 wysłana przez Marim »
QS 805 Sundeck+Mercury Verado V8 300KM, SD GTX 170

Październik 14, 2021, 19:10:48
Odpowiedź #74
  • ***
  • Wiadomości: 202
  • MSM, LHN, LRC+IWC
    • Bydgoszcz
  • Akwen: Bałtyk
...pobór prądu 85A czyli akumulator 100Ah rozładuje do zera w 1 godzinę...
Taki aku choćby był i nowy to godziny nie pociągnie przy takim prądzie ;-(  Realnie 20-40min.